Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gemini

#1
Lading / Sv: Skjøteledning og el-anlegg
onsdag 04. april 2012, klokken 17:35
Man skal generelt unngå å bruke skjøteledning til alt som trekker mye strøm. Dvs aldri til en vaskemaskin, tørketrommel, vannkoker, varmeovn osv, og da selvsagt også til elbil. En skjøteledning er og vil alltid være en svakere installasjon og skal kun benyttes midlertidig og ved absolutt nødstilfelle. Skjøteledninger brenner rett og slett ganske ofte.

Jeg jobber i eltilsynet, og ville krevet den fjernet på stedet om jeg fant en skjøteledning til elbil.
#2
Lading / Sv: Ladepunkt ferdig installert hjemme
mandag 07. november 2011, klokken 13:38
Sitat fra: cra på mandag 07. november 2011, klokken 12:13
Sitat fra: Aspiranten på mandag 07. november 2011, klokken 11:59
Jeg visste ikke at lovverket bare var en berømt diskusjon. Man lære noe hver dag...

Det er vel knapt noe emne som er mer diskutert enn ulike lovverk, evt. ordlyden i dem. ;)

Nå er det riktignok en stund siden jeg oppdaterte meg på akkurat dette feltet, men på den tiden jeg oftest råket opp i diskusjoner rundt akkurat dette temaet så var ordlyden noe sånt som at "arbeidet skal være forskriftsmessig utført". Det stod ingen ting om hvem som skulle utføre det, bare hvordan det skulle være utført.

Den dag i dag så er jeg av den oppfatning av at så lenge det er forskriftsmessig utført så er det bra nok - uansett hvem som måtte ha gjort jobben. Jeg er imidlertid klar over at reglene nå er slik at man skal ha godkjenning av akt som er gjort, og at man dermed er bondefanget og ikke kan gjøre slikt selv. JEg skjønner imidlertid godt at folk likevel gjør en del enkle endringer selv, når man i tillegg til timeprisen må kjøpe deler gjennom elektriker - de samme som de selger på bl.a. Clas Ohlson til under halve prisen.  >:(

Nå har Forskrift  om kvalifikasjoner for elektrofagfolk http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-19931214-1133.html vært omtrent uendret siden 1993. Jeg refererer til § 13: Kvalifikasjoner for den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg
1.   Den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg, skal være elektrofagarbeider og ha formell fagutdanning omfattende elsikkerhet og nødvendig tilleggsopplæring innenfor aktuelle spesialområder. Den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg, skal stå under faglig ledelse av den som forestår arbeidet og være ansatt i samme virksomhet.
2.   Ikke-faglærte kan utføre mindre arbeider i forbindelse med egne elektriske anlegg dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig i henhold til egen veiledning1 utgitt av sentral tilsynsmyndighet.

**************************

Mindre arbeid som kommer innunder punkt 2 er det jeg har kopiert inn under her:

Dette har du lov til å gjøre selv på eget elektrisk anlegg:
Vær oppmerksom på at det er forskjell på å ha lov til å gjøre noe, og reelt å være i stand til å utføre arbeidet på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte.
Før du gjør noe, studer den vedlagte monteringsveiledningen nøye.

1.   Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording.
2.   Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording.
3.   Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
4.   Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med sukkerbit eller plugg/stikkontakt.
5.   Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg.
6.   Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
   
Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:
1.   effekten ikke overstiger 200 VA (ca. 200W) og
2.   monterings- og bruksanvisning følges nøye og
3.   hele anlegget er lett tilg jengelig for visuell inspeksjon og kontroll og
4.   tilkopling til 230 V-nettet forestås av registrert virksomhet dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.
For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. 1 og 3.

*********************************************

Jeg bladde for moroskyld opp i "den gamle rødboka" (Forskriften fra 1963), og merkelig nok sto det der også at den som utfører eller reparerer skal tilfredsstille kravene vedtatt i lov! Det har aldri vært greit å utføre slikt arbeid selv. Jeg håper det er slått fast nå.

Vi hadde ett dødsfall i Vestfold i 2008 pga en mann trodde han klarte å koble en stikkontakt selv. Han gjorde det feil og kona hans døde pga den feilen. At det i det hele tatt er noe å diskutere om man skal gjøre det selv eller overlate det til fagfolk synes jeg dere skal holde dere for gode til. Gjør dere noe feil og det blir jordfeil forplanter den seg i hele trafokretsen, og det blir både brann og berøringsfare både hos deg selv og hos alle naboene dine.

Diskuter mer enn gjerne løsninger rundt boksen! Og overlat tilførselen til boksen eller en ny utekontakt til fagfolk. Jeg ville også bestilt en kontroll av mitt elektriske anlegg før jeg koblet til elbilen om jeg var dere. Greit å være sikker på at det takler belastningen. Selv legger jeg opp en ny 16A kurs, og lar den 10A-kursen som står der i dag fortsatt være til andre ting.
#3
Lading / Sv: Ladepunkt ferdig installert hjemme
fredag 04. november 2011, klokken 22:10
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. november 2011, klokken 22:00


Hvilket innlegg sikter du til ? Forøvrig er leieboeren min elektriker så han fikser alt sånt for meg uten dyre elektrikerregninger. Andre får leieboeren til å klippe plenen eller måke snø, min kobler ledninger...
[/quote]

En elektriker har kun lov til å gjøre elektrisk arbeid på et anlegg han står som eier av om det skal gå utenom firmaet. Har du fått samsvarserklæring for det arbeidet han har gjort? Han har ikke lov til å gjøre noe hos hverken slekt eller venner. Så det leieboeren din gjør hos deg er straffbart både for deg og ham. Elektrikertjenester er en av de få som er strengt lovregulert her i landet og det er selvsagt en grunn til det. Man har ikke lov til å gjøre byttetjenester eller vennetjenester innen det faget.

Det er igrunnen ganske mange innlegg i denne tråden som får meg til å tenke at vi har hobbyelektrikere her, og det vil jeg på det sterkeste advare mot.

At man diskuterer løsninger rundt boksen er jeg helt for - det er jo derfor jeg leser i tråden. Men jeg synes som sagt det er helt på sin plass å advare mot å leke elektriker selv. Slikt kan starte både starte brann og ta liv, og det er jeg sikker på at ingen her ønsker.
#4
Lading / Sv: Ladepunkt ferdig installert hjemme
fredag 04. november 2011, klokken 21:53
Sitat fra: Akseln på fredag 04. november 2011, klokken 21:48
Gemini, hvor er det de skriver om å gjøre noe selv? Det må da være lov å snakke om løsninger og muligheter?

jkirkebo sitt innlegg vitner da veldig om at her skal man finne utav selv noe man virkelig ikke skal rote med uten å være fagmann. Endel andre innlegg i tråden bærer også preg av at man har tenkt å legge opp den 16A-kursen selv. Diskutere løsninger er selvsagt helt greit, men når fast installasjon skal installeres må alle ha det helt klart for seg at det skal gjøres av en fagmann.
#5
Lading / Sv: Ladepunkt ferdig installert hjemme
fredag 04. november 2011, klokken 21:40
Bare stopp en halv her...

Dere vet at dere ikke har lov til å gjøre noe verken i sikringsskapet eller med den faste installasjonen ellers i huset? Slikt må gjøres av et installatørfirma. Får dere en brann pga dette risikerer dere avkortning i forsikringen - og det er kun den økonomiske siden av det. De fleste kommer til å lade om natten, og da risikerer dere mye mer enn bare penger.

Skal man kjøpe en bil til nesten 300.000 og så spare 2000,- til elektrikeren vil jeg påstå at man er bra dum! Nei, få fagfolk til å gjøre jobben, så sover dere mye bedre om natten.
#6
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
mandag 31. oktober 2011, klokken 14:55
Nå er jeg veldig glad i Lars! Skulle gjerne bakt en kake til deg og servert på døren! Flott at du har gjort dette!!! Det er slike som deg som rydder vei!

:)
#7
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
mandag 31. oktober 2011, klokken 10:54
Jeg hadde ventet ett svar fra Nissan tidlig i dag. I morgen begynner de å levere ut biler, og da er det allerede for seint synes jeg.

Så her sitter jeg da, og fortsatt har ett håp om at Nissan har tatt til vettet. Men jeg synes de lar meg vente lenge...
#8
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
onsdag 26. oktober 2011, klokken 17:49
Kallagtunet - garanti på batteriet regner jeg med at de ender opp med å gi. Men da står jeg fortsatt omtrent der jeg  sto i utgangspunktet. Så derfor synes jeg vi burde få noe ekstra.

For min del er sikkerhet ved lading veldig viktig. Jeg setter aldri på vaskemaskin eller oppvaskmaskin om natten fordi det er en økt brannfare ved bruken av dem. Å sette elbilen på lading med en kladd de advarer mot å bruke gir ikke et signal til meg om å sove godt om natten i hvert fall. Jeg har sett noen stygge bilder av elbiler som har tatt fyr, og det der vil jeg ikke ha i mitt hus.

Jeg får følge med i ladepunkttråden for å finne en god løsning på ladingen hjemme.
#9
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
onsdag 26. oktober 2011, klokken 17:27
Jeg er først og fremst lei meg jeg. Jeg har gledet med som en unge til vi skulle få bilen vår. Jeg har ønsket meg en god elbil  i sikkert 20 år. Nå hadde jeg endelig skrevet under salgskontrakten på det jeg så for meg var drømmebilen for meg og min familie - og så roter Nissan på denne måten og ødelegger hele gleden min. Dette er så uproft! Jeg har aldri kjøpt bil fra Nissan før, og vår forhandler har oppført seg fint han, for all del. Dette er det noen høyere opp i systemet som har rotet med, og ikke på en betryggende måte. Er det denne behandlingen jeg kan forvente meg de neste årene fra Nissan?

Jeg synes at Nissan burde gi oss hjemmeladeren som kompensasjon for dette. Å kjøpe en splitter ny bil er å kjøpe en følelse også, ikke kun ett produkt. En bil koster mye penger, og for oss miljøentusiaster er dette en stor ting! Så jeg håper Nissan gjør noe for å gi oss "godfølelsen" tilbake igjen.
#10
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
onsdag 26. oktober 2011, klokken 11:47
Sitat fra: elektrolux på onsdag 26. oktober 2011, klokken 11:28

De elektriske forskriftene i Norge skifter stadig vekk.

En bør kunne gå ut fra at en kontakt som er satt opp er i tråd med forskriftene som gjaldt den gang den ble satt opp. Slik jeg kjenner reglene trenger ikke eksisterende ledningsnett oppgraderes hver gang forskriften endres. Å kreve at bruker av et elektrisk apperat skal måtte gå gjennom forskrifter, og gjeldenede anlegg blir å kreve det umulige. ;D

Forskriftene skifter ikke stadig, men normen skifter hvert fjerde år (og normen fungerer i praksis som en forskrift). Men det er slik at det ikke er krav til å oppgradere anlegget etterhvert som normene skifter. Jeg hadde planer om å legge opp en ny 16A-kurs til denne utestikkontakten, og etter dagens norm vil sikringen da også ha jordfeilbryter. Det vil si at det er en ganske trygg installasjon. Å koble laderen i en 40-50 år gammel stikkontakt som er forsynt med 10A er uansett ingen god ide. Elektrisk installasjon er ikke evigvarende. Men igjen, selve LADEKABELEN må Nissan garantere.
#11
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
onsdag 26. oktober 2011, klokken 09:40
Sitat fra: Lipo på onsdag 26. oktober 2011, klokken 09:21
Det som imidlertid er viktig for alle elbil eiere er å sjekke tilstanden på stikkontakt og kabling, slik at det ikke oppstår varmgang. Dette gjelder jo alle kontakter som skal levere mye strøm over tid, slik som til v.v.bereder feks.

Alle eiere/brukere er selv ansvarlige for at alt elektrisk utstyr/installasjon til enhver tid tilfredsstiller forskriftene. Dvs. at om man bruker en skjøteleding vil det ikke være Nissan som er ansvarlig om det oppstår varmgang i skjøteledningen. De er kun ansvarlig for sin ladekabel, og man må forvente at den holder mål. Det kan da ikke være meningen at vi skal stå å se på at bilen blir ladet når man bruker den.

For all del, sikkerhet er viktig, og det HAR vært endel branner i Elbil under lading. Om man i de tilfellene har brukt godkjent utstyr vet jeg ikke, men det tror jeg at jeg skal undersøke.
#12
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
tirsdag 25. oktober 2011, klokken 20:31
Enig med deg Aspiranten at jeg håper Nissan ryddet opp i dette før media får tak i det. Jeg ønsker jo at elbil skal ha en positiv følelse over seg, og en slik sak som dette gir kun tapere.

Jeg som dere andre skriver ikke under på dette. Denne bilen som har fått så positiv omtale, mens dette vil gi Leaf'en en skikkelig skrape i lakken.
#13
DRIFTSBATTERI / Sv: Nissan leaf batteri info
tirsdag 25. oktober 2011, klokken 20:19
Jeg føler meg lurt  :o

Hvordan kan de komme med noe nytt jeg skal undertegne nå? Og hvordan kan de la en ladekabel som tydeligvis ikke er trygg følge med bilen? Og i tillegg legger de alt ansvar på oss om noe går galt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA