Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - torelo

#1
Andre Elbiler / Sv: Endelig en norsk Citystromer på lithium; LiFeYPo4
tirsdag 09. februar 2010, klokken 21:21
Hei

Dette var kjempe gode nyheter. Har du funnet ut noe mer om laderen? Vil den lade batteriene rett?
Hvor har du kjøpt batteriene?

Vi har nå kjørt 10 000 km med vår Citystromer. Den går fortsatt på bly, men batteriene er så gode at vi om sommeren klarer 7 mil fortsatt, og på vinteren (uten snø) rundt 5.5 mil. Dette er mer enn nok for oss. (trenger rundt 3 pr dag)

Jeg er meget interessert i å høre hvordan dette går fremover. Kommer nok til å sette i samme type batterier jeg også når dagens batterier takker for seg.


Tore
#2
Andre Elbiler / Sv: Støpsel, fukt og jordfeil
lørdag 22. november 2008, klokken 17:59
Tusen takk skal du ha for svaret.

Har som sagt nettopp kjøpt bilen, og er så langt fornøyd.

Har ikke så god greie på el-biler enda, og det er et par ting som jeg gjerne ville endret på (SMS start av Ebersprächeren, sjekk at 220V delen er OK, osv.) Ser at du Elektrolux bor du stavanger.

Er det mulig å få komme innom en gang? Ser at du er travelt opptatt, og det haster ikke.


Tore
#3
Andre Elbiler / Støpsel, fukt og jordfeil
lørdag 22. november 2008, klokken 14:41
Hei

Trenger litt råd og hjelp.

Har nettopp kjøpt en Citystromer 95 modell. Dette er min første el-bil.

Synes bilen er bra, men har lurt på en ting.
Ulikt en del andre typer el-biler, så har man på Citystromer med seg ledning og 220V støpsel hele tiden (bak skiltet).
Har opplevd 2 ganger at når jeg setter kontakten i veggen hjemme, så går jordfeilbryteren. Begge gangene har dette vært forårsaket av fukt i selve støpselet. Jeg har egen jordfeilbryter på kontakten til bilen.

Har tenkt å bytte støpsel, og har funnet en IP44, men fortsatt vil det være fare for kondens i selve støpselet.
Er det en ide å "fylle" selve støpselet med batterifett når man skrur det sammen? Eller der det andre ting man kan fylle selve "huset" med, for å holde vannet ute.

Tore




#4
Hei

takker for svaret.
Har sett tråden hvor bilen du viser til diskuteres.
Grunnen til mine spørsmål var for å lære litt om biltypen, før jeg eventuelt kjøper.


Tore
#5
Hei

Som dere ser av min profil, så er jeg helt fersk på forumet

Vi har tenkt å kjøpe oss elbil som bil nr.2. Vi har sett oss ut PSA eller Think.

Har forstått at det er dyrt å bytte hele pakken med NiCad, men at enkelte kan levere brukte batterier til en lavere kost.

Bilen kommer bare til å bli brukt til småkjøring, så den vil kunne få lading ganske ofte (hvis det trengs). Slik jeg forstår det kan derfor bly være et alternativ hvis batteriene skulle svikte.

Det er noen her på forumet som her konvertert Saxo til bly, men er ikke blitt helt klok at det jeg har lest.

Har derfor noen spørsmål:
1) Er det så rett frem at man bare trenger å endre softwaren på Saxo?
2) Hvis så, hvem kan gjøre det i nærheten av Rogaland?
3) Er det bare de første årsmodellene som er lett å endre, eller gjelder det for alle årsmodeller?
4) Gjelder det bare Saxo eller gjelder det alle PSA?
5) Er det noen som har en OK PSA til salgs?


Er i stand til å mekke litt selv, men ser av forumet at man skal være litt over glad og uvitende amatør for å behandle NiCad batterier rett. Prøver derfor å finne ut så mye som mulig før jeg gjør et valg av bil.

Håper at noen kan svare.


Tore
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA