Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fornybar

#1
På elbilwiki finner du flere opplysninger som kanskje gir deg et svar. Lykke til!
#2
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Bremsedeler bak
mandag 14. mars 2016, klokken 21:10
Er det noen som vet hva slags Bremsesko og bremsesylindere som passer bak på 2010-modell? (Gjerne Biltemadeler)
#3
Hei
Takk for alle nyttige innspill om varmeapparatet i Think. Etter gjentakende reparasjoner og problemer med varmen, havnet vi på en liste for installering av Calixvarmer. Der ble vi mest sannsynlig bare glemt og oversett. Det viste seg å være ganske fint siden vi fikk mer innsyn i ulike alternativer. Det endte med at vi installerte et keramisk element. Dette ble utført av en tidligere ingeniør fra Think. Han installerte også ny software. I to og et halvt år har dette fungert helt perfekt.

På bakgrunn av debatten i dette forumet har vi innført noen kjøreregler for thinken vår. Varmen skrues av før du stopper bilen. Viften skrues av før du stopper bilen. Det skal gå minst ett minutt etter at du har stoppet bilen til tenning skrues på igjen. Fra før belaster vi ikke bilen mer enn to streker av hensyn til elektronikk og gearkasse. Vi har lithiumion batteri, og thinken har gått 96 k... Vi er mer fornøyd med bilen enn noen gang.

Dette ble utført som garantisak. Den prosessen var et kapittel for seg og den tjener ikke RS Lillestrøm til ære. De gav seg til slutt, men det endte med at jeg organiserte hele prosessen og utskiftningen.

Et annet moment som kan være av betydning: Mekanikern på daværende rs Sandvika sa at Think ikke var typegodkjent for bruk av dieselvarmer, noe som kunne føre til problemer med forsikring ved brann o.l.
#4
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Calix varmer
tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:49
Hei
Jeg stod i kø nesten ett helt år for å få nytt Calix varmeapparat, i alle fall det trodde jeg. Det viste seg slik jeg forstod det at det ikke var ferdig utviklet og var holdbart. Tatt i betraktning av alle de problemene jeg hadde hatt med varmeapparatet, ønsket jeg ikke flere tilsvarende runder.

I forumet dukket det opp en diskusjon om keramisk varmeelement som varmer opp luft direkte, noe think hadde ferdigstillet og klargjort for produksjon rett før de gikk konkurs. Jeg fant frem til en som enda hadde slike elementer igjen og som kunne montere det. Han la også inn software, noe som er helt nødvendig. Har hatt nytt varmeapparat i ett helt år og er fornøyd. Virker nøyaktig slik det skal, og det gir varm luft nesten med en gang.

En liten hake er det: i den originale varmekolben ligger det en beskyttelse mot brann som innebærer at den elektriske kursen kortsluttes. Har det skjedd må du skifte sikring, ellers får du ikke strøm. Da må først PCUen taes ut, noe som er mye jobb. Så må den sendes til en ingeniør som kan skifte den, det kan du neppe gjør selv. RS har brukt den samme ingeniøren til å reparere PCUer. Dersom du ikke har montert AC, kan du visstnok bruke utgangen fra AC?
Det var litt jobb for meg å finne ut av dette på egenhånd mens jeg stod i kø for å få montert Calix, dette var en garantisak. På slike saker er det fem års garanti! Da jeg endelig hadde fått skiftet element m.m. og fått det godkjent og betalt av rs Lillestrøm, fortalte rs Asker at det kunne de også ha gjort. Hvorfor jeg ikke fikk info om det fikk jeg ikke svar på. Mitt forslag: kontakt rs Asker (Billingstad). Lykke til!
#5
Opplevde noe av det samme da thinken var nesten tre år (2010-modell, litiumion). Stein Erik på rs Sandvika fikk ikke frem denne feilmeldingen da han prøvde bilen. Han gikk over alle koblingene i 400v anlegget, renset de og tettet de for å beskytte de mot videre irring.  Etter dette forsvant feilen.

Etter dette har vi satt bilen inn i isolert garasje med en avfukter  for å holde bilen mest mulig tørr. Var litt nølende til om dette var lurt om vinteren med tanke på mulig kondensnedslag på kretskort i Pcu m.m., men ingeniøren som ha reparert pcuene for rs Sandvika sier han ikke ha sett slike fuktskader på de pcuene han har reparert. Etter to vintre ser alt greit ut, men det er kanskje et poeng med en kontroll hos elbilmek?
#6
Hei!
Er det noen som har erfaringer med fjernlys på Think City?
Planlegger å montere en (ikke to) lykt med fire ledlys, se link: http://www.ekstralys.no/products/e-merket-godkjent-led-fjernlys-lazer-led-st-4

Denne skulle lyse bra, og bruker bare 40W.

Nytt varmeapparat
Fikk montert nytt varmeapparat i vår, det med keramisk varmeelement for luft som ble utviklet rett før konkursen. Så langt har jeg gode erfaringer og er fornøyd, noe jeg aldri ble med det (de) gamle. Jeg ventet riktignok ett år før jeg fikk det (stod i Calix-kø, men fikk heldigvis tips på denne siden om bedre alternativer...).

Så langt har Thinken gått 79k, lithiumbatteriet fungert bra bra så langt, ingen merkbar reduksjon. Ser at De leafene som passert 100k melder om det samme.
#7
Hei BauDemo

Kan du sende melding med telefonnummer til min telefon, eventuelt ringe til du får svar?
#8
Vår Lithium-Think har kjørt 63 k.  Vi opplever litt forbedret rekkevidde nå enn til å begynne med, tror drivverket m.m. har gått seg til med litt mindre friksjon enn som ny. Snakket nylig med en tidligere ingeniør fra Think.  Han fortalte at de tester en modul fra Enerdel batteriet.  Foreløpig har de kjørt 3500 sykluser (100 - 0 %), og nå er kapasiteten nede på 55 % av full kapasitet.  3500 sykluser tilsvarer en kjørelengde på godt over 400 k. (120 km * 3500 = 420 K). Nå vil selvaldring av batteriet komme i tillegg til denne reduksjonen, men passer en godt på batteriet, vil man kunne ha bilen lenge med god kapasitet. Å passe godt på batteriet betyr å unngå høye temperaturer på batteriet, særlig kombinert med lave SOC-verdier over tid. Dette er viktigere enn mange er klar over. Ikke la bilen stå for mye i sola... Det de fleste vet, er å unngå å tappe batteriet til 0 og at 60 % SOC er riktig verdi ved lengre lagring. Jeg synes dette var oppløftende.  Den samme ingeniøren foretrekker Lithium over Zebra batteriet...
#9
Hei.  Jeg er interessert i å kjøpe en slik rute, men jeg trenger litt mer info fra din side.  Kan du ringe meg på 47 26 45 70?
#10
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Calix varmeapparat
lørdag 08. mars 2014, klokken 15:36
Hei!

Er det noen som har erfaringer med de nye varmeapparatene fra Calix som RS-Asker og Bærum monterer?  Jeg står i kø for å få montert et, men nå har jeg ventet lenge og lurer både på hva som skjer og kvaliteten på de som eventuelt er montert.
#11
Hei!
Først vil jeg takke for en fin side jeg har fulgt en stund etter at jeg kjøpte min Think juli 2010.  Her er mye hjelp og saklighet, og det setter jeg stor pris på.

Det jeg lurer på er følgende:  Ved kjøp i juli 2010 hos RS avdeling Lillestrøm fikk jeg ingen informasjon om at Think hadde økonomiske utfordringer.  Var dette kjent for RS da?  Og i hvilken grad gjør dette RS Lillestrøm ansvarlig for de eventuelle tap jeg måtte få pga konkursen hos Think?  Hva skal til for at jeg kan heve kjøpet (hadde jeg visst det jeg vet nå, ville jeg ventet på f.eks. Nissan leaf...)

Forøvrig er vi fornøyde med vår Think selv om vi bor langt ute på landet...  Det er blitt vår nummer 1 bil! 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA