Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - goggo

#1
Etter å ha kjørt både Trillinger og Soul så har jeg kommet fram til at rekkevidden på Trillingene var litt for liten om sommeren, og enda mindre om vinteren. På Soulen er den akkurat passe, hele året :)

Mvh Hugo
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
søndag 29. oktober 2017, klokken 17:00
Sitat fra: Nasatech på søndag 29. oktober 2017, klokken 16:43
Bruktimport av Bosch-Fiat fra USA EE veldig populært. Bare å importere å sette rett i stikkontakten. Fine biler [emoji6]
Sto en drøss av de på en parkeringsplass på Økern når jeg kjørte forbi der i forrige uke, regner med at det er Elbil Norge som har en finger med i spillet her :)

Mvh Hugo
#3
Ford / Sv: Ford går elektrisk.
søndag 29. oktober 2017, klokken 13:13
Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 29. oktober 2017, klokken 00:13
Sitat fra: Troald på onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:13
Lite respons på denne artikkelen og det sier vel alt. Ford har ingen kredibilitet som elbilprodusent.

Det er ikke engang noen som gidder å krangle på påstanden. Patetisk.  :police:
LOL...


Men det kan jo også hende at Ford nå tar til vettet og kjøper elbil divisjonen til Deutche Post.
Da kunne de jo fått en knallstart i varebil segmentet hvis de er interessert i det.

http://europe.autonews.com/article/20170816/ANE/170819861/deutsche-post-open-to-more-ev-van-projects-with-ford


mvh
Hugo
#4
Sitat fra: kenneho på lørdag 28. oktober 2017, klokken 10:31
Takk for tips om Kia Soul. Den virker forsåvidt også veldig interessant. Har ikke sett så nøye på denne, da jeg har hatt inntrykk av at denne er en god del dyrere enn Leaf.

Anbefaler deg å prøve både Leaf og Soul, da de er ganske forskjellige mht kjørestilling. Selv foretrekker jeg den mere oppreiste stillingen i Kiaen, man setter seg "inn" i stedet for "ned" i bilen :)

KIAen har jo 7 års garanti også, og det er jo en stor fordel når man kjøper brukt.
Den har ikke app for forvarming, men har ikke savnet det da den blir veldig fort varm.
KIA har muligens noen flere småfeil enn Leaf, men verkstedene er generelt veldig raske til å utbedre evt. problemer.

Ved kjøp av både KIA og Leaf så må du huske på at de billigste modellene ikke har varmepumpe, og da mister du mye mer rekkevidde om vinteren.
Vær også obs på at det er mange USA importerte Leafer i markedet i Norge, de har ikke samme garantier som norsksolgte biler, ikke appstyring, og ikke GPS som funker i Europa. Og ikke original DAB selvfølgelig.

mvh
Hugo
#5
Ta deg en tur på IKEA (4 x Chademo) eller Sørlandssenteret (6 x Chademo) og fill opp batteriet ditt med Chademo adapteren mens du tar deg en kopp kaffe eller noe. Det er forresten mange Schuko ladepunkter også i parkeringshusene på begge disse stedene hvis du har ekstra god tid :)

Mvh Hugo
#6
Hvis 100 km på vinteren er litt knapt så bør du kanskje vurdere en 30 KWh Leaf eller en 27KWh(til og med 2017 model) eller 30KWh(2018 modell, som har blitt solgt fra sommeren 2017) Kia Soul i stedet.
Ny Kia Soul får du mer eller mindre på dagen hvis du ikke er veldig kresen på fargevalg etc, og det er mange brukte på FINN. Tilgangen på nye Leaf 30KWh er jeg usikker på, men brukte burde det være mange av.

Ikke på noen av bilene kan du regne med å få oppgradert til større batteri. Bytte av enkeltmoduler i batteriet er mulig, men det spørs hvor nyttig det er i praksis.  Tror du trygt kan regne med at batteriene i 30KWh bilene klarer minst 200 000 km ved normal kjøring. 

Lykke til som elbilist, du kommer ikke til å angre :)

mvh
Hugo
#7
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul - problemfri bil?
lørdag 21. oktober 2017, klokken 10:38
Sitat fra: stromifokus på fredag 20. oktober 2017, klokken 22:42
Hva er det egentlig du lurer på?
Det står vel i trådtittelen....

En av årsakene til at det ikke er så mye Soul diskusjoner på forumet kan være at det er en veldig aktiv FB gruppe, og at mye av diskusjonene skjer her.
https://www.facebook.com/groups/1543242002564112/

Kjente problemer er vel ombordladeren som tar kvelden, dårlig 12V batteri, 12V batteri som tømmes på grunn av lekkasjestrømmer el, ryggekamera som tar inn vann, DAB enheten i radioen som faller ut en gang i blant.

Min bil har gått 45000 km nå (de siste 15000 i min eie).
Den har fått nytt ryggekamera og nå på siste service byttet de 12V batteriet uten at jeg engang hadde bedt om det eller merket noen problemer. Dessuten har jeg det kjente "DAB problemet", som er at DAB enheten faller ut en gang i blant men det er veldig sjelden og den er OK igjen neste gang man starter bilen. Dette DAB greiene er visst litt av et mysterium for verkstedene, for de finner ikke ut av det. Selv mistenker jeg antenneforsterkeren som sitter i antenna på taket, for det har en tendens til å skje hvis bilen har stått lenge ute i solsteiken og blir OK igjen såsnart bilen har stått parkert i garasje eller i skyggen en stund, men ikke hvis man kjører i sola med aircondition på.
Ellers ingen andre problemer med min bil.

mvh
Hugo


#8
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Import av Bolt
lørdag 21. oktober 2017, klokken 09:56
Sitat fra: Radiv på lørdag 21. oktober 2017, klokken 00:22
Ville være rart om ikke noen med en ingeniør i magen eller i firmaet nå ser muligheter.


Ampera strømmen,av nye biler har stoppet opp. Vet ikke hvor mange som kommer i 18.
Noen kommer til å finne muligheter på ladesiden og få biler over dammen!


Er det noen med gode ideer allerede som jobber med dette?

Her er jeg helt enig med Radiv. Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å lage en adapter uten elektronikk som fungerer på samme måte som den Tesla brukerne i USA benytter som overgang til standard Type1 plug der borte.
Ja da - jeg vet at det er litt høyere strømmer og at det er DC i stedet for AC, men mener likevel at dette må være relativt enkelt å lage. Og godkjenningsprosessen kan da ikke være så vanskelig/dyr for en så enkel enhet som dette.  Den behøver jo ikke designes for fremtidige 350 KW effekter, 50 KW holder i massevis for de fleste av oss.

Vedlegger bilder av Tesla enheten, for å gi en ide om hva slags adapter jeg tenker på.

mvh
Hugo




#9
Sitat fra: Bondeknøl på fredag 20. oktober 2017, klokken 15:03
Det som mangler er en ladestasjon mellom Tonstad og Evje på indre veien. En lader i Eiken hadde gjort seg.
Ja, en i Eiken pluss en på Hynnekleiv så ville det være "full dekning" i Agder fylkene :)

Hugo
#10
Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. oktober 2017, klokken 15:15
Veldig interessant i forhold til at variabel strømprising er på vei inn grunnlagt i nettkapasitet.

Ja spesiellt interessant hvis kostnaden pr V2G installasjon går fra størrelsesorden 50-100K for en DC løsning hjemme til kr NULL for å bruke en AC løsning som man har fra før.

mvh
Hugo
#11

Jeg har alltid sett for meg at V2G ville kreve dyre 2-veis DC ladestasjoner hjemme og derfor sannsynligvis aldri bli særlig utbredt.
Nissan har jo hatt en slik 2-veis Chademo løsning i Japan en stund, og skal nå markedsføre en kombinert hjemmebatteri og 2-veis Chademoløsning i Europa hvis jeg har skjønt det riktig.

Men så leser jeg denne artikkelen, og forstår at Hyundai ser for seg en annen løsning med 2-veis AC/DC konvertering i bilens lader.
https://insideevs.com/hyundai-mobis-v2g/

Dette vil åpne opp for at nye Hyundai/Kia biler med denne ombordladeren kan få full V2G funksjonalitet med eksisterende Type1/Type2 ladestasjoner, og til og med med Schuko nødladeren.
For disse ladestasjonene er jo egentlig bare en kontaktor som styres av bilen, og ladestasjonen i seg selv forstår ikke hvilken vei strømmen går gjennom den.

Hvis dette tar av så vil jo V2G kunne skje mye raskere og rimeligere enn tidligere antatt.

Eller har jeg misforstått totalt?




mvh
Hugo
#12

3 nye hurtigladerlokasjoner er satt i drift på Sørlandet de siste dagene.


  • GK dobbeltlader ved den nye Extra butikken på Stoa ved Arendal. Dette er bare et par hundre meter unna den gode gamle GK Chademo laderen på Stoa, og Fortum sin ladestasjon ved KIWI Stoa.
  • Fortum enkeltlader ved rundkjøringen på Vigeland er nå operativ, dette er på E39 ca midt imellom Lyngdal og Mandal.
  • Fortum enkeltlader ved Joker Åna Sira, ved RV44 mellom Egersund og Flekkefjord





#13
Fiat / Sv: Fiat 500
torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:38
De som selges i Norge nå er USA biler som har gått som leasing biler i California og kanskje et par andre stater.
Det er "ekte Fiat" biler med Bosh innmat, laget av Fiat i USA som compliance cars for det Amerikanske markedet.

Jeg så det sto en drøss  av dem parkert på Økern i Oslo sist uke, så jeg antar det er Buddy Electric som skal selge disse.
https://www.buddyelectric.no/elbiler/

Sør Import i Mandal har også tatt de inn, og de leverer over hele Norge.
http://www.sorimport.no/biler

mvh
Hugo
#14
Sitat fra: fredag på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 13:16
Sitat fra: goggo på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 11:12
Jeg begriper forøvrig ikke hvorfor ikke Chademo og CCS støtter "Tesla metoden" for identifikasjon, så kunne man slippe RFID brikka også. Da kunne bilens ID utveksles som en del av handshake signalet og så kan back-end systemet sjekke om det finnes en avtale for denne bilen eller ikke. 

Morsomt at du skulle nevne det, for Fastned har aktivert Autocharge nå i dag for CCS hurtigladere. Autocharge er en standard som er en del av CCS-standarden/protokollen. Bare å plugge kabelen inn i bilen. Bilen forteller hvem den er, og Fastneds backend sjekker om bilen har abonnement hos dem. Ingen kort eller app er påkrevet.

https://fastned.nl/en/blog/post/fastned-introduces-card-free-charging
WOW, det var en positiv overraskelse :)
Da er det bare å håpe at Chademo får det samme...

mvh
Hugo
#15
Dette var jo kjempegode nyheter for CCS brukere, nå ble jeg som Chademo bruker misunnelig her.

Sitat fra: fredag på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 13:30
Fortum har vel utstyr fra masse forskjellige produsenter, og sikkert ikke alle disse produsentene klarer å snu seg like raskt og få støtte for Autocharge?
Fortum og GK kan bare legge det inn i kravspesifikasjonen når de ber om tilbud på nye ladere, så går det nok veldig fort å få det på ladere fra Efacec og Tritium også :) 
Jeg regner med at alle 3 leverandørene (Efacec, Tritium, ABB) har over the air oppgraderinger av firmware, så da skulle det være fullt mulig å oppgradere eldre ladere også.

mvh
Hugo
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA