Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ernie

#1
Problemet:
Bakbremsene har en lei tendens til å låse seg av og til. Dette ordnes som regel ved å bremse hardt noen ganger. Problemet oppstår ofte når det er fuktig.

Min løsning:
Som en litt mer varig løsning valgte jeg å rense trommelbremsene. Som veiledning brukte jeg denne video:

Jeg brukte 2 stk. maskinskruer til fjerning av bremsebåndene. Ifbm. dette ble 2 skiver som holder bremseskoene på plass ødelagt.

Hva heter skivene? Er det enkelt å skaffe slike da jeg ønsker å rense bremsene noe oftere.

Rensing av bremsebåndene m.m. ble utført med bremserengjøringsspray fra Biltema og en klut.

Etterpå funket bremsene bra igjen.

Jeg har forøvrig brukt en del Biltema zinc spray på bilens understell og hjuloppheng. Det ser bedre ut og vil forhindre forhåpentenligvis noe av rusten.
#2
Symptomer:
1) Gir valget (bokstav P, R, N, D m.m) på displayet blinker eller det vises ingen bokstav i displayet
2) Noen ganger kommer gul billys med utropstegn
3) Bilen vil ikke "starte" eller lade

Problemet ble verre over tid.

Løsning hos meg: En liten endring av justeringsskruen på girvelgeren. Flyttet ca. 2mm. Se vedlagt bilde for å se justeringsskruen.

Hvordan du kommer til justeringsskruen er godt beskrevet her: http://kiwiev.com/modifications/

I tillegg ønsker jeg å smøre bevegelige deler under bilen slik som omtalt her: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31984.0.html

#3
Har du prøvd å trykke inn resetknappen med nål?
#4
Når dere skal bytte lyspærer, styr unna Osram nightbreaker. Pærene varer bare noen få måneder og det er kjipt å ta pærebyttejobben enda en gang. Nå satser jeg på noe longlife pærer fra Philips.
#5
Jeg har i oktober byttet batteri med en fra batteryupgrade.no (se link ovenfor). Den fungerer greit. Takk for tipset.
#6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Xenon
tirsdag 20. oktober 2015, klokken 13:59
Lyssensoren i bilen har jeg dekket til med litt svart teip kort tid etter jeg kjøpte bilen (2011).

Dette synes jeg forsatt var en god idé. Jeg slipper unødig slitasje på pærene.

(Bilen har halogenpærer og jeg er fornøyd med det).
#7
Det ruster på metalldelen hvor vindusviskerblad festes på.
#8
Denne uken har jeg utført bytte av nærlyspære på min 2011 i-MIEV. Jobben var godt beskrevet i instruksjonsboken og gikk rimelig greit å utføre.

Skruene satt litt fast.

Vær OBS på at nærlyspæren er av typen H11.

Jeg fikk byttet vindusviskerarmen på garantien. Jeg er nøye med å vokse den nye.
#9
Endelig har jeg tatt bilde av rusten.

Hva synes dere om dette?

#10
Jeg har polert min 2011 i-Miev nå i april. Ifbm. polering har jeg oppdaget noe rust under baggasjeromslokket ved låsemekanisme.

Noen flere som har oppdaget rust?
#11
Den ene av mine biltema gummimattene var ødelagt (førerplassen) så jeg kjøpte noen fra Gytis AUTEK.

Mattene passer veldig bra. Kan anbefales. De koster en del mer en Biltemaløsningen da.
#12
Skjermdelen inneholder en batteri. Det virker som min er ganske dårlig også da jeg får stadige feilmeldinger nå.

Batterien har delenr. 338937010176 og en rask søk på nettet viser at den koster kr. 700. Utrolig! Jeg har ikke spurt min forhandler om dette. Kanskje de kan skaffe den billigere :P

Hilsen,
John
#13
Pioneer radio/navi var montert i vår iMiev da dette ble kjøpt i 2011.

Dessverre har den begynnt å slå seg selv av og på. Det ser ut som hele enheten mister strøm slik at display og belysning av knapper o.l. slås av.

Jeg mistenkte et dårlig kontakt og undersøkte først ISO kontakt bak på enheten.

Etterpå har jeg oppdaget at når man trykke litt på kanten av den løsbare skjermen er det mulig å gjenskape feilen. Å fjerne skjermen helt har samme virkning.

Jeg konkludere med at det er dårlig kontakt mellom skjermdelen og hovedenheten. Kontaktene ser fin, uskadet og ren ut.

Er det flere som opplever problemet?

Jeg akter å reklamere på denne feilen dersom det ikke finnes en grei løsning på det.
#14
Jeg montert nylig en Thule takstativ på min i-Miev. Dessverre er lager den mye bråk, særlig i hastigheter over 50km. Elbil turen er ikke lydløs lengre :(

Følgende er montert:
* Thule Rapid System gutterless feet (4) no. 754
* Thule Rapid System bars: 120cm bars no. 761  (769 er anbefalt til i-Miev)
* Thule Rapid System adapter kit no. 1682

Hvordan opplever dere som har montert med aerobars/wingbars (Thule 969) dette? Er det også mye bråk fra deres løsning?

Det er vedlig dumt at i-Miev ikke har en takstativ løsning som lar seg fjerne/installere lett. Når det er festet "i lakken" synes jeg det er greit å la den vært montert hele tiden for å unngå skader.


#15
Min 2011 i-MIEV med Panasonic navi. har en jack på baksiden. Jeg har plugget inn en kabel med 3,5mm stereo jack på begge ender som jeg bruker mot min DAB+ lommeradio og Android telefon (til musikkavspilling).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA