Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Griffel

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: EL-bil og "gjelder ikke el-motorvogn".
onsdag 25. oktober 2017, klokken 23:43
Tillatelsen er bare trukket tilbake for 2 grupper. 4 og 5.
Gruppe 4 har om det ikke er var for en litt romslig tolking på elbil lov til å benytte kollektivfelt.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: EL-bil og "gjelder ikke el-motorvogn".
onsdag 25. oktober 2017, klokken 23:30
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:52
Interressant spørsmål.
Hva er det  som ikke gjelder for El-motorvogn uten passasjer 7-9 mandag til fredag?
Sitat fra: Trafikkreglene §5 link=https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler
2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.
Den tillatelsen elbiler ellers har til å benytte kollektivfeltet.
#3
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 21. oktober 2017, klokken 22:57
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 19. mai 2017, klokken 11:00
Ja det går fint.

(Noen vil sikkert hevde at dette ikke er i henhold til NEK, mens andre vil hevde at det er det)

Keba og Salto har innebygget jordfeilvern, mens du kan få det som ekstra modul oppsjon på Viridian sin.

(Sikkert flere som har dette innebygget)

Lars
Nja, DC feilstrøm under utløsenivå til type B  vern kan likevel maskere funksjon til ovanforliggande type A vern for AC feil, er det ikkje så? Derfor er det ikkje anbefalt med A + B. Men det kan nok diskuterast om det likevel er betre enn ikkje noko vern i heile tatt. Forvirrande, ja.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
For å bidra til forvirringen, B-vernet i Salto og Keba boksen er visnokk av typen med så lav utløsestrøm på DC at en ikke får forankoblet vern til å gå i metning.
Dessuten er dette A før B problematikken kun relevant der det forankoblede vernet beskytter mer enn kun ladestasjonen.
#4
Elbiler i media / Milepel for elbil
lørdag 21. oktober 2017, klokken 20:15
Stakk av i pizzabil etter væpnet ran i Oslo

Fluktbilen var en Renault Zoe
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/stakk-av-i-pizzabil-etter-vaepnet-ran-i-oslo/a/24168786/
#5
Sitat fra: elektrolux på fredag 13. oktober 2017, klokken 17:38
Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:12
Dette er en enkel løsning der det ikke er praktisk med ny dedikert kurs.

Gir slikt vern åpning for å bruke kurs med andre uttak?
Ikke uten videre.
Det ligger nok litt opp til elektrikkers vurdering av risiko, vurdering av anleggets tilstand, andre laster osv.
Hovedhenikten med et slikt spesielt lavt DC vern er å sikre at en DC feil med strøm under standard utløsegrense 30mA maskerer andre jordfeil på samme kretsen, slik sett er krav til jordfeilvern ivaretatt.

Det at en slik feil kan maskere andre jordfeil på samme kretsen er jo hoved grunnen
#6
Du kan trygt se helt bort fra J.Laftons innlegg, og følge jkirkebo opplegg.
#7
Sitat fra: KjellG på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 17:12
Enkelte ladestasjoner har dobbelt uttak og kan lade to biler samtidig. Har de to B-vern innvendig?
Ja.
#8
Personlig ville jeg gjort det lettvint og erstattet Schuko med en ladestasjon. f.eks Salto 543 som er «skreddersydd» med DC-RCM og beregnet denne type installasjon.

For denne er DC overvåking på et nivå som gjør at forankoblet jordfeilautomat fortsatt skal virke, dermed løses problemet som med at det også kan være andre ting på samme kurs.

Dette er en enkel løsning der det ikke er praktisk med ny dedikert kurs.
#9
Forstår jeg dette riktig, er det vel mer som skal til enn en jordfeilbryter.
Tidligere: en kurs som omfatter noe i huset og carport Med stikkontakt(r) og lys(?).
Nå: Ny kurs som carport er flyttet over på, men ikke separat kurs til elbil.
Skulle vært: Egen kurs for elbillading, som nok forutsetter ny kabel fra sikringsskap til kontakt for elbil. Noe som nok er en vesentlig mer omfattende jobb en det huseier har betalt for.

Elektrikker skriver:
«Vi la ikkje opp kurs for lading av elbil, men opplyste at dersom vi skulle gjort det so måtte vi fulgt krava i NEK400, slik du har referet i e-posten.»

Hva som egentlig var avtalt og hva elektrikker anbefalte vet vi jo ingen ting om.

En annen ting er jo at en ny kurs ikke bør avsluttes med en Schuko, men med el mode3 ladestasjon dersom huseier har en mode 3 kompatibel bil.



#10
Sitat fra: 65lars på mandag 09. oktober 2017, klokken 16:58
Så en 20 meter skjøteledning, eller hurtiglading, er et godt alternativ for meg!  ;D
Skjøteledning er uansett ikke et godt alternativ for noen, men det kan jo tenkes at hurtiglading er det.
#11
Lading av Tesla / Sv: Lade to elbiler på samme kurs
mandag 09. oktober 2017, klokken 11:00
Sitat fra: yellowbrick på søndag 08. oktober 2017, klokken 15:53
Hei,

Vi har en E-Golf fra før, og står nå på vippen til å kjøpe en Tesla S75 i tillegg.
Kursen som går ut til garasjen er 2x10A, kabel er 3x4+J. Garasjen ligger ca 50 meter unna huset, så vi vil helst unngå å måtte legge ny kabel. Forstår det som at den kabelen vi har tåler litt mer enn den strømmen den fører nå (3x20A?).
Siden du har 3x4mm2 kabel og da forhåpentlig kan skifte sikringsautomaten til en 3 fas 20A evt 16A er jeg sikker på at jkirkebo kan skreddersy en optimal lastdelings løsning, og levere et skjema som elektrikker kan koble etter.
med 3x20A samtidig vil da Golf kunne få ca. 2,5kW og Tesla det doble. Alene vil Golf kunne få noe mer.
#12
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 08. oktober 2017, klokken 15:01
Sitat fra: gr på søndag 08. oktober 2017, klokken 12:54Slik jeg har forstått dette er problemet at DC lekkasje fra likeretteren i bilen kan oppmagnetisere en vanlig jordfeilbryter, og dermed fjerne funksjonaliteten fullstendig for alt utstyret som er tilkoblet samme kurs (eller kanskje til og med for hele anlegget hvis du har en feSå sant dette er riktig er spørsmålet mitt da: Hvordan er en DC feilstrømslekkasje forskjellig på 1-fas og 3-fas?
Jeg har lest at slike feil er mer sannsynlig å oppstå i trefasesystemer.
Sitat fra: gr på søndag 08. oktober 2017, klokken 16:02
Savner ellers forklaring på forskjellen med 3-fas og 1-fas.
Se vedlegg. https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30504.msg520680.html#msg520680
#13
Elbiler i media / Sv: Tesla-sjåfør fikk samfunnsstraff
søndag 08. oktober 2017, klokken 10:52
Problemet med Sandviksveien er nok heller at den er flat og rett med mange boligutkjørenger, og er nok en av fler strekninger i Bærum som brukes til å teste akselerasjon, noe som ikke var så aktuelt med klasiker. Men jeg forbinder også det med putring med snekker og poteter som koker.
#14
Gjennomsnittlig strømpris i 2016 var ca 92 øre/kWh inkludert nettleie (Hele Norge).
Strømforbruk elbil gjennomsnittlig settes til 2600kWh/år = 2400kr/år =200kr/mnd
Da har du 1200 pr år til nedbetaling av investeringen og vedlikehold, så kan du vurdere dette opp mot investeringen.
#15
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
søndag 08. oktober 2017, klokken 09:53
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 08. oktober 2017, klokken 09:43
Blir det youtubevideo der Elektrolux spiser en hatt?
Det blir nok bare en søndagmiddag eller to, uten rødvin.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA