Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ellen40

#1
Ikke gode nyheter i denne saken dessverre.....
Fått feilsøkt masse og byttet elektronikk kort til lithium batteriet. Stor kostnad. Dette var ikke feilen så har et kort som trolige er helt OK og kan selges.

Trodde bilen var OK men sammen feilen fortsatte. Fått feilsøkt videre og nå fått forklart at det oppstår en jording i noen av cellene (nr. 7 og 8?) og at dette gjør at bilen stopper/gir feilmelding.
Videre at lithium batteriet kan ikke åpnes av verkstedet.

Noen som kjenner til muligheter for å reparere celler i lithium batteriet?
Kan man bare koble bort noen celler i lithium batteriet? (ikke problem med en del kortere rekkevidde)

Finnes det noen  som har satt inn nye lithium batterier i nye Think (tilsvarende som er gjort med mange Saxo/106 bla. i Grimstad?   
#2
Er ganske sikker på at 12 volt er friskt, alt av lys, vakuumpumpe bremsekraft etc.  virker "friskt".

Lading av hovedbatteri starter men stopper etter kort tid,  noen sekunder. Da lyser rød trekant til høyre i instrumentpanelet bak rattet...

Da bilen stoppet helt under kjøring skjedde dette rett etter oppstart og bilen var fulladet. Rødt lys i midtkonsollen lyste da den stoppet. Skrudde av og på tenning, så gikk den normalt.

Av andre litt unormalt ting så går vakuumpumpe bremse mye synes jeg, men kan ikke skjønne at dette har sammenheng  annet enn evt. forbruk  12V batteri.

Håper ikke det er noe "alvorlig" med Lithium batteriet (hoved), trodde disse hadde vært uten problemer?? (i motsetning til Zebra)

Er det "sammenheng" mellom feilene eller mest trolig flere ting feil.
#3
Håper på tips om hva som kan være galt
#4
Kjøp og salg av deler og utstyr / Leaf felger/dekk ønskes kjøpt
søndag 01. november 2015, klokken 11:13
1)
Ønsker å kjøpe EN, (evt. Sett som ikke er komplett men rimelig) original lettmetallfelg til Nissan Leaf.
16 toms, "vanlige" typen, gjerne med brukbart sommerdekk.
Må ikke være strøken men må være tålig billig :)
Kan hente i Oslo-området og på Sørlandet.

Håper noen har liggende som de ikke trenger

2)
Er også interessert i å kjøpe et brukt sett med vinterdekk/felger (piggfrie) om noen skal selge
#5
USAleaf / Sv: US Leaf 2013 må bygge om lykter?
fredag 23. oktober 2015, klokken 09:06
Dual LED switchback pærer godkjennes IKKE i Drammen.
Har vært på kontroll med 2013 mod. Leaf S fra USA.
Måtte borre inn 5w halogenpære på "originalplasseringa" nederst/innerst i lyktene.
Kontrolløren argumenterte bla. med at det ville være vanskelig å få tak i riktige pærer for nye eiere av bilen i fremtida.
PS! Ta ut lykta og bruk nytt/skarpt bor for minst mulig "plastikk spon" inni lykta. Det må bores gjennom to "lag" med plastikk. "Plastikk sponet" er vanskelig å få ut etterpå.
5w sokler til sideblinklys fra Biltema fungerer veldig bra.
#6
Kjøp og salg av deler og utstyr / EN 16 toms lettmetalfelg søkes
torsdag 22. oktober 2015, klokken 10:48
Jeg søker EN, (evt. Sett som ikke er komplett men rimelig) original lettmetallfelg til Nissan Leaf.
16 toms, "vanlige" typen, gjerne med brukbart sommerdekk.
Må ikke være strøken men må være tålig billig :)
Kan hente i Oslo-området og på Sørlandet.

Håper noen har liggende som de ikke trenger
#7
USAleaf / Sv: US Leaf 2013 må bygge om lykter?
mandag 17. august 2015, klokken 17:07
Enig i at beste løsningen trolig er å bore hull i hver lykt til pæreholdere med 5w pærer, men........

Dual LED switch back er betydelig mindre jobb og jeg kjøpte nå sett på Ebay til under kr. 100,- inkl. resistorer (som jeg antar er for å unngå at blinklyset blinker veldig fort??)
Noen som vet noe om dette?

Ellers er jeg spent på om noen kjenner til USA Leaf S som virkelig ER blitt godkjent hos Statens Vegvesen med "dual LED switch back" pærer i org. holder til parkeringslys OG blinklys??

Noen som har sett andre løsninger med parklys på Leaf S fra USA, for eksempel nede i støtfangere hvor andre Leaf har kjørelys/tåkelys?

Må reise et stykke for å godkjenne nye Leafen (enten Drammen eller Haugesund) pga. ikke alle biltilsyn som kan godkjenne USA biler :( 
Vil helst være helt sikker på at alt blir godkjent når jeg viser den.
#8
USAleaf / Sv: US Leaf 2013 må bygge om lykter?
onsdag 12. august 2015, klokken 15:36
Noen som har flere konkrete erfaringer vedr. parkeringslys på 2013 USA modell Leaf S og godkjenning hos Statens Vegvesen? Må jo være importert en del av disse nå.

Blir "Dual-Color Switchback" pærer godkjent av Statens Vegvesen?

Vil det være en enklere mulighet å sette inn hvit parklyspære/holder i den runde plasten nede i støtfangeren der hvor andre Leaf har tåkelys? 
#9
Kia Soul EV / Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.
søndag 14. september 2014, klokken 21:24
Likte Kiaen veldig godt og vurderer å bytte ut norsk Leaf.
Kiaen har det vi savner mest på vår Leaf:
• 6,6 KW lader (burde være std. På alle elbiler og ikke mulig å ettermontere i Leafen)
• Varmepumpe
• Noen KW ekstra som vi sårt trenger vinterstid
• Kjørestilling og sete som jeg likte betydelig bedre enn i Leafen

Så til det store spørsmålet som jeg håper noen på forumet kan hjelpe med:
Batterivarmeren: Er denne som på Leafen, kun krisevarmer ved ekstrem kulde for å unngå batteriskade, eller er dette en forvarming av batteriet som vil gi ekstra kjørelengde vinterstid??? (Tilsvarende som jeg fortår Tesla har???)

Med vårt kjøremønster ville en slik forvarming gi betydelig bedre rekkevidde
Vinterstid tror jeg. Selgeren sa de hadde kjørt over 12 mil i over 20 minus. Hvis dette stemmer så er det jo nesten det dobbelte av hva jeg klarer med Leafen vinterstid
#10
Mekanisk / Sv: Dekk slitt skjevt foran - Leaf
lørdag 14. juni 2014, klokken 15:23
Etter litt "googling" så ser jeg det er flere på amerikanske forum som har dekk som fort har blitt utslitt på yttersiden foran.

Videre ser det ut som det finnes forskjellige "spec" på hva spissingen skal være:

http://www.electricvehiclewiki.com/Suspension

Er tydelig at vår vil spisser for mye og at den har gjort det fra den var ny (dekkene som nå står bak sto  foran da bilen var ny. Disse er også slitt på ytterkantene)

Måler enkelt selv på bilen at den spisser (og det tydelig vis for mye). Har ellers alltid trodd at forhjulsdrevne biler skulle ligge rundt "null" da hjulene "trekkes" forover og spisser mer når man kjører....

Kjedelig da i hvert fall to av sommerdekkene er utslitt betydelig tidligere enn de burde vært.....
Får håpe Nissan kan være behjelpelige med å sette bilen i stand.
#11
Mekanisk / Dekk slitt skjevt foran - Leaf
fredag 13. juni 2014, klokken 09:49
Jeg har problemer med at fordekkene på vår Leaf slites betydelig på ytterkantene.
Har nå kjørt ca. 50000 KM.
Kjører noen brå svinger med fullt rattutslag ved hver parkering men kan dette føre til skjev dekkslitasje? 
Andre som opplever noe tilsvarende?
#12
Model S / Sv: Spørsmål DU har om Model S!
lørdag 02. november 2013, klokken 22:40
Spørsmål 1:
Fikk opp i displayet bak rattet noe om at batteriet var under oppvarming og at performance ville bli bedre....
A. Hva betyr dette/hvordan fungerer dette?
B. Vil batteriet holde "optimaltemperatur" konstant om bilen står tilkoblet strøm eller kan man gjøre noe justering av dette? (bilen har vinterpakke men har dette betydning?)

Spørsmål 2:
Bilen har luftfjæring men synes den ser "sirompa" ut (veldig lav bak) i forhold til andre Model S, spesielt når den står på standard og man har kjørt bilen. Noen som har tilsvarende erfaringer? Er dette trolig en Software justering som kan oppdateres? 
#13
TLC / Sv: 4800,- for den årlige Leaf servicen...
torsdag 24. oktober 2013, klokken 18:52
Noen som vet hva som nye "euro Leaf" har i serviceintervall?
Samme som de japanske? Mener selgeren snakket om 2 år.

Skjønner at bremsene trenger å smøres for å holdes som nye, men usikker på
hva annet som "må" gjøres med bilen.

Hvis man hopper over en service etter 2 år kan Nissan da nekte å reparere bilen om den totalhavarerer etter 4,5 år (for eks. Dette med at forvarmingen er på med batteristrøm og at bilen så startes direkte - kan gi totalhavari) ?
#14
Er det noen som nå har fått konkrete erfaringer med reell rekkevidden på Euro Leaf i forhold til Japan Leaf?
Som har kjørt biler parallelt eller har erfaring fra kjøring av kjent rute eller lignende.

Vurderer å "oppgradere" til Euro Leaf.
#15
Focus / Focus electric - teknisk
søndag 16. juni 2013, klokken 12:24
Har forsøkt å lese meg opp vedr. Focus Electric men klarer ikke finne det jeg lurer på:

1. Temperaturkontroll av batteriet. Står noe om kjøling og oppvarming, er dette et system som konstant holder batteriet med optimal arbeids temp. og som opprettholder rekkevidden vinterstid (eller bare en slik krisevarmer som jeg forstår Leaf har) Focus har også kjøler. Det har vel ikke Leaf?

2. Varapparat: Blir det varmepumpe som i nye Leaf eller bare dir. oppvarming. som gamle Leaf. Mulighet for diesel/bensin varmer? 

Noen som vet noe?

Etter snart 30 000 km i Leaf er eneste problemet rekkevidden vinterstid. Vurderer å be om tilbud på innbytte i ny Leaf med varmepumpe....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA