Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Økobon

#1
Avansert: Batterier og Lading / Dobbellader til E Golf
mandag 16. mars 2015, klokken 01:05
Har nettop bestilt ny E Golf. Ser at jeg skulle gjerne hatt større ladekapasitet. Spurte på Møller om det var mulig å få montert dobbellader som på Nissan Lif,
Men det var det ingen mulighet til. Etter litt tankevirksomhet kom ideen, er det mulig å kjøpe en orginal lader og montere den i en boks ved siden av bilen. Tenkte da å levere DC fra den ekstra orginalladeren i boksen ved bilen til hurtiglader inngangen , samtidig som mann leverer 3,6A  230V til omborladeren. Om dette er mulig, er det nokk med 16A  230V 3.fas eller må man ha 32A 230V 3.fas? Har undersøkt på pris på en slik lader som del og den kom på ca. 15000. Håper noen av de kloke hoder her på forumet kan svare om dette er mulig.
#2
Kangoo / Sv: kango å rekkevidde forlenger
fredag 03. mai 2013, klokken 22:01
Jeg startet fra Alvdal m.85% på batteriene . Startet bensinmotoren med en gang og kjørte stigninge opp ti 730m/h i ca 60-70, resten av turen i ca.80. For å være sikker fylte jeg bensin på Berkåk. Har kontrollert flere ganger og kommet til at den bruker ca. 0,7l/mil når du utnytter range extenderen så godt du får til. Et ekstra plus er at du får varme til varmaparatet når du kjører bensinmotoren.
#3
Kangoo / Sv: kango å rekkevidde forlenger
fredag 03. mai 2013, klokken 20:35
Det stemmer at begge generatorene lader transaksjonsbatteriene .Hvor langt en kan kjøre på en lading er jeg ikke sikker på, men jeg kjørte en gang fra Alvdal til Surnadal på en lading. Det er ca. 20 mil, da kjørte jeg de siste 35 km på bare strøm og hadde ca. 20 % igjen da jeg kom frem. I tilleg fikk jeg ikke ladet til mere 85% den gangen.
#4
Kangoo / Sv: kango og rekkevidde - forlenger
onsdag 01. mai 2013, klokken 23:35
Hei. Jeg har en Kango 2004 med range extender. Den har for tiden en jordfeil så den vil ikke lade. Det er en 2 seter varebil med hvite skilter, men med montert originalt baksete. Den er ikke omregistrert til 5 seter enda. Den er registrert som elbil og har alle rettigheter som det , da den bare har 10l bensintank, har en 2 sylindret 500 cm2 motor, som drar 2 generatorer på 132V og 40A hver.
Under kjøring kan du stoppe og starte bensinmotoren når det passer deg med en knapp på dashbboret. Når du kommer til en bratt stigning, kan du bare trykke på knappen, og den øker kraften fra 22 KW til 29 KW (om jeg husker rett). Når det blir lettere, kan du bare trykke på knappen en gang til, så stopper bensinmotoren og du kjører videre på bare strøm.
Bensinmotoren lever sitt eget liv i forhold til fremdriftshastighet og energibruk fra transaksjonsbatteriene. Når bilen står stille, går den bare på tomgang.Hver gang du kommer opp i ca.50, går den med ca. halvt turtall, og ved ca. 70-75 går den med fullt turtall. Når du kjører der det er lett, kan du med å slakke på kjørepedalen lade mens du kjører, men hvis du slakket litt for mye så går den ned på tomgang, og da må du nesten opp på gult, for å få den opp i turtall igjen.

Mvh. Økobon


#5
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Nye RoboMeter på vei!
mandag 27. august 2012, klokken 11:41
Kan det brukes på Kangoo som har to batterikassar en bak med 2x8 blokker og en midt under m.7 blokker. Hvilken pris blir det eventuelt?
#6
Trøndelag elbilforening / Testing av blokker til Kangoo
mandag 27. august 2012, klokken 11:33
Vet noen om det er noen i  området som har  mulighet til å teste beteripakken til en Kangoo ?
#7
Zoe / Sv: batteriblokker til Kangoo
lørdag 21. juli 2012, klokken 23:46
Er interessert. Til hvilken pris ?
#8
Zoe / Sv: Hjelp, kjøleviftene på Kangoen går hele tiden.
onsdag 04. juli 2012, klokken 23:05
Da får vi se kor det går . Var nokk litt for snar, kopblet fra 12V batteriet først men hovedbatteriet hadde da bare 128V og da jeg såg siste meldinger kobplet jeg fra umidelbart. Så DC/DC``n sto med frakoplet 12V batteri ca 1/2 time før sikringe ble tatt ut. Skal se om jeg får tatt ut baterikassa i morgen og måle sensorene.
#9
Zoe / Sv: Hjelp, kjøleviftene på Kangoen går hele tiden.
onsdag 04. juli 2012, klokken 20:44
Det ser ut til at din diagnose er riktig, jeg prøvde "kontrol av feilene" og fikk frem " sensorkrets temperatur bakre batteri 1" viste boks til høyre "2 DEF". Når jeg klikka på den viste følgene.

2. DEF  CC1 = Kortslutning på + 12 volt
            1.DEF=over maksiumsgrensen
            2.DEF=under maksiumsgrensen
            CC.0 = kortslutning til jord
            C0    = åpen krets
prøvde så "DIFFERENSIELT BESKYTTELSERELE" viste i høyre boks "DEF"=intern elektronisk anomali
prøvde så  "EFFEKTBRYTER" viste i høyre boks "DEF" =intern elektronisk anomali.

Du mener det er da er greit å å koble fra 12V batteriet ved å ta vekk joringa?
           
#10
Zoe / Sv: Hjelp, kjøleviftene på Kangoen går hele tiden.
onsdag 04. juli 2012, klokken 19:12
Kan det ikke være at en blokk el. flere står å polvender og holder på å "dø"? Uansett må jeg vel ta ned bakre baterikasse. Hvordan kan det skje? Hvet du hvor sikkringen til hovedbatteriet er ?
#11
Zoe / Sv: Hjelp, kjøleviftene på Kangoen går hele tiden.
onsdag 04. juli 2012, klokken 17:42
Takk for hjelp så langt. Da her jeg koblet til Clippen og ser følgene: Baterikasse bak2 viser 48 grader C mot bakre 1 på 19C og fremre 18C, utetemp. viser 21C. Hva er mest fornuftig å gjøre?
#12
Zoe / Hjelp, kjøleviftene på Kangoen går hele tiden.
tirsdag 03. juli 2012, klokken 23:17
Dette er en Kango 2004. Etter siste vannfylling har det hendt at kjøleviftene på bateri kassene har gått en liten stund etter den har stoppet. No har dei begynt å gå av seg selv, selv om bilen står og motoren er slått av. Kan noen si meg hvordan jeg ken få slått de av? Transaksjonsbatteriet er nesten helt tomt, står på ca.0,3% men har 132,9V når den står med "motoren slått av", men med den slått på og varmaparatet på fult er spenningen 127,5V. Når transaksjonsbatteriet no begynner å tymmes så vil vel 12V slutte å få påfyll, er det da farli for DC/DC om jeg kobler dette fra? Kan noen gje et tips.
#13
Zoe / Sv: Renault Clip - noen med erfaring?
onsdag 11. april 2012, klokken 23:12
Da skal det være klart for vannfylling. Clippen, slanger og vann er på plass. Har også fått innstallert softvaren på PC-en. Har likevel noen problemer, usikkerheter. Kangoen har no stått siden lampa for vannfylling kom på førat i februar. Batteriet er nå kommet ned i bare 2,5%. Tro om jeg kan sette i gang vedlikeholdslading, da? Er det bedre å lade i små etapper for å unngå for stor varme? Håper noen av dere med erfaring kan komme med gode råd. På forhånd takk.
#14
Andre Elbiler / Sv: Eltraktor?
søndag 01. april 2012, klokken 21:04
På" WWW.polaris-nordmore.no" kan du få kjøpt Polaris Ranger EV. I følge deres hjemmeside har de stående en sånn demo til salgs. Den kan registerder som traktor på hvite skilter.
#15
Zoe / Sv: Renault Clip - noen med erfaring?
fredag 13. januar 2012, klokken 20:29
Har funnet Ranault CAN Clip V110,V112,V114 til Nkr.1344,77 inkl frakt på e.bay, er den ok ?
Vanli baterivann er det ok å bruke til vannservise ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA