Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Onkel snodig

#1
Takk for tips til begge, Da blir det ett uttak og 2,5 mm - 16A sikring.

Har forsøkt å stille ladetid men med dårlig erfaring. Ladeboksen på tryvann viste seg å være 10A (jeg innbillte meg at alle kommunale ladestasjoner var 16) og sikringen gikk i løpet av minutter uansett hvilke stilling potmeteret hadde.
#2
Problemet er ofte at sikringen har gått før jeg kommer. Og jeg sier alltid ifra i infoluken. Men jeg har også hatt uforklarlige sikringsbrudd så jeg skal sjekke kabelen nøye, Takk for tipset. Frode T
#3
Både Strømmen Storsenter, Skedsmo og Metrosenteret, Lørenskog har gratis ladestasjoner med god beliggenhet.  Men sikringen går. Støtt er det strømløst. Har jeg rett i min enkle antagelse at flere strømuttak er koblet til samme kurs? Det er ikke ladebokser med lås, bare enkle vegguttak. Og det ser ut som om min 2 uttak kommer fra samme fordeler. Det hjelper lite da med 16A hvis flere hurtiglader samtidig. Blir mottoet å holde seg unna andre elbiler som står til lading? 
#4
Jeg er en helfersk elbileier, men har i respekt for forumet forsøkt å lese gjennom gamle tråder for å finnne svar. Men lurer litt på et par ting allikevel: (Og merk, jeg er maskintekniker men uten bakgrunn fra el-fag, bær over med meg)

Bor i blokk, har tilgang på 16A kurs i garasje men må dele. Har derfor søkt og fått lov å legge egen kurs. Denne skal gå fra mitt eget sikringsskap.

Spørsmål 1, Når jeg allikevel skal trekke kabel, bør jeg likegodt gå for større tverrsnitt enn 2,5 mm. Strekket er nemlig over 20 meter og kabel skal ikke i trekkerør men ligge bak list. Har jeg rett i at et større tverrsnitt gir mindre fare for varmgang. Hva skal til for 25A kurs og vil det gi andre positive/negative effekter på ladingen?

2, Vil et vanlig vegguttak holde for 25 A. Og er det nødvendig med egen sikring/jordfeilsbryter ved uttaket? Jeg forstår av enkelte på forumet at det er den eneste riktige men det må da holde med kurssikringen siden kabelen legges uten skjøtepunkter?

3, Jeg har problemer med lading på jobben, ingen uttak større enn 10 A.  Og jeg vet at det er både farlig, feil og forbudt å  bruke stikket. Men finnes det ingeting jeg kan koble i mellom?. Skilletransformator? Dreietransformator? UPC? kondensator? Jeg kan akseptere betydlig lenger ladetid. Har lest om 8 tusenkroners kabelsystem for maks 10A men finnes det ikke noe alternativ?

Takker for alle seriøse svar, Frode T
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA