Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Egil S

#1
Skoda ENYAQ / Sv: plutselig hjemmeladings problem Easee lader
søndag 14. juli 2024, klokken 18:34
Ja, det kan se sånn ut.

Jeg ladet fra 80-90% natten jeg nevnte i forrige innlegg uten problemer, men grunnet hjemmekontor og bruk av MC/veteranbil sist uke, står bilen med 80% SOC i garasjen en uke senere så jeg har ikke fått testet mer.

Skal oppdatere når jeg får testet mer, tipper det blir endel mer kjøring fra torsdag av (18 juli) så i løpet av neste helg har jeg nok fått ladet såpass at jeg kan se om sikringen fungerte eller om det bare var en engangshendelse.
#2
Skoda ENYAQ / Sv: plutselig hjemmeladings problem Easee lader
søndag 07. juli 2024, klokken 19:54
Easee har svart

If the charger is programmed to charge during a specific time, it will start supplying current at the time set in the app. However, if the car has entered deep sleep mode, the charger cannot wake the car or "force" it to receive power. The car must be awake and ready to communicate and accept current. Several cars from the Volkswagen group experience this issue. It is not related to the charger. If Skoda claims it is related to the charger, they need to specify the exact issue. The Easee charger adheres to the Mode 3 standard for communication.

Jeg fikk et tips på Facebook å ta sikring nr#3 under panseret, det ville kjøre en hard restart på ombordladeren.
Har tatt sikringen og får se om dette virker i dagene som kommer.

Legger ved tre ladegrafer fra 3 ladeøkter for info.
Den ene stoppet etter 6 minutter, den andre etter 9 minutter og den tredje etter 18 minutter, ladingen er manuelt startet fra Skoda app og lader da til 80% eller til laderens sluttid nås.
#3
Skoda ENYAQ / Sv: plutselig hjemmeladings problem Easee lader
mandag 01. juli 2024, klokken 17:00
Ikke noe særlig nytt her, Ikke fått svar fra Easee.

Det jeg har lagt merke til etter å ha hjemmeladet noen ganger til er at ladingen starter, men etter 5-8 minutter stopper den.
Så kan jeg starte i MySkoda appen og da lader den helt fint videre til batteriet er oppladet eller tiden går ut på laderen.

Snodig feil dette.
#4
Skoda ENYAQ / Sv: Ladestyring med app
mandag 01. juli 2024, klokken 16:58
Jeg har fått et nytt problem etter de siste oppdateringene.
Når jeg lader med utsatt tid starter den å lader i 5-8 minutter, så stopper den og må startes igjen med skoda appen.

Akkurat det du beskriver har jeg ikke opplevd tidligere, prøvde det nå siden bilen var på 80% og endret jeg til 90% begynte den å lade med en gang.

Dette med låsing av dører via app har det vært klaget mye på, BMW har hatt dette i over 10 år, hører Skoda hadde det på Superb/Octavia.
Skoda har vistnok svart at dette vil aldri komme på Enyaq.
Egentlig helt uforståelig, har selv opplevd å satt bil på lading på kjøpesenter, vel inne på senteret sjekker jeg ladestatus å ser at bilen er ulåst, sa må jeg gå helt tilbake til bilen for å låse den.

På fredag hadde jeg bilen stående et sted og skulle hente den, byttet bukse mellom jeg kom hjem og jeg skulle hente bilen, i farten ble nøkkelen liggende igjen i feil bukse så da ble det en ekstra tur hjem for å hente den.
Min Ducati MC som har trådløs nøkkel har mulighet å taste inn en pin kode for å starte motorsykkelen dersom den ikke får kontakt med nøkkelen, Ducati er også eid av VAG, rart de ikke klarer å ha samme funksjonalitet mellom merkene de eier og modeller hos samme merke.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
lørdag 29. juni 2024, klokken 21:50
Sitat fra: RJK på fredag 28. juni 2024, klokken 21:24
Sitat fra: Gazer75 på fredag 28. juni 2024, klokken 18:36
Sitat fra: RJK på fredag 28. juni 2024, klokken 17:08så eneste man må passe på er å betale når regninga kommer
Avtalegiro?
Tenkte mest på at man betaler alt man har brukt kortet til når det kommer til forfall, fremfor å betale bare deler av beløpet.

Selv med avtalegiro kan man justere mellom å betale alt, eller mindre enn dette så lenge det er minst minimumsbeløpet man betaler! 8)

Jeg betaler alt på SAS Master Card hver måned, alle abonnementer, strømmetjenester, matvarer, alle butikk kjøp...
Egentlig alt som ikke har autotrekk fra lønnskontoen min blir betalt med det kortet, hver måned betales det ned.
Har gjort dette siden 2018, har pr i dag 320.000 eurobonuspoeng stående jeg kan bruke på reiser, leiebil og diverse produkter i eurobonus shoppen.

Har man mulighet og er strukturert nok så kan man leve på kredittkort.
Så lenge man betaler regningen hver måned har man lånt gratis penger og gjerne opptjener seg andre fordeler.
#6
Ja, avstanden mellom ladere er litt ulikt for den enkelte.
Men 20 mil da dekker du inn de fleste biler som har WLTP over 300km sommer og vinter.
Viktigste er jo at de er en akseptabel avstand mellom laderne i samme nettverk langs hoverfartsårene.

Jeg hadde fint kommet mellom Trondheim og Namskogan, men for en med f.eks en eTron 50 hadde ikke det gått vinterstid.
Jeg kommer ikke fra Namskogan til Ulvsvåg ettersom det er 52 mil, (Fauske er 37,6mil) dessuten hadde det nok vært greit å kunne lade i Mo i Rana før man kjører over fjellet spesielt på vinteren.

Sist jeg kjørte til Trondheim fra Stavanger ladet jeg 15% i Hardanger, bare for å ha en buffer over fjellet, men jeg kunne ventet til Gol, neste for min del var Dombås så Trondheim.
Helt enig at hadde det stått en i Steinkjer hadde de som ladet på Dombås kommet dit.

Jeg legger stort sett opp til noen små pauser når jeg kjører 2-3timer mellom hver pause er passelig, da er også +/-20mil ganske passelig for å stoppe.

Kjørte Sandnes - Arendal t/r på onsdag/torsdag.
Startet med 74%, ladet 14 minutter på Sira, fordi jeg skulle på toalettet, spiste en is og fikk noe å drikke, neste var Lillesand, hadde 41% SOC, men ladet 25 minutter til 80% fordi det passet med en pause.
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
torsdag 27. juni 2024, klokken 20:31
Jeg kjøpte Ionity avtale.
3kr/kWh, 90Kr første måneden og 136kr etterpå.
Siste 2 dagene har jeg ladet 70kWh hos Ionity.
Jeg beholder avtalen i 2-3 måneder tenker jeg så har jeg dekning i hele sommer.

Reagerte på at de reserverte 500kr når jeg begynte å lade, men det ser ut som prisen ble oppdatert rett etter ladingen på mitt Mastercard.
har 3 ladeøkter hvor "opprinnelig beløp" er 500kr, men det faktiske beløpet står også i master card appen og total summen som er brukt på kortet er ikke med 3x500kr i reserverte beløp.
Kan nok være en fordel å bruke kredittkort på slike tjenester for å unngå reservasjoner på debit kortet.
#8
De burde følge samme strategi som de har her i sør, kjører du sør for Trondheim er det 18-23 mil mellom Ionity laderne.
Burde kunne klare det nord for Trondheim også.

Trondheim - Namskogan er 28,3 mil, det er litt drøyt, burde gjerne hatt en på Steinkjer.
Neste er Bodø som er 42,1 mil fra Namskogan, det er alt for langt unna, Mo i Rana er ca 20 mil fra Namskogan og 22 mil fra Bodø, et bra sted å legge en lader det er også rett før Saltfjellet.
Den i Bodø er en omvei for de som skal videre nordover og det blir hele 319km fra Mo i Rana til den som er i Ulvsvåg. Kanskje en i Fauske hadde vært noe.

Fra Ulvsvåg til Sætermoen er det 18 mil, helt OK.
Til neste i Norkjosbotn er det bare 87km og det er den siste og mest nordligste som finnes i dag.

Litt bedre dekning i Nordland ved å plassere èn i Mo-i Rana og èn i Fauske så kunne man rettet blikket mot Finnmark.

Alta er 308km unna Norkjosbotten, litt langt så passer det med en i Sørkjosen som er midt i mellom.
En i Olderfjord kunne fungert, men er bare 10 mil unna.
Da er nok Karasjok og Honningsvåg bedre.
En i Tana og en i Vardø så hadde du hatt dekning innenfor +/-20 mil langs hovedveiene i hele landet.

Slik jeg ser det hadde:
Steinkjer
Mo i Rana
Fauske
Sørkjosen
Alta
Honningsvåg
Karasjok
Tana
Vardø

Gitt Ionity rimelig full dekning i hele Norge og de aller fleste hadde hatt en ladestasjon innen 20 mil fra hjemmet sitt.

Så hvorfor ikke en i Tromsø, Hammerfest og Kirkenes o.l.?
Vel, Ionity er ikke destinasjonsladere, starter du fra en av de stedene hjemmeladet eller destinasjonsladet så har du ca 20 mil til en Ionity lader.
De kunne nok fått på sikt, men for å sikre dekning langs stamveiene hadde mine forslag gjort akkurat det.
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS 2023 mod. byttet til 2024 mod.
torsdag 27. juni 2024, klokken 19:13
Jeg kjørte fra Sandnes til Arendal i går (30 mil) og retur i dag.
Forbruket på min -23 RS Coupè 80 endte på 13,8 til Arendal.
Kan nevnes at de første 18 milene til Mandal var forbruket 12,7 men økte etter 10 mil med 100-110-sone.
Gjettometeret, ved å gange litt opp lå ganske jevnt rundt 490-500km hele turen, i Mandal var det vel faktisk oppe på 520km.

Hjem igjen i dag startet jeg jo med motorveiene, da fikk jeg ikke ned forbruket like mye fra Mandal og nordover, endte på 14,5, kanskje det er oppoverbakke nordover :)
Uansett er 14,5 vesentlig bedre enn da jeg kjørte samme vei fra kristiansand i september i fjor på 16,7.
Kan se ut som disse optimaliserings OTA´ene jeg har fått siden i fjor høst har virket.

Edit:
Kan nevne at jeg brukte ganske nøyaktig 60% av batteriet pr vei.

Jeg startet med 74%,  ved Ionity Sira hadde jeg 53% ladet til 70% (brukt 21%)
ved Ionity Lillesand hadde jeg 41% og ladet til 80% ( brukt 50%)
Så kjørte jeg til Arendal og ankom der med 70% (brukt ca 60%).
Overnattet og kjørte til Ionity Sira.
Ankom der med 29% og ladet til 65%, kom hjem med 46% ,62% forbruk (70-29= 41 + 65-46= 21 = 62%).

Jeg har altså brukt 122% på 600km, skulle bli temmelig nærme 500km rekkevidde det.
Ladet 70kWh på Ionity på turen og har nå en differanse på 28% i forhold til det jeg startet med.
#10
Skoda ENYAQ / Sv: plutselig hjemmeladings problem Easee lader
søndag 23. juni 2024, klokken 14:54
Da har jeg prøvd følgende.
bil sto ulåst i standby modus.
låste og låste opp bilen for å vekke den
Koblet i lader, ca kl 20, bilen låste seg etter 1 minutt, så jeg måtte låse opp og åpne dør og lukke slik at bilen ikke låste seg, verifiserte etter 1 time at bilen var ulåst.
laderen programmert til å lade mellom kl 11 og 17.
Kl 11 startet bilen å lade, men etter 6 minutter stoppet den, da måtte jeg starte ladingen igjen via MySkoda app.

Etter å ha ladet uten problemer noen timer avbrøt jeg ladingen, koblet fra bilen og lot den gå i standby Ventet 40 minutter) for å se om den begynner å lade dersom man plugger i lader mens bilen er i standby.
Det gjorde den.

litt merkelig dette.
Uansett ser det ut som den lader dersom man låser bilen, mens en ulåst bil er litt mer usikkert.
#11
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
lørdag 22. juni 2024, klokken 16:30
Sitat fra: Bigdrago på torsdag 20. juni 2024, klokken 19:26Bil opppdatert fra 3.0 til 3.7 i dag :) ryktene på div forum kan melde om lavere forbruk.

Sikker på at dette ikke var den samme endringen som kom på 3.1/3.2 visjonen, var jo det de reklamerte med når den kom.
Skal sies at min 3.2 bil, etter en liten OTA midt i mai, ser ut til å bruke mindre enn før, men det kan være litt i kombinasjon med været, det er iallfall veldig uvant å se forbruk på 13-tallet/100km.
Min ha kommet ned i 16.8 på langtids, 15,7 siden start på sist kjøretur og 14.2 siden lading.
Står nå på 70% og 342km, som skulle bli 488km ved 100%.

Klar de med 3.0 har gjerne et større hopp siden de ikke har vært innom 3.1/3.2.
Uansett er forbruket hyggelig om dagen.
#12
Skoda ENYAQ / Sv: plutselig hjemmeladings problem Easee lader
lørdag 22. juni 2024, klokken 15:25
Liten oppdatering her:

Snakket med Skoda verkstedet, dette var helt ukjent og jeg møtte vel egentlig en total ansvarsfraskrivelse og at dette ikke var en Skoda problem men et software problem hos Easee som de måtte ta tak i.

Har sent en henvendelse til Easee men venter på svar.

Etter dette har jeg fortsatt å teste og har funne ut litt mer.
Jeg mistenkte at dette hadde noe med standby mode og at laderen ikke får vekket bilen. I følge Skoda går bilen i standby etter 20-25 minutter.
Jeg låste opp bilen, plugget i laderen, låste bilen og programmerte laderen til å starte ladingen etter en time og lade i 15 minutter.
Dette fungerte, bilen ladet i 15 minutter.

Gjentok dette, låste opp bilen, trakk ut og satte inn ladepeluggen, låste bilen kl 22, programmerte laderen til å lade mellom kl 4 og 5 på natten.
Dette fungerte, bilen ladet den timen.

I går derimot kom jeg hjem klokken 16, låste IKKE bilen (står i garasje), ca kl 22 gikk jeg ut i garasjen (uten nøkkel), åpnet ladeluken, plugget i bilen, bilen har nok vært i standby, hørte litt klikking fra bilen, usikker om denne klikkingen vekket bilen, bilen sto ulåst hele natten.
Satte den til å lade kl 11 i dag når strømprisen var lav.
Kl 11 ladet bilen i 6-7 minutter før den stoppet.
Startet ladingen fra MySkoda appen.

Det gjør at jeg nå ser to muligheter.
1. At laderen ble plugget inn en bil som allerede var i standby.
2. At det er relatert til om bilen er låst eller ikke.

I kveld/morgen skal jeg prøve å ta med nøkkelen ut i garasjen, låse opp bilen, plugge i laderen, la bilen stå ulåst å se om den begynner å lade eller ikke.
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Kjøp av brukt Enyaq 80?
tirsdag 18. juni 2024, klokken 21:17
Jeg har en RS Coupè som jeg har hatt i drøyt 1,5 år nå med software versjon 3.2.
Det var mye feil, du finner mye negative innlegg fra meg både her å på Facebook basert på en bil som ikke svarte til forventningene.

Men, siden november i fjor har jeg fått 4-5 små OTA oppdateringer, disse har fikset det aller meste.
Opplevelsen av bilen nå er noe helt annet enn i fjor, jeg har fremdeles software 3.2.
For meg er "misnøyen" jeg opplever nå mer rettet mot SUV generelt, ønsker meg noe mer sportslig, samt at jeg fikk bilen litt i vrangstrupen med alle de irriterende småfeilene som nå er rettet.

I fjor vinter opplevde jeg appen som veldig ustabil, men den vinteren vi nettopp har lagt bak oss har jeg hatt svært lite app problemer.
Ting virker også mye mer stabilt nå enn før og jeg opplever ikke hyppige resettinger av mine innstillinger lengre.
Infortainmet er ganske kjapt fra v3.2 med de som har vært på 2.x og 3.0 har nok slitt mer med det.

Forvarming har ikke vært noe stor savn for min del, jeg har varm garasje så selv på vinteren har jeg batteri temperatur på 12-15 grader på morgenen.
På langturer på vinteren hadde det nok sikkert vært en fordel å ha med tanke på ladefart, men i hverdagen er det vel et "i-landsproblem".

Tror det du må se på er pris og hvor lenge du regner med å ha bilen.
slik utviklingen er på nye elbiler, og med ny Enyaq modell i 2027 så er kanskje spørsmålet hvor mye penger du ønsker å tape, ikke sikkert en 22/23 modell er et dårligere kjøp enn en ny økonomisk totalt sett de neste 3-4årene.
#14
Skoda ENYAQ / Sv: plutselig hjemmeladings problem Easee lader
søndag 16. juni 2024, klokken 18:55
Sitat fra: i3/RSiV på søndag 16. juni 2024, klokken 18:13Er bilen din oppgradert til 3.7? Ser her at det muligens oppstår problemer med intelligente ladere etter oppdatering til 3.7
https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=2439

Nei jeg på 3.2 enda, men jeg fikk en OTA midt i mai som skulle "forberede fremtidig OTA", mistenker det har skjedd noe i denne lille oppdateringen.
#15
Skoda ENYAQ / plutselig hjemmeladings problem Easee lader
søndag 16. juni 2024, klokken 14:50
Nå har jeg ladet bilen helt problemfritt i 1,5 år, men de siste 3 ladingene har jeg måtte starte manuelt.

Easee laderen blir manuelt satt til å lade mellom et bestemt klokkeslett, i dag kl 09:00 til 17:00. funksjonen "utsatt lading", ikke noe smart lading eller lignende er aktivert.
Ladekabelen ble plugget inn i går kveld sånn i 22-tiden.
Bor i enebolig og det er min lader, ikke noe borettslag eller andre brukere av laderen.

Kl 9 i dag tidlig får jeg opp varsel fra Easee appen at lading har startet, umiddelbart etterfulgt av at bilen ikke tar i mot lading.
Går i skoda appen og trykker "start lading" og ladingen starter.

Opplevde det samme to ganger sist helg.

Det virker rett og slett som at kommunikasjonen mellom bilen og laderen ikke fungerer etter noen timer.

1. hendelse, sist lørdag. Da gikk jeg ut å trakk ut og satte inn ladepeluggen i bilen, lading startet umiddelbart uten at jeg trengte gjøre noe annet.
2. hendelse, sist søndag. Trykket "start lading" i Skoda appen, lading startet.
3. hendelse, i dag tidlig, samme som over, startet etter å ha trykket "start lading" i skoda appen.

Mellom hendelse 2 og 3 har jeg restartet easee laderen (i går kveld).

I dag har jeg sjekket innstillinger i bilen, men kan ikke finne noe som er endret eller skulle ha noe å si.

Eneste som har skjedd siden sist jeg brukte denne funksjonen uten problemer er at jeg har fått en OTA, mistenker derfor at dette ligger i bilen.

Noen andre som har fått problemer med dette nylig?

Det har som nevnt fungert problemfritt i 1,5 år og 95% av hjemmeladingen min er av denne typen da jeg programmerer laderen etter strøm prisen og lader de billigste timene.

Jeg har samme ladekabel fast i garasjen (har en egen i bilen), så denne har vært brukt i 1,5år, pent hengt opp på en krok på veggen og er låst fast i easee laderen.

å lade umiddelbart er ikke noe problem, det virker som problemet oppstår når man bruker utsatt lading og det går noen timer mellom man plugger i kabelen og ladingen skal starte.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA