Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Stigzy

#1
Mitt argument er at når jeg med det første skal kjøpe en Tesla, så vil jeg ha med alt av utstyr. En topputstyrt TM3 koster det samme som TMS uten noe utstyr ekstra. I tillegg så synes jeg TMS blir i overkant stor bil. Liker også minimalistisk stilen til TM3 mer enn TMS. Så at Elon Musk sier at det er fordel med TMS som har 2 skjermer og ikke "bare" en, blir feil for meg i vertfall! :) Eneste minuset med TM3 er at jeg må vente lenge :(

Kjører en Opel Ampera-e nå som er en meget god bil og skal holder fint frem til TM3 blir tilgjengelig her til lands :)
#2
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Sommertur med Ampera-E
torsdag 20. juli 2017, klokken 20:52
På vei hjem så stoppet vi på Nordby senteret for å hurtiglade/handle. Når jeg kom frem så stod det en kar der med en hybrid som skulle lade men hadde problemer med brikken sin og fikk ikke sms betaling eller betaling via nettleseren til. Så hva gjorde jeg? Joda, jeg skannet min brikke for han, og da funket det fint :) Så satt jeg min bil på den andre hurtigladeren som hørte til fortum.

Når jeg nærmet meg 100% etter å sjekke appen så daltet jeg ut mot bilen. Da ser jeg intent mindre en 5 elbiler i kø etter meg og en annen som lader. Så ser nå hvor problematisk det kan være når elbil blir så populært og det som regel kun er 1 til 2 hurtigladere rundt om på hver plass. Tror nok ikke de var så glad for at jeg ladet bilen fult opp heller, men jeg skulle jo hjem til vestlandet, så måtte ha mest mulig :)
#3
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Sommertur med Ampera-E
fredag 14. juli 2017, klokken 10:24
Er det som er tingen. Kjørte jo natten bort til Sandefjord, så var ingen kø. Men senere å kjøre i kø samt å bruke CC. Det er jo nesten håpløst :)
#4
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Sommertur med Ampera-E
torsdag 13. juli 2017, klokken 22:37
Da har jeg vært her i Sverige i 3 dager. Kjørte fra Karmøy på vestlandet over fjellet til Sandefjord for å ta ferje til Strømstad. Så gikk turen fra Strømstad sør i Sverige til Ullared :)

Turen fra Åkrehamn til Sandefjord er på totalt 428km. Jeg startet med fulladet elbil hjemme og kjørte til Seljord. På toppen av Haukeli sa bilen at jeg hadde ca 23 km for lite til å nå frem til Seljord for å hurtiglade i følge apple kart. Men ettersom nedstigningen startet, så fikk jeg rett og slett mer og mer km å gå på. Bokstavelig talt i en time så økte km teller i stedet for å synke. Så jeg begynte å mistenke at noe var bøgget, men alt stemte som det skulle viste det seg :) Jeg kom frem til Seljord med hele 53km å gå på. Åkrehamn til Seljord er 301km med mye stigning i fjellet. Jeg kjørte hele tiden med varmeapparat på som jeg ville gjort med en bensin/diesel bil. Brukte også cruisekontroll 95% av stedet. Dessverre så fant jeg ut i slutten av turen at bilen har en knapp som aktiverer automatiske fjernlys?! Fikk dog ikke testet dem i det hele tatt :) Å lade fra 53km til fulladet bil med hurtigladeren på Seljord tok ca rett over 1 time. Brukte da ladebrikken til elbilforeningen som fungerte så enkelt som den skulle. Er i grunn fornøyd med det! Passelig pause for meg og begge ungene :)

Kjørte så til Sandefjord(129km) og tok ferjen over til Strømstad. Fortsatte da på motorveien i Sverige med cruisekontroll på 130km/t hele veien. Må bare si det at jeg selvsagt testet toppfarten på amperaen som er 160km/t. Jeg er egentlig meget imponert over hvor rolig og stille bilen er i toppfarten i forhold til andre biler jeg har kjørt. Neste lading var på Circle K Stenungsund(125km fra Strømstad) med sin Clever løsning som fungerte som den skulle :) Hadde da 37km igjen når jeg skulle lade. Ladet til ca 90% batteri før jeg fortsatte med mine 144km til Gekås. Kom frem til Gekås med over halve batteriet igjen. Totale kjørelengde endte på 717,4km.

Hva lærte jeg av denne turen? Jo for det første; setene i amperaen er gode synes vertfall jeg! Jeg er en mann på 188cm og 115kg. Å kjøre en såpass lang tur med en så godt utstyrt bil gjør rett og slett hele turen GØY! Det hadde jeg aldri trodd! Fikk også glede av og frese forbi et par Tesla Model X på motorveien :) Så lærte jeg at jeg i grunn savnet ACC! Så mye som jeg brukte CC ila hele turen, så hadde det blitt mye bedre med ACC. Fikk også 40 tyske turister som var veeeeldig interessert i bilen når jeg hurtigladet på Circle K, noe som alltid er gøy :)
#5
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Langturforbruk
torsdag 06. juli 2017, klokken 23:56
Flott oppsummering! Skal selv til Ullared i Sverige neste uke med 2 unger i baksetet :) Gleder meg til å teste bilen på langtur. Har elbiforeningens brikke samt clever fri kort som jeg skal overleve på :)
#6
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
mandag 03. juli 2017, klokken 00:57
Det er vell fortsatt midt på dagtid i Amerika, så kommer vell ila natten her :)
#7
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: + og - ved Ampera-e
tirsdag 27. juni 2017, klokken 19:38
Haha! Så bra historie!  8)
#8
Da fikk jeg hentet ut min Opel Ampera-e hos Åkra bilimport i dag! En fryd å kjøre og gleder meg til å sette meg inn i alt av innstillinger :)
#9
Jeg fikk beskjed forrige uke at jeg har bilen til helgen som var. Så kom kontrabeskjed senere samme dag at jeg var heldig om jeg fikk den på fredag pga lang fortollingstid. Jajja tenkte jeg! Da får jeg den GARANTERT til tirsdag siden forhandler sa at den bare ventet på neste lastebil til å frakte den til vestlandet! Men den gang ei! Fikk plutselig høre at jeg ikke får den i morgen heller. Den stod i kø i Oslo for understellsbehandling.

Det jeg setter høyest av alt når det gjelder kjøp av ting/tjenester er KOMMUNIKASJON. Der sliter Opel KRAFTIG etter egen erfaring. Bilen er sikkert top den og god pris, men når jeg blir deppa på forhånd pga dårlig kommunikasjon fra forhandler og Opel generelt, så blir jeg skeptisk til hele greia. Hadde jeg hatt råd så hadde jeg kjøpt en Tesla Model S på flekken i protest.

Så da blir det minst 2 dager venting til!
#10
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Sommertur med Ampera-E
lørdag 03. juni 2017, klokken 23:18
Flott! Da har jeg også bestilt det nettopp! :)
#11
Ler litt når jeg leser "Bare de led-greiene". Hehe!
#12
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Sommertur med Ampera-E
lørdag 03. juni 2017, klokken 19:49
Sitat fra: Arha på søndag 11. desember 2016, klokken 23:36
Kanskje min hjemmesnekrede liste over hurtigladere nedover svenskekysten kan være til hjelp?  Den er riktignok laget for Chademo, men antakelig er samtlige ladere multistandard så de også er gyldige for Ampera-e.  Med et Fri ladekort fra Clever, www.clever.nu/kop-laddkort , og en norsk Fortumbrikke som også kan brukes i Sverige skulle dette gå som en drøm.

Sitter nå og kikker på hjemmesiden til clever og tenkte jeg skulle bestille for å være klar til Sverige turen! Men ser jeg kun kan kjøpe prepaid ladekort til 45KWH, 100KWH, 225KWH og refill kort? Stemmer det? Eller er det mulighet og kjøpet et ladekort hvor jeg blir fakturert for det jeg bruker? 8)

EDIT: Og får jeg kortet tilsendt i posten? Eller er det lurt og vente til jeg skal på turen og kjøpe et kort der borte?
#13
Min ankom Drammen i dag, så får kanskje hentet den før helga
#14
Model 3 / Sv: Kun ett, midtmontert display
mandag 29. mai 2017, klokken 23:26
Kan ikke si annet enn at den er rålekker! Liker når ting er minimalistisk som de prøver på her! :)
#15
Wow.. Jeg er imponert! Trodde i grunn 530km ikke var oppnåelig. Men når jeg ser dette, så er jeg meget imponert! 8)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA