Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - masae

#1
BMW i3 / Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
onsdag 05. oktober 2016, klokken 22:05
Min i3 har automatisk varme i utvendige speil i følge brukermanualen
#2
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 21. september 2016, klokken 23:36
Sitat fra: TM på onsdag 21. september 2016, klokken 17:57
De første 94Ah bilene ble levert med den gamle type 2 kabelen. Det ble opplyst at vi skulle få byttet til 3-fas kabel når denne var tilgjengelig. Nye biler leveres nå med 3-fas kabel, men er det noen som fikk gammel kabel og som venter på å få byttet ? LMOR ?

Jeg fikk bilen min 24. august, og den kom med "gammel" kabel.

Det spesielle var at jeg ble oppmerksom på dette via et innlegg her inne. Fikk ingen informasjon om dette av selger, og hadde jeg ikke sagt i fra har jeg en mistanke om jeg aldri hadde fått den riktige kabelen heller. Selger virket ikke å være klar over at jeg ikke hadde fått riktig kabel, men da jeg sa i fra fikk jeg raskt informasjon om at kabelen var på vei, og forrige torsdag kom den. Henter den i morgen.
#3
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
onsdag 21. september 2016, klokken 00:42
Sitat fra: Protonic Blue på tirsdag 20. september 2016, klokken 16:02
Nå er det mindre enn 24 timer til jeg får bilen. Gleder meg som en unge  ;D

Har fått registreringsnummer for å bestille autopass-brikke. Men nei, registreringsnummer er ikke nok, de vil også ha kopi av vognkort  :o Får se om det holder med onsdag for å få brikke til den første store turen til helgen :D

Tips: Logg inn på "Mine sider" på nettsidene til Statens Vegvesen med BankID. Der kan du laste ned PDF-kopi av midlertidig vognkort frem til det "permanente" vognkortet er produsert.
Dette kan du legge ved mailen til Fjellinjen.
#4
BMW i3 / Sv: Connected Drive : Verdt det?
fredag 16. september 2016, klokken 00:00
Fartsgrenseinformasjonen får du om du har tilvalget 5AT Driving Assistant Plus på bilen din. Er den bestilt uten 5AT hjelper det ikke å bestille Connected drive.
Bilen bruker kameraet i frontruten for å lese skilter du passerer kombinert med data fra GPS (der det ikke er skilter å lese av) for å vise deg gjeldende fartgrense i dashbordet.

Biler uten 5AT har vel ikke kameraet som bla. brukes til å lese av skiltene installert.
#5
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
fredag 02. september 2016, klokken 13:33
Riktig farge i den nye BMW Connected appen, men feil farge (hvit) i den "gamle" i Remote appen.
i Remote er ikke oppdatert etter at de blå bilene ble introdusert. Fargen legges sikkert til i neste oppdatering.
#6
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
onsdag 24. august 2016, klokken 15:23
Jeg har lagt ut noen bilder her for de som er interessert, bla. av interiøret: https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0iJ0DiRHJPrH3k

#7
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
tirsdag 23. august 2016, klokken 17:06
Hentet min i dag hos Bavaria Oslo.
Hadde opprinnelig levering i uke 40.

Veldig fornøyd med å få EL-skilt :D

#8
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
lørdag 20. august 2016, klokken 18:14
Jeg bestilte bilen den 18. mai.

Ordrebekreftelsen sa at jeg kunne forvente levering i uke 40, men selgeren ringte meg forrige tirsdag og sa jeg kunne hente den førstkommende tirsdag. Da hadde bilen nylig ankommet Drammen.

Han var åpenbart overrasket over at bilen kom så lenge før estimert leveringsdato selv også.
#9
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
lørdag 20. august 2016, klokken 14:48
Jeg fikk opplyst levering av min bil i uke 40, og skal hente den på tirsdag.

En fully charged protonic blue.

Bavaria Oslo.
#10
Elektriske utfordringer / Sv: 12 volts-batteriet lader seg ut
fredag 17. juni 2016, klokken 14:23
Får se hva BNH finner ut av. De sa de hadde en teori om at det var noe som trakk mer strøm enn det skulle (!) da de ringte i går, og skulle ringe meg opp igjen i dag.
Jeg på min side har gitt beskjed om at ytterligere reparasjonsforsøk i utgangspunktet er uaktuelt. 
#11
Elektriske utfordringer / Sv: 12 volts-batteriet lader seg ut
torsdag 16. juni 2016, klokken 13:46
Fikk tauet bilen til BNH og tatt en taxi hjem til slutt, så får man se hva BNH finner ut av denne gangen, eller om løsningen bare blir å bytte batteriet enda en gang.
#12
Elektriske utfordringer / Sv: 12 volts-batteriet lader seg ut
torsdag 16. juni 2016, klokken 04:05
Takk for svar!

Jeg er ikke så teknisk av meg når det gjelder bil, og er egentlig lite interessert i å drive med masse målinger med utstyr som elt sikkert koster en god del penger. Det er en av grunnene til at jeg har valgt å kjøre "ny" bil isteden for å kjøpe nor eldre brukt.
Disse tingene burde jo BNH teste når de har bilen inne. Det er deres jobb, og ikke min.

Nå er klokken 04.00 og jeg er ferdig på jobb. Tror dere bilen starter etter å ha vært parkert (uten lading) i åtte timer?
Og tror dere Nissan veihjelp tar telefonen når jeg ringer?

Svaret er nei på begge om dere lurte...
#13
Elektriske utfordringer / Sv: 12 volts-batteriet lader seg ut
onsdag 15. juni 2016, klokken 00:24
Ja, BNH har målt strømforbruket flere ganger, og ikke funnet noe unormalt. Teknikeren som jobbet på den sist sa til og med at dette var "noe som ikke skulle kunne skje" på grunn av hvordan ladesystemene og programvaren i bilen virket.

Loven sier to forsøk på retting av samme mangel, altså at man kan kreve heving eller omlevering om feilen oppstår en tredje gang.
Jeg fikk også et "brev" av BNH ved overtakelse av bilen, signert av selger der de skriver "Birger N. Haug AS har ikke rett til mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner eller avtale om dette."
#14
Elektriske utfordringer / 12 volts-batteriet lader seg ut
tirsdag 14. juni 2016, klokken 23:48
Hei,

Jeg har en 2012-modell Leaf som er gått 46.000 kilometer. Siden bilen var rundt et år gammel har jeg hatt problemer med at den lader ut 12 volts-batteriet etter kortere eller lengre tid med parkering. Om bilen står til lading eller ikke har ikke noe å si.

Da jeg skulle kjøre bilen i dag, var batteriet tomt igjen. Da hadde bilen stått parkert i tre uker.
Bilen var sist på verksted for dette 9. mai, og fikk da byttet batteriet og ble oppdatert til siste versjon av programvare. Bilen har altså et batteri som bare er litt over en måned gammelt.

Batteriet ble også byttet i april 2015, og den har vært inne for programvareoppdateringer flere ganger siden den var ny uten at det tilsynelatende har hjulpet noe. Bilen har vært på verksted for dette totalt fire ganger, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger batteriet har vært flatt når jeg skulle ut for å kjøre. To av gangene den har hatt flatt batteri har vært i BNHs egen garasje på Økern etter å ha vært på service/reparasjon hos dem.

Birger N. Haug finner (som vanlig) ingenting galt med bilen, og fremstår som lite interessert i å løse problemet. Bilen fyller fem år i mars 2017, og jeg har inntrykk av at de nå kun sitter og teller dager til garantien skal gå ut og de dermed kan avvise krav om utbedring.

Jeg ser jo at internett er fullt av tråder og informasjon om folk som har hatt samme problemer, men BNH sier bare at jeg ikke må stole på alt jeg leser på internett...
I de fleste andre tilfellene jeg leser om ser problemene ut til å ha løst seg ved bytte av batteriet, men jeg er jo nå på mitt tredje batteri uten at problemene har forsvunnet.

Det er ganske frustrerende å aldri vite om bilen starter når jeg skal bruke den, særlig når det er snakk om en såpass ny bil.

Er det noen som har hatt lignende problemer og funnet en løsning på dem, eller er løsningen å heve kjøpet?
Bilen er jo i praksis verdiløs på bruktmarkedet når den har en såpass alvorlig feil som dette og forhandler ikke klarer å rette den.
#15
Mekanisk / Sv: Sprekker i lykte-"glass"
torsdag 15. mai 2014, klokken 09:07
Hos meg så lyktene slik ut etter et og halvt år. Ble byttet uten verken spørsmål eller krangling hos BNH.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA