Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - henrikdagfinrud

#1
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ladeproblem
onsdag 03. desember 2008, klokken 22:39
Jeg er usikker på om vannpumpa går. Den begynner å summe når jeg kobler fra ladekabelen igjen (!?). Kan være tilfeldig at jeg hører den akkurat da, men det er liv i den hvertfall.

Hvordan finner jeg ut om laderen blir for varm? Første gangen dette skjedde sto den ute i 5 minusgrader, hvis det har noe å si.

Holder til i Oslo.
#2
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ladeproblem
onsdag 03. desember 2008, klokken 13:37
Det er over en mnd siden siste vannfylling. Kan dette allikevel være problemet?

Bare for å være presis.. Den begynnner å lade som vanlig, men når jeg kommer tilbake etter noen timer er den helt taus, selv om ladelampa blinker.

Og til sist, hvordan finner jeg de niplene jeg skal vaske rene?
#3
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Ladeproblem
mandag 01. desember 2008, klokken 23:58
Think'en min har oppført seg fint i det siste. Passerte nettopp EU-kontroll uten en eneste feil, og går lett over 80 km på en lading, selv med vinterhjul og kaldt vær. Men så oppsto et problem i helgen. Jeg satte den til lading over natten, men den hadde ikke tatt til seg strøm i det hele tatt da morgenen kom. Ladelampa blinka som vanlig, men nåla hadde knapt rørt seg. Jeg tok ut ledningen og satte den i igjen, og da ladet den som vanlig. I kveld skulle jeg sette til lading mens jeg jobbet, og da jeg kom tilbake fire timer senere var det samme problem; lampa blinker, men den lader ikke.

Så, etter en kort kjøretur hjem (hadde 30% å gå på) sa den plutselig "system fault" et par korte blink, og så var det borte igjen. Har hatt "system fault"-meldingen tidligere i veldig varmt vær, men ikke i sånn temperatur som nå.

Vennligst hjelp meg!
#4
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think vs. Smart
tirsdag 18. november 2008, klokken 16:05
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. november 2008, klokken 15:35

Bare forskjellen i årsavgift er nok til å dekke inn servicekostnaden på Thinken.

Det du skal gjøre er å ta godt vare på batteriene dine. De skal dobbelt så ofte på service som det bilen selv gir beskjed om, eller omtrent hver 3-4000 km.


Mener du virkelig dette? At du fortsatt sparer penger hvis du har Thinken på service ca hver 350 mil? Hvor mye er det i årsavgift på en Smart, og hvor ofte må den på service? Jeg spør fordi jeg er førstegangseier, og kan lite om bilhold generelt.
#5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think vs. Smart
tirsdag 18. november 2008, klokken 15:59
Dere bruker de samme argumentene som jeg bruker når jeg skryter av bilen... :)

Jeg følge alle råd; utfører vannfylling og sjekk hos Hr Lunde (med ca 4 liters intervaller på batterivannet), tar alle hensyn til batteriet osv. Allikevel måtte nettopp bakakslingen byttes, og laderen blåste sikringen i ett sett, så den trengte en ny sikringsboks (ikke ny lader, bare sikringsboksen). Totalt 17 000 kroner.

Mao, jeg er ikke bekymret bare for batteripakka - jeg tror på at man kan kjøre lenge med dem bare man passer på dem. Det er bare det at den bekymringen kommer i tillegg til alt "det vanlige". Jeg lurer på hvorfor jeg skal betale nærmere hundre tusen for en bil som gir meg grå hår, tar meg så vidt utenfor bygrensa hvis jeg vil nå hjem igjen, gir meg gikt i kulda og som i realiteten ikke er noen investering for miljøet. Verdens mest miljøvennlige bil er en fossilbil! En Polo.

Så, det jeg er ute etter er overtalelse. Eller bekreftelse. Blir virkelig kostnadene lavere? Mye av det som nevnes ift fosilbilen går faktisk i stykker på Thinken også. Dører, låser, bærekuler, akslinger, hjul osv er det samme som på en "vanlig" bil.

Jeg må bare få presisere til sist; dette er ikke min bil nr to. Dette er mitt primære fremkomstmiddel, og jeg er helt avhengig av at den tar meg til jobb. Hver dag. Ikke bare til butikken. 
#6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Think vs. Smart
tirsdag 18. november 2008, klokken 13:12
Jeg er lykkelig forelsket i min Think City 2001. Som kjent fører en forelskelse med seg endel farer - det er stor sjanse for at kjærligheten er forbudt, umulig eller usannsynlig. I mitt tilfelle dreier deg seg om at jeg ikke er i økonomisk situasjon som tåler batterihavari. Den tåler heller ikke de verkstedregningene som det viser seg nødvendig å betale for å holde en Think fra 2001 i live.

Mitt spm til dere er: Er en Smart i ca samme prisklasse som en Think (60 000-100 000 kroner, for dere petimetere) mer driftsikker enn en Think? Vil det totalt sett koste meg mindre å ha en Smart resten av studietiden, hvis man regner inn bussbilletter til Sandefjord og Trysil med jevne mellomrom for å pleie familiekontakter? Vil jeg i tillegg sove bedre om natta, når jeg ikke tenker på at jeg kjører rundt i en tikkende bombe? En bombe jeg riktignok er dypt forelsket i.

For ordens skyld; jeg lover evt å gjøre comeback som Think-eier så fort den nye utgaven kommer på bruktmarkedet.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA