Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: jkirkebo på torsdag 22. juni 2017, klokken 01:45Når bilen brukes på 230V 3-fase og ladestasjonen signaliserer 16A så begrenser også bilen ladestrømmen i L1 og L2 til 16A. L3 brukes istedenfor N og i den går det 28A. Det fungerer dårlig på 230V 3-fase.Kvifor skjer dette? Altså at det blir 28A på N.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. februar 2025, klokken 16:30400V 3-fase er ganske enkelt for biler som støtter trefas. Spenning mellom faseleder og N * strømstyrke * 3. Typisk gir 10A 230V*10A*3=6.9kW. For golf som har 2 enfas ladere er det vel så enkelt som å ta spenning*strøm*2. Så 230V*10A*2=4,6kW.Men det stemmer ikkje mot 400V sidan 400V*10A*2 blir 12kW.
Sitat fra: RJK på mandag 17. februar 2025, klokken 23:5779,- for 17 kWh er ca 4,65 per kWt. Gitt et forbruk på 2kWt per mil, så er du på 9,30 kr/mil. Med 19-20 kr per liter og forbruk på 0,5, er du ca på det samme.79 er før rabatten i Bilkraft appen, og ~7kWh var AC. Sidan eg ladar minst ein gong per 6mnd så beheld eg opptent rabatt. Så DC kostar 4,50kr/kWh og AC blir 3,86kr/kWh.
Sitat fra: RJK på mandag 17. februar 2025, klokken 15:35Brukar bilen store delar av året til det mest nødvendige som å handle mat osv. Ligg vel på 6-8k i året alt etter som. Hadde 8k på forsikringa i mange år, men måtte opp på 10k i fjor pga ein del turar utanom det vanlege.Sitat fra: Gazer75 på mandag 17. februar 2025, klokken 13:50Blir litt skremt av prisnivå på lading i felles anlegg styrt av tredjepart. Vi har ikkje fått lading her endå men veit styret arbeider med det.Hvor billig må dieselen være for at det går opp i opp med ladeprisen inkludert månedsavgiften for ladetilgang? Høres uansett ut som du kjører svært lite, når 100 kr/måneden i fastavgift gjør det billigere med dieselbil...
Om eg må betale 50-100kr/mnd i fast pris per mnd + per kWh så kan eg like godt hurtiglade av og til, det blir rimelegare. Faktisk rimelegare for meg å gå tilbake til ein liten diesel bil. Redusert "årsavgift" utgjer fort 1-2 mnd med diesel for min del.
I sameiget til foreldra mine så var siste rekning på litt over 1,6kr/kWh for lading og det var det.
Sitat fra: RJK på lørdag 15. februar 2025, klokken 12:40Som sagt, i praksis bortimot umulig!Tenkte meir på slike: https://www.hyttetorget.no/gassovner
Sitat fra: RJK på lørdag 15. februar 2025, klokken 11:57Både pga av at bygningen ikke er lov å sette opp slikt på (f.eks. leiligheter i blokk), eller lokale regler som ville forbudt slikt.Korleis vil det fungere? Er vi ikkje oppfordra til å ha alternativ oppvarming? For min del måtte det bli ein slik sak som går på gass.
Sitat fra: arthur på lørdag 08. februar 2025, klokken 18:13Sikkert fint for dei som tener godt og dreg opp snittet. For min eigen del så har eg fått mindre å rutte med. Auka pris på mat, straum, og husleige er større ein auken i inntekt siste åra. Glad eg ikkje har lån ellers ville det vorte problem med å klare å betale faste utgifter etter alle renteoppgangane som har vore.Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. februar 2025, klokken 17:33Det er kostnadene som øker mer enn inntekten, selv om de ikke kjøper mer.
Med andre ord hevder du at det er en nedgang i reallønnen selv om det motsatte er tilfelle.
"Statistisk sentralbyrå la fram foreløpige tall for lønnsveksten i Norge i dag. De viser at årslønnsveksten er anslått til 5,7 prosent.
Da er etterbetalinger etter oppgjøret i staten i fjor innregnet. Dette er betydelig over frontfagsramma som var 5,2 prosent.
– Dagens tall fra Statistisk sentralbyrå tyder dermed på at norske lønnstakere totalt sett har hatt god lønnsutvikling i 2024, sier leder Steffen Handal i Unio.
Prisveksten i fjor var til sammenlikning 3,1 prosent.
Reallønna ser dermed ut til å ha økt med over 2,5 prosent. Dette er vesentlig mer enn reallønna har økt i årene før fjoråret."
https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2025/god-lonnsvekst-i-2024/
Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. februar 2025, klokken 17:59Svenskene har en mye bedre løsning på effektleddet enn vi har i Norge.Likte det systemet der ja. Ein kunne jo også hatt ein effekt rabatt på natta. F.eks. at toppane får eit fråtrekk på 2-3kW. Dvs at om ein har ein topp på 10kW så vil den f.eks. kun telje som 7kW kl. 22-07.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. februar 2025, klokken 09:28Nettleien til f.eks. LNett (Lyse) koster 250 kroner mer om du har 3 topper over 10 kW enn 9 kW.Bør vere råd å lade utan å gå over 10kW effekt. Ein VVB brukar vel om lag 2kW når den er på.
I tillegg er nettleien 8 øre lavere om natten.
Varmtvannstanken min ser automatisk på strømprisene når den planlegger å varme. Det gjør at effekttoppen fort blir når de fleste sover, og andre ikke har effekttopp (siden jeg og lader elbil om natten). Så da hadde det kanskje vært like greit å drite i hele strømflyttingen, siden de 8 øre lavere nettleie fort blir spist opp av et effektledd-trinn opp. Men jeg skal ta den for å redde verdenEn kunne jo styrt elbilladingen litt bedre og...da kunne jeg nok flyttet elbilladingen til etter at varmtvannstanken var rimelig varm igjen.
Sitat fra: hELgenen på søndag 02. februar 2025, klokken 21:59Eksempel 1.Slik eg har forstått det så er dette ofte dei store kraftverka med magasin. Meiner eg las ein rapport at Kvilldal har over 350 start/stopp syklusar i året pga at dei stiller like reserver.
I driftsdøgnet synker frekvensen - det betyr at forbruket er større enn produksjonen. Blir frekvensen for lav så kobler vern ut produksjon eller forbruk - mao det blir svart.
For unngå dette kan statnett aktivere mer produksjon hos en produsent. For å sikre at noen produsenter ikke allerede har solgt all sin produksjon så har statnett allerede før spot auksjonen kjøpt opp reserver hos enkelte produsenter og betalt dem for å holde tilbake produksjon fra spotmarkedet - her mFRR CM OPP. Produsenten får betalt for å holde tilbake samt at produsenten for betalt ekstra dersom de blir aktivert.
Sitat fra: stefse på søndag 02. februar 2025, klokken 21:16MFRR CM hva gjør dette, er det en reguleringstjeneste for å holde frekvensen?Meiner CM betyr Condition Monitoring