Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - McCarty

#1
Alt det andre / Sv: Den store empatidebatten!?
tirsdag 11. februar 2025, klokken 19:08
Dette er noe jeg tenker ofte på.
Jeg hører snakk om lønnsvekst og reallønnsvekst hvert år, men jeg havner alltid under. Og den reallønnsveksten er bare tull for den treffer ikke de fleste, spesielt med alle utgifter som øker hvert år.

Det er et ustoppelig kappløp, og man henger alltid bak.
Det får store konsekvenser for fremtiden til den det gjelder, det er ikke bare det å få endene til å møtes, det handler også om at man gjerne vil kunne spare i bank, fond, pensjon osv. Når man ikke har råd til å spare så mye så vil man henge etter enda mer og det er en spiral som bare går nedover sakte men sikkert.

Det er nesten ingen som gidder å bruke tid på å tenke og i hvert fall ikke gjøre noe for disse menneskene.

Gapet mellom rik og fattig vokser og vokser.

#2
6e / Sv: Mazda 6e
mandag 10. februar 2025, klokken 14:49
Jeg sliter litt med å skjønne hvorfor det skal være negativt at det egentlig er en Kina bil. Hvis man skal se bort ifra politikk, hva er det egentlig som er negativt med en Kina bil i Mazda klær?
Standard versjonen virker jo som et godt valg. Jeg kjører en Tesla Model 3 SR+ og det eneste jeg ønsker meg er egentlig bedre bagasjeroms luke og litt bedre plass i bagasjerommet. Og en nyere bil mtp. garanti. Denne ser jo ut til å være midt i blinken.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva mener du? Steng 2G eller ikke?
fredag 07. februar 2025, klokken 10:42
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 05. februar 2025, klokken 09:20Kommer fra ski og kulde og sette seg i en kald bil er da ikke noe problem, men mindre du bare subber av sted. En elbil er jo varm på få minutter...
Selvfølgelig, men når du kjøper en bil og den har en funksjon, og så mister man funksjonen. Da har du ikke bare mistet det men den taper seg mer i verdi enn en bil som har den funksjonen.

På en annen side så er det jo en fin mulighet for å få tak i en billigere bil hvis man først ser etter en bil og ikke bryr seg så mye om den funksjonen.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva mener du? Steng 2G eller ikke?
tirsdag 04. februar 2025, klokken 15:04
Tingen er dette, hvorfor bruke mye penger på en bil som du vet kommer til å miste en god del funksjonalitet fra appen, når man kan kjøpe en bil som faktisk har en 4G modul innebygd.

Jeg gidder ikke å kjøpe en bil som bare har 2G funksjonalitet, selv med prisnedgangen som er i gang nå og det kommer bare til å fortsette.
Mange forhandlere og produsenter er vage og diffuse når de lager annonser og ofte må man spørre forhandler spesifikt om akkurat den modellen bruker 2G eller 4G. eCall er jo en ting, jeg bryr meg ikke om det, men all annen funksjonalitet er jo litt viktig når du kjøper en bil som har alle disse funksjonene, men så skal du plutselig miste det i år eller om 2 år. De vil også være enda mindre verdt på bruktmarkedet sammenliknet med en bil som har 4G.

Trenger man det? Nei, men de reklamerer for disse funksjonene og da betaler man også for det.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva mener du? Steng 2G eller ikke?
tirsdag 04. februar 2025, klokken 14:59
Sitat fra: TB på torsdag 16. januar 2025, klokken 21:29Å ringe 112 skal være mulig på alle ordinære mobiltelefoner.

Vil anta noen av bilprodusentene benytter samme radio for eCall som de benytter for app?
Da er spørsmål om radio delen klarer å registrere på nett uten gyldig abonnementet for app delen, eller om den da "gir opp".

At noen biler slutter å fungere når ICE og Telia slår av sine 2G vil ikke være utenkelig.
Nøyaktig hva som slutter å fungere, samt hvilken bilmodeller som er omfattet er uklart.

Time vill sjåv..

Enkelte biler vil ikke kunne administreres via appen. Det vil si, sitter en på kontoret så kan man ikke sette i gang oppvarming, starte lading manuelt, egentlig alt som sender signal fra der du sitter og over til bilen.
Bilene vil fortsatt fungere, men du mister mange fine funksjoner som du kanskje tenker er deilig å ha akkurat i dag.

Det er en del av grunnen til at veldig mange brukte elbiler synker i pris hos forhandlere nå, det gjelder faktisk også splitter nye biler. De vet at bilene ikke er like attraktive lenger, for de som følger litt med på dette de ser etter biler som bruker 4G/5G til disse funksjonene. F.eks. Polestar 2, de skriver at det bare er de som har innebygd Google som bruker 4G. Tesla bruker 4G. Men veldig mange biler innenfor merkene Skoda, Toyota, Subaru, Ioniq, Volkswagen osv. bruker 2G. Eldre Ford biler bruker nok 2G men de nyeste Ford Explorer bilene bruker 4G ifølge forhandler.
#6
Sitat fra: Syklist på fredag 24. januar 2025, klokken 11:00Er det virkelig nødvendig med bytte? Model 3 burde gå greit med 2 barn, vi har ikke hatt problemer med 2 tenåringer og feriebagasje.

Den mangler stor bakluke, men har betydelig mer bagasjeplass enn f.eks Volvo V50 som vi hadde en periode når barna var små. Og det er bedre plass i baksetet med tanke på barneseter i Model 3.

Ville heller sett litt på barnevognmodeller som går inn i bagasjeromsåpningen. Kan de slås sammen er det greit.

Ellers er det sikkert mange gode bruktbiler på markedet, men som sagt, 100k kan man godt bruke på andre ting.

Kanskje bedre å vente litt, og se an markedet og personlig økonomi for å slippe lån.

Ja jeg vil egentlig vente litt også. Jeg hadde egentlig landet litt på det å bare kjøre denne i noen år til.
Det med barnevogn er greit nå fordi vi har en som er grei nok å få inn. Det som er slitsomt er at disse barnesetene tar mye plass i baksete.
Men hva man trenger og ikke trenger, det er mer praktisk med litt større bil, men vi trenger strengt tatt ikke det, vi får det til å funke.

Men jeg tror det som surrer i huet mitt er vel kanskje at ja det er deilig med elbil, men jeg savner veldig fossil også. Er vel litt ute etter om det er helt dust å kjøpe en bruk fossil bil.
#7
Hei,

Jeg har kjørt en Tesla Model 3 Standard Range siden 2021, den kjøpte jeg ny. Jeg har vært veldig fornøyd, aldri problemer med app og har bare måttet få varme elementet reparert, ellers ingen andre problemer.
Planen var egentlig å bare kjøpe en ny Model 3 når den hadde blitt 3 eller 4 år gammel.

Men så fikk vi ett barn, det har gått greit egentlig, klarer oss fint. Men plutselig kommer det etter hvert et barn til. Ja vi overlever med denne men det blir veldig upraktisk og førersete må kjøres nærmere ratt for å få plass til baksete.

Så da trenger vi plutselig en større bil.
Jeg må holde meg til en bil som koster maks 400 000kr for da slipper vi å ta opp et lån.
Jeg har sett på Skoda Enyaq 85, Ford Explorer EV, nye biler. Jeg klarte å få Explorer ned til 465k med vinterdekk. Noe jeg syntes var en fin pris. Men da ender jeg opp med rundt 70k i lån, hvis jeg får solgt min Model 3 til en grei pris etter pruting.
Det er jo ikke verdens undergang med 70k i lån men målet var ingen lån. For med den dyrtiden vi lever i så sitter vi igjen med 8 000 kr i pluss på de månedene vi bruker litt ekstra.

Jeg hater å bruke mye penger på bil og savner den tiden jeg kunne kjøpe Toyota stasjonsvogner til 200k som hadde gått rundt 20k km.
Vi har jo investert i lader hjemme i 2021 og det føles jo litt rart ut å ikke gå for en elbil da.
Jeg klarer sikkert å få tak i en Model Y til nærmere 400k brukt som har gått rundt 20k km.

Men er det helt høl i huet å vurdere fossil bil? Tur - retur jobb hver dag 45 kilometer. Bompenger med fossil bil vil koste 64 kr hver dag.
Det hadde bare vært deilig å finne en større bil til kanskje 300k +/- uten å ha gått mer enn 25k km.
Så sitter man igjen med 100k man kan bruke på det jeg føler er nyttigere ting  :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA