Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EL gringo

#1
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
mandag 23. april 2012, klokken 14:35
Sitat fra: Olofm på mandag 02. april 2012, klokken 07:38
Sitat fra: snurre100 på mandag 19. mars 2012, klokken 20:48
Har ikke sett noe lading i Töckfors.Når det nye sentret åpner skal jeg sporenstreks reise over å skjekke.Men det er vel mere intressant å få lading  Ärgjeng.Systembolaget vet du ;D

Var på Tøcksfors Handelspark i helgen, og kunne da observere 4 ladeplasser rett ved inngangen til Eurocash. Ingen av de var i bruk når vi var der.

Denne gangen ble fossilbil brukt. Neste gang blir det ganske sikkert med løvet!


Jeg var i Tøcksfors på lørdag.
På gamle senteret hadde de fått opp stikkontakter i p huset. Her skal 2 elbiler dele en 16A stikk. Det går jo selvfølgelig ikke.

Etterpå var jeg på det nye senteret. Der har de satt av 4 plasser for elbil ved inngangen. Disse 4 plassene har 2 ladestolper med en stikk i hver. Altså 0,5 stikk pr elbil. Jeg koblet til Leafen med 16A lader. Etter 3 minutter var jeg tilbake til bilen for å hente noe og da var stolpen jeg var tilkoblet mørk. 10A tilførsel...
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladeplasser over grensa?
tirsdag 10. april 2012, klokken 19:34
Sitat fra: Rilum på mandag 19. mars 2012, klokken 13:30
Sitat fra: gbzdoc på mandag 19. mars 2012, klokken 13:22
Det ser vedig ut som vanlig 1-fas blå 16A "philip hauge".

Men er litt skeptisk til at det ser ut som alle tre uttakene er kobla i parallell på samme kurs??

Jeg lurer også litt på hvordan det er koblet, men håper hovedkablen innholder 3 par med ledere sånn at det er egen 16A kurs pr parkering (om den deles på de 2 kontaktene er jo greit da man ikke skal bruke begge samtidig).

Har et par gratis biletter med colorline sandefjord-strømstad liggende om noen av dere skal ta dere en tur å sjekke  ;)


Jeg var der på søndag. Hadde ikke noe å åpne boksen med, men jeg tror det er 3 16A 400V faser + N leder i tilførselen. så hver ladeplass har 16A kurs som forsyner stikken og philip hauge.
#3
Det er noen få, men Bergen ligger langt etter Oslo, tr. heim og stavanger.

Noen burde gitt beskjed til politikerne der borte at de ligger langt etter skjema. Hvis de ligger litt til rette for elbil og lager fler offentlige ladepunkt, så kansje fler bergensere skaffer seg elbil. Det kan jo bl. annet ha positiv effekt på det berømte giftlokket som legger seg over byen hver vinter.
#4
Er det ikke 1 april og sånn? ;D
#5
Jeg snakket med en lettere brisen Nissan lakkerer på fest i helgen og han sa at de gruet seg til de fikk inn første karosseriskade fordi de rett og slett ikke skjønnte hvordan man utfører jobben. De har ikke fått opplæring i det heller. Når jobben skal utføres må de først demontere batteriene. Det er den en mann i Bergen som kan(han jobber ikke for Nissan), og tar en del tid. Når batteriene er ute skal bilen ikke usettes for mer enn 60 grader, noe som gjør at de ikke kan bruke vanlig lakkhall. Hvis de mot alle odds finner nytt eget sted å lekkere trenger de lakk som herder ved 60 grader. det finnes ikke i leaf farger, så du må hellakkere bilen i ny farge:)

Så de skjønnte lita av hvordan de skulle løse dette, bare at det ble urimelig dyrt.
#6
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
mandag 14. november 2011, klokken 16:34
Jeg fikk svar fra en jurist som har sett på saken. Han sier at jeg ikke må skrive under og ikke ta ut bilen før det er avklart hvor mange prosent batteriet kan gå ned på 5 år og framdeles komme under "forventet". Han mener infoskrivet vil være trumfkortet til Nissan både i forbrukerråd/forbrukertvistutvalget/retten og i pressen og at det er kun derfor dette skrivet er laget. Han mener at Nissan har gode sjanser til å vinne en evt. sak om 5 år pga at det er batteri det er snakk om. Alle batteri mister kapasitet over tid og det vet alle. I dette tilfelle har kunden faktisk signert at han forstår at garantien kun gjelder defekt batteri og ikke slitt batteri. Hvis det senere blir bestemt/garantert at batteri til elbiler skal ha minst 80% etter 5 år får dette ikke tilbakevirkende kraft.
#7
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
torsdag 10. november 2011, klokken 00:17
Men hvis batteriet har 70% og fortsatt kan brukes er det fortsatt 50% mindre kapasitet enn Nissan har "trodd" i sin markedsføring og da forventer jeg at de gir meg ett nytt.

Forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget er flott det. Jeg har en sak gående der. Den har pågått siden 2007 og skulle vært avgjordt for lenge siden. Men siden innklagede anker hver gang jeg vinner tar sånne saker årevis. pga dette har leiligheten min vært ubeboelig i ca 4 år. Jeg vinner saken uansett til slutt men det er utrolig irriterende og forferdelig tidkrevende. Det koster meg også veldig mye penger. Hvis folk synes det er ok at bilen står i garasjen i 4-5år er det bare å skrive under og kose seg med bilen og håpe at Nissan "tror" riktig om produktet sitt.
#8
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
onsdag 09. november 2011, klokken 23:57
Rart at folk har fått info skrivet nå. Jeg fikk ikke se det for en liten uke siden fordi det skulle forandres igjen i Desember før Økern nissene skulle levere ut biler. Selgeren kunne bare fortelle det han "husket". dvs at laderen kan brukes til annet enn sporadisk nødlading. Alt ang garanti var totalt slettet fra hjernen hans. Jeg begynner å bli ganske lei amatørene på Økern...


Dere som har så flotte solskinnshistorier om laptop batterier. Skrev dere under på ett ligende infoskriv som Nissan ber oss underskrive?? Hvis nei, har vel det ingenting med denne saken å gjøre.
#9
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
tirsdag 08. november 2011, klokken 13:17
Er det noen som har sagt opp Leaf kontrakten sin?
Jeg var innom BNH i Oslo for noen dager siden for å få se det nye infoskrivet. Det fikk jeg selvfølgelig ikke se. Han som solgte meg bilen var ikke på jobb, men jeg snakket med en annen selger. Han ble bare irritert når jeg spurte om infoskrivet og sa han bare hadde sett ett utkast av skrivet. Han prøvde å vri seg unna alle spørsmål om garanti. Etter å ha spurt samme spørsmål noen ganger og han hadde gått 150 runder rundt grøten så bekreftet han at vi måtte regne med å være testpilot for egen regning og risiko. Jeg spurte og hva som skjedde hvis mitt batteri gikk gradvis ned til 50% første året. Det han til slutt sa var at hvis alle batteriene i norge hadde 50% etter 1 år, var det noe galt med Norge og ikke Nissan og at dette ikke ville dekkes. Hvis bare mitt batteri gikk så langt ned var det MULIG at det ble dekket.
#10
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Skummel skrapelyd
torsdag 03. november 2011, klokken 00:56
Det er sikkert bare eksosrøret  ;D
#11
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
onsdag 02. november 2011, klokken 10:29
Jeg fikk nettopp en mail fra Peugeot om at de har fått med seg denne saken. De vil ikke gi noen bedre garanti enn den de allerede har. De velger heller at bilen fra i dag av får "En vesentlig lavere pris"
#12
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
torsdag 27. oktober 2011, klokken 01:02
Virker veldig rart dette...

Jeg rotet litt rundt på nettet og fant er repotasje der Nissa kritiserte BBC for å slakte LEAF på 5 gear. Jeg fant da dette svaret fra BBC:

"Wilman slår dessuten tilbake og mener Nissan bedriver like mye misvisende informasjon når de lover at batteriet skal ha 80 prosent kapasitet etter fem år.

– For en legmann høres dette kjempebra ut. Det Nissan ikke nevner, er at mange eksperter i batteriindustrien vurderer dette som at batteriet har nådd sin levetid (end of life-status). Nettsidene til Nissan sier heller ingen ting om at batteriet kan ta skade av hyppig hurtiglading, påpeker BBC-produsenten."

Det betyr vel at ett batteri som er helt nede i 80% etter 5år er en total fiasko og garantisak?? Dette  blir for useriøst Nissan. Jeg kontakter en advokat i morgen, sier opp kontrakten og venter til det kommer en bil som i det minste de som lager den har troen på--


#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Bekreftet leveranse
tirsdag 25. oktober 2011, klokken 17:19
Hei. Jeg er ny her.
Jeg bestilte en sort Leaf for en drøy uke siden og fikk levering mellom januar og mars av forhandler. På fredag ringte det en dame fra Nissan som hadde tusen spørsmål om forhandleren fra bra, om de kunne svare på det jeg spurte om, om jeg hadde fått prøve bilen osv. Når hun spurte om hvorfor jeg valgte Leaf sa jeg at jeg holdt på å velge en av trillingene siden Leaf hadde 5 mnd levering. Hun ble først veldig overrasket over att forhandleren hadde sagt mars og at mye skulle gå galt hvis jeg måtte vente så lenge. Hun sa at de hadde solgt så mange at de ikke klarte å levere sånn som planen var nå, men at Nissan konsernet holdt på å lage en plan for å levere raskere. Hun regnet med at Nissan hadde en positiv overraskelse ang. leveringstid til alle som har fått levering til neste år og at vi fikk  vite mer om dette om 1-2 uker. Hun sa også at dette skulle man ikke snakke høyt om enda, men det går sikkert fint å skrive det på nettet:)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA