Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Linnea

#1
Denne er fortsatt til salgs. Testvinner vinterdekk (5000 kr) og ny webasto (13000 kr) følger med.
#2
Pga endrede behov (flytter ut på bygda) selger jeg en ganske strøken 1997 Saxo, med delvis defekt batteripakke. Batteriene i 11'ern er sannsynligvis stort sett ok. 7 ekstra (kurante) batterier følger med. Selges hbo 8000,-

Sms/ring 45055101 eller mail line.erikson@yahoo.com

Bilen står i Trondheim.
#3
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Død Saxo
mandag 03. september 2012, klokken 22:24
Ok, godt å lese :)
#4
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Død Saxo
fredag 31. august 2012, klokken 19:29
KCl i hvilken konsentrasjon? ..og hvilke andre forbindelser er det i? Vesken er blå, og KCl gir vel ikke blå løsning?
#5
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Død Saxo
fredag 31. august 2012, klokken 10:20
Takk for oppmuntrende svar  :) Da blir det i første omgang nytt 12V batteri. Visste jo at bly ikke må stå tomt over tid, så panneklask der.

Forutsatt at bilen våkner til liv: det er svært ujevnt med væske i de "nye" batteriene, antakelig etter en noe uvøren frakt fra Postens side, så disse trenger påfyll av elektrolytt. Hvilke forbindelser og konsentrasjoner? ..eller får man kjøpt ferdig elektrolytt?

Jeg vet at de batteriene som står i bilen også trenger vannservice. Hvordan løser jeg dette på best mulig måte?
#6
Tidlige elbiler: PSA / Død Saxo
fredag 31. august 2012, klokken 09:33
Bilen har bare stått i 6-8 mnd, i påvente av batteriskift. Kunnskapsløse meg tenkte ikke over at bilens "vitale organer" trenger noen strømforsyning når bilen står lagret. Jeg tenkte bare på å unngå krystallisering i batteriene. Brettet i går opp ermene for å begynne med batteriskift, og fant til min store fortvilelse at bilen ikke tar imot lading. Den har nå stått påkoblet i hele natt, men er tilsynelatende helt livløs. Finnes det håp, eller må jeg ut med nærmere 100K kroner for ny <electronic device, husker ikke hva heter> for å få liv i den igjen?
#8
Trenger 6 brukte batterier til Saxoen. EVlite/Lexia og Robometer/PakTrakr er også av interesse.
#9
Tidlige elbiler: PSA / Batteriproblemer. KJØPER BATTERIER!
søndag 20. november 2011, klokken 16:09
EDIT: trenger 6 brukte NiCd. Ring/meld 48362878 eller send PM for å avtale pris og det praktiske. Brukt EVlite er også av interesse.



Fikk vannfyllingslampe nylig, enten fordi verkstedet ikke fyllte vann slik de sa de hadde gjort forrige gang bilen var inne, eller fordi jeg har fått hull på batteriene noe sted? En annen mulig årsak kan være at verkstedet ikke gjennomførte vedlikeholdslading før den påståtte vannfyllingen? Jeg ble fakturert for vannfylling, de hadde ført opp antall liter vann de hadde brukt, men energimeteret stod på 60% da jeg hentet bilen og jeg fikk vannfyllingslampe innen en mnd etterpå  ???  I tillegg fikk jeg varsellampe for "elektrisk feil" etter å ha kjørt bilen ca 15 km etter at vannfyllingslampen kom på. Bilen har nå bare stått i en ukes tid, og jeg er svært usikker på om jeg tør kjøre den til merkeverkstedet, som primært driver med fossilbiler, etter nevnte episode.

Jeg hadde i utgangspunktet batteriproblemer, men var litt sen med å se på det, og det har forverret seg. Lurer på hvordan jeg nå skal gå fram med målinger av de friske batteriene for å finne brukte batterier som matcher? Utladingskurve? Hvordan skal jeg få til dette med en bil som strengt tatt ikke bør kjøres? Hvordan skal jeg gjøre det med vannfyllingen? Fylle som vanlig med noen defekte batterier i to av kassene, eller bytte ut de defekte først? Kan vannfylling foretas uten diagnoseinstrument? (hadde bestillt og betalt for en Lexia, men Tollevesenet var svært raske med å sende den tilbake/destruere den da jeg innen en uke ikke sendte dem noen dokumentasjon på at oppgitt verdi på pakken stemte med hva jeg hadde betalt for den  ::)

Hva vil det koste å få fikset problemene, med bytte av inntil 6 (evt 9) batterier og montering av Robometer hos noen som har bedre greie på PSA enn Citroens fossilverksted i Trondheim? Hvem kan/vil i såfall gjøre dette?
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Hilseplikt
tirsdag 15. november 2011, klokken 10:19
VWbus'ere har også hilseplikt, og den overholdes vanligvis.

Jeg foreslår at vi innfører en liggende trefingret fulgt av en stående tofingret: EV <3
#11
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Prosjekt "On the road again"
fredag 11. november 2011, klokken 19:09

Takker for innspill!

Vil det by på problemer med lader og CC ved bytte fra Concorde til Odessey? Hvor stor er kvalitetsforskjellen på de to typene? Å sende bilen bort er helt uaktuelt. Har ambisjoner om å få til batteribyttet uten assistanse fra flere lommeboktømmere enn strengt nødvendig.
#12
Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. november 2011, klokken 16:52
Det ryktes nå at Vegdirektoratet har myknet opp sin steile holdning til bytte av batterikjemi.

Forsøker å få dette bekreftet.

Er dette sant betyr det at vi f.eks kan sette i samme batteriene som f.eks Tazzari bruker i en Think Classic, eller kan bygge en Natrium Think om til Litium, eller motsatt.

Det betyr også at alle som kjører rundt med forbedret batteripakke kan komme ut av skapet, og at verdien på Classic'ene vil øke. Svikter batteriet kan det byttes til nytt, slik intensjonen hele tiden var for 10-15 år siden.

Det betyr igjen at en kan få kvalitetssikret en slik ombygging, og at gode trygge systemer kan selges som en plug and play pakke lik f.eks de ferdige settene fra Thundergjengen i Tyskland.



Håper dette lar seg bekrefte snart, før jeg går til innkjøp av nytt bly?
#13
Merkeverkstedet til Buddy i Trondheim skifter blybatterier for ca 35000 kr. Jeg fikk et tilbud på "halv pakke" med LiFePO til Saxo for ca 60 000 kroner hos et eller annet firma jeg fant her inne. At du da skal få full pakke til Buddy, ferdig montert, til 36 000 høres heller usannsynlig ut.. ..evt et knakende godt tilbud.

Så lenge ombygging fra NiCd til LiFePO ikke godkjennes på Saxo, hvorfor skulle ombygging av Kewet/Buddy godkjennes? Det blir neppe mindre vektdifferanse av å bytte fra Pb til Li enn det blir ved å bytte fra NiCd til Li. Kjøreegenskapene til Buddyen er vel også dårlige nok fra før, om ikke "bilen" også skal bli enda lettere  :P


..melder meg snarest opp på kundelisten dersom dette tilbudet viser seg å være et reellt alternativ.
#14
Tidlige: Buddy / Kewet / Prosjekt "On the road again"
tirsdag 08. november 2011, klokken 11:46
Har funnet batterier. Å bytte disse og få liv i bilen er vel et prosjekt i seg selv. Tips og triks utover bruk av gummihansker og isolert verktøy, samt det som står på elbilwiki mottas med stor takknemlighet.

Ønsker også å installere en treseterbenk, samt å om mulig få sendt dieseleksosen fra Eberspächeren ut et helt annet sted enn rett inn i luftinntaket. Tips og triks mottas med stor takknemlighet.

Batteriene som skal handles inn er av denne typen http://altitec.no/12v-105ah-dyputladingsbatteri-chairman-concorde-agm-12105t.html Om noen har forslag til bedre og evt billigere batterier som kan passe en Zivan NG3 så gi gjerne beskjed.

Om noen har lyst til å gi en detaljert beskrivelse av hvordan man monterer en individuell lader til hvert batterie, slik det foreslås i linken til batteriene, og om dette egentlig vil gjøre underverker for ytelse/levetid, er jeg stadig takknemlig.

Resetting av carcomputer?

...


Kewie skal på veien igjen.  ..på studentbudsjett.
#15
Hva er det med all Leaf-reklamen på dette forumet. Mange forhandlere her?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA