Heej fantasisk video! Dejligt at se andre med Think biler.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Marsto på tirsdag 05. november 2024, klokken 16:29Twirk. Dette er hva jeg kan hjelpe til med. Her er svar fra vår Zebra expert. Det er ikke ukjent at SOC er ute av sync. Hvis dette ikke fungerer på din bil har du noen aktive feilmeldinger? Med vennlig hilsen Marsto.
"Det er ikke ukjent fenomen at Integral SOC og faktisk SOC er ute av synk. Her vil det ikke hjelpe med å resette BMI, men det er en egne prosedyre for å resette SOC i ZEBRA Monitor. Nicholai har laget en enkel beskrivelse som er lagret på diagnose PC´n til Arne i en TXT-fil på skrivebordet. Husker ikke alle detaljer, men i kort trekk lades batteriet helt opp og oppnådd spenningsnivå kontrolleres i ZEBRA-Monitor. Så kan man gå inn og manuelt skrive inn SOC-verdi i BMI. Deretter bør bilen kjøres til SOC kommer under 80% slik at batteriet gjennomfører topplading med balansering (det kan ta litt tid) og da skal alt igjen være synkronisert.
Her er et utdrag av teksten om lading i ZEBRA Battery Handbook:
4. CHARGE PROCESS
Important note: the SOC is calculated by the integration of current over time.
As the current measurement include errors, the calculated electronic SOC, can differ from
the true chemical SOC. In electronic SOC computation the current is considered higher in
discharge and lower in charge of 100mA/string. The difference between electronic SOC
and chemical SOC is adjusted by the detection of the End of Charge and the setting of
electronic SOC to 100%.
In order to keep possible errors below safe limits, it is recommended to allow a
®
ZEBRA battery reach end of charge every day.
®
A ZEBRA battery can be set in charge mode if the condition End of charge detected is
not set, the battery temperature and voltage is in the right window, the BMI does not show switch off or delayed switch off errors like external error a and the number of failed cells doesn't exceed the max allowed (typically 10%).
Typically to start the charge it is necessary to connect AC to the BMI. The connection of AC will erase the errors vehicle reset type.
During charge, the battery will have an operating window for voltage and current: Voltage Max Charge (Maximum Voltage)
Voltage Min Discharge (Minimum Voltage)
Current Max Charge (Maximum CHARGING Current)
Current Max Discharge (Maximum DISCHARGING Current)
The limits can change depending on SOC and Battery temperature
The limits are available on the CAN and if the system will not follow the limits the BMI could set errors and open the main contactors
While charging with normal or vehicle charge, the BMI will check for END of CHARGE condition, and reset the SOC to 100% if the EOC is detected. It is recommended to have frequent EOC detection, every cycle if possible."
Sitat fra: Marsto på tirsdag 05. november 2024, klokken 14:06Twirk, til din informasjon er det noen her i Trondheim Thinkers som har bygget om Zebra til Enerdel lithium. Jeg skal undersøke med han om det fremdeles kan finnes håp for din Zebra.
Ombygging til Lithium er plug and play hvis du har gen.2 pcu. Gen.2 pcu har HV kontakter som på bildet. Har du gen.2 pcu?