Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LarsE

#1
Lading / Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A
fredag 09. mars 2012, klokken 12:53
Et lite tips  8)
Jeg kjøpte en Mitsub' 16Ah lader, men støpselet passer dårlig til de offentlige ladeboksene i forhold til støpselet som leveres med Leaf'en. Ser at eiere av "trillinger" med samme støpsel presser igjen ladeluken og lager en skikkelig knekk på kabelen. Jeg syntes ikke dette var så bra så - etter litt surfing så fant jeg det rette støpselet hos Kontakten A/S (http://kontakten.no/) og et par dager senere hadde jeg støpselet i posten. Passet godt på å stramme skruene skikkelig til og har sjekket for varmgang og det fungerer fint.

STØPSEL GUMMI VINKEL 16A SORT
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/productdet.asp?gid=39&subgid=39&wwwalias=kontaktem&pid=670
#2
Noen som kjenner til forhandler(e) av elektrisk MC i Norge?

Jeg ser at f.eks. Zero selges i Sverige hos et par forhandlere, men er lite lysten på å prøve meg som importør (http://www.johansmc.se/Zero.htm)
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Ekstrautstyr
søndag 12. februar 2012, klokken 22:40
Sitat fra: bno på tirsdag 07. februar 2012, klokken 10:25
LarsE
Var det mye arbeid forbundet med montering, eller var det å skru "rett" på? Behov for å bore i karrosseriet?

Det var enkelt og tok vel max 3 - 4 min/stk. Meget informativ monteringsanvisning - litt boring for å montere de bakre. Fornøyd med at jeg fikk skvettlapper i bilens farge kontra de sorte som lokal forhandler foreslo. 8)
#4
Thomas Parsli og bno - jeg blir med på å bestille.

LarsE
#5
Hurtilading av Leaf / Sv: hurtiglading
tirsdag 07. februar 2012, klokken 12:20
Sitat fra: bno på mandag 06. februar 2012, klokken 19:29

PS! for nte gang var det ikke mulig å komme til hurtigladere hos Ålgård auto. Der sto det parkert en eldre fossilbil og en uregistrert Leaf å sperret enhver tilgang til lademulighet. Var ikke mulig å komme til i det hele tatt. Kjempereklame spør du meg. Ellers var det meget god plass til å parkere der ellers, mem lade kuli umulig. Smart >:(

Det samme har skjedd med meg. Siden jeg fikk bilen levert har jeg enda ikke klart å hurtigladet hos Ålgårds Auto pga at det ikke er mulig å komme til. Så i det siste har jeg begynt å kjører rett til en Lyse lader, og der har det begynt å bli kø for å slippe til. Hurtiglader bruker jeg kun for å få fylt på nok til å komme meg hjem, men med 15+ minuter å vente pr bil så har jeg brukt 16 Ah laderen. Lurer på hvordan det blir etterhvert med flere biler på veiene. Venter på en hurtiglader i Stavanger kommune....
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Ekstrautstyr
tirsdag 07. februar 2012, klokken 08:58
Sitat fra: vegajohn på tirsdag 07. februar 2012, klokken 08:37
Fikk i den anledning en mail fra BNH Rud med liste over ekstrautstyr (og alt jeg kunne spare ved å kjøpe sammen med bilen momsfritt...)
Lett å spare seg til fant her, men jeg lurte litt på et par ting:
Deksel til ladeuttak (tyveribeskyttelse) er det noen som har erfaring med det? Noen som har blitt utsatt (eller hørt om noen som harblitt utsatt for) tyveri av ladekabel? Den er jo svinedyr...!
En annen ting er skvettlapper. Hvor mye har det for seg? Selv uten moms synes jeg det er ganske dyrt med over 2500,-

Jeg syntes også prisen på ekstrautstyr var stive sett i lys av at det skal være momsfritt - men vi gikk for piggdekk på felg, deksel til ladeluken og gummimatter. "Skvettlapper" valgte vi ikke å kjøpe for de hadde bare de sorte - til gjengjeld var vi så heldig å finne et sett i bilens farge her på dette forumet  :D  billigere og bedre!!!  8)

Trodde ladedekselet skulle bli litt pludrete i begynnelsen, men fungerer faktisk veldig greit og hindrer snøen til en viss grad fra å fylle opp rundt kontakten. Men hvis noen virkelig vil ha tak i ladekabelen så får de tak i den ....
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Sidebeskyttelselist?
fredag 03. februar 2012, klokken 12:22
Sitat fra: TimeBandit på torsdag 02. februar 2012, klokken 23:17
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 02. februar 2012, klokken 22:18
Bilen har låsbart "ladecover" (den svarte greia) og de har til nå bare vært tilgjengelig i Japan.

Thomas

Det stemmer ikke helt. Jeg fikk min lif tidlig i november, og kjøpte da med låsbart ladecover.
Handlet hos Brennes Auto, Sarpsborg.

TB

Jeg fikk også ladecover levert med bilen og synes det går relativt greit å montere. Hindrer at det fylles opp med snø i luken og har et håp om at det skal gjøre det litt vanskeligere å stjele ladekabelen til 6800,-. Har også en liten kodehengelås liggende i bilen, men den har vært mer plundrete å bruke pga smeltevann som fryser og vanskelig å lese tallene i mørket...  Så jeg har brukt ladecoveret sikkert 9 av 10 ganger jeg lader tipper jeg. Kanskje det endrer seg til våren/sommeren?  ;)
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Bombrikke
torsdag 02. februar 2012, klokken 12:53
Sitat fra: Morbus_76 på torsdag 02. februar 2012, klokken 11:33
Hei

Jeg opplevde å bli belastet for mine passeringer i sambandet flakk - rørvik hos fjord1. Har brikke som er registrert hos selskapet.  I oversikten over passeringer sto det registrert på riktig bil nr med EL først. Ville bare si i fra så dere følger med. Fikk refundert pengene, uten noe forklaring, når jeg gjorde dem oppmerksom på det.

Jostein

Jeg kjørte innom Esso stasjonen 10 minutter etter at jeg hadde hentet bilen hos Ålgårds Auto og tegnet Autopass avtale. De tok kopi av vognkortet, men var ikke helt trygg på at registreringen hos bomselskapet skulle gå uten feil.

I går fikk jeg den første faktura fra Nord-Jæren Bompengeselskap med belastning for passeringer, brikkedepositum og Fornyelses forskudd. Alt var registrert på korrekt registreringsnummer EL1XXXX. Tydelig at det ikke er noen automatikk i systemet for EL-reg nr.!

Ringte til bomselskapet i morges og etter en 2 minutters telefonsamtale bekreftet bomselskapet at bilen var registrert med feil avgiftsklasse. Fikk bekreftet at avgiftsklasse var endret og at jeg kunne kaste fakturaen. Fantastisk!  ;D

PS! Jeg har valgt å holde abonnement for fossilbilen og elbilen adskilt - for lettere å kunne oppdage feilbelastninger. Jeg nesten forventet at bomselskapet skulle gjøre en feil og var absolutt ikke overrasket at jeg fikk en faktura  ::)

#9
Lading / Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A
torsdag 02. februar 2012, klokken 12:11
Sitat fra: flux på torsdag 02. februar 2012, klokken 11:32
Sitat fra: LarsE på torsdag 02. februar 2012, klokken 10:30
Det påstår at det ikke finnes dumme spørsmål - så jeg prøver meg...  (beklager langt innlegg)
Hvorfor er det ladeklump på strømledningen?  ???
Ladeklumpen"emulerer" et ladepunkt som i henhold til spec kommuniserer med bilens lader om følgende:

.......

Det som er dumt er ikke ladeklumpen, men at vi i Norge ikke bygger ut ladepunkter i henhold til standarden, da hadde vi ikke trengt kabel med klump på offentlige ladepunkter.

Takk for svaret flux! Det var jo mange flotte funksjonaliteter - så, for å si det enkelt "boksens eneste funksjon er å kommunisere med bilen i henhold til standarden for å få kunne bruke et ikke standard ladepunkt/ et vanlig støpsel."

Antar at det er klumpen som utgjør mesteparten av kostnadensiden for en ladekabel til 7000,- og jeg vil tro det er liten vilje i kommunene til den ekstrakostnaden det medfører å få hvert eneste ladepunkt i henhold til standarden. Det er adskillig flere ladepunkter enn antall biler.

Etter å ha lest diverse tråder på dette forumet så har jeg inntrykk av at det er svært få som har valgt løsingen til Proxll som er i henhold til standarden på grunn av kostnaden. Hadde vært artig å vite andelen som velger nødlader / importerer hjemmelader / proxll som standard ladeløsning hjemme ......

Personlig så kommer jeg til å benytte medfølgende 10Ah lader hjemme og kjøper en ny 16Ah fra Mitsu - og avventer en en permanent hjemmeløsning når/hvis prisen kommer under 10.000,- ferdig installert!
#10
Lading / Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A
torsdag 02. februar 2012, klokken 10:30
Det påstår at det ikke finnes dumme spørsmål - så jeg prøver meg...  (beklager langt innlegg)

Hvorfor er det ladeklump på strømledningen?  ???

Ser 3 grunner for at den i utgangspunktet er blitt en standard men ser ikke helt at den oppfyller denne hensikten.
1) Sikre at strømkursen overbelastes
2) Gjøre kretsen strømløs før den kobles fra for å hindre strøm
3) Overspenningsvern eller noe i den retningen....

Når det gjelder punkt 1) så er det ingenting som forhindrer at en 16Ah lader kobles til en 10Ah sikringen/kurs. Det er opp til den som stikker kontakten i støpselet å vite hvor mye hver enkelt kurs kan belastes og at tilkoblingen er "sikker". Ladeklumpen har dermed ingen annen hensikt enn å fortelle lader i bilen hvor mye den maksimalt kan trekke. For at dette skal være helt sikkert så måtte sikringen i skapet på en eller annen måte kommunisert med klumpen - noe den ikke gjør i dag! Så, for å få en sikker løsning må det monteres en fast boks, med fast opplegg helt til sikring i skapet. Antar at dette er en av grunnene til at Nissan har valgt å levere bilene kun med 10Ah "nødlader" og anbefaler fast installasjon hjemme hos den enkelte.

Når det gjelder 2) så er det mulig at belastningen/strømtrekket brytes når pistolen tas ut av bilen (har ikke lest i instruksjonsboken om dette er tilfellet), men uansett så vil det være fullt strømtrekk hvis pluggen i veggen trekkes ut først. Så heller ikke her hjelper det med en diger klump på ledningen.

Punkt 3) har jeg ikke peiling på - men håper den i hvertfall gjør litt nytte for seg  :P

Som dere skjønner så har jeg irritert meg over at jeg må drasse på en ledning med en diger klump og i tillegg må betale 6800,- for å få enda en standard ledning med en diger unyttig klump bare for å kunne lade med 16Ah når jeg er på tur.

Dette kunne enkelt vært ordnet med en standard ledning uten klump, plus en bryter i bilen som gjør at bilen standard ladet med 10Ah og måtte aktiveres for å lade med 16Ah - uansett er det brukeren som må vite hvor mye hver enkelt kurs kan belastes.

Hvis noen enkelt kunne forklare meg hvilke fantastisk egenskaper denne klumpen egentlig slik at intelligente folk i bilindustrien rundt om i verden har blitt enig om en standard som krever denne klumpen  ;D


PS! Ellers - utrolig mange gode tips og erfaringer brukerene bidrar med på dette forumet. Er imponert over hvor mange det er som har kompetanse og evne til å bygge / modifisere vegguttak, app'er osv.
#11
Sitat fra: cra på mandag 30. januar 2012, klokken 15:14
Sitat fra: LarsE på mandag 30. januar 2012, klokken 15:04
Men - hvis en du typen som tidligere hadde for vane å fortsetter å kjøre rundt med fossilbilen i 1 uke etter at tankmåleren lyser på reserve? Da kommer du til å elske langturer med elbil  

Ha ha!! Dagens!  :D

Syntes faktisk det selv også  ;D

Og mens vi er innom temaet - liker å høre når folk sier at det koster ikke mer enn 25 kroner å fylle opp "tanken" på en elbil. Men faktisk så koster det ikke så mye å fylle opp en fossilbil heller hvis en bare fyller ett par liter! Sammenlignet med f.eks. en Polo BlueMotion (også uten hengerfeste!) som går på rundt 0.29 l/mil så er rekkevidden også rundt 100 km - men med varme i kupeen.

Men vi må tenke på miljøet!
#12
Sitat fra: BE på mandag 30. januar 2012, klokken 10:48
LarsE, hvor gikk turen? Jeg bor selv på Randaberg like ved hurtigladeren, som derfor ikke hjelper meg, og vurderer å kjøre til Nedstrand. Dette er ca 100km. Jeg bør kanskje vente til hurtigladeren er på plass i Aksdal nå til høsten før jeg begir meg ut på dette med kone og to barn i bilen?

Turen gikk E39 fra Stavanger sentrum til Aksdal og så sydover på 515 i retning Nedstrand, men vi svinger av i Espevik mot Liarvåg. Så jeg bestilte i morges en i-MiEV lader som kommer om 2 uker (6800,-). Det er ikke mange ladepunkter i Tysvær området - du har sikkert tatt en titt på kartet på http://www.ladestasjoner.no/ og sett at det kun er muligheter i Aksdal.

Tok fergen sammen med en i-MiEV som "bare" skulle til Sandvik - han "kastet inn håndkledet" på Aksdal for å fylle på litt. Han hadde i hvertfall 16Ah lader så det går i hvertfall litt fortere. Om sommeren går det greit, men nå med rundt +/- 0 garder i luften så ble det for langt. Mulig at det er tunnelen(e) som er problemet for de kommer ganske kjapt etter avgang og det er ikke regenerering  (?) på fulle batterier - hjem igjen kommer de helt på slutten, men da er en redd for å gå tom i bunnen av tunnelen.

Hadde vært ypperlig med en lader på fergeleiet for der blir det kjapt en 1/2 time uansett  >:(   ...hjelper jo lite med ny ferge når den forsvinner etter en uke  :o

Hurtiglader som skal komme i løpet av sommeren på Aksdal blir bra!!

Men - hvis en du typen som tidligere hadde for vane å fortsetter å kjøre rundt med fossilbilen i 1 uke etter at tankmåleren lyser på reserve? Da kommer du til å elske langturer med elbil  ;D  Når batteriene er fulladet så har du ca samme rekkevidde som en fossilbil på reservetank bortsett fra at du fortsatt har rimelig OK varme i kupeen.....
#13
Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. januar 2012, klokken 23:19
Sitat fra: flux på søndag 29. januar 2012, klokken 23:06
Vi har to biler, Leaf og en diesel stasjonsvogn, det som overrasker er hvor mye kjøring som ikke er "langtur", og hvor lite behov det blir for bil nr2. 

For at dieselbilen skal miste all sin verdi, trenger vi etter min mening:

Elbiler med hengerfeste...

Hmmm, jaaa - vi blir også sittende igjen med 2 biler. Leaf'en fungerer greit rundtom i nærområdet til småting, men (for å trekke litt i entusiastene på nettet) så trengs det en skikkelig bil når noe litt ekstra skal gjøres - og da er det kun en bil på fossilt brennstoff som fungerer!

Hvorfor???

Jo - f.eks torsdagen måtte vi en tur til IKEA, bare 12 km, unna for å hente en plate til kjøkkenet. Burde være en enkel sak for en småbil, men uten hengerfeste eller i det minste en takgrind (!) så må det "skikkelige" saker til....   dessverre :(  Så hvorfor finnes det ikke takgrind til Leaf'en  ??? Men OK, sånn er det bare...

Så var det fredagen og tur på hytten for helgen. Med bare kona, bikkja og meg, så var det plass i bagasjerommet og i baksetet - så det var OK. Jeg regnet med at 100 km fra dør til dør og 0 høydemeter mellom start og stopp burde være overkommelig. De 2 undersjøiske tunneller imellom var det store spørsmålstegnet og "utfordringen". Vi la ut med godt mot og godt med klær på kroppen. Bilen og mentalt hadde vi ECO i tanker, ord og "gjerninger". Vi holdt under fartsgrensen oppover - men til gjengjeld holdt vi godt driv i nedoverbakkene hadde vi et håp om at dette skulle holde ;) Men den gang ei og 10Ah "nødlader" måtte til - snakker meg om å gi en iskald stakkar et lite håp!! Det tar jo en evighet og eneste måten å holde varmen er å gå tur med bikkjen ;D Og det er absolutt ikke noe kjekt å vente et eller annet gudsforlatt sted en har tigget strøm mens en venter på at det skal snigle inn noen kWh i kulden!!! Men vi kom oss frem til slutt med 5 km igjen på meteret......  8)  Bilen fikk stå og "fylle tanken" i over 14 timer til 100%. Etter en enda kaldere tur hjemover på søndagen og 15 min på hurtiglader på Randaberg sa kona "Nå har vi testet ut dette og gidder ikje å gjøre det igjen..."

Skal elbil bli et fullgodt alternativ må den som et absolutt minimum kunne ha et takstativ på taket, en rekkevidde på 120 km om vinteren og gjerne et hengerfeste for f.eks. 500 kg.

Ellers - stortrives med Leafen i bykjøring og rundt i nærområdet. Til min store overraskelse så er terskelen for "å ta bilen" så lav at nå kjører jeg alle veier for den minste småting. Kanskje fordi bilen er så kjekke å kjøre???   ;D

#14
Lading / Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A
søndag 22. januar 2012, klokken 01:43
Sitat fra: Leafy på lørdag 21. januar 2012, klokken 18:39
Bilcentrum i Trondheim selger også 16A kabelen til 6863,- inkl. mva. Bestilt i julen og levert etter ca 14 dager, helt problemfritt.

Motorforum Stavanger skulle ha over 8000, men det var tomt på hovedlageret og måtte bestiller. Jeg droppet bestillingen. Synes 8000 er mye for 2 kontakter, litt kabel og en klump. Føler meg snytt når de i tillegg krever mer enn 8 høvdinger mens andre får det for i overkant av 6800 fra samme leverandørnettverk.

Noen som ikke liker at Leafen kom på markedet og konkurrerer med mjauen???
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Antall leverte biler
lørdag 14. januar 2012, klokken 17:33
Sitat fra: Strandbu på fredag 13. januar 2012, klokken 23:51
Nå er det helg og 8 timer mer om dagen til testing... Så fornøyd, bare synd det ikke er hurtiglader her på Strandalandet.

Takk Strandbu
Vi hadde jo en prat ved hurtigladeren til Ålgårds Auto mens en Leaf taxi stresset med å få laderen til å fungere. Du fikk vel "full tank" rett nedi gaten på Lyse sin hurtiglader?

Håper dere får en hurtiglader på Standalandet snart - jeg håper det snart kommer en i Stavanger kommune. Egentlig utrolig at Sandnes har 3 stykker og Randaberg 1, mens det ikke finnes en eneste i Stavanger. Men det dukker vel opp en på Åsen i løpet av året.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA