Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - BAMCON

#1
Takk, litt frem og tilbake med bryter og pedal. Ikke noe spesielt som må koples eller trikset med i forhold til kablene fra framdriftsbatteriet?
#2
Er det noen som har gode råd?
Min står dønn fast, tror det må være girlåsen som sperrer eller at bremsene ikke vil slippe. Er det mer som kreves enn at der er strøm på 12v batteriet og at den står i fri?
#3
Takk Svein-O.
Som du ser er jeg ikke så gammel her på forumet. Er veldig fornøyd med alle ivrige hjelpere her, men samtidig litt overrasket over den tildels refsende tonen. Det er jo lett å ta denn inn over seg og at det i neste runde går hardt utover motivasjonen for fortsatt El-bil.

Jeg har kjørt denne bilen 5 år uten at jeg har hatt problemer tidligere med batteriet. Jeg skrur nok en del på tradisjonelle biler men batteri og energimengden i det har jeg til nå holdt meg unna. Smellet i batteiet indikerer kanskje at det er lurt å fortsette med.

Om jeg fortsatt kjører el-bil etter dette avhenger nok av om jeg finner en veg ut av dette som er økonomisk spiselig. Skal jeg skru selv trenger jeg nok mass gode råd fra mer erfarne.

Det blir i alle fall er runde blant de med erfaring for å sondere kostnader før jeg begynner med noe selv.

Når det gjelder hvor fort jeg må iverksette reperasjon av batteriet for at resterende batteri ikke skades mer så lytter jeg til gode råd.
#4
Hei.
Hva var det som var det dumme av det jeg har gjort ..... og som gjør dette til en skrekk historie.

Skal andre lære av min dumhet må vi enten fortelle hva de burde ha gjort eller hva de ikke må gjøre.

Var det regenerering nå problemet startet som ville vært det kloke?
#5
Takk. Lurer på om det er mulig å tappe batteriet kontrollert ned uten at batterikassa senkes ned først. Det viktige er kanskje at en belaster forsiktig for å unngå at det blir varmgang nå som kjølevæske er borte. Vil taklampa via 12 v batteriet være en metode? Eller blir det for hardt når laderen kobler inn?
#6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Får ikke fremdrift
lørdag 12. mai 2012, klokken 20:08
Fullført ladesyklus. En time etter fullført ladesyklus prøvekjører jeg bilen.

Rekker ikke å registrere om problemet er løst før det smeller skikkelig i batterikassa. Det lekker ut litt røyk i kupeen og mest under bilen. Der renner også kjølevæske ut.

" End of story"

Men hva lærte jeg?

Kanskje at regenerering før det smalt hadde vært tingen?
#7
Så skjedde det for meg også. Smellet fra batteriet var heftig. Det kom røyk ut under bilen sammen med kjølevæske. Skjedde i det jeg startet opp etter full lade syklus.   

For den som har fulgt meg de siste dagene var dette kanskje en naturlig avslutning på de problemene jeg har hatt.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5354.0.html Her ser du  forløpet i grove trekk som har ført fram til smellet nå.

Det jeg lurer på nå er om der er noe viktig jeg må gjøre nå for å unngå at skaden blir større en den alt er?  Kjølevæsken er ikke lenger i batteriet men på bakken.

Sitter nå med en bil som har ny bakakselen, nye sommerdekk, nytt 12V batteri men med et defekt framdriftsbatteri i.

Håper ikke at gode råd nå er for dyre. Om så er, blir det tilgang på lite brukt bakaksel og nye dekk.
#8
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Får ikke fremdrift
lørdag 12. mai 2012, klokken 14:56
Byttet 12V batteri. Etter litt strev, med lading og diverse restarter, startet bilen. Den kjører nå både fram og bakover. Batterimåleren viser ca 80% men det er ikke mer kraft i motoren enn når batteriet er tomt og du kan krype deg hjem for lading. Forsøker nå å kjøre en fullført ladesyklus for å se om det kan fikse på problemet.

Dersom jeg ikke får fullt pådrar etter en fullført ladesyklus - er det da bare å begynne å jakte på feil med batteripakka eller er det kan det ligge i elektronikken.
#9
Mange gode innspill. Takk til dere som deler kunnskapen deres med meg. Starter med 12v batteriet. Så skal jeg prøve å fa lagt inn stedsangivelse.
#10
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Får ikke fremdrift
torsdag 10. mai 2012, klokken 22:26
"System fault Service required" er det jeg leser i displayet. Betyr dette at det da er lagret en melding? Hva er metoden for å lese ut en slik melding. Må jeg frakte bilen til et Think verksted eller kan jeg klare dette selv?
#11
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Får ikke fremdrift
torsdag 10. mai 2012, klokken 20:57
Hadde 35% effekt igjen på batteriet. På veg til jobben merker jeg at motoren mister kraft. Slipper opp gasspådraget og kjører forsiktig videre. Etter et par hundre meter er det slutt og motoren går ut av gir. Starter på nytt og klarer meg et stykke vider før det samme skjer på nytt. 

Har nå fått bilen hjem.  Hadde mistanke om at batteriet var tomt selv om måleren viste ca 30% . Under ladingen observerte jeg at måleren viste tomt batteri før den startet klatringen. Stoppet landingen ved 85% og håpet at problemet var løst. Men nei, oppstart virker som normalt. Giret skifter som normalt, men med en gang jeg slipper opp bremsepedalen høres det ut som motoren går ut av gir, utropstegn vises og "System fault" vises i displayet. 

Aner ikke hvor jeg skal begynne feilsøkningen.  Etter å ha lest på elbilforum har jeg testet om bremselysbryteren kan være en kilde. Så langt jeg forstå virker den normalt. Har en mistanke om at 12V batteriet kan være dårlig, men er usikker på om det kan ha en sammenheng.

Er det noen av dere som har gode tips?
#12
Thorup hadde nok ikke byttet bakaksel på Think før.
Men han hadde planen klar.
Det ble saget hull i gulvet for å komme til boltene.
Enkelt og effektivt.
;)
#13
Hva gjorde jeg når bakakselen var så slarkete at EU-godkjenningen hang i en tynn tråd?

Med pristilbud fra Stavanger, Kristiansand og Grimstad varierende fra NOK 12.000 til ca NOK 30.000 ble tilbudet fra Bjarne Thorup ved Thisted i Danmark svært interessant: Overhalt bakaksel med to års garanti og skifte av bakaksel for DKK 5500.

Min kone og jeg tok turen som tur. Hadde to fine dager med god mat og overnatting på hotell. Likevel hadde jeg penger til fire nye sommerdekk før kostnaden nådde det rimeligste tilbudet.

Thorup finner du på nettet www.bjarnethorup.dk
eller på telefon +4597977560
#14
Jeg må skifte bakakselen på min 2002 mod. (eu-kontroll).  Etter det jeg leser her må batterikassa ned for å få lønet boltene. Forstår at kostnadene lett kan overgå bilens verdi om en ikke finner et verksted som kan og vil. Skal jeg til Danmark for å skifte bakakselen må jeg vel demontere batterikassa selv for å få lov til å frakte bilen med fejen over dammen? Har egentlig lyst til å gjøre dette selv, men jeg trenger en god verksted manual om jeg skal tørre å gå løs på utfordringen.  Har en scannet utgave, men alle bilder er veldig dårlig kvalitet. Dersom jeg kunne fått en kopi av god kvalitet ville det avgjøre om jeg lykkes.

Jeg bor på Fevik og hører gjerne om der finnes en "Reperatør" som har gjort dette selv og kunne tenke seg et oppdrag eller som veileder for dette.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA