Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Finnøy (Arne Johan Larsen)

#1
EQC / Sv: Reservasjon av EQ C
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 07:46
Mercedes har hatt følgende rabatter via Agrol:
   0,0 %   elbil
   7,0 %   Personbiler med forbrenningsmotor

#2
EQC / Sv: Reservasjon av EQ C
mandag 30. oktober 2017, klokken 23:40
Sitat fra: Softblue på mandag 30. oktober 2017, klokken 23:23
Ok. dere har gjort bestillingen og betalt depositumet på en bil dere ikke vet totalprisen på, eller hvor mye avgifter det påkommer før levering.
Hvor mye rabatt greide dere å forhandle dere fram til?
Ingen har gjort bestilling, depositum er for å vise at man er seriøs i køen (på samme måte som for Tesla, Audi e-Tron Quattro og Jaguar I-Pace).

For Tesla vet man at det ikke finnes rabatter (OK, unntatt henvising fra eksisterende eier som kan gi 1000$/1000NOK rabatt).

Men generelt vil jeg mene at hvis det finnes mye rom for rabatter så tar selger en altfor høy pris i utgangspunktet.
#3
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
søndag 29. oktober 2017, klokken 08:59
Kanskje greit å sammenlikne bagasjerom med andre elbiler på markedet akkurat nå:
I3 - 260 liter
Soul EV - 282 liter (kan utvides av nevenyttige)
Zoe - 338 liter
eGolf - 340 liter
Ioniq electric - 350 liter
Leaf 24/30 m/Bose - 335 liter
Leaf 24/30 u/Bose - 370 liter
Opel Ampera-E - 381 liter

Kommende biler:
Niro EV - 324 liter (antatt likt PHEV)
Leaf 40/60 m/Bose - 400 liter ???
Leaf 40/60 u/Bose - 435 liter
Model 3 - 425 liter

Edit: tatt med Ampera-E, presisert Leaf 2.gen + antatt modell m/Bose, lagt til Model 3

#4
Sitat fra: T.K på lørdag 28. oktober 2017, klokken 20:54
Har ikke Kia forvarming? Må jo si at akkurat den funksjonen er det jeg alltid har savnet tidligere, sette seg inn i oppvarmet bil om morgene. Derfor har jeg alltid installert Webasto på dieselbilene mine, til den nette sum av kr. 35 000 med app. Dette er inkl. og gratis på Leaf. Uten den funksjonen ville jeg installert dieselforvarming på kiaen, men hvorfor bry seg når man kan styre unna og kjøpe det konkurrentene har inkludert.
Kia har selvfølgelig mulighet for forvarming via timer (som de fleste andre elbiler), men likt som Hyundai (eller US Leaf) har den ingen app i Europa.
#5
Kia Niro EV / Sv: Kia Niro EV
lørdag 28. oktober 2017, klokken 11:04
Sitat fra: stromifokus på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:19
Dersom KIA produserer 10000 EV biler er dette bare et lite løft fra dagens 6000 Soul EV årlig produksjon.
Du misset en null; skal være 100.000 elbiler i følge artikkelen... ;)
#6
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
lørdag 28. oktober 2017, klokken 11:02
Sitat fra: Goggen123 på lørdag 28. oktober 2017, klokken 10:26
....kommentarer om mye støy fra 18" hjul. Lite vindstøy i høye hastigheter dog. Satse på at det betyr effektiv utforming og lavt forbruk for electric-versjonen?  ;D
Håper de satser på å tilby 16" eller 17" hjul på electric utgaven; vil gi bedre rekkevidde, bedre komfort, lavere pris og mest sannsynlig lavere støy.
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 19:55
Sitat fra: MrOtto på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:59
Er det noen som har testet og lagt ut informasjon av forbruket til den nye bilen?
Ut i fra EPA forbruk som er oppgitt i USA kan man forvente 2-3% reduksjon av forbruk i forhold til dagens 24/30kWh modeller.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Familiebil nr2
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 19:51
Når dere starter med elbil så er normalen at man blir avhengig og dette blir fort bil nr 1. Flere beholder bil med eksoshale en periode som bil nr 2 inntil man er ferdig med tilvenning.

En antydning av vinterrekkevidde på ulike elbiler kan du finne her (sjekke kolonner ut mot høyre i tabellen):
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
søndag 22. oktober 2017, klokken 16:16
Sitat fra: Kjetil Vik på søndag 22. oktober 2017, klokken 15:24
:+1: Jeg bestilte også sist nå på fredag. Ble svart på oss.
Blir min første Elbil, og ser frem til å få den hjem utpå våren.
Selger de to andre bilene, og sitter kun igjen med en elbil (og en motorsykkel..).
Vi skal klare oss med det, er jo bare til å planlegge litt :D

Det oppgis 37mil, og vet at det ikke er realistisk, men håper 25-30 vil være det.
Så da passer den fint til turer ned til sørlandet også uten å måtte lade på veien sommerstid  ;D
Gratulerer med elbil, dere kommer aldri til å gå tilbake!
Nissan oppgir i USA rekkevidden til å være 241km etter den mye strengere og mer realistiske EPA målemetoden. Lurt å ha denne i tankene; lykke til!

Edit: skriveleifer som vanlig fra mobil
#10
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
fredag 20. oktober 2017, klokken 08:02
Sitat fra: Myrvang på onsdag 18. oktober 2017, klokken 22:57
Ca 8500 kølapper nå...
Plutselig virker ikke kønummer 936 som å være langt etter de andre :)
#11
Kia Niro EV / Sv: Kia Niro EV
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 21:55
Kia Bil Norge har dessverre ikke lagt opp til et sentralt køsystem for interesserte og heller ikke tilbudt informasjon sentralt, i stedet har de lagt opp til at hver enkelt interessert må ta kontakt med en forhandler og setter seg opp på interesseliste der. (Kunne ha lært litt av Hyundai her)

Uansett blir Niro EV en interessant bil som går opp en størrelse opp fra Kona, Ampera-E. Selv om bagasjerommet på ikke ser ut til å bli mer enn 324l til seteryggen på papiret, vil karosseriutformingen gjøre den mer vennlig for f.eks. en barnevogn enn rene sedaner som Ioniq og Model 3.
#12
Rogaland elbilforening / Sv: Bypakke Nord-Jæren
fredag 13. oktober 2017, klokken 09:42
Dessverre er Stortingets vedtak om "maks 50% for elbil" ikke innført enda. Men det er fryktelig klønete å innføre full stats nå, for deretter å måtte reversere tilbake! Fylkeskommunen bidrar bare  til forvirring/tvil til potensielt nye elbil-kjøpere og veldig delte signaler om en eventuell nullutslipps-satsing.
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:48
Sitat fra: TM på torsdag 12. oktober 2017, klokken 16:05
Angående effektiv batteri-kapasitet. Det er åpenbart noe som mener at den kan ha 38,4kW netto kapasitet. Det ville stemme bra overens med 378km NEDC.

http://www.hybridcars.com/how-well-might-a-2018-nissan-leaf-with-38-4-kwh-do-against-the-60-kwh-chevy-bolt/

Uansett NEDC så sier Nissan selv 241km ihht EPA på denne nye "40kWh" som indikerer en nedgang i forbruk på 2% i forhold til tidligere Leaf med 24/30kWh brutto batteri.
#14
Kia Niro EV / Kia Niro EV
torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:35
Kia Niro Ev kan med fordel bli et eget delforum separert fra Soul EV under Kia :)

Basert på samme platform som konsernslektning Hyundai Ioniq kommer mest sannsynlig Kia Niro som ren elbil neste år. På samme måte som Ioniq er den forberedt for alle drivlinjer.

Forvent 2 størrelser på batteripakker. Bagasjerom blir som Niro PHEV.
Vi kan håpe på samme motor og batteripakker som er varslet for konsernslektning Kona.

Kan bli en glimrende bil for de som ønsker en størrelse opp fra Hyundai Kona/Opel AmperaE. Samtidig tilbyr Niro ikke samme høyde under taket som disse to og Soul; er mer halvhøy som Leaf/Zoe.
#15
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Måkemannen på onsdag 11. oktober 2017, klokken 17:28
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 11. oktober 2017, klokken 10:48


Eneste jeg da savner er det unevnelige...  ;)
Det er fortsatt håp :)

Har det unevnelige blitt avkreftet?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA