Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lillerød

#1
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ladeproblemer 1999 Think
tirsdag 20. januar 2009, klokken 16:36
Opprinnelig hadde jeg bare tenkt å gå inn her og fortelle hvordan det gått med batteripakken vår, men så ringte de fra Automotive da jeg var på vei hjem i dag...

Batteripakken er nå "sjekket og fikset", og Arnstein har gjort en god jobb, tusen takk til ham.

Resten av bilen, derimot...  :o >:( :-[ og mer til! Vi må ha nye bremser foran, vannpumpa har gått, ene vifta har gått og mer til, husker ikke alt en gang. Resultatet er ihvertfall at sammen med bakakselen og inn- og uttaking av batteripakken, er vi nå oppe i kr 24 000... Dette kommer i tillegg til de 20 000 Arnstein fikk, og sparekontoen er herved tom. Jeg er redd vår neste bil ikke blir en Think...

Bare en liten utblåsning ;)
#2
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ladeproblemer 1999 Think
torsdag 08. januar 2009, klokken 22:59
Sitat fra: bosonic på torsdag 08. januar 2009, klokken 10:00
Sitat fra: lillerød på onsdag 07. januar 2009, klokken 20:56

Beklager om jeg høres skeptisk ut, jeg er ny her på forumet og vet ingenting om deg eller noen andre her :)


Dersom du tar deg tid til å lese i innleggene her på forumet så vil du snart skjønne at elektrolux og mange andre  er "proffe og seriøse aktører"  :) :)


Sitat fra: ilmarw på torsdag 08. januar 2009, klokken 10:49
Som i tillegg gjør dette stort sett frivillig for å hjelpe å holde biler på veien, det er vel ingen av dem som har gått i pluss på elbilreperasjoner foreløpig...

ilmar

Det er hyggelig å se at electrolux får tillitserklæringer fra dere, allikevel håper jeg dere skjønner at litt skepsis er sunt iblant.

Bilen står fortsatt på Automotive (med ny bakaksel ::) ), men batteripakken blir levert til Boogie i morgen  ;D
#3
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ladeproblemer 1999 Think
torsdag 08. januar 2009, klokken 22:32
Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. januar 2009, klokken 21:11
Sitat fra: lillerød på onsdag 07. januar 2009, klokken 20:56
Hva skjer om jeg leverer bilen min til deg, betaler deg masse penger og så har en bil som slutter å funke om tre måneder? Når man har med et verksted å gjøre kan man ta med seg kvitteringen tilbake og si at man vil reklamere på jobben. I tillegg vil du gjøre noe helt annet enn det verkstedet sier jeg burde gjøre, og du skal ha mer penger enn dem for å gjøre det - jeg håper du skjønner min side av saken  og at jeg har fryktelig mange spørsmål :)

Hvis jeg fikser bakakselen nå, kan jeg da kjøre bilen mens jeg venter på at du kan fikse den?

Helt forståelig skepsis. Jeg gir 3 mnd garanti på batterier jeg setter inn, og i tilfelle AX'en selges den med 12 mnd 50% batterigaranti.

Vet ikke hvor langt du ville kommet med en klage mot et verksted, men det er blitt prøvt, og de viser da bare til at de har fulgt prosedyrer, som er helt sant, men desverre ofte feil tilnærming til problemet.

Prisen du har fått oppgitt fra verkstedet er ikke medregnet deler, det er mitt overslag.

Du bør parkere bilen så snart der er problemer med batteriene. Du kan forårsake ytterligere skader ved å fortsette å bruke bilen.
Tusen takk for hjelp og tilbudet om mer hjelp, electrolux! :) Jeg må nok imidlertid si nei takk denne gang, Thinken er hovedbilen vår, så det blir for lenge å være uten, rett og slett  :-\
#4
Sitat fra: Boogie på onsdag 07. januar 2009, klokken 20:25
Joda, jeg kan nok også hjelpe.
Har sendt degen mail.

Trodde forøvrig batteriene var ute av bilen.
Kan Automotive hjelpe deg med demonteringen?
Så kan du komme tilbake med en "ny" pakke som de monterer igjen.
Jeg så ikke svaret ditt da jeg svarte elektrolux.

Jeg har svart på mailen din :)
#5
Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. januar 2009, klokken 20:20
Det enkleste og billigste er å sende hele bilen hit. Som sagt har jeg ikke tid å hjelpe før godt utpå våren. Leieboeren kjører Stavanger - Oslo 3 ganger i uka, og kan ta bilen på henger.

Grunnen til at Automotive sier noe annet enn meg er at de må forholde seg til Fabrikkens prosedyrer, mens jeg selv jobber etter prinsipper utviklet bassert på omfattende testing og eksperimentering med NiCd batterier.

Jeg sliter heller ikke med at biler jeg har reparert må tilbake etter kort tid, noe som tilsier at jeg må gjøre noe rett.

Jeg tror det er bred enighet her på forumet at Fabrikkens prosedyrer skaper store utgifter for forbruker, og også skader på batteriene.

Normalt er slike biler som din tilbake på veien for 10-30K etter besøk hos meg; selvfølgelig avhengig av hvor mange blokker som faktisk må byttes.
Beklager om jeg høres skeptisk ut, jeg er ny her på forumet og vet ingenting om deg eller noen andre her :)

Hva skjer om jeg leverer bilen min til deg, betaler deg masse penger og så har en bil som slutter å funke om tre måneder? Når man har med et verksted å gjøre kan man ta med seg kvitteringen tilbake og si at man vil reklamere på jobben. I tillegg vil du gjøre noe helt annet enn det verkstedet sier jeg burde gjøre, og du skal ha mer penger enn dem for å gjøre det - jeg håper du skjønner min side av saken  og at jeg har fryktelig mange spørsmål :)

Hvis jeg fikser bakakselen nå, kan jeg da kjøre bilen mens jeg venter på at du kan fikse den?
#6
Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. januar 2009, klokken 19:13
Blokkene dine trenger ikke rekondisjonering. Det har du selv sørget for ved stadig kjøring til batteriene var tomme.

Desverre har du ved å gjøre dette også reversert de cellene som av en eller annen grund var svakere enn de øvrige, og dermed svekket disse ytterligere.

Dersom alle batteriene hadde vært 100% samkjørte er ikke forsiktig tomkjøring farlig, men en kan være uheldig å ha svake celler, og dermed celler som tar skade av tomkjøringa.

Det du trenger er å teste alle blokkene dine for kapasitet og ladekarakteristikk, og erstatte dårlige blokker med blokker som er tilnærmet like de gode blokkene dine. Desverre er der ingen profesjonelle verksteder som har kapasitet til å gjøre en slik omfattende test, men heldigvis finnes entusiaster både i Tønnsberg, Kristiansand og meg selv her i Stavanger som kan hjelpe. Problemet er at test av en hel pakke tar minst 10 dager aktivt arbeid, eller 22 timer / blokk, og at jeg selv har alt for mange egne biler å jobbe med før jeg kan hjelpe.

Hør om Boogie i Tønnsberg eller pluto i Kristiansand kan ta imot batteripakken din, eller belag deg på å måtte vente til april for hjelp fra meg.

Jeg har tatt 100 kr / blokk for en slik test, samt fra 3500 kr for innbytteblokker. Kan hende Boogie ønsker litt bedre betalt, da testutstyret er dyrt å kjøpe , og dyrt i drift ved f.eks uhell ved koblinger etc.

Jeg har også strømskinne og vannslangesett dersom det viser seg å bli behov for å bruke blokker fra PSA. Disse blokkene er lettere tilgjengelige og dermed billigere.

Desverre selger jeg ikke blokker, men kan supplere blokker i forbindelse med en slik test.
Puh, dette ble mye informasjon, er så innmari grønn på dette her  ::) Jeg prøver å se for meg pris først og fremst. 100 kr/blokk høres jo ikke mye ut, men hvor mange blokker er det? Og er det så 3 500 pr blokk som må byttes? Det høres jo mye ut igjen...

Så må vi evt. ta ut batteripakken selv. Kan vi finne ut hvordan vi gjør det? Hvor stor er den (kan den sendes i posten, f.eks)? Til Tønsberg kan vi jo kjøre på halvannen time og evt. levere, men verre hvis det er veldig store saker som skal leveres til Stavanger...

Hva kommer det av at Automotive sier at batteriene må rekondisjoneres når du sier at de ikke må det (og jeg håper jeg kan stole på at du vet hva du snakker om ;) )?

Og hvis jeg bytter bakakselen, kan jeg da kjøre bilen til jeg kan få hjelp, eller bør den bare stå her på vent?

Mange spørsmål! Jeg blir veldig takknemlig for svar  :)
#7
 :o :-[ :'( og enda mere til...

Automotive mener at batteriene må tas ut og sendes til rekondisjonering. Dette ble gjort før jeg tok over bilen i mai 2004, varer virkelig ikke en rekondisjonering lenger? Bilen hadde gått 17 800 km da jeg overtok den, nå er den på ca 44 000.

I tillegg mente han at bakakselen er så slitt at den må byttes *sukk*

Alt i alt kommer det på kr 19 000 :o Er det verdt det på en bil jeg ville fått 50-60 000 for hvis den var i orden? Eller, har vi noe valg, egentlig?

*oppgitt*
#8
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ladeproblemer 1999 Think
tirsdag 06. januar 2009, klokken 20:32
Sitat fra: El rayo på tirsdag 06. januar 2009, klokken 19:13
Det aller første man må ha tilgang på er rent vann, ikke direkte fra springen eller destillert vann fra Biltema som er beregnet til blybatterier (medmindre man får sjekket ph-verdien). Et tilfredsstillende vannfilter er såpass dyrt at man ikke vil tjene det inn igjen i bilens levetid. Nipler for å koble til vannslangene er også dyre.

Les og forstå alt som står i Saft manualene før du setter i gang
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf

Think service manual inneholder bl.a krav til vannet.
www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf

Kort sagt: hvis du vil gjøre det selv bare på egen bil for å spare penger, glem det. Hvis du vil gjøre det selv for å vite at alt blir gjort riktig, har et frostfritt sted å stå og tid og lyst til å hjelpe andre med vannfylling så sett i gang.

Ok, da har jeg nok misforstått, jeg trodde det var enklere enn som så  :-\  Om jeg så hadde hatt alt det andre, har jeg ikke noe frostfritt sted å stå, dessverre.

Bilen er forresten levert inn til verksted på Ulven i dag. Har ikke hatt den der før, håper det er god service. Ikke minst håper jeg de finner ut hva som er feil og at det ikke koster en formue. Skal oppdatere her når jeg vet noe mer, kryss fingrene for meg!  :)
#9
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ladeproblemer 1999 Think
tirsdag 06. januar 2009, klokken 12:25
Her var det mange gode råd, tusen takk! :)

Er det noen som kan si noe om hvordan man overvåker og etterfyller vann selv? Eller blir det for avansert å forklare her?



Tror forresten at vi setter bilen inn på verksted denne gangen. Aner at problemet er for stort til at vi kan prøve oss på noe selv, grønne som vi er.
#10
Hah! Fikk det til! ;D
#11
Sitat fra: hens på mandag 05. januar 2009, klokken 22:06
Kjære Lillerød,
det er derfor det hadde vært fint om alle satte "bosted" i profilen.
Da hadde det blitt så mye enklere å hjelpe. Jeg gidder da ikke å reise halve Norge rundt for å lese ut dataene på en annens bil, men hvis en bor i nærheten er det en annen sak.

Løp og skriv!

Hens, Oslo syd
Hei Hens, tusen takk for svar! Jeg skriver gjerne hvor jeg bor (står forresten lengre opp, Strømmen), men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det...
#12
Sitat fra: El rayo på mandag 05. januar 2009, klokken 18:14
Arne Magnus har lang erfaring med elbil, han bør vi høre på.
Ettersom flere får mer erfaring og bilene går stadig lenger har vi sett ut at de som kjørte batteriet helt tomt ukentlig opplevde kortere levetid på batteriet. Energimeteret er merket med rødt under 20 % så det er en naturlig nedre grense. Men vær obs på signaler også før det, som at bilen begynner å trekke dårligere eller du hører at ventilasjonsvifta sakner farten ved mye gasspådrag.

Som HHF skriver må batteriservice/vannfylling gjøres hver 3 - 4000 km. Hvor mye vann som går på battriet bør måles; over 8 liter betyr at batteriet har vært farlig tørt og vann må fylles oftere. Går det på mindre vann kan man kjøre litt lenger før neste vannfylling - det har vist seg å være store forskjeller i vannforbruk på forskjellige biler (fra 2 til 10 liter).
Jeg lurer på dette med vannfylling, det må da være noe vi kan gjøre selv? Særlig hvis vi skal fylle hver 3-4000 km. Er dette noe vi kan finne ut av selv, er det vanskelig?
#13
Sitat fra: El rayo på mandag 05. januar 2009, klokken 17:11
Da er det ikke Bornholm-Th!nken du har. Den hadde gått 70.000 da den kom tilbake hit. Lurer på hvor det ble av den, fikk ikke notert meg det nye, norske reg.nummeret heller.

Det er ikke uvanlig at noen blokker tar kvelden ved den kjøredistansen etter til og med før. Bilene med chassisnummeret foran og etter min fikk batterifeil ved ca 30.000, men jeg har vært heldig så langt.

Service manual til Th!nk og andre kjente elbiler ligger her på forumet, men er ikke lett å finne.
www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf

Les de første sidene om sikkerhet aller først og følg det som står der.

Dog anbefaler jeg en feilsøking før du begynner å skru på noen enkelte komponenter.

Bilen min hadde gått 17 800 km da jeg overtok den i mai 2004, så den har fått kjørt seg litt :)

Hvis noen av blokkene har tatt kvelden, som du sier, betyr det at de må byttes, ikke sant? Har du noen formening om pris på slikt?

Hvordan gjør man en feilsøking? Høres ikke ut som noe vi kan gjøre selv..?
#14
Sitat fra: HHF på mandag 05. januar 2009, klokken 10:22
Det er jo dette som er så trist - erfaring har jo nå vist at slik tomkjøring ikke er godt for batteriene og spesielt ikke dersom det også i tillegg blir utført med belastning i den siste fasen. Det er en sikker batteridreper. Det er bare altfor mange som fremdeles lever i troen på at dette er riktig og dette forumet har ingen kraft til informasjonsspredning utover det folk selv oppsøker her.

Kan anbefale deg (og alle andre selvfølgelig) å søke litt rundt her inne i forumet og lese om dette. Det er lite annet lesestoff som har større verdi for elbileiere enn det som skrives om batterivedlikehold her inne !

Håper for din del det er vifter på laderen og ikke batteriene som er dårlige. Det er nok en vesentlig forskjell i pris for disse to kildene til problemet ...
Hva er alternativet da? Lade på nesten tom, og hva er i såfall nesten tom? Rimelig usikker nå...
#15
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. januar 2009, klokken 10:12
Du har mest sansynlig et batterihavari.
Å tømme batteriene minst en gang i uken er den sikreste vei til dette.

Arne Magnus
:o Hva mener du? Da jeg kjøpte bilen fikk jeg beskjed om at det var viktig å sørge for å kjøre helt tom minst én gang i uken..?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA