Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lillemarius

#1
Sitat fra: TorS på lørdag 25. juni 2016, klokken 14:25
Sitat fra: ganton på fredag 29. april 2016, klokken 15:28
Låsen til ladekontakten (den som låser den fast til bilen) sluttet å virke. Måtte bruke nødsnora for å få koblet fra ladekabelen, men bilen nektet å lade uten at kontakten kan låses (forståelig). Så da ble det Viking-transport 5 mil til nærmeste service-verksted. Fikk forresten såvidt opp bakdøra nok (inne i garasjen) for å komme til nødsnora, fikk jo ikke startet/flyttet bilen siden ladekabelen stod i (catch22), nåtte vel ha kappet kabelen og dratt ut bilen fra garasjen da... Parkerer heretter med bedre margin på høyreside.
Nå skjedde det samme med meg. Jeg skal på langtur i morgen. Mener jeg leste at noen hadde tatt av dekselet til ladekotakten og fikset dette selv etter at nødsnora var brukt?

Jeg opplevde dette i går. En eller annen på forumet hadde nevnt at verkstedet løste dette ved å demontere innerskjerm. Jeg gjorde det, og da var det enkelt å ordne den blå snora. Det var relativt greit å ta av hele innerskjermen. Ellers må jeg si at dette er jo rett og slett en elendig patent. Noen som har fått ordnet dette permanent på verksted? Bør jo absolutt komme en fiks på dette.
#2
BMW i3 / Sv: Ladeutstyr - veggbokser
torsdag 03. desember 2015, klokken 14:37
Skal installere vegboks fastmontert 32A. Vurderer type. Har hovedskiringer i huset 50A. Ser at BMWs Wallboks Pro kan settes opp slik at den reduserer automatisk effekten dersom maks effekt for hovedskiringer er i ferd med å overskrides. Den er også tilpasset lokal energi som solceller (evt med batteribank) og lignende. Men den er trolig dyr i innkjøp. Noen som har installert eller vurdert denne boksen? Noen som har tips til andre bokser med effektregulering i forhold til hovedskiringer? Lenke til manual:
http://www.bmwgroup.com/360electric/assets/downloads/BA_WBPRO_version_3_15.09.14_en-uk.pdf

#3
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 06. oktober 2015, klokken 18:24
Sitat fra: TorS på mandag 05. oktober 2015, klokken 20:04
Jeg er på høstferie til Samnanger (nabokommune til Bergen). Jeg har fortsatt ikke fått testet køstyringsassistenten. Er det noen som vet om den virker på noen veier i Bergen?

Den virker på motorveien i Åsane mellom det nye krysset i Vågsbotn og Sandviken. Men hastigheten må være under 40 km/t. Så du får oppsøke køen!
#4
BMW i3 / Sv: Hvor fort kjører vi 500km med en i3?
lørdag 03. oktober 2015, klokken 20:23
Jeg hadde tur Bergen - Østfold, 528 km. Se egen tråd. Min erfaringer er at 4 ladninger er rikelig på sommeren. De tar 25 min. Det betyr en halvtime ekstra med kjøring av og på veien. Altså 2 timer med pauser. Jeg kjørte akkurat like fort som med dieselbil. Med den kjører jeg oftest med én pause på 1 time. Altså 1 time ekstra med i3.

Mine konklusjoner er:
Du kan like godt kjøre i3 som andre biler på langtur med to viktige unntak. Dersom du kjører for eksempel Bodø-Trondheim om natta og er to til å bytte på å kjøre, er det greit å slippe pauser i det hele tatt. Det andre er vinteren. Da øker strømforbruket, og det er skikkelig trasig dersom det er kø eller trøbbel med hurtigladere.

Erfaringen fra langturen er at det var veldig ok med fire pauser. Og så er jo i3 herlig å kjøre da!
#5
Har hatt vår i3 i snart 1,5 år. Kjørt 34 000 km. Er kjempefornøyd! Vi har opplevd en svakhet. ACC kobler ut av og til. Ellers ingen ting! Det er mye positivt med bilen en ikke tenker på til daglig. Totalt rustfri,pålitelig rekkeviddemåler som tar hensyn til hvor på kartet du skal, verdens laveste forbruk av 'drivstoff' som gir kortere ladetid, 7,4kW lader, svært liten svingradius, osv. Personlig setter jeg stor pris på den sterke regenereringen som muliggjør kjøring med én pedal uten noen form for hendler eller annet. Dette er mulig pga kombinasjon av lett vekt og svært sterk motor. For oss som pendler hver dag til Bergen sentrum med 1-3 voksne, er dette en perfekt bil.
#6
BMW i3 / Sv: Dagstur Bergen-Oslo
mandag 03. august 2015, klokken 18:31
Full ladehastighet i Eidfjord. Ca 25 min fra 18% til 85%. Vi var to voksne og ca 30-40 kg bagasje. Til Oslo bare én voksen.

Når det gjelder Sokna - Ål så er det noe stigning og det var motvind. Hadde som sagt 5% igjen etter å ladet til bare 85 på Sokna. Lading til 95 ville gitt god margin. Flott at dere setter pris på rapporten! Prøver gi litt tilbake for alt jeg har lært på forumet.
#7
BMW i3 / Sv: Dagstur Bergen-Oslo
søndag 02. august 2015, klokken 20:41
Da er jeg tilbake i Bergensområdet. Samme ladestasjoner. Og utrolig nok akkurat samme snittforbruk totalt sett. Mye trafikk og kø. Måtte vente på en bil som ladet i Eidfjord. Ellers gikk alt glatt.
Lader til 85% på Sokna, hadde 5% igjen på Ål etter rolig kjøring. Så dette er en litt kritisk etappe. Kan være knapt kanskje å velge alternativet med lading på Gol i stedet for Ål. Det tryggeste er nok å lade til 85% på Gol og toppe opp litt på Ål. Jeg ladet til 85 på Ål og hadde da 18 i Eidfjord. På det minste på Dyranut målte jeg ikke, men ut fra displayet kanskje 12-14%??  Ladet bare 7 min på Dale. Det var rikelig.

Det jeg sitter igjen med av inntrykk, er at pausene virker helt ok på slike langturer. Kunne klart meg med tre i stedet for fire, men det er  egentlig ikke noe problem. Skulle hatt flere ladere på alle ladepunt for å minimere risiko for kø og tekniske feil, da hadde jeg vært svært komfortabel med å velge i3 framfor diesel på alle slike turer sommerstid.
#8
BMW i3 / Sv: Dagstur Bergen-Oslo
fredag 31. juli 2015, klokken 08:46
Litt mer fra en trivelig tur:

Nordhordland - Dale:
80 km (inkl kjøring til Åsane og litt småkjøring før turen startet)
13,1 kWh/100km
Lade 46% til 84%. 14 min.

Dale - Eidfjord
111 km. 13,0 kWh/100km. Lade 24% til 98%. 37 min.

Eidfjord - Ål
121 km. 13,7 kWh/100km. Lade 18% til 85%. 25 min.

Ål - Sokna
115 km. 11,7 kWh/100km. Lade 21% til 88%. 25 min.

Sokna - Knapstad
123 km. 10,7 kWh/100km. Saktelading over natten hos slekt.

Hele turen
528 km. 12,2 kWh/100km.

Det var omtrent vindstille. Litt regn, men opphold det aller meste av strekningen. Temp for det meste 12-18 grader, dermed hverken varme eller kjøling. Rundt 20 grader siste etappe. Altså egentlig helt perfekte forhold.

I går skrev jeg at jeg ikke sparekjørte, men det er selvsagt ikke helt sant. Jeg sparekjører jo alltid uten egentlig å tenke på det. Kjøre jevnt, unngå bremse osv. Det jeg mente var at jeg fulgte trafikken, kjørte forbi når nødvendig og ellers brukte samme tid på strekningen som om jeg hadde kjørt dieselbilen.

Merk at det på Sokna er to hurtigladere, de andre stedene er det bare én som kan lade i gangen. Fulgte litt med på forhånd, og det ser ut til at det er oftre opptatt på Voss enn Dale.

Edit: Har nå lagt inn ladetiden også.
#9
BMW i3 / Dagstur Bergen-Oslo
torsdag 30. juli 2015, klokken 19:52
Har kjørt Bergen-Oslo i dag. Kjørte fra Nordhordland, men litt div oppdrag før jeg kjørte fra Åsane KL.08.00. Ble stående i kø etter et trafikkuhell før Oslo. Uten det hadde jeg vært framme Før 16.30 en gang. Lading: Dale, Eidfjord, Ål, Sokna. Kjørt helt normalt, Comfort hele veien. Hadde en del forbikjøringer på grunn av bobiler og diverse sakte ferietrafikk. Var litt bekymret for Eidfjord - Ål, så ladet til 95% på Eidfjord. Unødvendig bekymring, hadde 18% igjen på Ål uten sparekjøring i det hele tatt. Imponert over at denne strekninga gav forbruk på 13,0 kWh/100km. Spiste lapskaus på trivelig kro ved ladestasjon på Sokna. Utgift til lading ca 250kr. Spart bompenger ca 350kr! Må ellers sies at det store deler av turen var overraskende lite trafikk, og det var ikke kø på noen ladestasjon. Så en må sette av en del mer tid enn dette om en skal planlegge en slik tur. Kan ikke regne med at det går optimalt.

Konklusjon: Ikke veldig stor forskjell å kjøre i3 kontra dieselbil Bergen-Oslo om sommeren. Men mye billigere.

Edit: Fortsatte til fra Oslo til Knapstad i Østfold uten lading etter Sokna. Hadde 18% igjen ved ankomst.
#10
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hurtiglader i Flekkefjord?
fredag 02. mai 2014, klokken 19:19
Stoppet tilfeldigvis ved hurtiglader i Flekkefjord i dag med dieselbil. Laderen så ut til å være operativ også med Combo. Kunne ikke teste ved å fylle dieselbilen dessverre(!).
#11
Ja, samme med meg. Måtte kjøre et par mil før kameraet ble kallibrert da bilen var ny. Dette er etter manualen.
#12
BMW i3 / Sv: Rekkevidde - Vinter
torsdag 13. mars 2014, klokken 17:37
Enig med siste innlegg. Jeg kjører også konsekvent i EcoPro fordi det gir en mer behagelig kjørestil. Det er min erfaring at dette faktisk også betyr en del for energiforbruket både med og uten ACC. Det forhindrer ikke at det av og til er flott å kjøre friskt i Comfort  :), men ikke i min daglige pendling i en tildels ujevn trafikkflyt på tofelts vei.
#13
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 11. mars 2014, klokken 22:20
Får ikke tatt bilde pga reise, men det stemmer slik du har forstått det. Poenget er at reperasjonssettet tas sjelden (aldri) ut, og ved å feste brikken over det er den ikke i veien for andre ting som skal ut/inn. I alle fall har jeg vurdert det slik.
#14
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 11. mars 2014, klokken 22:03
Jeg har festet autopassbrikken på innerveggen til "bagasjerommet" i frunken. Øverst framme over der reperasjonssettet for dekk ligger. Fungerer helt fint.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i3 eller Nissan Leaf
mandag 10. mars 2014, klokken 21:11
Det som sjelden nevnes i debattene, er at BMW har utviklet en egen type hybridmotor som kombinerer to motorprinsipp. Dette fører til høyere effektivitet ved høye turtall, altså lavere energibruk ved høye hastigheter enn andre elbiler. Følgende nettsted forklarer dette på bakgrunn av pantetdokumentasjon:

http://www.greencarcongress.com/2013/08/bmw-20130812.html
Et par sitat:
"BMW's motor is primarily a synchronous permanent magnet motor, but with a specific arrangement and dimensions for the components used to produce the self-magnetizing effect only otherwise induced by reluctance motors. This additional excitation causes the electromechanical field formed by the current supply to remain stable even at high revs."
"The method, they note, leads to an increase in efficiency especially at high speeds, and that the result from using such a motor would be an extended cruising range."
I tillegg har denne motoren forholdsvis lav vekt og volum.

Ellers, som mange har påpekt, fører lav vekt på bilen til lavere forbruk ved ujevn kjøring og kjøring i kupert terreng. Det som er i3 sin ulempe energimessig etter min erfaring, er at den har svært høy aks rundt 80km/t, noe som frister til forbikjøring med flat pedal. Alle som ha prøvd det, vet at da tømmes en god slurk fra batteriet, faktisk mer enn jeg hadde trodd.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA