Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elfun

#1
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Demontering av batteri
søndag 15. april 2012, klokken 18:46
Hens og elektrolux
Takk for gode innspill. Skjønner at det kan være litt knotete hvis rusten har fått boltret seg en stund.
Delene som eventuelt må skiftes(tetteringer og lager) er de å skaffe hos Peogeot eller Citroen?
#2
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Demontering av batteri
søndag 15. april 2012, klokken 13:14
Hei Baltor eller andre
Jeg regner med at det er opplagringen for svingarmen som er problemet.Trenger man
noe spesialverktøy for å skille svingarmen fra torsjonsfjæra og er disse rullelagrene
mulig å få tak i? Kanskje Peugeot eler Citroen har disse?
Tror jeg må gå løs på dette før det utvikler seg til et problem.Eller kanskje det allerede er det. :-\
#3
Det var akkurat denne løsningen jeg hadde i bakhånd. Kjøpte et par løse termostater på Elfa, men som hens påpeker er det et stort sprang mellom ut og innkobling. Løsningen for meg ble å sette inn de gamle viftene. De fungerer greit enn sålenge. Men en dag blir jeg nødt til å finne ut hva som er problemet med de nye viftene som jo er identiske med de gamle. Kanskje startstrømmen på de nye viftene ligger akkurat over grensen for det elektronikken kan akseptere. Burde forsøkt å koble fra en av viftene for å sjekke dette.
#4
Hei og takk for innspill.
Dette er litt merkelig.Nå har jeg ikke fått testet viftene hver for seg slik som hens foreslo, men jeg snudde polariteten på trioen nå. Da gikk ikke viftene, men kunne ikke se noen rykkninger.Jeg mener bestemt at jeg har holdt styr på polariteten men må innrømme at jeg ble litt usikker. Når jeg kobler de nye viftene, rød til pluss og sort til minus går de de helt utmerket og riktig vei, men når de blir montert på laderen er det slutt. ???
#5
Ok, skal sjekke det etterhvert og takk for linken.
Finner jeg ikke noe feil får jeg vel bestille nye.
#6
Hei og takk for svar.
Viftekontakten er fjernet på mistanke. Når jeg testet viftene før de ble montert på lader
så starter de allerede ved 5-6volt. Det ligger 2,5volt på vifteutgangen før termostaten kobler og spenningen øker til 12 volt når termostaten kobler inn og viftene starter ved
40 grader.
"Kordel på avveie" som du nevner hens har jeg vært ganske oppmerksom på. Bruker krympestrømpe over alle loddinger.Dessuten er strømforbruket identisk for nye og gamle vifter. Et eller annet galt er det jo, men nå er de gamle viftene på plass og fungerer utmerket.
Hvis noen har et Elfa nr på en vifte som de vet fungerer kunne det vært greit å ha til senere utskifting.
#7
Hei
Her er det et eller annet jeg ikke forstår.
Jeg skiftet vannpumpe og tenkte at jeg skulle skifte vifter på lader sammtidig. Ikke fordi det var noe galt med viftene, men fordi det kanskje var på tide. Jeg fant vifte på Elfa med nøyaktig samme betegnelse.Minebea Model 2410ML-04W-B50 12volt 0.26amp
Viftene ble montert og testet med et powersupply. De fikk 12volt og trakk litt i overkant av 0,6 amp.Alt ser bra ut. Viftene blir montert på laderen og laderen i bilen,
men viftene vil ikke starte. Etter mye frem og tilbake finner jeg frem de gamle viftene.De blir loddet sammen og testet med powersupply og trekker akkurat det samme som de nye viftene. De gamle viftene blir montert og virker som de skal.
Jeg registrerte at de nye viftene gjorde en liten bevegelse med ca 1sek. intervall etter at termostaten hadde koblet til ved ca 40 grader.Men de starter ikke selv om jeg hjalp til.Noen som kan tenke seg grunnen til at de nye viftene ikke vil starte?
#8
Takk for innspill hens.
Jeg tror jeg lar kortet i laderen sitte og finner en annen fix.
Elfa-viftene som jeg monterte er av akkurat samme type som de gamle. Overtok bilen ved ca.4000km så sansyligheten
for at de er skiftet tidligere er liten.
Jeg skal sjekke hva som kommer ut av viftekontakten på kortet for å eliminere feil på kabel og kontakter.
Om viftene går eller ikke har jeg god kontroll på når bunnplata er nede og jeg kan følge med under bilen.

Elbil
Viftene som jeg bestilte på Elfa:  Minebea 2410 ML-04W-B50  0,26amp. Art. nr. 54-218-03  Kr.129.- pr.stk.

Tar forbehold om at dette er riktig vifte.Se neste innlegg.
#9
OK. Takk BauDemo.Har tilgang til et diagnoseinstrument så jeg skal sjekke det.

Prøver å finne denne tempsensoren, men kan ikke se den. Sitter kanskje under
hovedkortet i laderen. Ikke så veldig lysten på å ta dette ut med powertransistorer
og alt som følger med.
#10
Viftene er koblet riktig og testet.Videre har jeg testet kontakt og ledning helt fram til
kontakten på kortet. Alt dette ser ut til å være ok.
#11
Hei
Har skiftet de 3 viftene på laderen.Fikk tak i tilsvarende de gamle på Elfa.
Testet at de nye viftene gikk ved å koble til 12volt,og monterte lader i bil.
Fulgte prosedyre funnet her på forumet.
Laderen lader som normalt men viftene starter ikke selv om laderen blir ganske
varm.Ladelampa blinker normalt men ladingen stopper opp eller ladestrømmen reduseres
uten at viftene starter.Viftene burde vel starte lenge før dette skjer.
Har sjekket viftekabelen fra kort til kontakt for brudd eller vakkel.

Noen som har tips om hva jeg skal se etter?
Noen som vet når skal viftene starte? (hvilken temp)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA