Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bly

#1
Model X / Sv: Model X og campingvogn
fredag 05. mai 2017, klokken 22:48
I fjor høst hadde vi en tur med X90D fra Grimstad til Bodø. Vogn på 1000kg, og ferielastet bil. Ladet kun på Teslas hurtigladere. Turen gikk bra, men to ganger var vi nede på 0% det var strekningen Elverum til Alvdal. (Fordi vi ikke hadde ladet helt opp på Elverum, og fordi Alvdal ligger endel høyere enn Elverum) strekningen Mosjøen til Storjord ble også ganske tøff ( tunellen under Korgfjellet var stengt, slik at vi måtte over Korgfjellet) kjørehastigheten har veldig mye å si for rekkevidden. Over 70 km/t, så øker forbruket veldig desto fortere vi kjører. 70-80 km/t gav et forbruk på rundt 400wh/km
#2
Model X / Sv: Hva har dere tenkt å gjøre med skiene?
søndag 26. februar 2017, klokken 08:40
Vi har 7-seter, og ikke noe problem med å ha tre par slalomski i en skipose på skrå baki etter å ha tatt vekk plate til nedre bagasjerom. Har heller ikke kjørt noe sete frem. ( har ikke prøvd med langrennski)
#3
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Miev-2015 deler rimelig
tirsdag 20. desember 2016, klokken 09:27
Hei. Nå ble jeg akkurat for sen til å få montert det av før bilen ble hentet av opphogger. Beklager det.
Har skrudd av motor og controller hvis noen trenger det.
#4
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Miev-2015 deler rimelig
lørdag 17. desember 2016, klokken 14:06
Den har kollisjonsskade foran, sølvgrå bil. Går til høggeren nå til uka
#5
Kjøp og salg av deler og utstyr / Miev-2015 deler rimelig
fredag 16. desember 2016, klokken 08:37
skal skrote en Miev 2015 uten batteripakke nå. Er det noen som trenger noen deler rimelig så må de være veldig raske
#6
Model X / Sv: Model X rekkevidde og forbruk
søndag 20. november 2016, klokken 15:01
Etter to turer opp til Nord Norge med endel stopp på hurtigladre, ser jeg at ikke alle er klar over at alle hurtigladere er koblet parvis. Den som kommer først til laderen får full ladeeffekt. Kobler du deg på en lader hvor det allerede står en på sammen nummer, så får du maksimalt ca 130kw minus det den første bilen trekker. Altså i værste fall helt nede i 20kw. Strømmen vil så øke etterhvert som den første bilen ikke klarer å ta imot så mye.
Hvis du skal kjøre langt og har det travelt, så lønner det seg også å lade ofte, og beregne å tappe batteriet ned til ca 10% før hver lading. (Lading mellom 10% og ca 65% går fortest) har kjørt strekningen Grimstad -Mosjøen (116km) på 15,5t. Inklusiv ladepauser. Passet da på å alltid bare lade akkurat nok til å nå neste hurtiglader.
#7
Model X / Sv: Kan Tesla X dra campingvogn?
søndag 20. november 2016, klokken 14:40
Passering Polarsirkelen
#8
Model X / Sv: Kan Tesla X dra campingvogn?
søndag 20. november 2016, klokken 14:38
Forbruket på turen Grimstad -Bodø tur retur varierte mellom 360 og 460wh/kmmed et snitt på ca 410wh/km. Utfordringen var der avstanden mellom hurtigladerne nærmet seg 200km. Da måtte vi topplade noe som tar litt tid. Ved samme kjørehastighet ser det ut til at forbruket er ca dobbelt så høyt med campingvogn. Moro er det uansett.
#9
Model X / Sv: Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?
søndag 20. november 2016, klokken 14:11
Kjører nå med Federal Himalaya SUV Snow på Polar felger som skal være spesialbygd for Tesla. Har kjørt ca 3000km med dem nå. De støyer litt ved veldig lav hastighet. Merker ingen forskjell på forbruket (muligens kanskje noe lengre rekkevidde) foreløpig helt suverene på vinterføre. Kjøpt og montert på Fevik Dekk i Grimstad for 15500,-
#10
Model X / Sv: Model X rekkevidde og forbruk
mandag 31. oktober 2016, klokken 22:14
210wh/km strekningen Risør-Grimstad ved å følge trafikken. Her er det en del 70 sone.
430wh/km strekningen Grimstad-Bodø med campingvogn på 1000kg med x90
#11
Model X / Sv: Kan Tesla X dra campingvogn?
lørdag 01. oktober 2016, klokken 11:09
Har nå kjørt Strekningen Grimstad - Bodø med campingvogn. ( Tabbert400 ca 1000kg) Lengste og tøffeste strekket mellom to hurtigladere er Mosjøen -Storjord. Spesiellt nå når Korgfjelltunellen er stengt. Må da over toppen på Korgfjellet som ligger ca 600 meter over havet. Ned til Mo i Rana og så opp over 700 meter igjen over Saltfjellet. I tillegg er det mye opp og ned på denne 200km strekningen. For å klare dette la vi oss på ca 60-70 kmh som de fleste steder passer godt i forhold til vei og trafikk. Da vi ankom Storjord hadde vi 3% strøm igjen. 20 km før Storjord var vi nede i 2% strøm, så det var da flott å trille ned de siste 20 km uten å bruke mer strøm. Vi var fire personer i bilen med full oppakning samt en del ting med til vår datter som går på skole i Bodø. Tenker det hadde vært flott med en hurtiglader på Mo. Strekningen Grong-Mosjøen er også ganske tøff. Vi hadde 4 % strøm igjen etter den strekningen.
Ellers så la vi opp ladingen slik at vi hadde lite strøm igjen hver gang vi ankom en hurtiglader. Da går ladingen raskest. På de fleste plasser stod vi bare 15-40 minutt og ladet. Det var bare i Stjørdal vi måtte koble av vogna for å lade. Der er ladestasjonene godt pakket inn slik at man opptar for mange plasser uten å ta av vogna. Taxi sjåførene som der kjører Tesla og bruker hurtigladerne hyppig liker ikke å vente 2 minutt på at en tilhenger som står i veien skal kobles av. Og sånn er det jo når man er på jobb, og har det travelt. Veldig trivelig også å prate med folk på ladeplassene underveis. Tabberten er flott å ha bak Teslaen. Den merkes egentlig ikke på annet enn forbruket. Campingvogn bak Tesla er helt greit, men hurtigladerne bør stå litt tettere noen steder for at det skal være greit.


#12
Model X / Sv: Kan Tesla X dra campingvogn?
mandag 26. september 2016, klokken 17:48
Kjørte tur retur grimstad vigeland med campingvogn (T@B-400) 1000kg i helga. Holdt 80 der det var mulig. 104 km hver vei, og 50% forbruk. Brukte 39,8 Kwh 380wh/km. Model X90D
#13
Model X / Sv: Rekkevidde med tilhenger eller campingvogn
søndag 07. august 2016, klokken 13:37
Vil bare presisere at kjørehastighet har veldig mye å si for rekkevidde når man kjører med campingvogn. Årsaken er den store luftmotstanden som blir 8 ganger større ved dobling av kjørehastigheten.
Formelen for bevegelsesenergi gir oss 4 ganger så stor energi når vi dobler hastigheten. Det spesielle med luftmotstand er at når du dobler hastigheten, så dobler du også mengden luft, eller vekta på lufta som er i bevegelse mot deg hvert sekund. Du "kolliderer" med noe som er dobbelt så stort, og har dobbelt så stor hastighet. Dermed blir luftmotstanden åtte ganger så stor for hver gang vi dobler hastigheten. Alle vi som har jobbet med vindkraft er klar over dette. Energien i vind øker med hastigheten opphøyd i tredje potens. Derfor vil en vindgenerator kunne produsere ca åtte ganger mer når vindhastigheten dobles. Dette er hovedårsaken til at rekkevidden går dramatisk ned ved kjøring med campingvogn når hastigheten økes fra 60 til 80 km/t. Dette vil ikke merkes så godt ved kjøring med vanlig tilhenger eller combicamp som ikke har så stor vindmotstand. Her vil vekta spille en større rolle.
#14
Model X / Sv: Rekkevidde med tilhenger eller campingvogn
søndag 07. august 2016, klokken 13:14
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. juni 2016, klokken 06:36
Skal du kjøre opp på ett fjell, så er vekten mest utslagsgivende, er stopp og start på samme nivå, og farten over tettbebygd strøk (og nogenlunde jevn), så er det luftmotstand. Ellers så øker luftmotstanden med kvadratet av farten, det som er sagt over gjelder ikke-planende båter  (dvs 8 gangen).


Sent from my iPad using Tapatalk
#15
Model X / Rekkevidde med tilhenger eller campingvogn
søndag 29. mai 2016, klokken 10:28
Jeg har kjørt med mange forskjellige tilhengerlass med min EL-Toyota Tacoma. Nå har jeg også testet den med campingvogn. Det er dessverre slik som andre har kommentert tidligere at vindmotstanden i en campingvogn øker forbruket dramatisk ved hastigheter over 60-70 km/t. Årsaken er det store arealet som skal fortrenge lufta, kombinert med følgende: en dobling av vindhastighet gir åtte ganger så stor vindmotstand. ( 100km/h = 64ganger så stor vindmotstand som 25km/h)
Tacomaen veier ca 2000kg, og har ca 60kwh batteripakke.
Normal rekkevidde sommerhalvåret er ca 250 km
Rekkevidde med 1200 kg tilhenger er ca 170km ved kjøring i 80 kmh
Rekkevidde med 1200 kg campingvogn er ca 170 km ved 60kmh
Rekkevidde med 1200 kg campingvogn er ca 110km ved kjøring i 80 kmh. Altså en dramatisk reduksjon i rekkevidden. Økning i forbruk vil merkes mye bedre med EL-bil enn ved bruk av fossilbil. Tacomaens form vil kanskje gi mer ugunstig vindmotstand enn model X, så vi får håpe model X vil få litt bedre resultater.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA