Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øststua

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tur til Danmark med Leaf
torsdag 12. juni 2014, klokken 14:16
Kom hjem fra samme tur som dere på tirsdag morgen denne uka! :) Helt glimrende å kjøre elbil i Danmark! Vi klarte oss utmerket kun med et Clever-ladekort (prepaid columbus), en skjøteledning og Leafn sin standard ladekabel. Vi hurtigladet tur-retur København-Billund og ellers ladet med 10 A på hytta. Inkl. kjøring til og fra Løveparken, kjørte vi rundt regna 550 km, og hadde et forbruk på nesten 62 kW... Det er bra, det, syns jeg. :) Vi prøvde å få tak i en adapter for å kunne få til jordet lading på hytta, men Elgiganten i Vejle (ingen elforretning i Billund) hadde IKKE dette... Det gikk fint uten. Men neste gang skal jeg kjøpe dette på forhånd. Ergo, kjøp dette enten i Norge eller ett eller annet annet sted i Danmark. Det er jo å anbefale. I tillegg er Type 2/Menneske adapter (eller kabel) å anbefale å ha med. Vi har en 2012-Leaf og har kun 10 A standardkabel, og hadde ikke med Type 2-adapter, men klarte oss finfint uten. Det er dog en del ladestasjoner med Type 2, dette er jo framtida, så for å kunne bruke disse må man jo.... :) Uansett, sjekk også ut - som også sagt over - andre og eldre tråder om turer til Danmark. Danmark er et strålende land å kjøre elbil i! Ha en finfin tur!
#2
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
fredag 07. desember 2012, klokken 00:02
Sitat fra: Øststua på lørdag 24. november 2012, klokken 09:40
Jeg hadde også et lite "lysglimt" 18. november, da Carwings funka såvidt. Men etter det har det vært som det har vært fra rundt 6. november. I tillegg til å melde fra og få oppretta sak hos Nissan kundeservice, har jeg nevnt problemet til min forhandler BNH Ski. De har også tatt tak i saken (selv om jeg var den første som meldte problemet til de av deres kunder), og 22. november var det et møte med Nissan. Problemet ligger, etter det jeg fikk rede på via BNH Ski, hos Telenor. Det legges stort press på for å få det ordnet. Så.. Vi får vente i håpet.

Status nå for min del... I ettermiddag (torsdag) ble jeg oppringt av Nissan kundeservice, for å sammen teste og eliminere. Og til sist fikse problemet. Problemet ble ikke fikset i ettermiddag, men kundeservice skulle melde videre opp i systemet og ringer meg antagelig i morra. Jeg krysser fingrene for at det snart går i orden... Her har det vært mellom 10 og 19 stive den siste uka... Etter det jeg forsto på kundeservice hadde de nå ei liste over Leaf-eiere som de ringer rundt til for å avklare status og fikse... Tvi, tvi.
#3
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
lørdag 24. november 2012, klokken 09:40
Jeg hadde også et lite "lysglimt" 18. november, da Carwings funka såvidt. Men etter det har det vært som det har vært fra rundt 6. november. I tillegg til å melde fra og få oppretta sak hos Nissan kundeservice, har jeg nevnt problemet til min forhandler BNH Ski. De har også tatt tak i saken (selv om jeg var den første som meldte problemet til de av deres kunder), og 22. november var det et møte med Nissan. Problemet ligger, etter det jeg fikk rede på via BNH Ski, hos Telenor. Det legges stort press på for å få det ordnet. Så.. Vi får vente i håpet.
#4
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
torsdag 15. november 2012, klokken 23:27
Jeg har også en av de Leaf´ene som rundt 6. november mista kontakt med omverdenen... Jeg har meldt fra til Nissan via chat... Tvi, tvi...
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Mus i bilen...
tirsdag 13. november 2012, klokken 07:23
 :) Ja, ja... Om jeg skrev utydelig kan så være. Den diskusjonen kan vi evt. ta videre i et ' setningsoppbyggingsforum'...  :)

Et anna forhold som kan gjøre Leaf'n mer utsatt enn andre biler, også andre elbiler, er at ladeledningen har inntak framme (nesten oppå panseret).

Uansett, om det bare er jeg, av over 2000 i Norge, som har hatt mer sånne problemer i Leaf' n enn i andre biler, så får jeg leve med det som best jeg kan.

#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Mus i bilen...
lørdag 10. november 2012, klokken 22:32
Sitat fra: Elmo på fredag 09. november 2012, klokken 22:47
Hører jeg at du har hatt problem med de to-beinte (mus) i bilen ??? ??? ;D ;D

hehehe... det ante meg at det kom til å bli en del innlegg om andre mus enn det jeg (egentlig) har problemer med her...

Uansett... Nei, Elmo, jeg antyder ikke det du tror jeg antyder...  :) Jeg skriver: "...har ikke hatt problemer med mus (og da mener jeg ikke de tobeinte med mus mellom beina som vi ofte har med oss i bilen...  ) i noen av de bilene jeg har hatt." Men akkurat nå betyr det vel ikke noe hva jeg egentlig skriver...  :-\ hehehehe...
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Mus i bilen...
fredag 09. november 2012, klokken 21:23
Hehe...  :) mange gode tips... Uansett, jeg har bodd her jeg bor nå i flere år, og har ikke hatt problemer med mus (og da mener jeg ikke de tobeinte med mus mellom beina som vi ofte har med oss i bilen...  ;D) i noen av de bilene jeg har hatt. Det er grunnen til at jeg mistenker ladeledningen for å gjøre det lettere for musa å komme seg inn i motorrommet og deretter inn... Vel, vel... Nok om dette kanskje...  :)
#8
Leaf 2010-2017 / Mus i bilen...
torsdag 08. november 2012, klokken 18:44
Det er høst, og da får vi som alltid større utfordringer med mus som søker ly "her og der"... Det kan se ut som om ladeledningen er en ekstra hjelp for musa ift å utforske biler... Mus er ikke et problem kun for elbiler, men det ser ut til at denne ladeledningen gjør det enklere for mus å komme seg opp på panseret, inn i motorrommet, og...

Jeg skal iallefall heretter henge ladeledningen opp sånn at den kommer mer eller mindre loddrett ned mot inntaket på bilen når den står i til lading. Ved å gjøre det på den måten gjør jeg det iallefall ikke enkelt for musa å bruke ladeledningen som "bro"/"stige" for å komme opp på panseret... Vel, vel. Et velmenende tips til andre med samme utfordring som meg.

Andre tips? Andre erfaringer? Andre synspunkter?

#9
I alle dager... Jeg fatter og begriper ikke... Målet må jo være, som Aspiranten så riktig påpeker, å eliminere alle dødsulykker! Folk kan selvsagt si at det er utopi... Likevel, jeg er også glad i både familien min, vennene mine og alle andre jeg ikke kjenner så godt eller ikke kjenner i det hele tatt. Jeg unner ingen å bli drept, enten det er i trafikken eller av annet. Påstander om at det er dårlige veier som dreper og er årsak til ulykker, "kjøper" jeg ikke. Jeg "kjøper" heller ikke at det er bråstopp som dreper. Det er og blir farten som dreper. På dårlige veier må man kjøre sakte, og har man lav nok fart forårsaker ikke bråstoppen så alvorlige skader at man dør av den. Jeg er for demokrati, og jeg er realistisk. Det vil i et demokrati som det vi har i Norge ikke være mange nok politikere med "guts" nok til å vedta lovverk som senker fartsgrensene til der de bør/må være for at alle eller iallefall mange færre blir drept i trafikken... Desverre... Politikerne (og andre) snakker kun om og vedtar midtdelere, osv. Dette er tiltak som reduserer antall ulykker, men det er ikke tiltak som virkelig monner. I andre tilfeller (mange andre tilfeller) snakker man om at det gjelder å gjøre kost-nytte-vurderinger, osv., osv. Men nei... ikke trafikkpolitisk... neida... Vel, vel. Jeg kunne ikke "dy" meg å skrive noen ord... Stå på Aspiranten og andre som setter fingeren på noe viktig og riktig, og begrunner påstandene! Så får vi håpe og tro at antall drepte i trafikken reduseres...
#10
Carwing / Sv: Nissan Carwings
lørdag 19. mai 2012, klokken 20:45
Funker med gyathaar´s android-app. Funker ikke med den originale europeiske android-app´n.
#11
Sitat fra: gbzdoc på søndag 13. mai 2012, klokken 14:16
At vi bare skal kjøre kollektivt i byene er nok en utopi, men at elbilen burde blomstre både i byene og på landsbygda er jeg helt enig i. Den egner seg ypperlig til mye mer enn bykjøring! :-)

:)

Ja, synd men sant... det er nok utopi å tro på kun kollektivt i byene for å slippe privatbilene.... men jeg liker å tenke tanken...  og håpe...  :)

Jeg bor også på den såkalte landsbygda, og erfarer det jeg trodde før jeg kjøpte elbil... nemlig det at Leaf´en, og sikkert andre nye elbiler også, er ypperlige på landsbygda! Sommer som vinter! På småkuperte småveier med asfalt triller Leaf´n gratis nedover småbakkene og halveis opp neste småbakke...  ;D
#12
Sitat fra: cra på søndag 06. mai 2012, klokken 19:40
Har kjørt elbil på landsbygda i mange år alt vi, og det funker som bare det.

:) Bra!
#13
Mekanisk / Sv: Tråden for oss med ulyder i forstillingen
onsdag 09. mai 2012, klokken 21:16
Jeg har vært i kontakt med BNH Ski, og de sier at det høres ut som en bærekule. Dette kan stemme med liknende lyd jeg har hørt og hører med noen eldre biler jeg har hatt/har. Jeg skal få sjekka dette opp samtidig som jeg gjør denne software oppgraderinga. Vi får se når det blir...
#14
Ja, i dagens Norge er ikke hverken tog eller anna kollektiv transport bygget ut skikkelig ennå. Etter min mening. Men forhåpentligvis kommer dette seg. Det satser vi på jkirkebo!

Og ja, når det gjelder IKEA så er det vel ikkr behov for å dra dit hver uke, akkurat. Så når behovet er det vil en 'gjemnomkjøring' være greit via en ringvei eller noe.  :)
#15
Elbilen er i manges øyne en bybil. Jeg spør meg "Hvorfor?". Inn mot og i byene bør vi ha minimalt med privatbilisme, om enn noe i det hele tatt. Innfartsparkeringer for privatbilene, uansett om de er drevet av strøm eller fossilt drivstoff eller annet, og kollektiv transport (drevet av fornybar energi) inn til og i byene. Det er det som er framtida, og som burde vært "mainstream" allerede nå. Sett i perspektiv av helse og miljø (både lokalt og globalt). Utenfor byene bruker folk bilene mye til og fra nærbutikken, treninger og sangøvelser, og på jobb innen kommunegrensen (eller rett utenfor). Folk har ofte to biler, der en av bilene kun går maksimalt 50 km per dag. Det er på landsbygda elbilene skal blomstre!

Dette er nå min mening da...  :) Hva mener dere, da?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA