Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - naitsirk

#1
Nissan e-NV200 / Sv: Fossilvarmer på e-NV200
fredag 01. april 2016, klokken 14:52
Jeg har ikke fulgt helt med i timen, har Nissan kludra til carwing eller hva det heter så man ikke får fjernstyrt noe lenger??

Kan varmeaparatet kjøre selv om bilen ikke er i gang og heller ikke plugget i ?
Kan dette styret lokalt i bilen så lenge APP'n ikke virker?
#2
Nissan e-NV200 / Sv: Fossilvarmer på e-NV200
torsdag 31. mars 2016, klokken 03:00
Takk for info sven erik :)

Veldig greit å vite at det er en mulighet og evt hva det er verdt om man finner bruktbil som allerede har det installert..

Vet du hvor mye effekt en dieselvarmer trekker fra batteriet?

Er det forøvrig 12-volt eller annet stikk i lasterommet som tåler nok strømtrekk til varmeovn av noe slag når bilen står parkert, og vil det trekke av bilens totalbatteri eller har også elbiler et mindre batteri for start/elektronikk/stikk e.l.? (pardon my ignorance...)
#3
Nissan e-NV200 / Sv: Fossilvarmer på e-NV200
lørdag 26. mars 2016, klokken 20:54
Hei Anderslien!

Ser du ikke fikk noe svar på spørsmålene dine og lurer selv på litt av det samme..

Har du blitt noe klokere rundt valg av el-varebil med fossilvarmer eller varmepumpe?
Fås e-NV200 med varmepumpe (eller kupe/lasteromsvarmer av noe slag), eller endte du med annen el-varebil?

Akkurat begynt å oppdatere meg på hva som er tilgjengelig og kommer innen rimelig tid, da jeg tenker å kjøpe meg varebil til bruk for enkel camping med soveplass i lasterommet og lurer på om elektrisk vil fungere eller om jeg må gå for fossilt enn så lenge (da blir det nok caddy maxi med dieselvarmer e.l.)..
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer el-bilkjøp, men er veldig usikker
søndag 26. april 2015, klokken 00:28
Sitat fra: tomrh på lørdag 25. april 2015, klokken 21:30
Ladbare hybrider er såpass nytt at det ikke finnes noe billig. Tenkte på vanlig hybrid. Tross alt lavere drivstoff-forbruk, og en hjelpe-elmotor reduserer slitasje på bensinmotor. Ut i fra det du skriver skal du ikke kjøre særlig mye bil, men det er viktigere at bilen holder seg i verdi og er generelt problemfri fram til den dagen du får økt transportbehov og DA kjøper elbil. Diesel vil falle i verdi etterhvert som det vedtas restriksjoner og gebyrer. Kompaktklasse likeså pga massivt salg av elbiler. De som holder seg best i verdi er hybrider.
Godt å se du klarer å formulere deg bedre om mitt behov enn jeg klarer. Sånn er det å gå rundt som surrehode om dagen :-/
Ja så lenge jeg går sykmeldt (under behandling som kan ta 1-2 år, eller enda lenger, før jeg er tilbake arbeidsfør), så blir egentlig bilen brukt veldig lite - men det hadde vært greit å likevel kunne komme seg et strekk på harryhandel noen ganger i året, så dagpengene strekker til ;)
Ja diesel er helt utelukket mtp NOx og forventede tiltak i form av avgifter og kjøreforbud, så blir i tilfelle bensin.
Men tror du hybrid holder seg så mye bedre i pris?
..kanskje gå utenfor kompaktklassen og kjøpe en rimelig CC eller lignende kan være tingen for 1-2 år.

Sitat fra: valvolainen på lørdag 25. april 2015, klokken 21:37
Praktisk rekkevidde: http://elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning
Grønt felt: Forventet rekkevidde vinterstid og uten å kjøre ekstremt pent.
Gult felt: Rekkevidde som oppgitt av produsenten. Med riktig temp, tilstrekkelig eggeskall under benet og god tid kan du oppnå denne rekkevidden.
Grønt felt stemmer sånn høvelig vinterstid, mens sommertid ligger rekkevidden stort sett midt i mellom grønn og gul uten å ta spesielle hensyn.

Ser man bort fra tesla er det billigste som gir deg opptil 10mil vinterstid brukt leaf. Golf kommer snart i brukte utgaver, men prisene vil jo vise seg.  Ellers er det jo brukt trilling, men da er du nede i rundt 6-8mil på vinterstid.
Vi vet enda ikke hvordan litiumbatteriene taper seg, men foreløpig så ser det bra ut mtp restkapasitet på brukte biler.
Brukte plug-in hybrider har også ulempen med ekstremt komplisert drivverk, noe som antageligvis vil straffe seg med årene.
Takk for tipset. Hadde sett den, men var litt usikker på hvor tallene var hentet fra.
Ja blir interessant å se hva e-golf legger seg på. Utseendmessig synes jeg i grunn E-up er vel så kjekk, og enklere  å finne parkering i sentrum, men ser den ligger et stykke under på rekkevidde da. Av det som er 'tilgjengelig' i dag heller jeg mest mot en Kia Soul, om jeg skulle hoppe rett på elbil med brukbar rekkevidde.

Jeg får fundere litt videre. Sånn situasjonen er nå så trenger jeg jo ikke legge ut på noe 'langtur' på de aller verste vinterdagene heller, så mesteparten av året bør vel mange klare greit 10 mil..
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer el-bilkjøp, men er veldig usikker
lørdag 25. april 2015, klokken 20:01
Hmm, tror jeg må ha misforstått ovenfor. Søkte litt mer på finn.no og det rimeligste jeg finner som nevner plug-in hybrid ligger fra 210.000,-
Så, forslaget om hybrid var gjerne bare mtp lavere drivstoff-forbruk..?
Men for lite køkjøring og for det meste småturer så har det vel ikke stort å si for totalen uansett ?

Sorry, ble litt forvirret her - har som sagt ikke fulgt så mye med på hybrider og plug-in hybrid, så vet ikke fra når plug-in varianter ble tilgjengelig og om de evt også går under andre navn så jeg ikke får opp rett på finnsøk ?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer el-bilkjøp, men er veldig usikker
lørdag 25. april 2015, klokken 19:41
Var ikke meningen å kapre tråden, men takker for mange tilbakemeldinger og forslag.
Og siden trådstarter ser ut til å ha bestemt seg allerede, så legger jeg til litt ekstra info..

Har sett at avstanden min fra Oslo Sentrum blir ca 50 km, og det meste bruk vil være innenfor dette - men da altså 100 km om jeg ikke skal være avhengig av å finne lader i oslo osv.
Men, jeg hadde håpet å kunne ta kjøretur til Strømstad en gang i blandt også, og da blir jo rekkeviddekravet noe helt annet - avhengig av hvor mange ladinger man skal tillate per vei og pris (enkeltlading hos ishavsveien er jo f.eks. ikke aktuelt mtp ekstrempris). Avstanden fra bosted (Drammen-området) til Strømstad blir 160-180 km litt avhengig av vei og 140 km til Nordby.. Men det er ikke snakk om ofte, så da går det an å ta et hurtigladestopp i Sarpsborg/Moss på både tur og retur for å redusere rekkeviddekrav til elbilen. (Finnes det en oversikt over bruker-erfaringer på rekkevidde for de ulike bilene? Eller må man tråle gjennom kategori for hver enkelt bil og lete etter erfaringer? ..oversikten fra elbil.no gir vel bare oppgitte/test-tall som ikke er helt representative for hva man kan vente?).

Om det ikke blir elbil enda, så tenker jeg å kjøpe en bil som er i området 4 år gammel kanskje mer. Når det blir elbil kunne jeg i grunn også tenkt meg 1+ år brukt, siden jeg ikke liker all avgassingen av formaldehyd osv fra nye biler. Fikk for noen år siden MCS (multiple chemical sensitivites), og da reagerer jeg på allslags folk vanligvis ikke tenker stort over av slikt - også en grunn til at jeg ønsker elbil så jeg slipper bensinstasjoner og stå i dunsten fra bensin ved fylling.

De fleste er vel litt usikre på hva som skjer nå ift mva- og avgiftsfordelene på elbil, siden 50.000 biler er registrert og det ikke har kommet noe helt sikkert på hva veien videre blir (eller har det det nå??). Er også litt usikker på hva 2017-lovnaden opprinnelig gikk ut på, om det var snakk om til 2017 (altså 1.1.2017) eller ut 2017 (til 31.12.2017) ?
Nå har jo 50K blitt nådd først, men uttalelser om fortsettelse henviser fremdeles  til 2017, så hadde vært greit å vite hva det vil si.

Var ikke klar over at hybridbilene var kommet såpass lavt i pris nå, det kan jo også være aktuelt som en mellombil. Hvilke rekkevidder er det i grunn snakk om da før man går over på fossilene?
Kommer til å ha garasje, så hver tur hjemmefra starter fulladet.

Sitat fra: valvolainen på fredag 24. april 2015, klokken 01:08
Hvis du ikke egentlig trenger lang rekkevidde på bil, så hadde jeg ikke hatt noen kvaler med å kjøpe elbil.
...
Skal du kjøpe ny bil og selge ila 3 år til fordel for nybil, kommer det til å koste deg mye penger uansett hva du kjøper! Verditapet på en 3 år gammel fossilgolf ser ut til å være på rundt 100.000,-. Tror ikke en e-golf vil være så veldig langt unna dette. Tar du hensyn til kost pr km blir regnestykket veldig annerledes.
300km standard blir heller ikke i 2016.
Det er umulig å gi et 'riktig' svar på det du spør om. Alle som kjøper ny bil erkjenner at endel penger går tapt, hvor mye er du villig til å kaste vekk på å kjøre enkelt og komfortabelt?
Når det gjelder kratig fall på model s tror jeg ikke det er så sort-hvitt.
Tesla holder det de lover så langt, og de har i tillegg ladeinfrastuktur ferdig bygd ut og klar til bruk, i motsetning til alle andre. Batteriene ser så langt ut til å holde. Men inngangsbilletten er som du nevner veldig høy.
Desverre virker det ikke som om noen produsenter elektrisfiserer 'stormodellen', type Merc e-klasse, bmw 5-serie, osv. Dette ser det foreløpig kun ut til å være tesla som bryter med, så jeg ville ikke ventet på biler med enorm rekkevidde utover tesla helt enda. Det virker ikke som om noen andre er interessert i å lage dette enda. Bra for tesla, synd for oss.
Ble litt forvirret, var dette svaret ment til meg eller trådstarter?
Mulig jeg formulerte meg dårlig, men var snakk om å kjøpe en bil som er noen år gammel og ha i ca 2 år før jeg kjøper brukt/ny elbil. Men bensinbil vil uansett være bruktbil.

For Tesla mener jeg at ikke like mange hadde kjøpt model S om det eksisterte rimeligere alternativ med dekkende rekkevidde for deres behov - men i dag er det kun model S man kan velge om man skal ha over 200 km rekkevidde og blir da 'påtvunget' et premiumvalg. Et annet moment er at bruktprisene har holdt seg høye på grunn av bestillingskø og stigende dollarpris. (USDNOK opp over 40% på 2 år). Om krona styrker seg igjen vil dette ganske raskt slå ut på Tesla model S prisene brukt og ny.

For fremtidige biler med 300 km er vel Tesla Model 3 den mest omtalte, som skal komme i 2016 eller 2017 - vet ikke hva som er sikrest kilde. Pris på $35.000 eller forventet 335.000 kr i Norge.

Høyeste utenom Tesla per dags dato er vel Kia Soul Electric med 212 km oppgitt.

Så er det Chevrolet Bolt, som er ventet i 2016/2017 med 300 km til startpris $30.000
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3454-chevy-bolt-skal-fa-30-mil-rekkevidde

Hyundai Sonata vil vel også komme rundt samme tid med 240+ km (?)

Så siden det er snakk om at det kan  komme allerede i slutten av 2016 så ser jeg ikke bort fra at vi kan se et stigende utvalg av 300 km biler i 2017.

Sitat fra: elektrolux på fredag 24. april 2015, klokken 06:25
Jeg sitter og lurer på om du kunne vært en kandidat til en classic elbil.

Kjøper du en slik, og en til NÅR denne får problemer kan du etter 2-3 måneder sitte med en flott PSA eller Think Classic + komplett delelager for noe mellom 10 000 kr og 50 000 kr. I tillegg har du fått deg en fantastisk hobby, og sparer penger på verdifall. Tvert imot. Kjøper du 2 defekte med en gang kan du faktisk øke verdien på den ene som du bygger opp.
Det høres fint ut i teorien, men da jeg ikke har noe erfaring med elbil fra tidligere høres det ut som et vel dristig prosjekt hvor jeg ender opp med to delebiler i garasjen og ikke kommer meg noe sted :-/
Hadde jeg hatt en annen bil som hovedbil så kanskje, men siden det er snakk om å kun ha én bil så tror jeg det blir for risikabelt - selv om jeg har noe teknisk innsikt og sikkert kunne funnet utav ting og tang (med litt hjelp)..
Får se litt hva jeg lander på i rekkeviddekrav, kan kanskje være aktuelt med en gammel elbil og finne annet alternativ for de få gangene jeg skal lenger, men noe under 50 km inn til Oslo sentrum går ikke, og er vel ikke så god ladertilgang at man kan planlegge at man får ladet opp før returen.

Sitat fra: THE på fredag 24. april 2015, klokken 08:34
Hvor lang daglig kjøring har du vanligvis? Hvis du normalt ikke kjører mer enn ca 50 km pr dag, men har behov for lengre rekkevidde av og til, så hadde jeg kanskje vurdert en Opel Ampera i stedet for en 3-5 år gammel bensinbil. Da kan du kjøre på strøm til all dagligdags kjøring, og så har du fleksibiliteten til en bensinbil i tillegg. Spørs jo selvsagt på budsjettet for bilkjøp om det er et reelt alternativ.
Hvor langt rekker Opel Ampera på batteriet før fossilt?
Slipper jo bensinstasjonen for det meste da, men samme andre driftskostnader som vanlig bil (bom, parkering)

Sitat fra: tomrh på fredag 24. april 2015, klokken 09:11
Nå har du jo postet i et elbilforum og alle her vil råde deg til elbil. Med ditt heller moderate bilbruk tror jeg at jeg banner i kirken og foreslår at du heller kjøper en brukt klassisk hybrid, f.eks. en 3-5 år gammel Toyota Prius som du kan få for rundt 100'.
Ja forventer litt bias her ;)
Har gått meg hus forbi å vurdere hybrid, har liksom vært enten/eller på elektrisk vs fossilt i hodet mitt, må gjerne se nærmere på hvilke plugin-hybridmodeller som eksisterer og hvilken batteri-rekkevidde de har.

Tar gjerne imot tips på modeller. Litt irriterende at de som selger på finn ikke oppgir batteri-rekkevidden, men må vel søke litt rundt etter oversikt på dette. Ser også enkelte av disse hybridene har ekstrem kilometerstand ift alderen, mye brukt til taxi e.l. ??
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av El-bil og mine bekymringer
torsdag 23. april 2015, klokken 22:06
Ah, ok, men om det er mørkt så vil det uansett  være ny type da..(?)
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer el-bilkjøp, men er veldig usikker
torsdag 23. april 2015, klokken 21:55
Sitter med en tilsvarende vurdering.

Er for tiden langtidssykmeldt, så bilen brukes mest til butikktur og evt besøk, mens hadde jeg brukt bilen daglig til pendling hadde avgjørelsen vært lettere. Har en veldig gammel bil som må byttes ut til EU-kontroll i sommer, så da er alternativene å kjøpe en 3-5 år gammel bensinbil og så heller oppgradere til elbil når jeg kommer i daglig arbeid igjen eller senest innen 2017 om det ser ut til at MVA vil innføres da..

Har fulgt med på elbilutviklingen i mange år, men mesteparten av tiden har jeg klart meg helt uten bil og i de periodene jeg har hatt bil kun vært veldig sjeldent bruk og da bare gamle biler uten særlig verditap.

Nå skal jeg flytte ut fra bysentrum og bli mer avhengig av bil, men den vil likevel bli relativt lite brukt og tenker da igjen at verditapet gjerne blir mye større enn de økonomiske fordelene ved bruk, særlig siden det føles som det endelig er begynt å bli konkurranse med elbil fra mange produsenter - og med forventet batteriutvikling til 300 km rekkevidde som mer standard i 2016-2017, så tenker jeg gjerne verditapet blir ekstra stort de neste to årene (?)
Tesla selger i dag veldig godt på grunn av at det er eneste alternativet for mange som ønsker elbil og samtidig trenger lang rekkevidde, så ser for meg at tesla model s vil få et kraftig fall også når flere produsenter bryter 300km-grensa og forsåvidt deres egen model 3 kommer på markedet også. Ikke at Tesla model S er et alternativ i min situasjon, men alt vil være med å legge et press på prisene..

..skal jeg kjøpe fossilbil vil det uansett bli bensin (diesel er det for mye risiko i) og da gjerne også en bensinbil som ikke er kompaktklassen som også vil bli gruset i verdi pga rimeligere 300-km elbiler..


Er jeg helt på viddene her, hva tror dere skjer de neste årene når 300-km elbil blir standard?
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av El-bil og mine bekymringer
torsdag 23. april 2015, klokken 20:49
Jeg trodde letteste måten å se på om det var oppdatert eller gammel versjon på 2013-modell var interiørfargen..?
#10
Da er det vel bare å parkere på tvers bak dem, og evt koble til kabel om man har lang nok, sperrer jo ikke innen noen elbil som plassene er reservert til..


Var forøvrig inne på denne tråden fordi jeg lurer på ladestatus i Nordby. Skal flytte til Drammen/Lier og har samtidig tenkt å endelig anskaffe elbil, og da blir jo alltids spørsmålet hvilken rekkevidde jeg trenger på bilen og hvilke som nå er aktuelle. Tesla blir for dyrt ift hvor lite jeg kommer til å kjøre, men ønsker å kunne komme meg til Nordby/Strømstad en gang i blant..
Ser ut som hurtiglading på Fortum Sarpsborg på nedturen og Vestby på returen gjerne blir greie mellompunkt. Da kan det vel gjerne gå med de fleste elbiler med oppgitt 150+ km rekkevidde om man sper på med litt saktelading på Nordby ?
#11
Takk for utfyllende erfaring Snibur.

Kan du si noe om hvilket strekk dette er ?
..skulle gjerne sjekket stingningstall.
(For andre interesserte finnes det hos vegvesenet her: Vegkart

Siden du har spart inn 10 minutt på turen så antar jeg du gjerne tilfører en del kraft også, selv om du ikke blir like sliten som før.. Men har du prøvd den i noe brattere bakke og sett hvor minimalt du kan tilføre selv uten at det stopper opp?
#12
Hei.

Jeg går med planer om å bygge nytt hus, og har samtidig tenkt å anskaffe elbil. Med det første vil det nok bli en Leaf (eller annen elbil i 200K-området), men på litt lenger sikt ønsker jeg å anskaffe meg en Tesla S/X/'E'..

Jeg har sett at det går 400 volt til boksen rett ved tomta jeg har tenkt å bygge på.

For at installasjon i garasjen skal være fremtidsrettet, hva bør man tenke over ved nybygg mht ampere, pluggtype og annet? Finnes det noe enkelt svar?


På forhånd takk for alle tanker og tilbakemeldinger :)
#13
Ja jeg sjekket alle tenkelige sykkelturer til venner og rundtom i sentrum, og 17% stigning var et veldig kort strekk, som jeg lett kan unngå. Det meste lå under 10% stigning, så om sykkelen går fint i 10% stigning uten at jeg må hjelpe mye på tiltråkket så er det no worries :)
#14
Kjøpte du elsykkel hos biltema, og hvordan har i tilfelle erfaringene dine vært med kjøpet?

Siden det ikke har vært noe svar på denne i over et år, tar meg friheten til å sparke litt liv i den igjen for kanskje noe respons for annen biltema-elsykkel :)

Jeg vurderer nå den veldig billige 5000 kr 200W 20" folding elsykkel av Yosemite med Shimanogir fra biltema:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Sykler-og-vogner/Herre/Elsykkel-folding-20-271401/

Med fare for å få en rekke negative responser på at biltema er alt for dårlig kvalitet og at 200W ikke vil være nok, må jeg legge til at sykkelen kun er tenkt brukt i Bergen sentrum 3-4 km hver vei for matbutikk og vennebesøk, siden jeg er kronisk syk og ikke må overstige anaerob terskel for å forhindre tilstandsforverring. Jeg veier forøvrig bare 62 kg, så med bekledning og mathandel maks ca 70 kg.

Fra vegvesenets vegkart har jeg funnet maks stigninger på 17% (10 grader), men for det meste under 10%.


Har også tenkt at folding-sykkel kan være praktisk ift tog/buss/bil om jeg skal reise til andre steder i landet.


Takk for alle tanker og erfaringer :)
#15
Sitat fra: Jærbuen på onsdag 15. mai 2013, klokken 14:56
Sitat fra: Kamelkongen på onsdag 15. mai 2013, klokken 14:12
Sitat fra: Frei på mandag 06. mai 2013, klokken 23:13
Hei, jeg vil gjerne ha kontaktinfo til nederlandsk forhandler som er interessert å selge til Norge! Rr ute etter p komme på bestillingslisten på en ny tekna modell. Del gjerne -pm eller her :)

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk HD

Hei, har du funnet ut noe mer her?  Er også interessert...

Jeg har brukt en Nissanforhandler i Nederland, Herwers, men de vil jeg ikke anbefale, de nekter å betale nytt 12V batteri da den ene cella sa takk for seg, og det på en bil som ble levert i Juli.

Nissan Norge vil ikke betale, da de mener batteriet ikke var testa etter prosedyren da bilen ble levert. Herwers mener de har testa det korrekt, så her står saken, og forbrukeren må betale defekt batteri allerede etter ett halvt år  :(

Hei.

Jeg sjekket Herwers.nl, men ser ikke at det er noe å spare i forhold til de som averterer med nederland-importerte biler på finn. Om jeg trekker fra 19% nederlandsk mva, så ender jeg opp med om lag 250.000,- for en Tekna (http://www.herwers.nl/nissan/nissan/leaf/tekna-+-solar-panel-+-6kw/occasions/898459/overzicht). Så kommer frakt og vrakpant i tillegg.. Eller er det andre nederlandske avgifter som også kan trekkes fra ved eksport?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA