Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bomtidelibom

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil er best totalt sett under 500k?
lørdag 08. mars 2025, klokken 17:37
Sitat fra: GeirHM på lørdag 08. mars 2025, klokken 17:10Hei, jeg har ikke vært på elbilforum på en god stund. I går la jeg igjen et spørsmål om erfaring på siden for Xpeng G6. Det førte ikke til noe. Ikke så langt, i alle fall. Er det ingen her, som har bilen? Ingen? Rart!

Jeg skrållet litt bakover i tråden her, men bortsett fra at jeg fikk hyggelige gjensyn med brukeralias'er jeg husker fra gamledager, så det ikke ut til at G6 får så mye oppmerksomhet? Stemmer det? 

Jeg har fått et tilbud på en utgave av G6 til så vidt over 500k inkludert absolutt alt den modellen kan tilby - inkludert både premium vinterhjul og elektrisk hengerfeste i tillegg til markedets aller beste (lengste) garantiordning. Ja, de er sågar villig til å beholde min skammens bil til en innbyttepris jeg kan leve med. Jeg har lovet å fjerne gaffateip over bilmerket. For jeg har fulgt opp Tufte Johansen der.

Og det morsomme var at selger beklaget og sa at ikke all software var oppe og gikk ennå. Jeg så på ham og forsto at jeg ikke kunne fortelle ham at etter ti år og tre biler har jeg alltid hatt vindusviskere i "beta-mode". Han skal tross alt overta min siste nå. Jeg nøyde meg med å forklare at jeg foretrekker biler i konstant programvareutvikling fremfor biler hvor selger på tyskt vis forsikrer om at alt er på plass og at alt vil forbli på samme vis i hele bilens levetid. Slike utsagn er jo gjerne bevis på at du har å gjøre med museumsvoktere.

Men, altså, hadde vært topp med noen ekte bruker-erfaringer! Det skal jo ha vært solgt 245 Xpeng G6 i januar og februar. 



Det er vel sikkert sånn Xpeng G6 owners club på facebook, prøv der!
#2
Model Y / Sv: SW 2023.2.10 og hakkete styring
søndag 19. februar 2023, klokken 12:01
Er veldig mange model 3 utlevert rundt september 2022 som har hatt hakkete styring siden starten (min inkludert). I begynnelsen fikk folk byttet tannstang som løste problemet (jeg fikk gjort dette, og bilen har vært problemfri siden), men etterhvert la Tesla om strategien ved å si at dette skulle løses med software oppdatering. Så har det dukket opp model Y som også har hakkete styring. Om dette er samme problem som for model 3 aner jeg ikke. Uansett så har de nå da rullet ut en oppdatering som fikser problemet for noen av de som hadde hakkete styring, men innfører hakkete styring hos noen av dem som ikke hadde det...Så hele greien er jo et shitshow.

Jeg tror personlig at for model 3 så er det feil med konstruksjonen på tannstang på alle biler utlevert sep 22, for Y aner jeg ikke.

#3
Model Y / Sv: Hakkete styring etter oppdatering
torsdag 12. januar 2023, klokken 20:46
Sitat fra: sls på torsdag 12. januar 2023, klokken 19:58
Hos meg er dette tydeligst når det er kaldt ute.

Det skrives mye om det på et tysk Tesla-forum.
Mange får byttet deler i styringen og rapporterer at problemet løses, andre henvises til en fremtidig SW-oppdatering. Om opplysningene stemmer skyldes problemet en defekt temperatursensor...

Noen påstår at det skal komme en oppdatering 19. januar.
https://tff-forum.de/t/probleme-model-y-und-model-3-mit-lenkung-bzw-lenkgetriebe/231760/1343

Jeg fikk nylig endelig byttet tannstang på min 3'er etter mye klaging fra min side. De påstod hardnakket at software oppdatering skulle fikse problemet til å begynne med, at dette var et software problem, men etter at tannstang ble byttet har også problemet forsvunnet...Er som å kjøre en helt ny bil.
Så jeg er 99% sikkert på at dette software fix greiene de snakker om er bullshit, i hvert fall for model 3, men sikkert for Y også.
#4
Model Y / Sv: Hakkete styring etter oppdatering
torsdag 12. januar 2023, klokken 18:31
Sikker på at dette dukket opp etter oppdatering, og ikke at det dukket opp da det begynte å bli kaldere ute?
#5
Sitat fra: e-h på mandag 12. desember 2022, klokken 18:03
Fikk nytt svar i dag på ny serviceforespørsel:
"... FW release 2022.45 will resolve this concern.

Using Sport steering mode will eliminate the feeling of notchy steering"

Usikker på om sistnevnte skal gjelde før eller etter oppdateringen. Da følelsen er lik i alle modus hos meg.

Spurte forøvrig en tredjepart som mente det kunne være noe med aktivering av servo fra null input på rattet mtp at dersom man fortsetter rattutslaget lenger vil følelsen tilsynelatende minke eller forsvinne til man stopper bevegelsen. Han var derfor åpen for at software kan fikse problemet.

Mtp at Tesla har endret til at man kan bytte mellom sport og chill mens man kjører, så kan de jo ha laget en feil mens de utviklet dette. Blir spennende å se i hvert fall for det er ganske fælt å konstant måtte kjøre sikksakk på motorvei.

Så man må altså da permanent kjøre i sportmode for å få vekk "følelsen" som de kaller det av at det hakker...er jo helt åpentbart at når de vil at man skal kjøre med den "stiveste" styremodusen at det er noe galt på mekanisk nivå. Jeg kommer til å klage til de bytter tannstang på min 3'er.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA