Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elhektrisk

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 80x til 420 tusen? Godt tilbud?
tirsdag 02. januar 2024, klokken 19:29
Vi hoppet på dette tilbudet med hengerfeste og har hatt bilen et par måneder. Tusen takk for supert tips her inne, virker som en bra bil så langt!

Våre hovedkriterier når vi så etter bil var:
- God rekkevidde
- God plass
- 4x4
- Pris

Med andre ord er vi ikke særlig opptatt av bil og ekstrautstyr, bil skal fungere og være praktisk. Litt ekstra sikkerhet med ryggekamera og sensorer var også positivt, dette kunne være ekstrautstyr på andre modeller. Før dette tilbudet virket det som man fort pushet 500 for å få en sånn type bil uten noen åpenbare kupp i bruktmarkedet.

Gitt at modellen er ganske nedstrippet med utstyr så kan jeg ta en gjennomgang av erfaringen i tilfelle noen andre vurderer samme Tour Light pakke eller en bruktbil. Nedenfor er ting som er endret fra vanlig Tour-edition:

1. Varme i forseter og ratt. Helt klart komfortutstyret som mangler på modellen. For vår del så forvarmer vi kupeen med App 10-15min før vi skal kjøre og det fungerer godt nok for oss. Vi har dog brukt lite setevarme før i andre biler, så det er nok et større tap om man er storbruker. Bilen har varmepumpe som andre modeller.

2. Adaptiv fjernlysassistent - Liten verdi for oss, ikke vært noe savn.

3. DMS, Kjøreprofilprogram med valg mellom flere ulike kjøremodi - Tour light har kun normal-modus, ikke mulig å velge. Ville muligens kjørt med Eco-modus siden den kan være ganske hissig på akselerasjonen i normal. Blitt vandt til det etterhvert.

4. LED-Matrix hovedlys med AFS, lyktespylere og automatisk høydejustering. Tour Light har LED-lys uten matrix, har fungert godt for oss så langt. Ikke noe savn å ha det mer automatisert.

5. LED kjørelys foran, LED baklys og LED skiltlys. Tour Light har lignende lys, ikke vært noe savn.

6. Sensorstyrt elektrisk bakluke. Har manuell bakluke, det har fungert bra for oss.

7. Travel Assist. Ikke noe savn, vi liker å kjøre uten for mye automatikk og assistenter. Kjører med lane assist bevisst skrudd av.

8. 3-soners Climatronic med pollenfilter. Har 2-soners klima foran istedet, fungerer bra for oss.

9. Elektrisk barnelås. Har ikke dette, kan settes manuelt i døra hvis behov.

10. Tilhengerfeste. Vi gikk for versjon med hengerfeste, det er utfellbart og fungerer som vanlig.

11. KESSY GO. Vår bil har nøkkel med fjernkontroll av låsing osv. som man må ha med seg. Vi hadde samme på gammel bil, så ikke noe stort savn.

12. Ratt med rekuperasjonspaddles og Hands On Detection (HOD). Tour Light har ikke dette. Paddles tror jeg ville blitt lite brukt. HOD-funksjonen virker mer styr enn nyttig.

13. Diverse i baksetet - Sun Set, ekstra mørke ruter bak, 230V uttak (50Hz, 150watt) og 2 USB-C i baksetet, Oppbevaringsboks, Mekaniske solgardiner. Alt dette har liten verdi for oss.

14. ACC. Mulig å låse opp, ikke vært noe savn da vil liker å kjøre manuelt.

Bilen ble levert med SW 3.5 og fikk OTA 3.6. Fikk tips av forhandleren (som også kjørte Enyaq) om å ha dekktrykk på 3.4bar for å unngå skjevslitasje.

Jeg tenker bilen passer fint for folk uten store krav til funksjoner, utstyr og teknikk. For vår det passet dette tilbudet mye bedre enn 80Max til 449 i fjor. Jeg tenkte for eksempel at HUD ville vært nyttig, men basic-dashbord med skiltgjenkjenning fungerer veldig godt sammenlignet med andre biler jeg har kjørt.




© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA