Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hybridkar

#1
Jeg er ikke enda klok på lading av hybrid bil.

Selger sier at jeg ikke kan lade bilen på en stasjon. Men CHAdemo kontakt finnes vel på ladestasjon?

Hva skal jeg gjøre for å lade hjemme? noen sier at man ikke skal lade på en vanlig 10A stikkontakt.

Jeg kan ikke enda navnene på ladekontakene jeg har i bilen heller.

Har jeg kommet til riktig sted å få god forklaring?
#2
Sitat fra: TB på fredag 03. januar 2025, klokken 11:11
Sitat fra: Hybridkar på torsdag 02. januar 2025, klokken 21:24Dette temaet er relevant for meg. Så her har jeg fått masse viktig informasjon på hvordan gå frem vedrørende at jeg bor i et sameie, hvor jeg eier selveierleilighet.

Riktig nok er vi 2024, så fortsatt er det ikke tilrettelagt for alle. I mitt tilfelle handler det om hybrid, hvor jeg trenger ladepunkt for å lade bilen her jeg bor.

Har ingen faste parkeringsplasser for bil. Mangler stikk kontakt personlig med lås. Har forstått jeg trenger kun 10 A stikk kontakt til bil.
Det er nedfelt en "laderett" i sameier og borettslag som gjelder om en disponerer egen parkeringsplass på eiendommen til borettslaget eller eierseksjonssameiet.

Har du rett til å parkere på eierseksjonssameiets eiendom, uten egen plass er det litt mer komplisert, men det skal fortsatt legges til rette med mindre det foreligger saklig grunn.

Skjer parkeringen utenfor eierseksjonssameiets eiendom gjelder ikke lovverket slik jeg har forstått, men en må se hvordan det best kan løses.

Stikk kontakt er ikke lengre godkjent å installere nytt. Eldre installasjoner godkjent før juli 2022 kan benyttes.

Det enkleste vil mulig være det er mulig å disponere en fast parkeringsplass?
Strøm hentes enten fra egen måler, om dette er gjennomførbart, eller via en fellesmåler.
Ved fellesmåler må ladeboksene kunne avleses for forbruk. Dette kan en enten avregne selv, eller sette bort til et firma. Ved små installasjoner blir det gjerne kostbart å sette det bort.

https://elbil.no/om-lading-i-borettslag-og-sameier/
https://elbil.no/lade/lade-elbilen-hjemme/lade-med-vanlig-stikkontakt/

jeg kommer nok til gå for denne løsningen.
#3
Mitsubishi Outl. PH / Sv: PHEV 2016, start av forvarmer fra nøkkel
lørdag 04. januar 2025, klokken 20:43
Tillates det å følge opp tråden, og jeg har en 2019 modell. Kan man virkelig starte forvarmer med nøkkel, finnes det bilde hvor man trykker, selv om jeg har en tanke hvor man skal trykke, om det er den lille knappen på siden?
#4
Sitat fra: RJK på torsdag 02. januar 2025, klokken 21:51
Sitat fra: Hybridkar på torsdag 02. januar 2025, klokken 21:24Dette temaet er relevant for meg. Så her har jeg fått masse viktig informasjon på hvordan gå frem vedrørende at jeg bor i et sameie, hvor jeg eier selveierleilighet.

Riktig nok er vi 2024, så fortsatt er det ikke tilrettelagt for alle. I mitt tilfelle handler det om hybrid, hvor jeg trenger ladepunkt for å lade bilen her jeg bor.

Har ingen faste parkeringsplasser for bil. Mangler stikk kontakt personlig med lås. Har forstått jeg trenger kun 10 A stikk kontakt til bil.
Her jeg bor, har noen egne parkeringsplasser i garasjekjeller, men alle plasser på bakkenivå er fellesplasser der det er "førstemann til mølla".

De som har garasjeplass, kan få egen ladeboks på plassen sin til en kostnad av ca 5K, samt en månedskostnad på 2-300,- samt spotpris på strømmen. Usikker på om det er påslag på strømmen som dekker fastkostnadene, eller om det er dekket via den faste månedskosten.

For oss som ikke har personlig parkeringsplass i parkeringskjelleren, deler på 12 fellesladere. Vi betaler en månedskostnad på ca 65,- for retten til å bruke laderne, og betaler spotpris minus ev. strømstøtte + ca 40 øre påslag til nettleie og effektavgift.

Dermed ligger de aller fleste timer mellom 1 og 2 kroner per kWh, tror ikke jeg har sett over 2 kr siden denne pris-ordningen ble satt. Og fint at jeg/vi direkte får fratrekk for strømstøtten, da bla jeg leier, og ellers ikke ville fått nytte for strømstøtten, slik det var før forrige endring.

Laderne er i utgangspunktet satt opp med 16 kW effekt, men er strupet til maks 7,4 kW. Dessuten er anlegget effektregulert, slik at når mange lader eller borettslaget ellers bruker endel effekt til annet (felles varmvannsanlegg som og gir varme til radiatorer i sentralvarme-anlegget).

Dermed hender det jeg bare får ned mot 2,8 kW i visse timer av ladeøkta, noe som ikke alltid rekker til å fylle batteriet i løpet av natta, som er litt surt om man skal på langtur, og hadde håpet på å starte tidlig om morgenen, og med 100 % SoC på min 64 kWh Kona. Men uansett hvor tom jeg var da jeg satte bilen fra meg, så vil jeg si man får mer enn nok til en normal kjøretur til og fra jobb+++.

Med fellesladere, så har jeg heller ikke investeringskost til ladeboks, det går på månedsavgiften jeg deler med de andre som bruker fellesladerne.

Dog, noen ganger opplever jeg at det er for få ladere, spesielt siden det ikke er ulovlig (men anbefalt å vise hensyn og velge andre plasser) å stå der med ikke-ladbar bil, eller med ladbar bil men ikke koblet til for å lade.

Det gjør at noen ganger før store utfartsdager, så er det ikke sikkert man får ladet. Derfor er det viktig å passe på at man gjerne får ladet godt før slike dager, og heller setter den til topplading kvelden før, om man finner ledig plass. Men som oftest er ikke dette et problem!



Fantastisk informasjon du deler.

Jeg lurte på om det er faktisk lov i dag å lade el-bil i garasjeanlegg, eller må det være tilrettelagt brannvern i noe form når flere biler står parkert der? Jeg har ikke enda noen parkeringsplass i kjeller, er på kø listen.
Så er det utenfor bygget, hvor det er plass til 4 biler. De som bor her leier i hovedsak, og det er kun 3 som eier leilighet på bygget. Det misvisende er at det parallelt leilighetsbygg uten garasjeanlegg og på et vis  har fått rettighet til å parkere bilen sin der. Man kan leie parkering i garasjeanlegg, men så er det en som har kjøpt parkeringsplass. Siden jeg er eneste som eier leilighet, og har en hybrid bil, så vil jeg gjerne få den muligheten å lade bilen.
#5
Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 26. juli 2018, klokken 09:04Kan også fåes med løs kabel og cee stikk. Kan da også taes med og brukes andre steder i tillegg, skulle det være behov for det.

3000,00 kr til elektrikeren for å henge denne på veggen var jo fett nok det..



Edit sier: rettet skrivefeil

følger denne, det står kan få løs kabel og cee stikk, uten at jeg vet nøyaktig hva det betyr. Men en mobil løsning er for meg muligens bra.
#6
Jeg har kommet 9 år for sent her, men relevant tema for meg i dag.

Er det kommet forskrift angående å lade i garasjeanlegg? el-bil/hybrid?

Jeg er i en situasjon hvor jeg trenger ladepunkt, og har ikke fått noen garasjeplass enda, er i kø, og det er ikke satt opp faste parkeringsplasser til sameie.

Håper på svar.
#7
Dette temaet er relevant for meg. Så her har jeg fått masse viktig informasjon på hvordan gå frem vedrørende at jeg bor i et sameie, hvor jeg eier selveierleilighet.

Riktig nok er vi 2024, så fortsatt er det ikke tilrettelagt for alle. I mitt tilfelle handler det om hybrid, hvor jeg trenger ladepunkt for å lade bilen her jeg bor.

Har ingen faste parkeringsplasser for bil. Mangler stikk kontakt personlig med lås. Har forstått jeg trenger kun 10 A stikk kontakt til bil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA