Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - largo

#1
Model Y / Sv: Kjøleskap / kjøleboks - erfaringer?
onsdag 19. juli 2023, klokken 08:04
Sitat fra: Andreas84 på tirsdag 18. juli 2023, klokken 21:45Hvis det du beskriver gjelder nyere TMY, stemmer ikke beskrivelsen:

Denne kjøleboksen for Model Y passer perfekt i venstre siderom i bagasjerommet på bilen din.

Kompatibilitet: Tesla Model Y fra 2019 til i dag. Kina eller Tyskland.


https://www.begood.no/products/kjoleboks-siderom-tesla-model-y?gclid=Cj0KCQjw8NilBhDOARIsAHzpbLChXtjdQsjtbXUevt2s8H8hhVkJInuFi7Xd-MgLFU_h8OrVvecoL_oaApfIEALw_wcB

Mjo, men jeg handlet fra Autohobby. Mulig det er forskjeller i design, selv om de jo ser klin like ut.
#2
Model Y / Sv: Kjøleskap / kjøleboks - erfaringer?
tirsdag 18. juli 2023, klokken 20:52
Sitat fra: Handyman på tirsdag 18. juli 2023, klokken 20:34
Sitat fra: largo på tirsdag 18. juli 2023, klokken 17:28
Sitat fra: Handyman på tirsdag 18. juli 2023, klokken 16:38
Sitat fra: largo på tirsdag 18. juli 2023, klokken 16:26Nå har jeg testet. Tror det må være designforskjeller mellom den i videoene og den jeg har kjøpt. Det er ikke mulig for meg å få den flush. Har også prøvd uten understell, ingen forskjell. Vel vel.
Støyer vifta?
Ikke nevneverdig. Ikke noe å trekke for, etter min mening.
Så en video av en tilsvarende, og den virket å støye mye, slik at man ikke kunne ha den på når man sover i bilen.
Nå har jeg ikke planer om å sove i bilen, men den går jo ikke hele tiden. Om man slår den av hvis man er litt var for lyder, så holder innholdet seg noenlunde kjølig en stund etterpå. Det kan jeg forresten teste.

Hvordan er campmodus hvis man er var for viftelyder?
#3
Model Y / Sv: Kjøleskap / kjøleboks - erfaringer?
tirsdag 18. juli 2023, klokken 17:28
Sitat fra: Handyman på tirsdag 18. juli 2023, klokken 16:38
Sitat fra: largo på tirsdag 18. juli 2023, klokken 16:26Nå har jeg testet. Tror det må være designforskjeller mellom den i videoene og den jeg har kjøpt. Det er ikke mulig for meg å få den flush. Har også prøvd uten understell, ingen forskjell. Vel vel.
Støyer vifta?

Ikke nevneverdig. Ikke noe å trekke for, etter min mening.
#4
Model Y / Sv: Kjøleskap / kjøleboks - erfaringer?
tirsdag 18. juli 2023, klokken 16:26
Nå har jeg testet. Tror det må være designforskjeller mellom den i videoene og den jeg har kjøpt. Det er ikke mulig for meg å få den flush. Har også prøvd uten understell, ingen forskjell. Vel vel.
#5
Model Y / Sv: Kjøleskap / kjøleboks - erfaringer?
tirsdag 18. juli 2023, klokken 07:45
Nei, det var med en klut men det stod ingenting noen steder om hvor den skulle brukes. Men når du nevner det så har jeg også sett en video hvor noen kiler ble brukt. Jeg prøvde å skimse med et DVD-cover men det hjalp ikke. Skal spore opp det du nevner og gi det et nytt forsøk i dag. Takk!
#6
Model Y / Sv: Kjøleskap / kjøleboks - erfaringer?
mandag 17. juli 2023, klokken 22:09
Da har jeg fått og montert boksen. Umiddelbare erfaringer er tre:

1. Passformen var ikke så god som på bilder og video. Jeg fikk den ikke «flush» med siden og turde ikke bryte for mye.

2. Boksen kjøler som bare det, og med sentry mode på virker den når bilen står parkert. Men det blir tilløp til fukt i form av kondens både inni og utenfor boksen. Dersom den produserer mye kondens utenfor boksen som da havner nedi siden på bagasjerommet så er det ugreit. Kan jo prøve å isolere den litt, men til seks tusen kroner forventer jeg noe mer enn et halvfabrikat.

3. Plassen inni er lite anvendbar til flasker etc. Mat går vel greit, men for å si det slik er det verdens dyreste kjøleskap målt i kroner per anvendbar liter.

Nå skal jet på langtur og får bygge noen erfaringer på den turen, men så langt er jeg ikke fullstendig overbevist. Dog er det fremste salgspunktet at den utnytter en unyttig plass i bilen, så har man pengene liggende kan man gjøre verre enn å handle.
#7
Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 16. juli 2023, klokken 15:29Har sett litt på gardermoen parkering, syns opplegget virker litt jalla, man parkerer ute på et jorde, foretrekker da heller å parker p4 eller 6 og lader på suc gardermoen litt før parkering, ja kan ikke la sentry stå på men har aldri skjedd noe sålangt jeg her stått der.
Kan man ikke la sentry stå på hvis man parkerer på feltet hvor det er lading inkludert? Jeg har planer om å gjøre nettopp dette, og ha alt stående på.
#8
Model Y / Sv: Kjøleskap / kjøleboks - erfaringer?
torsdag 13. juli 2023, klokken 13:53
Takk for innspill og betraktninger. Jeg har nå bestilt en, så jeg kan bidra med noen erfaringer etter hvert.
#9
Model Y / Sv: Kjøleskap / kjøleboks - erfaringer?
onsdag 12. juli 2023, klokken 12:29
Takk, og jeg har forsåvidt sett den tråden - men det var ingen med disse konkrete erfaringene, derfor tenkte jeg å skille det spørsmålet ut her. Vurderer sterkt å kjøpe, men hadde vært nyttig å vite fra noen med erfaring.

Uansett, takk for bidrag.
#10
Model Y / Kjøleskap / kjøleboks - erfaringer?
onsdag 12. juli 2023, klokken 10:56
Hei. Jeg tenker på å kjøpe en kjøleboks eller et kjøleskap til sommerens bilkjøring. Har i dag en liten boks som går i rom under bagasjerom med god margin, men den er ikke ideell å ha der da den utvikler en god del varme. Gulvet på bagasjerommet må i så fall av. Nå ser jeg at det er noen som har funnet på å lage kjøleskap i siden på bagasjerommet. Er det noen som har dette og har testet?
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlerbil 140 km
lørdag 17. juni 2023, klokken 23:36
Leafen løser denne jobben meget bra. (Jeg har en du kan få kjøpe!)
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Beste leasingtilbud - sommer 2023
tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:37
Interessant innlegg. Jeg har personlig aldri vurdert privatleasing, og har ikke firmabil, men jeg har skjønt for lite av hele denne tematikken. Disse regnestykkene var derfor nyttige, skriv gjerne mer om dette.

Kan nevne at i de gamle fossile tider var jeg nære på å signere på en CR-V på grunn av en helt ufattelig god leasingavtale. 50 000 kr i innskudd, 1 990 kr i månedsleie for en ny CR-V i 2014 slo fullstendig knock out på alle andre regnestykker jeg hadde prøvd meg på til da. De forsvant da også fort fra hyllene, og jeg ble for treg. Men jeg har fremdeles annonsen: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=47296169
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Hvorfor ikke nettauksjon?
tirsdag 06. juni 2023, klokken 08:59
Bilauksjon var jo det artigste som fantes i verden. Husker jeg ofte brukte å besøke BCA Autoauksjon (Oslo Bilauksjon) når jeg kjedet meg, eller for den saks skyld Økern (BCA var større). Herregud det var artig, og med en slagferdig auksjonarius var alt mulig. Husker de en gang trillet inn en sliten Opel Kadett, og publikum satt jo slik at de så venstre side av bilen mens auksjonarius satt på høyre side av bilen. Bilen var oppspist av rust rundt hjulbuene på venstre side, slik de ofte ble takket være saltsprut fra motgående trafikk. Auksjonarius var oppgitt over den lave interessen for dette stykket høytysk ingeniørkunst, og stønnet: "Er det noe med denne bilen som jeg ikke ser?"

Jeg kjøpte en del biler på bilauksjon, og man ble vel såpass drevet at man skjønte når det var en god pris og et godt kjøp. En av bilene var kjøpt for en venn, og det var selvfølgelig et tabbekjøp. Der hadde jeg funnet bilen jeg mente var den rette, men de ville heller ha denne som var billigere. Prisen var god, men bilen var dårlig. De andre bilene rangerte fra problemfrie og lønnsomme kjøp til de rene kupp.

Jeg gjorde gode penger på dette - men dette var jo i en tid hvor en feil på en bil stort sett var av mekanisk art, og hvis man kjøpte en japansk bil kunne man anta at det elektriske var i orden. Ergo ingen store kostnader. Man risikerte å få vinterhjul med kast, man måtte ta en real rundvask av bilen og det kunne bli behov for en lakkstift, men jeg holdt meg med bil i 8-10 år praktisk talt uten å oppleve verditap, i tillegg til flere salg. Og jeg skulle gjerne betalt for den herlige spenningen når man var i en budrunde.

Nettauksjon er litt andre boller. For det første er det potensielle markedet større. Mulighetene for å stikke av med et kupp er lavere når hele landet kan følge med enn når du rapper en bil foran nesen på noen dorske og røyksyke oppkjøpere. Så er det jo forskjellige årsaker til at en bil havner på nettauksjon. Dette innebærer at du må gjøre ekstra god hjemmelekse. Mine punkter inneholder blant annet dette:

* EU-kontroller: Har bilen gått gjennom greit? Er de gått over tid? Måtte den tilbake? Dette forteller litt om hvorvidt bilen har blitt tatt vare på.
* Antall eiere: Sjekk med vegvesen.no for å se eierhistorikken. Normalt ønsker man seg færrest mulig eiere.
* Km-stand: Dette jukses det vel mindre med i dag, men man sjekker naturligvis at dette ser normalt ut.
* NAF-test hvis tatt: Her ser du jo til en viss grad om det er feil med bilen som du kan leve med (kantkjørte felger, merker etter handlevogn) eller om det er potensielt kostbare forhold.
* Mitt kontroversielle tilleggspunkt er å aldri vurdere en VAG (VW, Audi, Skoda) dersom prisforlangende overstiger vrakpanten. Og selv da må det være en en-eiers bil med lav km-stand og plettfri vandel.

Hvis man er så knallhard at man sier walk away hvis man ser et eneste rødt pigment på et flagg etter noen av disse sjekkene, så går man glipp av noen gode biler, men man unngår også stort sett samtlige bomkjøp.

Prisen er imidlertid det aller viktigste. Hvis bilen passerer disse testene, så er det jo å sette seg en idé om hva det er greit å betale. Går budrundene tregt, må du spørre deg om det er noe du ikke har sett. Er det mange budgivere som kommer med små økninger vet du i det minste at det er mange som kan tenke seg bilen.

Vel vel. Alt var ikke bedre før, men de late søndagene som ble tilbragt med auksjonarius' resignerte humor på øret får vi dessverre ikke igjen, og det er synd.
#14
Sitat fra: elektro på torsdag 01. juni 2023, klokken 20:46Gratulerer med ny bil! Keep us posted. Model Y nok på mange måter det smarteste valget. Først og fremst økonomisk, men også når det gjelder plass og funksjonalitet. Og det du mister i komfort og go'følelse tar du igjen på go-cart følelse (i positiv forstand). Spørsmål, siden du gikk så grundig til verks, er det en bil med eller uten parkeringssensorer?

Takk til deg og dere andre. :)

Jeg satt som sagt til slutt igjen med et knippe biler som var aktuelle. Jeg har lite negativt å si om BMW, og likte også det jeg hørte og så om EQC. Forden sakket litt akterut pga plass, mens teslaen slo seg frem med sine x-faktorer samt value for money. Jeg vurderte mye for og imot '22 eller '23-modell, og så bort fra '21 pga vektbegrensningene. Konkluderte med at Tesla nok vet hva de gjør og at det vil gå greit uten disse sensorene, men var for sen på et par ferdigbygde biler med riktig farge (QuickSilver, rød eller blå).

Voktet derfor markedet som en hauk med fokus på å finne et kupp, og var litt for sen på en praktfull iX1. Plutselig ramlet det en sen '22 LR i fanget på meg, en demobil fra Tesla. Nå er nok '22-modellene på finn urealistisk høyt priset, pga nyttevekt og sensorer vil jeg anta, men jeg kom godt ut i forhold til disse så langt jeg kan bedømme. På plass, ytelse og rekkevidde gir den konkurrentene rundjuling. Det er rått parti. Da blir det råflott for meg å skulle legge mye mer penger i potten for mindre bil.

Så var det selvfølgelig en feil på bilen som øyensynlig dukket opp i det jeg overtok den, varmepumpe streiket, men det får vi få fikset. Tok jo minutter fra jeg meldte om dette i appen til at time ble booket. Meget snedig.
Tok over bilen i dag og jeg kan jo komme med noen inntrykk i samme slengen.

Har jo sett timevis med tester og videoer på nett, og var forberedt på en meget hard og stiv bil. Jeg er imidlertid vant med en nokså stramt oppsatt bmw og synes derfor denne var helt grei. Jeg falt straks pladask for infotainment-systemet, og appen er jo også snadder sammenlignet med det jeg har vært borti tidligere. Har lest at viskerne lever sitt eget liv, jeg synes det gikk greit selv om både bmw og Nissan Leaf som jeg har vel løser dette bedre. Ble mistenksom da viskerne forsvant ned under panseret, men det var jo en artig greie etter hvert. Talestyring er også kommet for å bli. Jeg liker det. Men jeg fikk ikke svar da jeg spurte hvor i helvete viskerne var blitt av.

Fantombremsing fikk jeg også oppleve. Skjedde kanskje 10-15 ganger på 25 mil, og da i møte med lastebiler og større på stort sett smale veier. Et par ganger var det harde oppbremsinger, ellers oppfattet jeg det som lite sjenerende. Formoder at Musk arbeider med å forberede dette as we speak.

Setene manglet kanskje litt sidestøtte, men de var absolutt meget gode. Faktisk opplevde jeg dem som bedre enn sportssetene til bmw som jeg er vant til, dog ikke fullt så gode som gullstandarden, som er de fordums saabstolene. Litt korte i sitteputen, men etter 25 mil kjente jeg ingenting til de «vondter» som ellers pleier å melde seg. Og da blir det pluss i margen.

Autostyring og cruise får bestått. På sitt beste fungerte det som bare det på svingete veier hvor farten ble senket, men jeg må nok trene mer på å gjøre tingene riktig.

Med mindre det kommer noen store minusopplevelser som jeg ikke forventer, så går det mot en ny fanboy her etter hvert. 🚗
#15
Da er valget tatt. Det dukket plutselig opp en demobil fra Tesla som jeg valgte å slå til på. Da ble det en TMY Long Range.

I finalen stod det altså mellom iX3 og utfordreren iX1, TMY og EQC. Dette var alle biler hvor jeg følte at jeg ville slå til dersom det dukket opp noe spesielt. I og med at jeg får kampanjerenten på TMY, som utgjør ca 10 000 kr per år de tre første årene, og et halvt års verditap også har pyntet på resultatet, blir det vanskelig for BMW'ene å matche med "bil for pengene".

Jeg takker for mange gode innspill. Jeg så ikke så veldig mye på Tesla, men endte altså opp med en. Så får vi se da hvordan dette går.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA