Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - roarpett

#1
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 22. juni 2007, klokken 21:57
Ved kjøring  veier alltid sjåføren 75 kg,
hmmm... skeptisk...

Har aldri hatt med meg badevekt i bilen, men jeg tviler sterkt på at jeg veier 75 kilo når jeg kjører ettersom jeg aldri gjør det ellers. ;-)
#2
Elbiler i media / Sv: Fiat Doblo
tirsdag 04. september 2007, klokken 16:00
Men med 16A snakker vi vel ikke 15 mil på 10 minutters lading, vel... ?
#3
Elbiler i media / Åslaug Haga kjøper Think
fredag 31. august 2007, klokken 00:57
Kommunal- og regionalministeren Åslaug Haga dro i dag til Aurskog for å kjøpe ny bil.

se mer på http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2961353.ece
#4
Humor og kanari / Sv: Hvor mye kjører du med din elbil?
mandag 12. mars 2007, klokken 14:05
Min 106 har nå passert 45000, og 26000 av dem har jeg kjørt selv i løpet av det halvannet året den har vært i min eie.

Bilen kom til Norge i 2005, 7 år gammel, med 19000 km kjørt... Har ikke vært brukt særlig mye Frankrike tydeligvis, men med meg får den "kjørt seg"  :)
#5
OK, jeg så nå at det sto "hente bilen 3-4 dager etter batteriservice". Det gjør jeg jo aldri, kan ikke leve så mange dager uten elbilen min, så den blir alltid hentet dagen etter. Så da er det vel ingen overhengende fare for batterihavari, selv om jeg kjører helt fra Drammen til Lørenskog  :-)
#6
Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. februar 2007, klokken 08:59
Bassert på denne viten vil noe av det værste en kan gjøre med batteriet sitt være å teste rekkevidden når en 2-3 dager etter vannservice henter bilen på verksted. Da har batteriet i tillegg til full opplading også blitt oppvarmet som følge av serviceladingen. Da kan dårlige blokker selvutlade mye, kanskje så mye som 50%. I slike tilfeller ville jeg kjørt bilen max 3-4 mil før ny full lading.

Hehe, da kommer jeg meg ikke hjem fra Enviro engang og må overnatte i Sandvika eller noe sånt på vei hjem fra Drammen. Neppe aktuelt - så da må jeg nok fortsette å leve litt farlig og ta sjansen på at batteriene holder likevel.
#7
I fjor vinter hadde jeg problemer med at varmeapparatet mitt var ustabilt. Det begynte med at det ikke ville starte en morgen jeg skulle på jobb. Etter å ha skrudd varmen av og på et par ganger med regulator-spaken inne i bilen kom det i gang igjen.

Etter hvert skjedde dette oftere og oftere, og til slutt ville ikke apparatet virke i det hele tatt. Jeg leste her på forumet (eller det gamle forumet, rettere sagt) at man kunne få igang apparatet igjen ved å koble av strømkabelen til webastoen og koble den på igjen for å gi det en "kickstart", og dette fungerte også av og til. Det hele kulminerte en morgen med rundt null grader i lufta, og yr som frøs på ruta og jeg var uten varmeapparat. Måtte stoppe og gjøre vendereis på vei til jobben, og klarte å manøvrere meg hjem ved å kjøre med konstant vindusvisker på fullt og spyling med vindusspylervæske for å holde vinduet noenlunde "gjennomsiktig".

Jeg tok med bilen til Enviro, og de byttet et defekt kretskort (tror jeg det var).

De sa også at jeg burde alltid ha varmeapparatet av (varmeregulator-spaken helt til venstre) når jeg vrir om nøkkelen i tenninga. På den måten sparer man sannsynligvis elektronikken for elektriske "sjokk" når tenninga skrus av og på. (dette høres jo rimelig ut, men det vil vel sannsynligvis si at metoden med å koble av og på strømkabelen må være ganske skadelig for webastoen?)

Siden da har jeg levd etter denne regelen, og forsøker å huske på å skru varmeapparatet av før jeg slår av tenninga, og skru det på igjen først etter at tenninga er skrudd skikkelig på igjen.

Nå har dette fungert helt flott i omtrent ett år. Helt til for et par dager siden!  Da startet plutselig ikke varmeapparatet mitt igjen. Jeg skrudde av hele bilen (både varmeapparat og tenninga) og ventet noen sekunder før jeg skrudde på igjen. Heldigvis kom varmen igang igjen da, men jeg liker det dårlig... Kan være et tegn på at det begynner å fuske igjen. (krysser fingre og tær for at det var et enganstilfelle)

Jeg tror nok kanskje de varmeapparatene som sitter i bilene våre ikke er av noen superkvalitet, eller at de kanskje er tenkt å skulle brukes av og til, ikke hver eneste dag i minus 10.

Det var en eller annen her som hadde byttet ut hele varmeapparatet i sin PSA-bil, var det ikke? Kanskje det kan være noe å se på?

#8
Fint innlegg som forklarer en del ting, men som dessverre slutter med det spørsmålet jeg lurer på: er det lurt å kjøre bilen helt tom, eller skal man lade når lampa tennes?

Ellers reagerte jeg litt på det du skrev om fullading etter at bilen har stått "over helga". Jeg lader ofte bilen på fredags ettermiddag/kveld selv, og det hender jo at den blir stående helt til mandag morgen før jeg bruker den igjen. Har aldri tenkt på at jeg må lade enda mer på mandags morgen før bilen tas i bruk igjen. 2-3 uker, det kan jeg skjønne - men en helg?!? Er ikke det å være litt vel forsiktig?
#9
OK, du har helt sikkert rett. Det er uansett denne dingsen man kan løsne og sette på plass igjen for å få noen ekstra meter ut av batteriene når det kniper.
#10
Elbiler i media / Reklame for elbil
tirsdag 06. februar 2007, klokken 14:15
Fant denne litt snodige videoen på youtube... Noen her som vedkjenner seg den, kanskje?

#11
Humor og kanari / Hvor mye kjører du med din elbil?
tirsdag 06. februar 2007, klokken 14:00
Har lurt litt på dette... Hvor mye kjører jeg elbil i forhold til andre her i forumet?

Oppdatert: Beklager, men jeg regnet alvorlig feil i første utgave av denne avstemningen, slik at alle havnet jo mellom 100 og 500 km. Derfor har jeg nå byttet ut avstemningen med en ny, som har litt bedre intervaller (tror jeg). Er jo ikke noe moro hvis alle havner i samme kategori.

Beklager til alle dere som har stemt på den gamle, men jeg lover at jeg ikke skal tulle med denne noe mer - så hvis dere stemmer en gang til vil det bli stående.
#12
Sitat fra: Mollerup på lørdag 27. januar 2007, klokken 14:40
Vi fikk også streng beskjed om ikke å kjøre bilen til den nesten ikke gikk lenger, men sette bilen på lading så snart som mulig etter at ladelampen tenner. Vi fikk også beskjed om at vi ikke trengte å tømme batteriene mer enn ca en gang hver fjortende dag.

Dette var interessant, og mye enklere å forholde seg til  enn det jeg har trodd hele tiden. Tidligere har jeg hatt et bestemt inntrykk av at man må kjøre bilen helt til den stopper for at "utladningen" skal ha tilsiktet effekt. Hvis det faktisk er slik at det holder å få på lampa, blir elbilholdet SÅ mye enklere for min del. Det er noe ordentlig pes å kjøre rundt i nabolaget så lenge at bilen nesten ikke triller lenger - særlig når man har en kraftig oppoverbakke de siste 10 meterne for å komme tilbake til ladeplassen.

Er det noen som kan bekrefte at dette er den "riktige" måten å behandle bilen på? Å kjøre til ladelampa lyser er ENKELT, mens å kjøre til det stopper er riktig så kinkig å få til.
#13
Sitat fra: pilt på onsdag 24. januar 2007, klokken 12:16

Hvem var det som la ut bilder av hvor sikringen var plassert i det gamle forumet? Bilder sier jo som kjent mer enn tusen ord...

Det var nok meg, det... Her er det bildet jeg la ut den gangen.



Jeg sto på høyre side av bilen (ved ladekontakten) da jeg tok bildet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA