Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kmi

#1
BMW iX / Lading av iPhone 15 pro
søndag 22. oktober 2023, klokken 17:22
Mange skrekkhistorier med nye iPhone og lading i BMW.
Noen som har erfaring med å lade iPhone 15 pro på ladeplata i en BMW IX?
#2
BMW iX / Ruteplanlegging i app
mandag 20. februar 2023, klokken 10:13
Ruteplanlegging i app ser ut til å ha få valgmuligheter, og noen rare forslag til ladestopp. Feks foreslås å kjøre en avstikker (selv om den ikke er lang) til ladestasjon fremfor å velge ladestasjoner som ligger direkte langs ruten. Klarer ikke finne noen valg i ruteplanleggeren for å velge annen ladestasjon i ruteplanleggeren i appen. Noen som vet om dette i det hele tatt går an? Det er jo også noen ganger ønskelig å leggen en planlagt ladestopp tidligere i ruten enn hva appen foreslår. Dette ser heller ikke ut til å være et valg i appen.
#3
BMW iX / Sv: BMW charging erfaringer
tirsdag 14. februar 2023, klokken 20:31
Takk for utfyllende svar. Venter på rfid kortet i posten. Høres ut som det lønner seg med Active abo, i alle fall i perioder der jeg skal kjøre langt fra hjemmeladeren.
#4
BMW iX / BMW charging erfaringer
tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:09
Har registrert Bmw charging i app, men har ikke prøvd det ut enda. Noen som har erfaringer med prisene her versus å lade med operatørenes egne apper? Noen som vet om man får DNBs Mastercard rabatt når man betaler BMW charging med dette?
#5
Testet ut å sette opp ladingen med kun 1/2 times ladetid. Da gikk den rett opp i 11kw.

Når det gjelder effekttrinn er det kun 30kr pr mnd i forskjell fra 5-10 til 10-15 månedsmaks, slik at det er et poeng å få ladet mest mulig om natten mellom 22-06 da både nettleie og strømforbruk er billigst. Dette gjelder for meg kun på hytta der jeg har tilsvarende easee lader, men der kan jeg legge inn ønsket ladetidspunkt i easee appen.
Hjemme er oppsettet i et boligsameie. Foreløpig er det også en fordel at flest mulig lader om natten her (inntil maks kapasitet i nettet oppnås) Pga lastbalansering er det ikke mulig å legge inn planlagte tidspunkt i appen, men foreløpig er vi kun 3 som lader i sameiet, slik at kapasiteten fortsatt er stor.

-en kuriøs ting jeg også oppdaget er at tidsintervallene man legger inn i bilen/appen kun er veiledende. Bilen overstyrer intervallene dersom den ikke oppnår satt landegrense (i dette tilfellet 80%) i oppsatt intervall. Dermed startet ladingen kl 19.30 i går, og ikke kl 22 som jeg hadde satt det til. Den startet så lade å lade på 4,5 kw i dette tidsrommet. Bilen prioriterer altså lav ladestyrke over tid. Dette er dessverre uønsket fra min side. Jeg ønsker at den skal bli fortest mulig ferdig innenfor tidsrommet jeg har satt.

-konklusjonen er at bilen/appen ikke gir deg full kontroll på ladingen. Skulle gjerne sett noen flere valgmuligheter her slik at man kan velge både ladeeffekt og tidsrom i appen. Det viktigste for meg er i alle fall at jeg har funnet ut at det ikke er noen feil. Takk for gode svar her inne.
#6
Takk for svar. Enn å lenge er det kun 5 øre forskjell i nettleie dag/natt her jeg bor. Strømprisen varierer betydelig mer, men er i all hovedsak billigst om natten. Er derfor best om jeg kan ha kontroll selv. Skal teste ut dette ved å legge inn kun en time planlagt lading.
#7
Hei. Ganske fersk med IX. Lader for det meste hjemme på en easee boks som er koblet over 3-fase 400v.
Når bilen er satt til å lade straks jeg setter i kontakten går den rett opp til 11kw lading. Når jeg velger lading i tidsramme fra bil eller app lader den kun på 1 fase og lader kun med ca 4,5 kw. Noen andre som har opplevd dette og er det i så fall noen som har en fiks på dette?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA