Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tronde

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er tiden for Tesla over?
onsdag 26. februar 2025, klokken 01:47
Engelskmennene har også sin måte å si ting på. Kan nok være at de siste ukene vil gå inn i historien om hvordan man ikke skal drive markedsførimg i fremmede land.
#2
Alt det andre / Sv: Hvem jobber Trumph for?
tirsdag 25. februar 2025, klokken 16:16
Sitat fra: filtvet på tirsdag 25. februar 2025, klokken 15:54Ikke lett å velge elbil. Du skal velge bil fra korrekt land, med korrekt leder og så miljøvennlig som mulig. Og lederen skal også mene det samme som ledere i ditt land + EU.
Elon er en artig skrue.

Da Tesla fortsatt var i startgropa, og ti prosent av alle teslaer trillet rundt i Norge var han her på besøk og lovpriset norske myndigheter for deres politikk som gjorde det mulig for folk å ha råd til en Tesla, og som ha sa hadde vært helt sentralt for å få en stabil kundekrets som de kunne bygge videre på.

Dette stod i enten Dagbladet, VG eller Aftenposten, men ligger ikke synlig på nett nå. Noen med tilgang kan søke hvis de gidder.


Nå gjør han alt han kan for å ødelegge de landene som fører den politikken som gjorde det mulig for Tesla å bli store.
#4
Alt det andre / Hvem jobber Trumph for?
søndag 23. februar 2025, klokken 23:45
Sitat fra: hELgenen på søndag 23. februar 2025, klokken 20:34Høres jo villt ut - men jeg er temmelig sikker på at Trump ønsker et godt forhold til Russland - faktisk er det mange som mener Trump jobber for Russland.

https://www.kyivpost.com/post/47630

Det som står om Dmitry Rybolovlev lover ikke godt.
#5

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 22. februar 2025, klokken 12:24KEBA P30C er kurant å koble Modbus/TCP til med ethernet kabel.
Men prisen er ikkje gunstig.

BESEN BS20 (app version) har eg integrert via WiFi. Men denne er ikkje  i norske markedet for øyeblikket.

AMINA via lokal OCPP blir antageligvis neste forsøk. (Easee og Zaptec folka var umulige å snakke med, så det utgår inntil dei har OCPP lokalt og ikkje via sky api)


Amina har publisert dok for Amina S og Zigbee

https://doc.clickup.com/9004130215/p/h/8cb07x7-18308/c750786359b035a

Reklamen gir inntrykk av bluetooth også, men der sier de at de ikke vil slippe noe med mindre man inngår en eller annen partneravtale fordi bluetooth kan åpne for mer enn det de vil.


Besen selges av Proshop

https://www.proshop.no/Lading-av-elbil/Besen-wall-mounted-car-charger-BS20-22kW/3314561

Skal nok se litt på den også. Takk for tipset!
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 18. februar 2025, klokken 16:05
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. februar 2025, klokken 12:13
Sitat fra: tronde på lørdag 15. februar 2025, klokken 22:52Norge har ca. 60% andel varmepumper i småhus og rekkehus. Det er milevis over alle andre land enn Sverige og Finland, og de pumpene ble installert før strømprisen økte.

Den statistikken må være for luft/luft varmepumper. Det er ikke så rart, slike er ikke så populære i Sverige. Der bruker de heller bergvarme. 700.000 svenske husstander har bergvarme, mot 70.000 norske. I tillegg er sentralfyring med ved ganske vanlig i Sverige, da veldig mange på landsbygda har tilgang på gratis ved. Fjernvarme er også stort i Sverige.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. februar 2025, klokken 12:13
Sitat fra: tronde på lørdag 15. februar 2025, klokken 22:52Norge har ca. 60% andel varmepumper i småhus og rekkehus. Det er milevis over alle andre land enn Sverige og Finland, og de pumpene ble installert før strømprisen økte.

Den statistikken må være for luft/luft varmepumper. Det er ikke så rart, slike er ikke så populære i Sverige. Der bruker de heller bergvarme. 700.000 svenske husstander har bergvarme, mot 70.000 norske. I tillegg er sentralfyring med ved ganske vanlig i Sverige, da veldig mange på landsbygda har tilgang på gratis ved. Fjernvarme er også stort i Sverige.

Det står milevis over alle andre land enn....

Det er i praksis bare Norge, Sverige og Finland som gar mye varmepumper. En grunn til det er at våre land har hatt mye bedre tilgang på strøm enn resten i Europa. Da var varmepumpe et enkelt valg.

Det er masse luft-luft i Sverige, men også mye luft-vann. Det kommer av at Sverige har tradisjon for vedfyrt vannbåren varme i bolig.


#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 17. februar 2025, klokken 15:29
Huseierne kommer med noen argumenter mot at norgespris på strøm vil drepe varmepumper.
Ser fornuftig ut for meg, det de mener.

https://www.dn.no/innlegg/energi/strompris/norgespris/norgesprisen-gir-neppe-slosing-og-null-enok/2-1-1779974
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 16. februar 2025, klokken 16:46
Moderne varmepumper har inverterdrift. Det betyr at de har en veldig snill oppstart hvor de starter med lav strøm og drar seg oppover i løpet av et minutt eller to. Hvis man ikke kjøper en helt ekstrem variant vil de ikke dra særlig mer enn 7A, og med snill oppstart har man ikke problemer med at startstrømmen tar sikringene.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 15. februar 2025, klokken 22:52
Sitat fra: arthur på lørdag 15. februar 2025, klokken 21:34"Thema Consulting tror at husholdningene vil ha mindre grunn til å spare strøm med Norgesprisen.

De anslår at salget av varmepumper potensielt kan bli 45 prosent lavere i 2030 med den subsidierte fastprisen (Norgespris) kontra markedspris.

– Incentivet til å spare strøm svekkes, sier Svend Boye.

Seniorrådgiver Bård Baardsen i Norsk Varmepumpeforening venter at Norgeprisen vil være uheldig for salget av varmepumper."

Norge har ca. 60% andel varmepumper i småhus og rekkehus. Det er milevis over alle andre land enn Sverige og Finland, og de pumpene ble installert før strømprisen økte.

Hvis salget kollapser nå, bør det bety at de som allerede har pumper var veldig dumme som brukte penger på å spare lite. Eller kan det være en annen årsak?

Personlig mistenker jeg at Varmepumpeforeninges medlemmer kanskje har beholdt litt vel mye av gevinsten med forenklet istallasjon av moderne pumper selv, fremfor noe så uhyrlig som å gå litt ned på pris for montering. De aller fleste moderne pumpene er ferdigfylte, og krever kun vacuumering av rørene, noe som er mye enklere enn da man måtte suge hele systemet tomt, og fylle på gass.

En annen ting, er at ingen markeder gror inn i himmelen. 60% på noe som koster så pass med kroner vil nok møte en terskel.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 15. februar 2025, klokken 20:46
Det var da ingen problemer med å selge varmepumper til private før strømprisen steg.

Strømpris med støtte og avgifter er ikke lavere nå, så hva er det som skulle drepe salget nå?
#11
Sitat fra: Hårek på mandag 10. februar 2025, klokken 16:08Et par relevante diskusjoner på Hjemmeautomasjon forumet:
https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/11198-finnes-det-en-enkel-elbil-lader-som-kan-styres-fra-home-assistant-i-2022-skyfritt/
https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/8875-elbilladere-hvilken-integreres-best-med-smarthuset/

Har egenutviklet lokal styring, et program på PC styrer en Arduino tilkoblet ladeboksen som starter/stopper og setter effektgrensen.


Viridianboksen så ut til å være veldig enkel å jobbe med, takk for tipset!


Jeg vil gjerne høre om andre også, hvis noen har noe å melde.

#12
Jeg har begynt å se litt etter ladebokser og tilhørende kjøyregreie.

Behovet for lading blir enkelt da det blir lite kjøring. Altså vil 16 A holde i massevis.

Jeg har 230 V IT, så trefase går bort, selv om jeg vet at noen bokser kan koples til med en etter mitt syn begrenset effekt-gevinst, og jeg er også kjent med diskusjonen om hvor kurant den løsingen er.

Jeg er kjent med kravene for installasjon og nødvendige vern.

Jeg er mest interessert i en boks jeg kan styre selv, mye på grunn av at det ligger godt innenfor hva jeg har papirer på at jeg kan (skal kunne  :) ).


Jeg har ingen praktisk erfaring med elbiler, så jeg har heller ingen erfaring med hva ladeboksene egentlig kan gi meg, bortsett fra at jeg vet at laderen er i bilen og ikke i boksen som kun er en avansert stikkontakt.


Jeg forstår at Amina S kan styres via Zigbee og muligens Bluetooth.

Lokal styring ser ikke ut til å være noe de fleste bruker penger på å fortelle om, så jeg vil gjerne høre om fornuftige alternativer til Aminaen, og også om det er noen erfaringer med lokal styring på godt og vondt.


#13
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for fem personer. Tre barn
fredag 07. februar 2025, klokken 19:25
Sitat fra: chargedup på fredag 07. februar 2025, klokken 11:33For å avklare var det spesifikt denne setningen jeg har prøvd å korrigere, i fet skrift:
"Er man skikkelig uheldig får feks det 100kWh++ batteriet 25% toll inn i USA (der EX90 tilsynelatende skulle lages?) pga det er laget i kina.
Europa gir oppå det 25% toll på biler fra USA, fordi de går til en havn i EU ett sted, og i Norge får man da enda høyere MVA pga høyere innkjøpspris.."


Mulig jeg har tolket denne feil, men jeg tolker det som at "siden bilen går til havn i EU får bilen høyere pris i Norge".

Jeg er inneforstått med at en bil har deler produsert i mange land og at det selvfølgelig vil gjøre bilene mye dyrere dersom det innføres høye tollmurer på alle kontinenter.

Den normale løsngen vil være at Volvo i USA får tollrefusjon for de bilene som eksporteres. Det er også helt vanlig at det finnes frihavner i alle siviliserte land hvor varer kan lagres tollfritt inntil de flyttes inn i landet. Varer som skal videre til andre land blir ikke ilagt toll da, men får det evt. når de kommer til sluttdestinasjonen. Da vil biler ment for Norge mellomlande i en slik frihavn, forutsatt at vi ikke hekter oss på EUs evt. toll mot USA.

Selv Kina bruker tollrefusjon ved reeksport. Det har jeg vært med på selv.
Det var mye styr med papirer, men det fungerte.


Nå er det lite som er normalt med Donald, så det er nok fullt mulig at han ser det som veldig fornuftig å drepe de arbeidsplassene som utenlandsk bilindustri har i USA.


John Bolton har flere ganger fortalt at Donald i fullt alvor tror at toll er en avgift som det eksporterende landet skal betale til USA. Det var visst ikke mulig å få ham til å fatte at det blir amerikanerne som ender opp med regingen. Det ser ut som om han fortsatt tror på dette, for han har nevnt noe om at toll-pengene skal brukes til noe positivt for landet.
#14
Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. januar 2025, klokken 05:23
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 28. januar 2025, klokken 23:05-defekt motor: må ha fabrikkny motor. Brukt motor fra en en bil vil ikke fungere pga vin-nr.

Dette har jo ikke noe med at det er en elbil å gjøre. Det er ett valg fra Mercedes og ett de like godt kunne gjort med motorer til fossilbil. Burde vært ulovlig dog.
Mercedes har en historikk med VIN og elektronisk styrte girkasser også. Der var det visst noen kreative polakker som var løsningen. Husker ikke detaljene nå.

Range Rover har noe med VIN og hovedlyskastere. Begrunnelsen deres var tyverisikring, for de lyskasterne var visst veldig populære i det miljøet som dyrker sine egne kjemiske substanser på loftet.

Kan komme mye dritt med låste deler fremover.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er tiden for Tesla over?
mandag 27. januar 2025, klokken 00:36
Sitat fra: SurSnasen på søndag 26. januar 2025, klokken 20:18Men samtidig vinner de også nye kjøpere blant de som er fans av ham og/eller Trump.
Er ikke helt overbevist om at den gjengen vil bli sett i batteribiler.

AfD i Tyskland har jo startet kulturkrig mot varmepumper av alle ting, så de går nok for nok for noe oljebasert.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA