Sitat fra: RJK på onsdag 12. april 2023, klokken 14:56Nå er det ikke uten grunn at denne kalles "gjettometer". Den "gjetter" på rekkevidden basert på tidligere forbruk, og dette baserer seg både på vær, temperatur og føre. Dessuten og lengden på turene, hvor mye "tomgangskjøring" (spesielt i ulden) og sist men ikke minst kjørestilen.
Skal man hele tiden utnytte kreftene og aksen, så tømmes batteriet langt raskere.
Egentlig er det det samme på icebiler, men der har du mye mer energi med deg, samtidig som du om vinteren klarer å utnytte endel av varmetapet til å varme kupéen.
Elbilen er så nøysom, at den ekstra energien som brukes til varme, er energi du ellers skulle brukt på kjøring/fremdrift. Derfor straffes du spesielt på masse småturer om vinteren der bilen rkker å bli kald til neste tur eller neste strekke.
Altså helt normalt det du opplever. Men mye spares altså inn på å være litt mykere bilist.![]()
Takk for svar.
Privat kjører jeg en Ioniq og opplever ikke dette med rekkevidde slik som på denne Citroenen. Dersom det er kaldt ute, reduseres rekkevidden deretter. Og rekkevidden påvirkes av min kjørestil.
Da vi først fikk denne bilen i jobben, kunne vi kjøre Hamar-Røros uten å lade. Nå kan vi ikke kjøre Hamar- Lillehammer uten å måtte lade.
