Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GRS

#1
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
onsdag 01. november 2017, klokken 09:47
Sitat fra: jodd på fredag 27. oktober 2017, klokken 17:33
Fikk en mail fra Scanuto i dag. Ser ut til at fossilutgaven er på pass i butikken.
Noen som føler seg kallet til å stikke innom en tur og rapportere om plass, utstyr etc?

Sitat
Kjære KONA-interessent.

Tusen takk for din interesse rundt neste års store nyhet – Hyundai KONA Electric.

Nå kan vi endelig melde om at vi har fått en spennende nyhet og vise frem i vår butikk på
Kokstad. Som en av de første i landet, har vi nå mottatt vår første KONA med bensinmotor.
Dette gjør at vi nå kan vise frem Hyundai KONA i levende live. Bilen vil gi et godt inntrykk av hvordan
også den elektriske utgaven vil bli, selv om det så klart kan bli noen designmessige forskjeller mellom
disse.

Ta turen innom vår helt nye Hyundai-butikk på Kokstad for og se hva som skjuler seg under trekket!

Var innom og fikk kikke på den som står hos Mobile i Åsane. Den skal visespå bilmessen Sotra Arena neste helg. (3.-5.nov)

Kan egentlig bare skrive under på det som skrives/sies i endel tester. Utvendig ser bilen veldig bra ut etter min mening. Bedre enn den fremstår på bilder. Interiøret er helt "ok". Ikke noe mer. En helt standard fra a-å bil med funksjonelt og kvalitetsmessig bra løsninger som ikke vekker de helt store følelsene på noen måte.

Er på ingen måte skremt bort, men den er vel omtrent som forventet. Nok bagasjeplass og baksete til oss, men noe knapt. Vil kanskje si det på en slik måte; Hadde jeg vært på jakt etter en liten suv med fossilmotor hadde jeg valgt noe annet.

Denne velges pga el-drivlinjen og rekkevidde. Prøvekjørte Ionic som gav meg mye samme følelsen. Helt grei bil. Den store "godfølelsen" fikk jeg ved kjøring av eGolf....men rekkevidde, litt ekstra høyde og garantier gjør at vi kommer til å velge Kona. Fornuften må av og til seire. ;)
#2
Det er forsåvidt rett, men det vil trolig få flere til å bytte til elbiler om de rimelige får mer støtte enn de dyre. Terskelen for å bytte blir vesentlig lavere, mens de som har økonomi til det velger biler ut fra andre motiver, slik de alltid har gjort uten at staten har sponset det. :-)

En billig elbil med noe begrenset rekkevidde, evt i kombinasjon med en bildele/leiebil-løsning er tross alt bedre (for miljøet) enn alle som idag kjører fossilt.

Det vil komme mange el-småbiler fremover også. Med +/- 25mil reell rekkevidde og priser på rundt 150-200k ink mva. Med 50k i rabatt og feks 15k i vrakpant/innbytte vil veldig mange fler (kunne) velge det.

De som må «hjelpes» når straffetiltakene på fossilt virkelig slår inn er jo de med dårligst økonomi, som ikke har anledning til å velge hverken på mellomste eller øverste hylle. :-)
#3
Det bør innføres mva på elbiler fra 2018, og gis støtte til kjøp av utslippsfrie biler på feks. 50 000. Enkelt og greit. Da vil prisen på en bil i Golf/i3 klassen bli omtrent som idag (eller marginalt høyere), mens man ikke i like stor grad "belønner" luksusvogner. Dette vil oppfattes som mer riktig.

Med bilene som kommer i +/- 300k klassen fra 2018 er ikke motivet for å kjøpe biler i 600k-> klassen rekkevidde, men andre ting. Da kan man heller ikke forsvare subsidiene.

Man bør også vurdere støtte til montering av skikkelige ladere til hjemmebruk, slik at det demmer litt opp for "trøkket" som kommer på ladestasjoner fremover.

Andre fordeler forsvinner om kort tid uansett......og erstattes med "straff" til "fossiler" som fortsatt sverger til gammelt ræl. Slike som meg. ;) Forsåvidt helt riktig så lenge elbilene får en kostnad som gjør at "alle" kan bytte det gamle ut. Da må andre insentiver inn. Vesentlig økt vrakpant feks.

Stabukker (meg inkludert...) som foretrekker veteranbiler/mcer har "tapt". Heldigvis. :)
#4
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
onsdag 27. september 2017, klokken 19:50
Var det jeg mente ja. Leste litt på nettsiden etterpå. Hyundai har 5 års garanti med ubegrenset kjørelengde på sine biler. Men det gjelder ikke batteriet.

https://www.hyundai.no/kjope-hyundai/bilgaranti/

"Vi har også gleden av å tilby markedets beste garanti på driftsbatteriet på IONIQ Electric og IONIQ hybrid: åtte år eller 200 000 km (avhengig av hva som inntreffer først)."
#5
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
onsdag 27. september 2017, klokken 12:08
Da var "kontrakt" skrevet på Kona. Vil uansett vente på 64kWh, og lurer veldig på om de klarer å få til noe med hengerfeste. Tviler vel på det.....Prisen blir selvsagt spennende, men havner vel på +/- 350.

Prøvekjørte samtidig Ioniq og må si jeg ble imponert. Fungerte veldig bra. Enkel og grei å kjøre, ok kjøreegenskaper . En likandes bil rett og slett. Vil ha 40mil + rekkevidde, så den er uaktuell, men ikke tvil om at H vet hva de driver med. :)

For oss er garantien viktig, ikke minst kjørelengde. 5år med ubegrenset km er gull! :)

Edit: Kanskje 200 000km på batteriet? Så det i en annonse, så er litt usikker. Det er uansett greit nok. Skulle gjerne hatt 4x4 og Jaguar eller Audi i fronten, men merkostnaden er for stor (synes jeg) når rekkevidden er omtrent den samme. De fleste nye biler idag er veldig bra, samme hvilken logo som er i fronten......:)
#6
Synes elbilførere KUN bør bruke kollektivfeltet ved behov. Ser ofte i Bergen at til tross for lite eller INGEN trafikk i øvrige felt så kjører elbiler eller står og venter i kollektivfeltet i lyskryss. Dette MÅ jo være irriterende for kollektivsjåførene, siden det ofte er grønt i veldig korte perioder. Enkelte elbil-sjåfører opptrer som om de kjører scooter....inn og ut mellom biler og felt. Ikke ulovlig, men skaper unødvendig "rot" i trafikken.

Bruken av kollektivfeltet er ikke et påbud. ;-)
#7
Så konvertering av Maserati Biturbo på Wheeler Dealers igår. De brukte akkurat samme setup jeg vil ha. Ønsket er å få levert settet fra europeisk leverandør, selvsagt med alle komponenter CE-merket. Det går MANGE ombygde bobler, Porscher og busser i USA så for meg er dette veien å gå.

"Alle" mener jeg skal velge en drivlinje fra en donorbil slik andre har fått godkjent, men det er ikke interessant for meg så lenge løsningene ligger klare i hyllene....Jeg vil ha endel effekt, og disse kitene har alt jeg ønsker. Skjønner ikke at dette skal være så forbanna vanskelig å få gjennom.

Får heller ikke noe respons på spørsmål om batterier/komponenter i Norge, så da jobber jeg videre med å skaffe alt fra utlandet. Er i dialog med en leverandør. :) Dokumentasjon for hele ombyggingen, erfaringer, godkjenningspapirer/leverandører og deleliste skal være på plass før det går noe søknad til BT.
#8
Tror du misforstår meg....Skal ikke kjøpe komplett kit fra USA. Skal kjøpe komponenter (ikke elektriske) fra USA. Dette er velprøvd og funker. Ser ingen grunn til å finne opp kruttet....

ALT som krever CE-merking kjøpes i Europa. Helst hele kitet om noen har gått opp stien og tatt seg av godkjenning i andre europeiske land. Det vil bli vesentlig enklere enn om jeg skal få godkjent en løsning jeg selv finner på med komponenter fra hugget elbil. Den jobben er jeg ikke innstilt på å ta.

Hvis det er slik at norske lover og regler gjør det ENKLERE å få godkjent en helt egenkomponert løsning, enn testede løsninger som allerede er i salg og godkjent i andre land skjønner jeg ingenting. ???
#9
Vil satse på å få utvilklet/kjøpe kit tilpasset boble, ikke bruke huggebil. Rett og slett fordi jeg skal kunne gjenta prosessen enklere OM jeg får gjennom den første bilen. :)

Dette er vekta på bilen:
Egenvekt   870 kg
Egenvekt m/fører 945 kg
Tillatt totalvekt   1290 kg
Maks nyttelast   345 kg

Ved å hive ut motor, baksete, tank og bytte til lette glassfiber/carbondeler der jeg kan, regner jeg med å få vekten ned i 650-700 kg FØR ny drivlinje og batteripakke skal inn. Når bilen skal regges for 2 + litt bagasje har jeg ca. 400-450 kg disp før jeg kommer opp i tillatt totalvekt.

Batteripakken i i3 veier vel 230kg? Skal iallefall klare å komme under totalvekten selv med en relativt stor batteripakke.
#10
Da var det litt utvikling her. ;) Fikk svar fra USA med en mailadresse til en samarbeidspartner i Europa. Da kan det være ting blir enklere. :)

Mer info kommer! :)
#11
Gir ikke opp, men tar en tur inn igjen i tenkeboksen der jeg har vært noen ganger.  ;)

Fra Caspar: "Det er med andre ord ikke noe som skulle være til hinder for å få godkjent en elombygging av en boble." Dette liker jeg! :+1: Er i utgangspunktet enig, men mener absolutt kit fra USA kan være en løsning. Som nevnt ville jeg IKKE bruke el-komponentene, men få levert de samme komponentene fra butikker i Norge/Europa med nødvendig merking. Det er altså kun layout/idé og konverteringsdeler for tilpassning av motor til boblekasse osv. jeg vi kjøpe fra statene.

Poenget med dette er å kunne vise til alle de vellykkede, identiske løsningene som finnes der borte. Da må løsningene jeg søker om være sammenlignbare/like bare med europeisk merking.

Men når jeg ikke får svar engang fra leverandører sliter jeg jo....Virker som når man spør om noe utenfor det "vanlige" så stopper det opp.....Skulle tro noen norske firma ville levere batteripakke, lader, motor og kontroller. Men ser ikke slik ut. Så hva gjør jeg? :-\

Kjøpes i Europa/Norge (Som spesifisert eller tilsvarende):
Motor: HPEVS AC-50
Controller: Curtis 1238 650 Amp, 96 Volt
Instrumentation: Xantrex Link Pro
Shunt: Deltec 600 Amp
Charger: Elcon PFC2500
J1772 Charge: Yes, J1772 Inlet, and Controller
Throttle Control: Evnetics Hall Effect
DC/DC Converter: 400 Watt Elcon

Fra USA
Transmission Adapter Kit: Billet Aluminum
Chill Plate: EV West
Cooling System: EV West
Controller Mount: EV West Aluminum
#12
Til tross for komplette, velprøvde kit virker det som dette fortsatt er fullstendig uinteressant på det norske markedet. Får ikke svar fra leverandører (oppgitt på aktuell motor) på om komponenter kan skaffes/tilpasses med europeiske godkjenninger. Finner heller ingen som kan godkjenne installasjon og dermed hjelpe til i søknadsprosess/ved godkjenning hos BT.

Konklusjonen er vel derfor at dette er nærmest umulig å få til i Norge.....Utrolig synd, da settene begynner å bli veldig bra og kunne vært en interessant utvikling innenfor veteranbilhobbyen.

http://www.evwest.com/catalog/product_info.php?cPath=40&products_id=218&osCsid=3ihps4moqm78nj72n1lhhribq7
#13
NB: Jeg står selvsagt for all bygging, bestilling av deler osv. Det jeg trenger er en rådgiver som setter sammen pakken, hjelper å lage bestillingsliste/finne leverandører og utforme søknad samt godkjenner arbeid/installasjon mtp registrering.  :)
#14
Hvem i Norge kan være behjelpelig med å sy sammen et ombyggingkit, ELLER bistå med godkjenning av eksisterende kit til boble?

Må være firma som kan tilpasse og godkjenne montering/installasjon i forbindelse med godkjenning og utforming av søknad. Rett og slett en partner fra A - Å i prosjektet....

Byggetid 1-2 år fra ombyggings-søknad sendes til høsten. Interesserte kan sende PM eller skrive i tråden. :)
#15
Elbilen i Samfunnet / Ebil fullførte Dakar 2017 (9000 km)
onsdag 25. januar 2017, klokken 13:10
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=47380

Det skjer veldig mye spennende innen el-motorsport. Mye av utviklingen skjer jo der, så det hadde kanskje vært ok med et eget område for dette under diverse? :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA