Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Aspiranten

#1
Åhoi. Tenkte jeg skulle bytte ut konas 2011 Leaf etter seks års eierskap med en Kona, men ikke hvis de vil ha 350k for den. En mer riktig pris er vel sammen med lillebror Ioniq, det er Hyundai priser det med 240k.

Jakal
SUV har blitt veldig utvannet det siste tiåret. Du har Pajero, Landcruiser, og amerikanske SUV``er som for alvor er Sports Utility Vehicle. Også har du høyreiste kompaktbiler som egentlig ikke er noe av det SUV konseptet opprinnelig var.

Jeg har en Outlander som jeg tenker er nedre grense for et Sports Utility Vehicle.
Høyreist, 4x4, kraftig drakraft, god fremkommelighet, og høy sitteposisjon.

Jeg antar at Kona har en høyere sitteposisjon, men utover det er det ikke mye SUV som frister tror jeg. Man sitter ganske høyt i 2011 Leaf også og innsteg og utsteg er lett som en plett. Vi lånte en Ioniq på prøvekjøring og det er en bil man må tre seg ned i og løfte seg ut av.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: OBS! Se opp for Sandven AS, svindlere med stil
onsdag 20. september 2017, klokken 13:43
Jeg måtte ta S Line Auto (underselskap av Sandven som de kjøpte opp i 2010) til Forbrukertvistutvalget for å få de til å opprettholde reklamasjonsretten på en Audi jeg kjøpte av dem. De nektet å reparere bilen, så jeg fikset det på et annet verksted og sendte regningen til S Line Auto.

Jeg vant så det sang hos Forbrukertvistutvalget :-) Men så lenge bilforhandlerne ikke får ekstra smekk på lanken så er dette en glimrende treneringsstrategi som gir store besparelser. For ikke alle gidder å dra saker til ut i over ett år med klaging og saksgang.

Det gjaldt en reparasjon på 21.500,- for min del. Mange ville nok gitt opp og tatt regningen selv.
#3
Dekk / Felger / Vinterdekk 2015
torsdag 10. september 2015, klokken 09:00
Ja, så var tiden kommet når man må kjppe nye vinterdekk.

I 2011 kjøpte jeg hakka dekk til Leafen. De har vært svært gode og ført til at vi ikke har kollidert eller kjørt utfor. Men jeg merket på dieselbilen at å bytte sommerdekk reduserte drivstoff forbruket noe vannvittig. Så hva om det samme skjer på Leaf?

NAF testen 2014 omtaler det ene Continental dekket, tror det er Viking Ice Contact, til å ha lavere rullemotstand enn de andre dekkene. Men det er litt svakere enn testvinneren på både is og våt vei.

Hva slags dekk valgte du, og hvilket dekk er best for kjørelengde OG glatt grep?
#5
Sitat fra: Petter Leaf på mandag 11. august 2014, klokken 20:30

Prisen du nå får vil fortsatt være gunstig sammenlignet med en vanlig bensin / diesel bil"

Haha. Outlanderen min koster 2x så mye som Leafen og er billigere i forsikring enn 5000,- i året.

Frekt av de å komme med slike svar.
#6
Mekanisk / Sv: Tråden for oss med ulyder i forstillingen
torsdag 20. november 2014, klokken 17:37
Nå har bilen vært inne for reperasjon for alvorlig knirk i forstilling for tredje gang.

Denne gang skulle de bytte svinglager eller noe slikt, for og på sikt forhindre at problemene oppstår igjen.

Fikk igjen bilen, og den knirker fremdeles som om ingenting har blitt gjort med bilen.

Blæ.

Noen av dere som har blitt 100% knirkefri? Jeg føler vi har kjøpt katta i sekken med denne forbanna møkkabilen. Knirk knirk knirk.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
mandag 11. november 2013, klokken 09:44
15.000km siden 2011.
#8
Mekanisk / Sv: Tråden for oss med ulyder i forstillingen
søndag 10. november 2013, klokken 21:09
Da er knirkesesongen i gang igjen.

Fikk hjulopphenget fikset og knirkingen forsvant i fjor. Antar at smøringen er borte nå for første dag med kuldegrader betød knirkelyder over fartsdumper igjen.

Fysj.
#9
TLC / Sv: Setetrekk på 2011/2012 Leaf, rensing etc.
onsdag 02. oktober 2013, klokken 09:06
Her er løsningen til dine frustrasjoner daggad.

http://www.clasohlson.com/no/Pr407938000/Pr407938000

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=green+clean&product_id=387

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=tekstil&product_id=73

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=spray&product_id=146

God som ny!

Jeg lærte på den harde måten hvorfor man ikke stapper plastsøppel i bagasjerommet over nedlagte seter i en dyr SUV.

Herregud så gammel kjøttvæske kan stinke når det renner ned i trekkene!!!


Men våtsuger + Nanolotus AC cleaner (anti-bac/duft) tok knekken på problemet :-)

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=nanolotus&product_id=533
#10
Elbil og økonomi / Sv: Restverdi på Leaf
lørdag 21. september 2013, klokken 21:58
Bilene som vi kjøpte i 2011 til 280.000,- inkl. levering koster ihvertfall rundt 190.000,- nå på finn.no

Det største verdifallet skjer i bilens første år, deretter er det lavere verdifall for hvert år som går.

Du kan nok regne med 55-60% verdifall etter 5 år. Da en elbil koster 1/5 av en dieselbil i driftsutgifter så ser jeg ikke for meg at Leafene raser 70% i verdi, slik en del pessimister later til å tro. De er, selv med dårlig batteri og en del km på tellerverket, meget attraktive pendlerbiler for far eller mor som bare trenger en nummer 2 på en fast melkerute til og fra jobb.

Personlig bruker vi vår Leaf til alt, og det er stort sett den samme historien over alt. Ikke la dere lure av avisene som forteller dere at elbil kun er til pendlere. Når du kjøper elbil, så blir dieselbilen kun til ferie ;-)
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Fornyelse av understellsbehandling på norsk Leaf?
fredag 13. september 2013, klokken 14:42
Ja dette gjelder antirustbehandlingens egen garanti. Ikke Nissans generelle.

Jeg vurderer å få utført dette. Men mest fordi jeg trolig komme til å eie bilen i 6 år til.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Regnsensor
torsdag 27. juni 2013, klokken 00:07
Jeg kjører manuell både i elbil og suv. Best slik, automatikken kan ikke forstå seg på min smak og preferanse :-)
#13
Nissan e-NV200 / Lav sikkerhet
mandag 03. juni 2013, klokken 16:50
#14
Humor og kanari / Er du avhengig, eller frigjort?
søndag 12. mai 2013, klokken 12:17


;D
#15
Lade hjemme / Bosch, 16A hjemmelaeboks 2600,-
fredag 10. mai 2013, klokken 21:35
http://www.wired.com/autopia/2013/05/bosch-power-max/

Hvem starter importen?

Jeg har penger til deg/dere ;-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA