Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RoadRunner

#1
Model S / Sv: 50-75% optimalt for batteri?
onsdag 09. august 2017, klokken 10:26
Hvor finner du "Number of cycles"-grafen ? Jeg bruker Android-versjonen av TM-Spy
#2
Sitat fra: Nuno Santos Silva på torsdag 27. august 2015, klokken 10:28
At the same time, I have the continuous "1 H" alarm error on the display which is the alarm when the batteries were almost dead...on the previous system.
My guess is that you need to simulate 12V from each cell into the Car-controller, otherwise it believes that one (or more) of the cell has too low voltage and needs charging. I have at least observed the same "1H" indication with 2 of the 6 cell pairs defect.
#3
Model S / Sv: 50-75% optimalt for batteri?
tirsdag 08. august 2017, klokken 09:09
Da har jeg litt erfaringsbasert materiale for hvordan mitt batteri har utviklet seg på de første 80.000 km/4 år.
Jeg har en P85 registert i august 2013, Vin 13xxx, og har ladet til 92-95% ca 5 ganger på disse årene.
1 ladet jeg til gang til 98% (Dovre var stengt pga dårlig vær), denne gangen måtte jeg ned til 0% og "reservetanken" for å kom hjem - dette var så tidlig at TMS bare hadde shuko/16A/230V-mulighet til å lade (i tillegg til den nordligste superladeren på Dombås).
Normalt er batteriet mellom 20 - 90%, aldri under 10%, skjelden under 20%. Lader urytmisk og ved behov, som regel rundt 230V/5-10A over natta på en regulær shuko-stikk.
Jeg har en relativt rolig kjørestil/akselrasjon (kjørte 75.000 km på de orginale 8 dekkene), og det er bare jeg som kjører bilen. Nesten halvparten av de 20.000 km i året er langkjøring mellom Trondheim og Kr.sund (20 mil), da starter jeg normalt på 90%. I Trondheim er temperaturen vanligvis rundt 5 - 15 grader C på sommerstid, ned til -10C på vinterstid og kanskje -20C i to-tre uker på det kaldeste. Bilen står i kald garasje eller ute, og med unntak av perioden juni til august er det ofte begrensninger på displayet i max effekt-uttak eller regen på morgenen.

Var på service igår, leverte bilen inn med 79999km på displayet og de kom med følgende tilbakemelding:
"Sammenlignet celleverdiene på batteriet og kontrollert CAC-verdien på batteriet i forhold til alle modeller rundt samme vinnr. CAC-verdien er over gjennomsnitt bra stand, og har kun minsket effekt med 4%. Celleverdiene er jevn og fin."

Fikk ordnet meg med mulighet til å bruke TM-Spy i forrige måned, og det er typisk 3-5mV forskjell på modulene i batteriet når det har stått stille en natt uten lading.

Så min konklusjon er at Battery Management Systemet til Tesla er meget godt satt opp.
Som er totalt motsatt av erfaringene fra Buddyen ;-).
#4
Handlet dette for noen år siden, før det fantes ladestasjoner med noe annet en Shuko, og det var noe særlig tilbud i butikken...
#5
Ladeplasser og ladekabler / Lodde eller klemme Menekes 400v ?
mandag 24. juli 2017, klokken 16:37
Er i sluttfasen av å bygge 3fas 400v/32a ladekabel.
Skal jeg klemme på elle lodde i menelse-pluggen ?
#6
Hvis det er batteri-celler som har blitt tappet ned til 0,3V er det stor sannsynlighet for at de kan være ødelagt. Som du har funnet ut, så er det 6 stk i serie * 2 batteri-celler i parallell.

For å bekrefte det, så kan du jo lade slik du har beskrevet. Etter at du har kjørt litt, mål spenningen på de ulike batteri-cellene. Hvis voltmetret viser lav spenning (f.eks under 11 volt) er en (eller mest sannsynlig begge) av cellene som står i parallell defekte.
Den beste spennings-avlesningen får du under belastning (kjøring) - men dette er ofte litt tricky å få til. Ha med en kompis for å lese av voltmetret :-).
#7
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy 2010 - ladeproblem - tips?
torsdag 06. juli 2017, klokken 00:58
Kan være carcontroller som har "rotet seg bort" (kan evt resettes).
Eller en eller flere av cellene (12v batteriene) som er dårlige. Sjekk spenning på de ulike cellene (under setet og foran) - skal være rundt 12.7 volt hvis de er ok og nyladet.
Hvis laderen blir ferdig unormalt fort, er det et signal om dårlig/defekt batteri.
Min pensjonistbuddy har 3-4 defekte celler og står alltid med 0%.
#8
Uten å ha verifisert det, ligner wire-enden på wiren til fjernkontroll til juniors gamle Mercury. De fås kjøpt på båtbutikker - f.eks. Industri og MarineDiesel i Trondheim
#9
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Resultat av konvertering.
torsdag 22. juni 2017, klokken 14:32
Så bra at har fått liv i den !!
#10
Model 3 / Sv: Reserving your Model ≡
fredag 25. mars 2016, klokken 07:16
Jeg reserverte min Model S i 2010. Da sto det at begge parter kunne kansellere "FOR ANY OR NO REASON" i kontrakten.
Ingen av oss kansellerte og jeg fikk levert bil i august 2013 (som forøvrig har det laveste VIN-nr i trøndelag).
Dette er et rentefritt lån til et firma med gode intensjoner, og hvor de som kompensasjon forsøker å gi deg som kjøper en mulighet å komme langt fram i køen - men uten noen som helst garantier.
Tror kanskje jeg stiller meg i kø - hvis den blir i nærheten av Model S, så blir dette også et behagelig og flott kjøretøy!
#11
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Buddy-2009 Lithium
søndag 14. februar 2016, klokken 16:36
Buddyen er solgt. Den blir nå den 6. Buddy i sverige :-)
#12
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Håndbremswire buddy
tirsdag 19. januar 2016, klokken 22:25
Fikk den byttet på Mekonomen på Flatåsen i Trondheim ved flere anledninger.
Uten å garantere noe, så synes jeg tilkoblingen ved håndbrekket så eksakt lik ut som gass/gear wire til fjernkontroll på min sønns 30 år gamle Mercury påhengsmotor. Jeg kjøpte ny wire for 3 år siden på Industri og Marine Diesel her i Trondheim. (Til påhengeren altså)
#13
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Buddy-2009 Lithium
mandag 18. januar 2016, klokken 20:38
Har sendt deg mail :)-.

Adressen er maiko_trd@hotmail.com!
#14
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Buddy-2009 Lithium
torsdag 14. januar 2016, klokken 21:45
Jeg har kjøpt den ferdig ombygget. Carcontroller er forsatt i bilen. Tror revers-kobling er flyttet utenom kontrolleren.
#15
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Buddy-2009 Lithium
torsdag 14. januar 2016, klokken 21:37
Cellene er Winston WB-LY60AHA.

Jeg jobber med å rigge seilbåten for jordomseiling, og har ikke nok tid til alle landbaserte prosjekter. Forhåpentligvis vil jeg etterhvert ha minimalt bruk for hjulbasert transport :-). Ellers skulle jeg ha byttet celler og brukt den selv.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA