Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ExTHINKER

#1
Zebra batteriet består av celler laget av rustfritt stål som er lukket på toppen ved at det er sveist på et lokk. I en periode hadde produsenten problemer med denne sveisen, noe som førte til at flytende elektrolytt kunne lekkke ut og kortslutte cellen. Det er helt sikkert det som har skjedd her.

Ved kortslutning oppstår det en lysbue som gjør at overflatetemperaturen på oversiden av batteriet lokalt øker kraftig og noe elektrolytt fordamper og kommer ut som hvit røyk. Denne røyken består hovedsaklig av aluminiums klorid, men også litt hydrogen klorid. Den er ikke direkte giftig, men er irriterende for slimhinner og bør ikke pustes inn. Røyken er korrosiv. Spesielt elektriske anlegg er utsatt. Den har også en stikkende lukt som er vanskelig å bli kvitt.

Ved design av bilen er det tatt høyde for at dette kan skje ved at det er lagt et lag med isolasjonsmateriale over batteriet. Design kriteriet for isolasjonen er at bilen skal tåle en hotspot på 500 grader på overflaten av batteriet i 1 time uten at resten av bilen tar skade. Lukten fra den hvite røyken og også korrosjon er imidlertid et stort problem dersom en kortslutning skjer.

Så langt jeg kjenner til, er det rapportert 2 lignende tilfeller med THINK biler med Zebra batterier. Det ene tilfelle skjedde med en test bil hos THINK, det andre hos en kunde i Drammen. Kundebilen i Drammen stod i en garasje, som ble fylt opp av røyken, og det ble skader på det elektriske anlegget i garasjen. Det var også et omfattende arbeid å få bilen luktfri.

Batteriprodusenten har lagt ned mye innsats i å forbedre og kvalitetssikre sveiseprosessen. Det har derfor ikke vært rapportert denne typen feil på nyere batterier. Jeg er sikker på at FZ-Zonik som produserer Zebra batteriene gjerne vil få batteriet i retur for en grundig analyse og bileier bør  få nytt batteri på garantien.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA