Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - remistridh

#1
Her er et konkret eksempel;

Høgskolen i Ålesund har fått oppmontert fem dobble ladestasjoner, herav er to i drift,
Disse to står på det som er definert som ansattparkering, der det kreves sonekort eller parkeringstillatelse utstedt av resepsjonen.
En av disse igjen er definert som offentlig tilgjengelig
Alle stasjonene er finansiert av hvavardetnådetheterigjen statlig organ for el-øk

Undertegnede er litt interessert i å finne regelverk for dette i en sak der han har blitt ilagt to parkeringsbøter for å ha ladet sin forhenværende el-bil der, den er nå hentet av namsmannen fordi bøtene nektes betalt.

(Man har også skriftlig tillatelse fra skolen til å parkere der)


remi
#2
Sitat fra: cra på mandag 22. oktober 2012, klokken 11:06
Jeg tolker det enkelt og greit slik at "offentlig" betyr "fritt tilgjengelig for alle". Må man ha sonekort kvalifiserer det ikke, spesielt siden det ikke alltid lar seg gjøre for hvem som helst å skaffe seg et slikt sonekort.

jeg er jo ikke uenig i ressonementet ditt, men finnes det ikke en offentlig opplest og vedtatt definisjon? har staten ved hvadetnåvardehetteigjen som betaler for ladestasjoner noen regler som finnes tilgjengelig? jeg har prøvd å søke på nettet, men hittil uten hell.


remi
#3
Spørsmålet står vel egentlig i tittelen, utfordringe er om en ladestasjon er offentlig hvis det stilles krav om sonekort eller annen form for begrensing i "offentlighet"

Hvem er det som bestemmer dette og hvor finner man mer om det?


remi
#4
PS: bilen er gammel, stygg, har dårlige batterier, ingen nøkkel og ingen ladekabel, så det er ingen vits i å møte opp og by ;D


remi
#5
Elbilen i Samfunnet / Tja, da har namsmannen en elbil til salgs...
mandag 15. oktober 2012, klokken 14:49
onsdag hadde man den lite hyggelige opplevelsen å få inndradd sin Think til fordel for statskassen og Ålesund Parkering.

Bakgrunn;

- ved skolestart 2011 bl det satt opp først fem ladestasjoner ved Høgskolen i Ålesund, så ble tre av dem demontert igjen. alle er betalt av staten? og en av dem er satt av som offentlig tilgjengelig

- man fikk i til slutt endelig lov (skriftlig) til å lade sin elbil på ansattparkering ved selv om man "bare" er student.

- løyvet kom skriftlig i form av en mail og inneholdt forsåvidt ingen andre begrensinger enn en maks ladetid på fire timer ved kø på ladestasjonene.

- i november fikk man en bot som man klaget på og fikk medhold, fordi "det var gjort en registreringsfeil, og på den bakgrunn ble saken frafalt"

- i mars i år fikk man så to bøter på en uke, for å ikke ha synlig parkeringsbevis i bilen. Det hører med til historien at det i vårsemesteret ble avholdt ca 20 parkeringskontroller uten at bilen ble bøtelagt, og den har heller ikke fått bot etter disse to, selv om den har stått uten soneparkerings-lapp

- dette ble så sendt klage på skriftlig pr post

- ingen tilbakemelding kom før inkassobrev fra et inkassoselskap

- man klaget så på nytt til Ålesund Parkering, pr mail, men fikk det svar at klagefristen var utløpt

- etterhvert kom det inkassokrav og varsel om utpanting

- man skrev så brev til skolen, forklarte saken og ba om at de kunne ta kontakt med ÅP og rette opp i misforståelsen, men fikk kun negative tilbakemeldinger der det ble hevdet at dette var en sak mellom student og ÅP, dette til tross for at det ved flere anledninger tidligere har blitt gjort nettopp dette for å trekke tilbake uriktig ilagte bøter.

- deretter skrev man ny mail til ÅP og forklarte alle sider av saken, igjen med vedlegg som beviser parkeringsløyve, og svaret var likelydende med tidligere, det var for sent å klage.

- neste punkt ble som overskriften antyder to offentlige lovmenn i full mundur og uniformert bil i følge av en bergingsbil, og vips, så må man ta buss i steden.

jeg, som student, har desverre ikke råd til å betale bøter jeg ikke skulle hatt og håpe at noen tar til fornuften og aner ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre....noen som har noen ideer om lover og regler i slike sammenhenger? og joda, mange andre ville ha betalt boten og så klaget, men det har jeg ikke gjort, så det rådet hjelper lite, uansett hvor velmenende det måtte være :-)

oppsummert så har ikke skolen informert ÅP om at el-biler har løyve til parkering, slik de bruker å gjøre med alle andre som får slik løyve, de har heller ikke informert el-bil brukerne om at de må ha noen form for sonekort, men de har delt ut ladekort på bakgrunn av skriftlig løyve til parkering.


parkeringsvaktene har også internt en divergerende oppfatning av slike løyver siden 90% av dem ikke bøtelegger el-bil på lading mens sitstemann gjorde det to ganger på ei uke, mangel på sonekort var heller ikke oppe som argument ved første bot....

jeg blir en smule oppgitt og ser ikke at argumentasjonen holder vann, men har gått tom for ideer.....


anyone?


remi
#6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / 12 volt trøbbel.
mandag 14. mai 2012, klokken 12:18
Heisann, sliter fremdeles med relativt ustabilt tolvvolt batteri, av og til har jrg nok til å starte og kjøre flere dager, av og til må jeg koble til lader via sigarettuttak i to minutter for å få start, men ná hjelper ingenting.

Mente á huske en tråd om rimeligere nytt 12v batteri enn å kjøpe på Ford, noen tips?


Remi
#7
Sitat fra: OneMore på søndag 08. januar 2012, klokken 21:33
Tvert imot! Hva er rekkevidden din ? Og utetemp under kjøring ?
NB! Tror ikke Ford har gjort noe feil nødvendigvis!

-OneMore-



jeg bruker vanligvis ca 40% av batterikapasiteten fra hjemme til skolen, i dag brukte jeg ca 70% riktignok med varmeapparat og varmetråder på.

litt over null grader ute


remi
#8
har nå fått igjen ElDiablo fra Ford og kjørt en runde, ladingen virker nå til 100% og bilen stopper heller ikke ved 20% rest, riktignok går den en del tregere enn før og har noe kortere rekkevidde men hvis jeg har forstått riktig er dette normalt etter vedlikeholdslading?

vi får se i løpet av uken hvordan dette utvikler seg :-)


remi
#9
sånn, da ble bilen levert på Ford Ålesund i går med bestilling av vedlikeholdslading, medpåfølgende beskjed i dag om at ladingen ble avbrudt  i løpet av natta og påfølgende feilsøking kostet 1400, de fant ut at vannpumpen var gåen. etter litt diskusjon strøk de ikke-bestillt feilsøking og gav et tilbud på 5300 for bytting av vannpumpe og vedlikeholdslading, jeg måtte takke ja og får da forhåpentligvis bilen igjen fredag. Får håpe alt fungerer da.


remi
#10
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: rekkevidde- og ladekrøll
tirsdag 20. desember 2011, klokken 20:09
Sitat fra: El rayo på tirsdag 20. desember 2011, klokken 18:59
Det kan være flere ting som er årsaken, men begyn med å nullstille "Ah overladet siden siste vannfylling". Da vil "Maintenance charge required" slukke. Man trenger diagnoseinstrumentet FR-2000 eller nikometer for å nullstille Ah overladet. Verkstedet skulle gjort dette ved siste vedlikeholdslading.

Dette er mest sannsynlig årsaken til at ladingen stopper på 80%.

Dersom du har kjørt med dette lenge kan batteriet være helt ute av balanse og gjøre at mange celler går tomme ved 20%. Dette er en tilstand som må rettes så fort som mulig ved å la bilen lade ferdig flere ganger.

Viftene som ikke starter: det er vifter til radiatoren som bråker ganske mye. Det er også vifter i laderen som vanligvis starter ca 10 minutter etter at lading er startet. de høres bare som en svak susing.

Batteriet blir litt varmt (over 20 grader) mot slutten av ladingen, men ettersom din bil stopper ladingen ved 80% blir sannsynligvis aldri batteriet så varmt lenger.

Hverken radiatorviftene (2 stk) eller viftene i laderen (3 stk) varer evig, så be verkstedet å sjekke dem mens de har bilen inne.

tidligere har viften som bråker litt startet ved ladestart hver gang, men nå hører jeg ingenting.

videre kan det nesten virke som en vifte ikke er helt god, uten at jeg kan så mye om dette kan det høres ut som om en vifte hadde lagertrøbbet, med påfølgende ulyd/hyling, men dette er ikke den som strter ved lading


remi
#11
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / rekkevidde- og ladekrøll
tirsdag 20. desember 2011, klokken 18:28
ElDiabloen min, en 2001 modell, US-utgave, har begynt å tulle litt med meg, den lader nå bare opp til 80% og her i forgårs nektet den omtreng å gå når batteriindikatoren viste unde 20%...

-det kommer "maintainance charging required" men bilen var inne til lading i august, for ca 4500 km siden

-viften har helt sluttet å starte når 220 kobles til

-bilen har gått rett under 30K miles

noen ideer om hvor man skal begynne feilsøking? ( jeg selv er rimelig grønn på elektrisk/elektronikk )
time for vedlikeholdslading er bestillt til 2 januar på ford ålesund



remi
#12
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / maling/lakk for think
fredag 16. desember 2011, klokken 17:11
har noen prøvd å male plastikken på en think? hva slags maling/lakk bruker man i så tilfelle?

min pioneer-jolle-grå bil hadde sikkert hatt godt av en aldri så liten oppfrisking, gjerne til rødt med hvitt tak :-)


remi
#13
har nå endelig, vel det er jo et par uker siden, fått brev med løyve til å benytte ladestasjon, men med en begrensing, noen har funnet ut at det er nok med fire timer lading så det har blitt satt som maks :-)

begrunnelsen er i beste fall litt fornøyelig; tre av fem stasjoner har blitt tatt bort for flytting til studentparkering med den begrunnelsen at behovet ikke var stort nok til å forsvare så mange stasjoner der, så, når studenter får tilgang til de resterende to stasjonene settes det en firetimersgrense i tilfelle andre trenger å lade :-) det naturlige spørsmålet å stille ville jo være hvorfor tre stasjoner ble fjernet grunnet lite behov...men jeg kommer ikke til å gjøre det.

det regnes videre med at oppsetting av de tre stasjonene som skal på studentparkeringen ikke kommer i gang før langt ut i neste år, så får vi se hvordan det går  :)


remi
#14
Har nå kjørt bilen i fire uker uten problemer, etter å ha tatt ut batteriet og ladet det manuellt over natta, så det ser ut for å ha vært et periodisk problem.



Remi
#15
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 17. oktober 2011, klokken 10:16
Veldig fint om dere sender beskjed direkte til Elbilforeningen eller post@nobil.no om ladestasjoner som forsvinner. I alle fall må det gjøres for oppdatering av ladestasjonsdatabasen. Nå er det heldigvis slik at jeg kikker litt innom forumet. Men dette kunne ha forsvunnet under radaren min. Informasjon om saken er sendt til rette instans.




...jeg tror/håper hensikten for skolen er å flytte de demonterte ladestasjonene til studentparkeringen på nedsiden av veien, så vi får vente i spenning og se hva som skjer.



remi
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA