Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Doomed_SpaceMarine

#1
Marvel R / Sv: Baggasjerom 357liter?
søndag 31. desember 2023, klokken 17:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. november 2023, klokken 15:24Den ser jo utrolig bra ut innvending. Hvordan er den å kjøre i by og landevei?

Veldig god. Savner luftfjæringa fra Teslaen litt, men ellers en den en jevnt over mye bedre bil.
#2
Elbiler i media / Sv: Kinesiske elbiler bekymrer Hydro-sjefen
søndag 31. desember 2023, klokken 16:57
Sitat fra: El-inor på søndag 31. desember 2023, klokken 16:35Kina ypper igjen til verdenskrig. Bare å fortsette sponsingen.

https://www.finansavisen.no/samfunn/2023/12/31/8077288/kinas-president-sier-en-gjenforening-med-taiwan-er-uunngaelig

Økonomisk avhengighet av vesten fungerer som garantist for at det ikke blir noen krig mellom vesten og Kina. Situasjonen var langt mer anspent på 60-tallet enn den er i dag. At privat industri vokser seg sterk, vil også føre til at Xi Jinping får mindre makt.

Utover det, så er flere bilprodusenter der private. Jeg kjøper det som gir mest for pengene. I 2023, så er dette kinesiske biler.
#3
Sitat fra: Vaduz på søndag 29. oktober 2023, klokken 19:12Personlig ville jeg aldri ladet bilen på hurtigladere for å spare noen kroner vs bekvemmeligheten med hjemmelade som er det beste med elbiler. Ville heller aldri kjøpt en brukt bil med gratis superlading og vil tro hele vinningen går tapt i den økte slitasjen på batteriet.

Batterier mister ikke mye kapasitet. Det som har drept flere Tesla-batterier, er kondens fra klimaanlegget, veisalt og lekasje av kjølevæske. Dette fører igjen til korrosjon på ledningsnett, kretskort og loddepunkt. Ofte er det ingenting galt med cellene når et Tesla-batteri må byttes. Myten om at batterier mister mye kapasitet, stammer delvis fra en software-oppdatering som reduserte kapasiteten i 85KWh-batteriene, og delvis fra det faktum at man mister 15% kapasitet fra 21" Turbine-felger.
#4
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 22. november 2023, klokken 22:46
Sitat fra: Doomed_SpaceMarine på onsdag 22. november 2023, klokken 19:24
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. oktober 2023, klokken 14:33.. så hva ville f.eks. Elbilmek AS tatt for den samme jobben, det kunne journalistene forsøkt å grave opp.

Personen i artikkelen her. Dette koster 90 000 for selve reparasjonen, pluss tauing fra Stavanger til enten Bergen eller Østlandet, som ikke blir dekket av forsikring. Dernest ville jeg vært nødt til å ta fri fra jobben for å reise og hente bilen. Alternativt kunne jeg kjøpt et brukt batteri for 100-120K og fått det sendt hit. Mye styr for en bil som er verdt 160-180 000 i god stand. Det ble for min del billigere å selge den som delebil/reparasjonsobjekt.

Leit, håper du fikk noe for den som delebil. Å avskrive 280K på tre år eller å reparere for 90-180K for ett usikkert antall nye år, begge deler er belastende.

Stemmer det. :) Har heldigvis økonomi til å tåle det; det ville vært verre om jeg og samboeren hadde lån på fem ganger inntekten, for å si det slik. Valgte å ikke reparere batteriet, da drive uniten også kan ryke når som helst. Skaden skyldes sannsynligvis at kjølevæske og kondens fra klimaanlegget har kommet inn i batteripakken. Det er også dette som tar knekken på flere drive units for tiden -- selv om kulelager-problemet på disse ble fikset i 2014.
#5
Sitat fra: geear på torsdag 23. november 2023, klokken 10:12Bør vel være snakk om 80k+ i "skrotverdi", bare batteripakken kan nok selges i løse moduler for tilnærmet den summen...

Tesla kjøper havarerte biler for 30 000, og skraphandlerne for tilsvarende summer. Solgte den i stedet til en privatperson. Privatpersonen skulle opprinnelig ha den som delebil, men valgte i stedet å sette inn batteriet fra en annen Tesla han hadde kjøpt.
#6
Marvel R / Sv: Fordeler/ulemper
onsdag 22. november 2023, klokken 19:32
Infotainment er OK etter siste oppdatering (ikke alle demobilene har denne). Batterikapasiteten om vinteren er overaskende god pga. varmepumpa. Ankepunktet er selvfølgelig at det ville vært fordelaktig med 20% mer WLTP-rekkevidde og litt mer baggasjeplass, men ellers er bilen fantastisk.

Med 0-100 på 4,9 sekunder, aksellererer den bedre enn en Porsche Boxster og med dreiemoment på 665 NM (!) går den som et uvær på vei ut av svinger og opp bratte bakker. Interiører er også veldig Audi-aktig og oser av kvalitet.
#7
Marvel R / Sv: Tilbakekallinger og gratis fikser og oppgraderinger
onsdag 22. november 2023, klokken 19:30
Det finnes software-oppgraderinger som gjør skjermen mindre treg, og som gjør at den kan lades på Tesla-ladere. Er veldig fornøyd med min bil, men det er forskjell på en bilskjerm med 30 bilder i sekundet og en iPhone med 120 bilder -- uansett hvor mye man fikser av software.
#8
Marvel R / Sv: Baggasjerom 357liter?
onsdag 22. november 2023, klokken 19:28
Har veldig god plass i min om jeg legger ned baksetet. Derimot er det åpenbart at bakseteplass helt klart er prioritert forran baggasjeplassen. Får med det jeg trenger til hyttetur i baggasjerommet med baksetene oppe -- men heller ikke stort mer.
#9
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. oktober 2023, klokken 14:33.. så hva ville f.eks. Elbilmek AS tatt for den samme jobben, det kunne journalistene forsøkt å grave opp.

Personen i artikkelen her. Dette koster 90 000 for selve reparasjonen, pluss tauing fra Stavanger til enten Bergen eller Østlandet, som ikke blir dekket av forsikring. Dernest ville jeg vært nødt til å ta fri fra jobben for å reise og hente bilen. Alternativt kunne jeg kjøpt et brukt batteri for 100-120K og fått det sendt hit. Mye styr for en bil som er verdt 160-180 000 i god stand. Det ble for min del billigere å selge den som delebil/reparasjonsobjekt.
#10
Model S 2013 - 2022 / Er det reklamasjon på reman-batterier?
torsdag 12. oktober 2023, klokken 14:20
Hei

Jeg har en Tesla Model s P85+ 2014-modell, hvor batteriet er røket. Dette er et remanufactured-batteri fra mai 2019, byttet på garanti. Vet noen om det er reklamasjon på dette, eller om bilen nå blir en delebil?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA