Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thypher

#1
Andre elektriske doninger / Sv: El-scooter fra Arngren..?
søndag 28. januar 2007, klokken 00:10
Bor på Byåsen. Er vell bratte bakker opp dit ja. Husker ikke helt nå, men gikk vell 40-45 oppover byåsveien, og nede i 30-35 på en annen bakke som er veldig bratt. Går helt greit, kjører jo mye fortere en biler over fartsdumper så kommer fortere fram en biler der det er fartsdumpere.
Er jo bare å planlegge å ta en annen rute hvis man ikke vil "sinke" biler.
Kjørte mopeden i høst ned til ca 5 grader. Opplevde kun kanskje en liten nedgang i motorkraft i forhold til om sommeren, men det var hvis scooteren ble ladet rett før jeg kjørte.
Har lest at det finnes andre typer batterier som ikke lader seg ut selv når det er flere minusgrader. Får håpe batterier har blitt billigere når jeg må skifte ut mine.
#2
Andre elektriske doninger / Sv: El-scooter fra Arngren..?
lørdag 27. januar 2007, klokken 12:01
Jeg kjøpte meg en elektrisk scooter i fjor. En EVT 168. Samme scooter, men forskjellig design i forhold til EVT 4000e.
På rett vei går denne raskere en bensinmopeder, men i oppoverbakke går de tregere og batteriet blir mye raskere utladet. Ca 55 km/t, orginalt på flat mark, raskere i nedoverbakke.
Jeg pleier å kjøre den ca 20 km og batteriet er ganske utladet på slutten. Er likeavell ganske fornøyd da kanskje 7 km er oppoverbakker, noen ganske bratte. Lengste jeg har kjørt er ca 30 km. At jeg veier 95 kg hjelper ikke, vil nok hjelpe både på farten og distanse å slanke seg litt.
Ganske stilig å ha en scooter som er tilnærmet helt stille, tiltrekker seg en del positiv oppmerksomhet.
Det jeg synes er mest negativt er at den piper når en kjører oppoverbakke og batteriene er halvtomme. Men er en nødvendighet da motoren kan bli overopphetet av å kjøres for hardt.

Ser at scooteren min er ganske forskjellig i forhold til Streetsmart som var nevn tidligere.
Batteri på min har 50 Ah, Streetsmart kun 12 Ah.
Evt 168 = 1500 W, Streetsmart = 350 W.
Jeg vil tru en vil få en ganske negativ opplevelse av elscootere hvis man bare prøver Streetsmartscooteren, da denne ser ut som har veldig kortere rekkevidde og mindre kraft en EVT scooteren.

Jeg kjøpte min scooter brukt, men så i fjor at prisen på ny EVT 168 eller EVT 4000e lå på rundt 12-13000 kr. Finner ingen priser nå. Kjøpte min nesten ikke brukt, til det halve. "Full tank" koster rundt 1,5 kr.

Store drømmen ser ut som Vectrix 20KW, 0-80 6.8 sekunder og toppfart 100km. Denne er fremdeles ikke til salgs.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA