Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JonM

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
søndag 15. desember 2024, klokken 22:49
Sitat fra: RJK på søndag 15. desember 2024, klokken 22:11
Sitat fra: JonM på søndag 15. desember 2024, klokken 19:34
Sitat fra: RJK på søndag 15. desember 2024, klokken 13:34Ta gjerne og legg ut noen flere bilder av hvordan bilen ser ut, både "sengeklar" og i "stuemodus", og ikke minst av hvordan du pakker stasjet. Er jo mer beskrivende med bilder enn tekst, da det kan være vanskelig å se for seg bare ut fra tekst. :)

Jeg skal få lagt ut litt bilder.  ;D Skjønner det blir rotete med bare tekst!

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 15. desember 2024, klokken 18:58Dersom jeg skulle bodd i en Model Y om vinteren i Alta hadde jeg prøvd å finne en fast plass hvor jeg kunne spikret en jalla garasje over...bare sånn veldig enkelt...

Funker sikkert ikke med et sånt telt i 2 meter snø, hvis man da ikke lager en carport over det igjen. Så kunne en hatt stekemuligheter inni garasjen 😀

https://m.dancovershop.com/no/product/foldegarasje-bil-stor-28x624x23m-graa.aspx?_gl=1*nzpfkb*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAiAmfq6BhAsEiwAX1jsZ460YewOd99vZMr52fGUOh-bxOFjP6AHaj34ZyXfYWVBwPDij1q70RoCoEsQAvD_BwE

Liker at bilen står som den er. Litt dumt ikke å ha garasje her, men synes jeg tar meg litt vel til rette om jeg begynner å spikre opp "min egen" parkeringsplass.  ::) Så planlegger jeg jo å være litt mer på flyttefot fremover, så da er det ikke særlig lurt med noe permanent. Vekker litt mindre oppsikt å bare la bilen være som den er.
Kan jo være interessant med hekktelt om vår, sommer og høst, men kan jo bli et problem når høststormene setter inn. Og om vinteren, kan jo og hende det blir både snøstormer og dager med mye snø, så er kanskje ikke noe å ha oppe da. Temperaturer om vinteren er jo heller ikke slik at det lokker til å sitte ute, med mindre man har en god varmekilde og greit med fyringsmiddel, enten det er gass eller vedfyrt.

Finnes mange forskjellige modeller, noen er mye raskere å sette opp og ta ned igjen enn andre. Noen med løsninger som blåses opp med luft, og andre med rask sammenleggbare og rask "sprett-opp-teknologi". Finner av og til gode deals på finn.no om man ikke helst vil ha nytt og med garanti.

Uansett, når det er i bruk, øker det tilgjengelig dekket rom, som kan være greit innimellom. Men det skal jo ha plass i bilen det og, når man er ute og kjører eller står parkert uten å benytte det.

Har ikke sett at du har YT-konto med video, så fint med en direkte lenke. Og bilder er selvsagt hjertelig velkommen. Er jo nysgjerrig å se hvordan du har det.  8)

Noe hekketelt har jeg til gode å savne. Da blir det enda et gjøremål å slå opp og ned hver dag. Foretrekker heller en varm og isolert Telsa med litt mindre plass, heller enn et kjølig telt. Prøver å fylle dagene med sosiale aktiviteter, treninger og venner, og har man en hektisk hverdag så ender man opp med ikke å bruke så mye tid alene i bilen. Da er det fint å kunne kjøre til parkeringa, sette opp solskjermene og gå rett til sengs.
Er fornøyd med campmode og batterivarme. Skal jeg fyre med ved, så lukter alt bål og det blir mye røyk. Gass så får man med en gang CO-problematikk. Dessuten er begge deler mer styr enn noen knappetrykk. Har ikke spesielt lyst å bruke plass på ved og en gasskanne heller.

Noe YT-kanal har jeg ikke enda (med Tesla-innhold, må sies). Kanskje det blir noe mer, men filming og redigering tar tid .. Og har ikke helt lyst å bli som disse amerikanerne som bor i bilen, og hvor det og filminga tar opp hele livet. Ser mer på bilen som et verktøy til å kunne bo der jeg vil, og gjøre de aktiviteter jeg ønsker der jeg er.  ::)

Skal få sendt noe bilder, da! Skjønner at dette har litt nyhetsverdi og er spennende på forumet, så skal få delt litt hvordan det går med meg og hvordan jeg har lagt opp billivet ;)
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
søndag 15. desember 2024, klokken 19:34
Sitat fra: RJK på søndag 15. desember 2024, klokken 13:34Ta gjerne og legg ut noen flere bilder av hvordan bilen ser ut, både "sengeklar" og i "stuemodus", og ikke minst av hvordan du pakker stasjet. Er jo mer beskrivende med bilder enn tekst, da det kan være vanskelig å se for seg bare ut fra tekst. :)

Jeg skal få lagt ut litt bilder.  ;D Skjønner det blir rotete med bare tekst!

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 15. desember 2024, klokken 18:58Dersom jeg skulle bodd i en Model Y om vinteren i Alta hadde jeg prøvd å finne en fast plass hvor jeg kunne spikret en jalla garasje over...bare sånn veldig enkelt...

Funker sikkert ikke med et sånt telt i 2 meter snø, hvis man da ikke lager en carport over det igjen. Så kunne en hatt stekemuligheter inni garasjen 😀

https://m.dancovershop.com/no/product/foldegarasje-bil-stor-28x624x23m-graa.aspx?_gl=1*nzpfkb*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAiAmfq6BhAsEiwAX1jsZ460YewOd99vZMr52fGUOh-bxOFjP6AHaj34ZyXfYWVBwPDij1q70RoCoEsQAvD_BwE

Liker at bilen står som den er. Litt dumt ikke å ha garasje her, men synes jeg tar meg litt vel til rette om jeg begynner å spikre opp "min egen" parkeringsplass.  ::) Så planlegger jeg jo å være litt mer på flyttefot fremover, så da er det ikke særlig lurt med noe permanent. Vekker litt mindre oppsikt å bare la bilen være som den er.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
søndag 15. desember 2024, klokken 13:13
Sitat fra: daktari på søndag 15. desember 2024, klokken 12:47Interessant.har du mye isolasjon under tak og vinduer? Isopor f.eks. for å redusere varmetap?

Ellers vil jeg tipse om ferdig kuttede frosne grønnsaker. Sikkert mindre næring, garantert mindre smak, men kanskje et ok kompromiss.

Jeg har vindusskjermer på vinduene når jeg sover. Skjermene i baksetet er alltid på, og tar et minutt å ta de av/på. Sugekoppene holder ikke særlig godt på skjermene, så har satt på borrelås som jeg har festa til noen av vinduene for at de skal sitte litt bedre. Det blir mørkt i bilen, men vanskelig å forhindre at lys trenger inn likevel, så skulle jeg gjort det på nytt, så hadde det vært gøy å lage noen selv. I mørketiden har ikke lys vært noe særlig til problem, da ;) Har bare isolert vinduene, ikke tak da jeg føler det er ganske tykt allerede. Har også vurdert å skaffe nettinghyller over solvinduene for å kunne oppbevare klær der, og bruke dette som et ekstra isolasjonslag. Som dere kan se på bildet, så er det godt med plass mellom vinduet og taket som jeg kunne ha isolert bedre. Er fort der varmen forsvinner og.
Samtidig er dette takhøyde jeg setter pris på, og kan sitte relativt komfortabelt med mine 1,75 med hodet oppunder vinduet.  ::)

Frosne grønnsaker er supert det! Når det er så kaldt som nå, så er det bare å hive disse i frunken, så holder de seg kalde til de skal brukes. Må definitivt eksperimentere mer med det, og tror det er vel så næringsrikt som ferske! Så takk for tips

#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
lørdag 14. desember 2024, klokken 23:39
Hei dere!

Følte jeg måtte komme tilbake å oppdatere dere, la litt fra meg tråden etter at jeg kjøpte meg en TMX 2017 med gratis lading i august. Har fått kjørt den opp til nord, og har bodd i den hele tiden mens jeg har studert her oppe.

Jeg har blitt ringt opp av aviser som ble veldig interessert i dette boprosjektet, men ønsker egentlig ikke så mye publisistet rundt dette. Enda jeg trives godt i bilen, og det har fungert bra å bo i den, så føler jeg litt på stigmaet det er å bo alternativt. Jeg er ganske avhengig av offentlige tilbud til toalettbesøk, matlaging, parkering, avfall og plass å stå, og det å ta seg til rette på områder på det offentliges premisser uten å betale for kommunale avgifter, arealer etc. føles litt feil.

I praksis går det likevel bra. Jeg har en 75D, noe som gjør at jeg ofte (så og si daglig!) må superlade, men dette kombinerer jeg med toalettbesøk på morgenen samtidig som å handle inn frokost på butikken like ved superladerne. Kan spise i fred mens bilen fyller opp strøm fra natta før. Og dere som lurer på hvordan daglig superlading påvirker batteripakken? Siden jeg kjøpte bilen med 92% kapasitet, så mener jeg den er sunket til rundt 88%. Det skal nevnes at jeg har kjøpt bilen fra forhandler med utvidet garanti til 2027 /+50.000 km. Tenkte dette var lurt, ettersom mye kan gå galt når man bruker bilen såpass mye. Går pakka under 70%, så skal det gå på garantien, men usikker på om det blir tatt godt imot med mitt bruk  :angel: . Betaler rundt 2400 i mnd for full kasko, når det gjelder forsikring.

Har funnet meg noen gode plasser å stå, som både er sentrumsnært og med så lite sjenanse for andre som mulig. Har tilgang på utedo der jeg står om behovet melder seg, men gjør unna det meste toalettbesøk der jeg lader og på studiet. Har også dusj på studiet. Vurderer kjøp av abonnoment hos treningssenter for å få en mer fleksibel dusjtilgang, spesielt når jeg kommer til å reise mer på våren/sommer. Kan være fint å bruke det for å strekke på seg litt også - er tidvis mye stillesitting i bilen.

Når det kommer til matlaging, så har jeg ikke helt klekt koden. Jeg kjøpte inn kjøleskap, batteripakke, vannkoker og en airfyrer, og har levd med dette. Jeg har et kjøleskap (Alpicool cx30) som passer perfekt bak passasjersetet fremme. Det står i 12v'en fremme, og går når jeg er i bilen. Den siste tiden har det vært så kaldt at det går helt fint at den er av når bilen er tom. Det er bra med plass i den, og har vendt meg til duringen fra kompressoren de gangene den føler at den må kjøle ned beholderen, og våkner ikke av dette på natten. Det fine med denne, er at jeg kan åpne denne fra førersetet. Det er bare å strekke ut armen, åpne opp lokket, og plukke meg ut det jeg vil ha. Må føle meg frem, men veldig praktisk å ikke måtte gå ut av setet, skulle man ønske seg en kald brus eller smøreost til frokosten.

Airfryeren har jeg også brukt, og den får fint plass i trunken sammen med batteripakken. Det ligner en ovn med mye plass, men har sett at det finnes mikrobølgeovner med varmluftsfunksjon. Da hadde utvalget man kunne laget blitt enda større. Jeg klarer å presse inn en Grandiosa i den, og det fungerer greit. Fiskepinnene blir også gode, og enda jeg klarer å lage variert mat med det, så ser jeg samtidig at jeg sliter med grønnsakene. Disse må ofte kuttes opp og bearbeides, og dette er upraktisk når man helst ikke skal ha avskjær på gulvet, og har lite plass og en ganske umulig arbeidsstilling inne i bilen. Det er upraktisk å kokkelere, og er ikke så glad i mat må kuttes opp og som krever mye oppvask. Jeg kunne stått utenfor å fryst, men det enkle er ofte det enkleste, og jeg ender ofte opp med ferdigmat som kan slenges i airfryeren. (dessverre)  :-\
Ofte får jeg brukt mikroen på studiestedet mitt, og da får jeg meg et varmt måltid hver dag, uten å måtte tenke på å gjøre det i bilen.

Batteripakken (Ecoflow Delta 2 Max) gir meg nok strøm for kanskje 4 måltider før den må lades. Jeg har prøvd å lade den via det bakre 12v-uttaket, men dette går utrolig sakte, og har jeg på WiFi for å måle hastigheten, så bruker den faktisk mer strøm enn jeg får ladet på det. Har også prøvd å installere permanent 12v, men røk en sikring. (Om noen vet hvordan denne kan byttes, så rop gjerne ut!). Lader derfor denne fra tid til annen i stikkontakter rundt om.

Bilen holder bra på varmen i camp mode, og fint med vifta som sørger for gjennomlufting. Har bretta en overmadrass (Jysk T50 150x200) i to som jeg ligger på, og kan slå ut om man skal være to. Skal man bo permanent, så er det fint å slippe unna luftmadrasser, så har både dyne og puter. Denne madrassen ligger på de to sammenfallbare setene, og jeg kan brette den i to for å få opp baksetene, og brette den i to for å få tilgang på trunken. På passasjersiden har jeg et slags skap av skuffer der jeg har klær og noe kjøkkenutstyr å tørrvarer. her er seteryggen oppe, ettersom den ikke går helt ned pga. kjøleskapet. Har festa skuffene med sikkerhetsbeltet.

Har fått plass til det turutstyret jeg har behov for. Flere varme plagg, ski har jeg klart å legge oppunder taket, og sko og utstyr ligger under senga eller i frunken eller under setene. Føler ikke det er noe jeg trenger som jeg ikke har fått plass til.

Egner det seg å bruke en modell X som sitt hjem? Jeg har ikke hatt store kostnader på bilen, ettersom den fikk en gjennomgang før den ble solgt. Har vært en vindusmotor som jeg fikk på garanti i høst, og har fått varsel om en batterisikring som skal byttes (også på garanti). Noe som likevel bekymrer meg, er ising på bilen. Når jeg er over tid i bilen, så smelter snøen på taket, og legger seg ofte som is på de kaldeste dagene når jeg forlater bilen. vinduene blir blokkert av is på førersiden, og jeg må forsikre meg med å avise eller fjerne såpass med is at vinduene går ned for å åpne dørene. Dørene fryser forresten også fast, så hører dørmotorne også sliter. Falcon-dørene går det likevel bedre med, og har ikke hatt like store problemer med å åpne disse. Legger seg også mye snø i hjulbuen og i hjulene, når man kjører ute, så dette må regelmessig skuffes bort. Vet det finnes en spray, så skal se om det løser problemet.

Alt i alt, så må jeg takke så mye for tips her inne! Kan ikke klage over hvordan jeg har det per nå. Klart det er mer praktisk med en hybel, men har vært en nokså billig løsning i et boligmarked som bare ser ut til å stige. Jeg klarer meg uten jobb på siden av studiene, og enda jeg har måttet påkostet bilen med rundt 30.000 i batteripakke, ovn, kjøleskap ++, så er dette enkeltinvesteringer er kostnadene totalt på nivå med en studenthybel (enda min har hjul og autopilot).

Jeg så også Model Y kom med gratis superladning for et år, og tenkte dette også kunne vært en løsning for noen. Samtidig så vil nybil gi et ganske stort prisfall på en bil, så man må tenke litt på den måten og. Skal man selge etter et år, så er jeg skeptisk til å kjøpe ny Model Y, men kanskje er det en bil man ønsker seg over lengre tid og kan "spare inn" noe av kostnadene av den ved å bo i den et år, så kan det være en fin løsning!

Har vurdert å selv gi en tour av bilen dersom andre er inne på samme tanke som meg, og om noen skal ha ny model Y, så har jeg koder å gi vekk ;) Er YouTubere som lever i Model Y og klarer seg i det.
Still meg gjerne spørsmål om det er noe dere lurer på =)
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
lørdag 13. juli 2024, klokken 22:31
Jeg finner faktisk ingen 7-setere med nedfellbare seter og gratis ladning. 5-setere finnes, derimot.  :police:
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
lørdag 13. juli 2024, klokken 22:07
Sitat fra: RJK på lørdag 13. juli 2024, klokken 21:55
Sitat fra: JonM på lørdag 13. juli 2024, klokken 21:22Mitt problem med Tesla modell X er fraværet av en takboks. Har jeg en 7-seter så mister jeg plass til meg selv og.

Men det finnes de 5-seterne med nedfellbare seter hvor jeg kan få plass til ganske så mye! Ekstra plass i høyden hjelper på og .. Kan jo være aktuelt å gå for noe som den her?
Med garanti i 3 nye år så kan det være et greit kjøp, enda det er en del stivere pris ...
Tror du må lete lenge for å finne en 5-seter om de finnes. Men de bakerste setene tar jo nesten ikke mer plass når de er lagt ned.

Takboks kan erstattes av bagasjeboks på kroken, med mindre du tenkte å ha begge deler, eller må bruke hengerfestet til sykkel, selv om mange av de kan få utvidet plass til også å ta med 1 stk sykkel i tillegg De som baserer seg på å festet på sykkelstativ ihvertfall!!

De finnes! Her er et eksempel https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=281252011
Får ganske greit med plass  uten setene. Kan kanskje erstatte med bagasjeboks på kroken, ja ..
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
lørdag 13. juli 2024, klokken 21:45
Forsikring på disse bilene koster en halv husleie da ..  :-\
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
lørdag 13. juli 2024, klokken 21:22
Mitt problem med Tesla modell X er fraværet av en takboks. Har jeg en 7-seter så mister jeg plass til meg selv og.

Men det finnes de 5-seterne med nedfellbare seter hvor jeg kan få plass til ganske så mye! Ekstra plass i høyden hjelper på og .. Kan jo være aktuelt å gå for noe som den her?
Med garanti i 3 nye år så kan det være et greit kjøp, enda det er en del stivere pris ...
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
lørdag 13. juli 2024, klokken 12:40
Sitat fra: automat på lørdag 13. juli 2024, klokken 12:22Regnestykkene er satt opp over 5år. Planlegger du å bo i bil i 5 år? Tror jeg ville satt opp et regnestykke for ett år også, slik at du har muligheten til å trekke deg.

Reparasjonskostnaden er satt til 150.000/5 år. Dette er kostnader som kan komme veldig ujevnt. Som student, har du cash til å ta en reparasjon til 30.000kr som kommer på et ugunstig tidspunkt?

Er en Kia e-Niro stor nok (lang nok) til å bo i?

Jeg kommer nok ikke nødvendigvis til å bo i bil i 5 år, men det blir iallefall 1 år! Tror ikke regnestykket blir påvirket særlig om det er satt opp som 5 eller 1 år.
Jeg har cash, om det skulle komme større reperasjonskostnader uventet (inntil 100k)
Mulig jeg burde finne en annen bil. Har sett litt på Mercedes EQB eller Kia E-soul og. Er satt opp mer som et eksempel.

Sitat fra: daktari på lørdag 13. juli 2024, klokken 10:04Det finnes 2017 med fri lading også. Model S 75 rwd 2017, muligens og 2018, eller var det da de startet med fri lading kun for første eier? Mange av disse kan også hende er eksportert pga valuta.

30 kWh dagen er ca 11000 kWh årlig. Det er nok mer enn en hybel. Mye varmetap i rn dårlig isolert bil.
Vår husholdning med 5 stk, elbil og 150 kvm bruker 20-25000 kWh i året. Men vi får strømstøtte, vs hurtiglading til i beste fall 4,-/kWh.

Klassisk for studenter er en eu-godkjent, sliten Toyota til 30.000,- Den holder i 2 år og kan kanskje selges for 10k.

Ja, du har rett! Finnes noen 2017-modeller der ute med gratis ladning. Er de å anbefale over tidligere modeller? Hvor viktig er facelift for meg?

Synes energiregnskapet er vanskelig. Tror det er sparsommelig med 30kWh dagen, men de timene jeg er utenfor bilen lar jeg den ikke stå på varmgang. Enda den ikke er isolert, så er det ikke mange kvm å varme opp, og man avgir litt varme selv av å være i bilen. Men ja, 30kWh dagen er mulig for lite beregnet.

Jeg finner ikke mange slitne HiAcer til den prisen. Da er det fort noe som må gjøres, også må det brukes penger på innredning/isolering +++. Hvor mye har man egentlig lyst å investere i en sliten kassebil?
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
lørdag 13. juli 2024, klokken 01:25
Kan med en gang si at seilbåt ikke er aktuelt. Har lyst å dra på ski på ettermiddagene vinterstid, og for å gjøre det trenger jeg bil. Om jeg ender opp med å søke studentbolig, så blir det nok bilkjøp likevel.

De siste dagene har jeg lett høyt og lavt etter 2016-modeller med gratis ladning. Fikk også beskjed tidligere om å se etter S-modeller med facelift og uten luftfjæring. Det er et ganske snevert marked, og må oppimot 200.000 for å finne en sånn type bil i god stand. Går jeg for en tidligere modell (med lenger km og dårligere batteri), kan jeg nok få en for rundt 130-140.000.

Har også sett at det er gratis ladning på 2016-modell X, men har utelukket det litt pga. får ikke lagt ned baksetene og dørene forhindrer meg fra å ha takboks. Ellers er det mange elbiler i bruktmarkedet nå etter at Fleks gikk konkursAuksjonen.no selger de unna bilene og jeg blir fristet av å by meg opp på en nyere bil med nybilgaranti og som jeg vet er tatt bra vare på.

Samtidig så betyr en slik løsning at jeg må betale for strømutgiftene. Det vil være mer naturlig for meg å eie en bil med gratis strøm (som vil dekke samtlige av mine strømutgifter, i motsetninger til de som bor i en husholdning). Dette er grunnen til at det er en slik bil jeg er ute etter. Jeg vil ha mer igjen for en slik bil, heller enn de som nå eier en som løper ut av garantitiden sin. Derfor tenker jeg det er et godt valg for meg.
Eller er det slik at 2016-modellene bare burde vrakes så fort garantien løper ut, og at de ikke er lønnsomme for noen?

Har gjort litt utregninger på hvor mye de ulike bilene vil koste, om jeg har tenkt å bo i dem. Kom gjerne med tilbakemelding på om utregningene er realistiske!

Tesla Model S, 2016 ca. 200.000 km


VAN, VW Transporter, 2005 ca. 200.000 km (Kostnad uten oppvarming og elektronikk)


Kia E-Niro, 2022 25.000 km (lades for det meste med hurtiglader med forbruk på ca. 30 kwH/dagen. Dekker oppvarming elektronikk og noen KM)


Fortsatt usikker på hva jeg burde gå for.  :-\
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
mandag 08. juli 2024, klokken 13:35
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. juli 2024, klokken 00:23Her bor hun :+1:
https://www.reddit.com/r/urbancarliving/comments/13377ej/living_in_a_tesla/


Har lest litt fra henne - problemet er bare at hun ikke sier noe om hvor ofte og hvor mye hun må ut med i reparasjonskostnader gjennom året. Det er nok helt mulig, så fremst man vil og ønsker det.

Sitat fra: Ellemelle på mandag 08. juli 2024, klokken 12:20Reklamasjon er 5 år, det vil si at på en 2013 må batteriet ha røket innen 2018 for å eventuelt utløse en teoretisk ny 5 års reklamasjonsrett.

Denne ville igjen ha utløpt i 2023.
Konklusjon: glem det. Finnes ingen mulighet for reklamasjon.


Noen får nytt batteri på Tesla-garanti og bytter batteri. Kan man få igjen et slikt på reklamasjon etter dette er byttet?

Sitat fra: What-a-watt på mandag 08. juli 2024, klokken 12:28Ja, hvis han sikter etter en spesifikk 2013 modell så er det helt klart riktig.
Etter gode råd om å gå for en senere modell, så kan jeg strekke meg til 2016-modelen (da med fortsatt gratis lading.)  Noen som vet om disse holder bedre enn de foregående modellene, og om det er noen modeller jeg burde holde meg unna?
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
søndag 07. juli 2024, klokken 17:48
Gratis strøm kjernen i Tesla-planene. Ettersom nyere Teslaer (2017-) ikke leveres med gratis lading, så er det der grensa går for min del. Men det finnes sånne modeller som har fått nytt batteri på garanti (som igjen ofte gir videre utvidet garanti på batteriet.).

Er dette en modell der feil fra 2012-13 er blitt rettet noe opp i?

Og hva tenker dere ift. forsikring?  Kasko (2000/mnd) eller ansvar (500/mnd)?
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
fredag 05. juli 2024, klokken 23:20
Sitat fra: daktari på fredag 05. juli 2024, klokken 22:32Han fyren som levde i bil i nærområdet; det iset godt på innsiden av vinduene om vinteren. Så det er tykk sovepose m.m.

Med camping-mode så slipper man både ising på ruter (som er et stort problem i campere!) og tykke soveposer.

Når det kommer til campere: Jeg tror også vektbegrensning er en faktor. Det å ha en tung camper som eneste bil er også temmelig uøkonomisk til hverdags, og ikke spesielt hendig å bruke dette. Har også sjekka ut muligheten for å kjøpe El-van! Kjøpe en Maxus EV80 og bygge om, men her blir også kostnadene ganske store ..

Jeg kommer til å bo i Alta, så disse campere må også være godt isolerte om de skal holde i vinterkulda.. og alt dette veier litt.

Jeg kan klare litt ekstrakostnader, og kan når som helst korttidsleie for en måned om bilen trenger større reperasjoner. Har økonomi til å ta risiko (evnt. kjøpe bil med mindre risiko), men tanken er jo å kunne SPARE litt..

Og hører jo fra dere at det ikke virker særlig troverdig at jeg skal klare det. Hva er oddsen for at jeg kommer meg gjennom et år og 25k kilometer uten reperasjoner?  :laugh:

Uansett gøy å tenke utradisjonelt, og kan ikke helt se hvilke andre kjøpere som ville hatt bedre nytte av disse eldre Teslaene ..
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
fredag 05. juli 2024, klokken 21:55
Hører hva dere sier ..   :-\ alternativene dere kommer opp med har jeg allerede sjekka ut, og er ikke spesielt frista av de.
- Å holde en dieselcamper varm gjennom vinteren blir fort kostbart, jeg må finne løsninger på elektronikk, og hver gang jeg kommer til bilen må jeg manuelt styre varmen. Jeg har regnet litt på hva en camper koster i motsetning til en Tesla, og jeg tror faktisk Teslaen er billigere allerede etter et år.

- Jeg har ikke BE/B96-førerkort, så da må jeg evnt. ta hengerlappen.
- Å kjøpe nyere bil gjør at argumentet med billig elektrisitet faller bort. Jeg er avhengig av å ha landstrøm for å kunne stå godt.

Samtidig kan det være fordeler med å bo litt primitivt.
- Man blir fort mer sosial og finner på mer aktiviteter fordi lange dager hjemme ikke frister
- Kanskje man finner kjærligheten og man får en annen seng å sove i?  ::)
- Som friluftsstudent så har jeg ikke veldig problem med kaldt vær og å skulle kle av/på seg når det er surt ute. Livsstilen er jeg ikke nødvendigvis så redd for.

Min største bekymring er bilholdet. Kan/burde jeg sløyfe kasko på bilen og heller bruke pengene på slitedeler? Hvor viktig er det at det er en nyere modell heller enn hvor langt den har kjørt? Ser for meg noe sånn som det her https://www.finn.no/359742821

Men høres ut som det blir studentbolig på meg
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bo og leve i en Tesla?
fredag 05. juli 2024, klokken 17:47
Sitat fra: What-a-watt på fredag 05. juli 2024, klokken 16:24Det aller første. En Tesla med overførbar gratis lading er vel minst 7-8 år gammel. Hvis de i det hele tatt finnes for salg. Kostnadene kan fort bli store, og for en student gigantiske. Bare dette burde stoppe planene dine  ;)

 :'(  :'(  :'(
Så du kommenterte batteripakken og. Det er en skikkelig utgiftspost, så tenker å finne en bil som har denne byttet fra tidligere på garanti.
Teslaene ligger ute på Finn i hopetall, så de er absolutt å finne. Jeg ser litt på hva jeg kan spare ved å gå for en slik løsning.
 
Antagelig bruker jeg følgende kommende år:
- 70.000 studentbolig
- 20.000 bil
- 20.000 bil
- 20.000 drivstoff/rep/forsikring bil
- 20.000-30.000 reise/ferie

Dette er allerede 150.000 i utgifter for en mer "normal" hverdag. Jeg finner Teslaer for ganske lik pris, og spørsmålet er om jeg etter et år kan sitte igjen med et hjem, bil og færre utgifter for neste år. Om jeg regner 40.000 i reperasjoner og forsikring på Teslaen i året, vil det kanskje lønne seg litt i lengden?  ::) Å bytte batteripakke er litt glemmesak, så prøver å finne noen som har fått tatt dette på garantien tidligere.

Sitat fra: RJK på fredag 05. juli 2024, klokken 17:02Jeg har campet litt i bil, og det er en absolutt fin opplevelse. Men det er nok mest for en weekend eller så. Jeg tror dog det ville vært lite interessant som "bolig" av flere grunner.

Det første jeg tenker på, er lagringsplass. Skal man bo over lengre tid, trenger man plass til tøy for flere sesonger. Ja, det kan sikkert løses ved å ha mye plassert hos foreldre, og heller bytte etterhvert som årstidene og temperaturen endrer seg.

Generell plass! Du har mer eller mindre bare den plassen du sitter og sover i. Det er svært begrenset med boltreplass. Som student vil du vel gjerne ha en plass og sitte for å jobbe med studiene, selv om linja du velger, nok har en hel del utendørsaktiviteter i seg, noe jeg uansett tipper gjelder deg og.

Det krever kanskje og mer av lagringsplass for utstyr, som går tilbake til punktet med lagringsplass. Du skal ihvertfall tenke godt gjennom hva slags utstyr du må, bør og kan ha med deg, og hva som ev. kan sesonglagres.

Mye kan gjøres med SUV-telt/hekktelt i tillegg, men den beste årstiden for dette, er om sommeren. Da har du stortsett lite skole. Det er høsten og vinteren som er lengst, og som krever mest.

Men du har ingen sted å stå og gå innvendig. Du må enten utenfor bilen, eller finne deg andre steder der du kan ha mer boltreplass. Også for det å skifte på deg utstyr, er du i stor grad avhengig av å gjøre utendørs.

Strøm er nok ikke den største utgiftsposten, så det med gratis lading tror jeg ikke lønner seg skrekkelig i det lange løp. Men du har ikke mye batterikapasitet for å stå mange dager uten å lade, så tipper det blir langt mer plagsomt med stadige turer for å lade på SuC-stasjoner.

Nei, jeg lander nok og på at du sannsynligvis får et langt bedre studieår i en ombygd og isolert varebil, der du uansett kan få montert på solceller og få inn et passelig Li-Ion-batteri, men der du og kan få inn strøm til daglig forbruk på en plass der du kan koble deg til "landstrøm".

Uansett, dette er til slutt noe bare du kan avgjøre. Hvilke kompromisser som du er villig til å ta, og hvordan du skal få ordnet det praktiske med både lagring, bolteplass, dusj & toalett, og ikke minst parkeringsplass.

Så uansett, lykke til med det valget du uansett faller ned på, og med studiene!

Absolutt gode poenger. Jeg har studiekamerater jeg kan "snylte" på, når det gjelder lagring av en del ting. Der kan jeg også vaske klær, og med et årskort i svømmehallen så kan jeg få vaska meg litt og. Studier kan jeg få gjort på campus, og håper at jeg kan få gjort fra meg på toalettene der. (Ellers kanskje ha bioposer tilgjengelig)

Er ikke særlig til boltrer, og koser meg godt i sofaen. Har god tilgang på skog og fjell skulle jeg bli rastløs.

Men igjen så er det lett å forestille seg alt dette i forkant - det er noe litt annet i praksis. Hva gjør jeg om bilen må på verksted liksom? Kan sikkert få krasje hos noen ei kort uke, men er jo ikke helt ideelt (har forsikret meg om at det er Tesla-verksted i nærheten).
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA