Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thebundok

#1
Takk for svaret. 12V-batteriet ble faktisk byttet tidligere i år, under garantien. Jeg tror det var i oktober. Jeg gjorde en hard reset ved å koble fra batteriet etter en YouTube video for batteribytte (klarte ikke å gjøre hard reset via berøringsskjermen). Bilen gjorde en omstart, og instrumentpanelet kom opp. Den viste også en advarsel om at "Berøringsskjermen [var] ikke responsiv" og ba om å utføre en soft reset (med rullehjulene). Jeg gjorde det og var tilbake til start. Ingen berøringsskjerm, ingen instrumentpanel. Så koblet jeg fra 12V igjen, og nå er vi i det minste tilbake til et sted der bilen er trygt (ish) kjørbar.

Så jeg tok bilen på en testkjøring. Jeg la umiddelbart merke til at systemet var tilbakestilt fra km/t til mph. Responsen i rullehjulmenyen er ekstremt treg (for eksempel flere rullinger bare for å endre viftehastigheten fra 3 til 4). Men det største problemet er at, siden batteriet ble koblet fra, må Falkedørene kalibreres på nytt... via berøringsskjermen. Så nå vil de ikke åpne i det hele tatt, selv utenfra. Så det betyr omtrent at turen til Sirdal i morgen blir kansellert.

Usikker på hva alt dette betyr i form av hva som er galt. Verste fall, hele MCU må byttes? Beste fall, det er en løs kabel? Neste stopp: Tesla Service, antar jeg. Kanskje de vil være snille og forlenge garantien min med 3 dager? >.<
#2
Hei,

Jeg har en 2018 Model X 75D som nettopp gikk ut av garantien for to dager siden. Akkurat nå er jeg frustrert og bekymret for potensielle konsekvenser.

I hadde planlagt en skitur/hyttetur med barna i morgen. Etter min siste kjøretur i dag, parkerte jeg bilen med 25% batteri i garasjen. Problemer oppsto da hjemmeladeren ikke klarte å starte ladingen. Etter å ha forsøkt en soft-reset (hold begge rullehjulene), startet bilen på nytt, men både instrumentpanelet/HUD og berøringsskjermen forble svarte.

Bakgrunnslyset i instrumentpanelet kom på, men verken Tesla-logoen eller instrumentene vises. Til tross for å ha kjørt litt for å prøve å utløse noe, og til og med gjort en annen soft-reset under kjøring, forble situasjonen uendret. Appen kan fortsatt se bilen og gi oppdatert informasjon, men den responderer ikke på noen kommandoer (som å åpne dører eller justere klimaet). Merkelig nok aksepterte bilen en lading etter den "mislykkede" tilbakestillingen.

Jeg lot bilen lade til 90%, forsøkte en annen soft-reset, men det har ikke ført til noen endringer. Selv om bilen er kjørbar, er det ekstremt uansvarlig å kjøre den uten fungerende instrumenter, spesielt gjennom snødekte fjellpass.

Før jeg gjorde soft-reset, koblet jeg også fra alle USB-tilkoblinger, men det påvirket ikke situasjonen. Jeg kan ikke utføre en strømav-på-tilbakestilling siden jeg ikke har tilgang til berøringsskjermen. Jeg har hørt om muligheten for å koble fra 12V i frunken for å oppnå det samme, men informasjonen jeg har funnet virker noe variert. Jeg må også åpne frunken manuelt siden appen ikke gir meg tilgang.

Kan noen bekrefte om det å koble fra 12V vil gi samme effekt som en strømav-på-tilbakestilling? Er det nødvendig å koble fra både negativ og positiv terminal (i den rekkefølgen)? Og må jeg la det være frakoblet i en spesifikk periode?

Har dere andre tips eller løsninger? Jeg forsøkte å kontakte Tesla veihjelp, men de er stengt til i morgen, og det er ingen garanti for at de vil være tilgjengelige da.

Takk på forhånd for all hjelp! Jeg vil virkelig unngå å måtte avlyse denne turen i siste liten.
#3
Takk for svaret! Skal gjør det.
#4
Som det står i tittelen har jeg en 2018 Model X som er CCS oppdatert, men vil ikke lade med CCS-adapteren på Tesla Supercharger. Den har ingen problemer med å lade på andre hurtigladestasjoner (150kW+), f.eks. Circle K, med CCS-adapteren.

Selv om jeg er nesten helt tom for ladning, hurtigst jeg ser fra supercharger er 100kW med vanlige Type 2 tilkobling. Er det noe feil med apparat/utstyr/bilen eller bare min forståelse?

Beklager på forhånd om noen er uklart. Engelsk er min morsmål. :P
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA