Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hax

#1
Om det blir kollaps eller ikke kommer nok litt an på definisjonen av kollaps. Jeg vil nok heller kalle det en normalisering der brukbiler er mindre verdt en ny bil. De som har vendt seg til oppblåste bruktbilpriser vil nok kanskje oppleve dette som en kollaps, men hvis en har vært litt observant og sett at leveringstiden på nybil går ned og at renten presses opp så er det ingen overraskelse. Nå kan du få en nesten ny 2022 model y til ca 500k, 30k ned fra nybilpris. Dette er helt i trå med normal prising av bruktbiler. Men, de fleste er priser seg høyere enn dette og mange langt høyere. Dette gjør at markedet er tregt da selgere ikke evner å ta inn over seg at de må akseptere et tap når det ikke lenger er en stor backlog. Antallet biler på Finn vokser svært raskt om dagen og dersom markedet ikke justerer seg inn snart er det mulig at vi vil få en midlertidig "kollaps" da markedet blir så mettet og låst at det blir panikkselging når renten fortsetter å virker inn i folks økonomi. Noen markedsaktører ser nok denne risikoen allerede og jobber hardt for å selge ned inventaret sitt for ned mot 500k. Når vi ser denne typen atferd fra profesjonelle aktører sliter jeg med å forstå hvordan privatpersoner velger å legge ut bilen sin midt i smørja til nybilpris eller over. Det kan ikke være annet en bortkastede penger på markedsføring som bare bidrar til å presse markedet ytterligere.

For å bidra til videre diskusjon kan jeg komme med en prediksjon om at en nesten ny model y LR som i dag ligger på ca 500 vil bevege seg ned mot 450 de neste månedene. Dette kommer som følge av at renten fortsatt er på vei opp og vi ikke enda kjenner den fulle effekten av renteøkningene samt at tilbudssiden er mye sterkere enn etterspørselen. En av få ting som kan gjøre at bunnen ikke faller ut er dersom tesla plutselig skrur opp prisen mye, men jeg tror nok effekten av dette ville være begrenset på bruktmarkedet da alle som ønsket ny tesla allerede hadde kjøpt til lavere pris slik at det vil ta lang tid før etterspørselen i bruktmarkedet tar seg opp tilstrekkelig til å absorbere det enorme tilbudet som nå ligger ute.

Ser også ut som om en del andre merker allerede kjenner på presset og de vil påvirkes av bevegelsene i markedet. Id 4 gtx er også nede til under 500 selv om den holdt ganske godt tidligere. De andre produsentene vil nok påvirkes mindre enn tesla, men de er alle en del av et større marked.
#2
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
torsdag 05. januar 2023, klokken 23:11
Sitat fra: Chimp på torsdag 05. januar 2023, klokken 18:41
Er stadig flere av ix50 som ligger til 1MNOK, og kan ta utgangspunkt i at noen blir solgt under utropspris. Tror neppe vi ser lavere pris i år enn rundt 900-950, fordi ellers begynner bilene å bli veldig billige sammenliknet mot EQE(her vet vi riktignok ikke pris enda), ps3, volvo exc90. 2023modellene vil jo holde seg over 1 mill i pris. Og spent på hva slags kampanjer BMW eventuelt har å skilte med her.

En annen sak er ix40. Enkelte har beveget seg under 700. Fully charged får man rundt 750. Supercharged ble lagt ut i dag til 789. Her vet jeg ikke hva kjøpspris var, men tar jeg feil når jeg sier at ix50 er vi nå på 0-profitt eller kanskje noen titusen i profitt, mens ix40 er det et verditap på 50-100 på ett års tid?

IX 40 er et interessant case. 50-100k ned fremstår som en mulighet nå som markedet er virkelig tregt, men er det bare det at alt virker tungt nå eller kan fallet bli reelt? Mange kjøpte jo med den gamle rabatten og sitter dermed med en innkjøpspris på =<750k for en greit utstyrt ix40 og disser er ikke ned per nå. Det er sant at charged ligger på ca 700k per nå, men det er noen faktorer som taler for at prisene ikke skal så mye lenger ned. Som Trond skriver begynner folkebilene VW og Skoda å pushe 650-700 på Finn. IX 40 går nesten like langt som disse og er ellers en betydelig bedre bil så om IX skulle falle betydelig under disse vil det være en kuriositet der markedsdeltakerne ikke ser muligheten i markedet. Med id 4/5, enyaq osv snakker vi innstegsbilene i markedet for en familie som ønsker el og 4x4, noe som er en betydelig andel i det norske markedet så det vil alltid være etterspørsel etter dette. For familier som vil downsize pga rente osv er det her de lander og dermed vil prisene holdes sterkere. Det er heller ikke slik at Finn er veldig dyrt for disse bilene, en moderat utstyrt enyaq med 19 tommere, vinterhjul og hengerfeste lander på ca 700k i konfiguratoren nå. Jeg stiller meg derfor spørrende til om markedet for ix 40 kan falle så mye uten at markedet under også går, noe som er mindre sannsynlig. At det kan komme midlertidig dip før markedet balanseres ut pga spekulanter og folk som sitter med ventebil som er desperat for å selge er ikke umulig da bmw har vært flinke på å levere ut biler. Men jeg lever i hvertfall godt med at spekulantene som bidrar til store køer og høyere priser får seg en smell.

For å gi litt perspektiv til slutt vil jeg bare minne om hvilken fantastisk bil ix 40 i et historisk perspektiv. Hvis en for noe år tilbake ville folk ledd om en sa at en kunne få en X5 for 100-200k mer enn en Tiguan. Elbilinntoget har bidrat med "luksus" til folket noe som ix 40 er et godt eksempel på. Så forsøk å stress litt mindre over finn.no å nyt en bil som inntil nylig var en drøm i denne prisklassen. =)
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
fredag 04. november 2022, klokken 12:03
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 04. november 2022, klokken 10:46
Jess sv har skjønt det, https://www.motor.no/aktuelt/sv-gar-imot-de-nye-bilavgiftene/236139
phev skal ikke få vektfradrag lenger, spesielt når man leser om folk som aldri gidder å lade de.

SV går imot regjeringens forslag om ny engangsavgift for elbil, altså vektavgiften
SV vil fjerne hele vektfradraget på ladbare hybridbiler
SV går mot flere av avgiftsøkningene på elbil
SV vil fjerne omregistreringsavgift for elbiler
Sette firmabilbeskatning av elbil til 80 % av fossilbil

Er dette bekreftet andre steder?

I alternativt statsbudsjett 2022 fra SV står det ikke noe om dette som jeg kan se. Der står det  "Vi øker engangsavgiften på fossile biler for å sikre at flere velger å kjøpe elbil, samtidig som vi går imot regjeringens forslag om ny engangsavgift for elbil." Videre er det noe fokus på ladeinfrastruktur og omregistrering.
#4
Audi e-tron / Sv: Pris etron facelift
fredag 14. oktober 2022, klokken 14:57
Sitat fra: Fonn på fredag 14. oktober 2022, klokken 14:18
Grunnpris: E-TRON 50 ADVANCED 655 700 *
Årsmodell: 2024
Registrering pr. 14-10-2022 PERSONBIL 2 400 * **
Farge: MYTHOSSORT 0E0E 12 850 *
Interiør: SORT/GRÅ.SØM.SORT-SO MP
Norsk montert utstyr i følge spesifikasjon - MVA-fritatt 47 229 *
Frakt- og leveringsomkostninger 13 680 *
Totalt prisavslag 47 229
Total kjøpesum: 684 630

Forstår jeg det rett om dette betyr ca 800 000 for en moderat utstyrt 50?

Altså 655 + litt utstyr = ca 700 + vinterhjul = 730  + avgifter (moms og vekt) = 800 000+
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
torsdag 06. oktober 2022, klokken 13:10
At vi får avgift over 500 er det bare å godta. Det var meldt 600 fra i år så 500 nest år kommer som ingen overraskelse for noen.

Det som overasker meg er avgift for vekt og det er veldig spesielt at så mange her ser ut til å tenke at dette er en god ide. Argumenter som går igjen er vekt leder til slitasje på veibanen og mindre effektivitet. Som poengtert tidligere har ikke vekt av personbiler i vektklassene det er snakk om særlig betydning når det kommer til slitasje på veibanen. Videre er det også kjent av vekt ikke har så veldig mye å si for forbruk. Det har selvfølgelig en betydning, men en avgift som rettes kun mot vekt og ikke effektivitet er uheldig. Hvis en ser forbruk i stort vil aerodynamikk, effektivitet i drivverk og felgstørrelse være viktigere en vekt i seg selv. Det er derfor uheldig med en "dum" avgift som straffer elbilprodusenter som evner å lage større men fortsatt effektive biler men en avgift som ser på vekt alene. Regjeringen burde bruke avgiftene til å styre i retning av effektivitet, ikke lav vekt da dette ikke er et en til en forhold. Slik det står nå er dette en ren avgift som skal gi inntekter til staten. Regjeringen må gjerne øke avgiftene om det er nødvendig, men å bruke vekt for å oppnå dette er lite gjennomtenkt og det fremstår som en avgift som innføres fordi det er noe vi har brukt på fossilbiler tidligere, ikke fordi det skal hjelpe oss å dreie bilparken i ønsket retning.
#6
Audi e-tron / Sv: E-tron 55 S-line Black Edition
tirsdag 16. august 2022, klokken 08:36
Sitat fra: elektro på mandag 15. august 2022, klokken 23:30

e-tron har større batteri (15 kWh netto / 20 kWh brutto)
Ja, etron har større batteri, men bruker samtidig såpass mye ekstra strøm at den reelle rekkevidden er ca lik.
I sommertesten til NAF gikk de to bilene akkurat like langt, 399 km, mens i vintertesten gikk e-tron 32 km, lenger. Selv om det var snøvær. Og robåt tidligere. Det er mange mulige forklaringer på dette, men gitt at bilene bruker like mye energi på å varme opp kupéen, vil en bil med mindre batteri bruke prosentvis større andel til oppvarming. Samt at e-tron har mer buffer. I praksis vil nok disse bilene ha veldig lik rekkevidde, men jeg tror e-tron vil trekke det lengste strået i fire av fem tilfeller. Rett og slett fordi det skal mye til at en bil med relativt lik form og størrelse bruker 17-18% mer energi. Men forskjell er det. Så kan man selvfølgelig synes med at forbruket til e-tron gir en litt vond smak i munnen. Det kan imidlertid også hende at det bidrar til å gjøre kjøreopplevelsen hakket mer sportslig.

Jeg ser at vi er mer eller mindre enige, men jeg må arrestere deg litt for cherry picking :)

Det stemmer at etron gikk litt lenger i vintertesten til naf og at det var snøvær, men da er det også viktig å nevne at ix testen gikk når det var 5 grader kaldere. Og når du først har begynt å trekke inn miljøfaktorer som taler for etron burde en også trekke frem de som taler for ix. I sommertesten der de gikk like langt kjørte etron i 20 grader og tør veibane mens ix hadde ca 12 grader og delvis våt kjørebane. Ix testes også med 22 tommer mot 20 på etron. Basert på dette kunne en like gjerne snu din konklusjonen på hodet å si at ix som vil trekke det lengste strået 4 av 5 ganger, men jeg holder meg til min tidligere konklusjon om at de går ca like langt. :)
#7
Audi e-tron / Sv: E-tron 55 S-line Black Edition
mandag 15. august 2022, klokken 12:56
Som en ix eier får jeg nyansere den forrige posten litt.

e-tron er litt sterkere/raskere
Bmw ix 40 er raskere enn oppgitt i spesifikasjonene og er derfor like rask som audi etron. Ingen praktisk forskjell her.
e-tron har større batteri (15 kWh netto / 20 kWh brutto)
Ja, etron har større batteri, men bruker samtidig såpass mye ekstra strøm at den reelle rekkevidden er ca lik.
e-tron lader raskere
Begge bilene lader på 150, men etron har en flatere ladekurve. Samtidig er det ikke noe praktisk forskjell på hvor langt du kan kjøre per ladeøkt. Etron lader raskere mot slutten, men den bruker også mer energi så det går opp i opp.
e-tron har mer oppgitt bagasjeplass og frunk
Etron er oppgitt med betydelig større bagasjerom i spesifikasjonen, men forskjellen er mindre i virkeligheten. Men det er nok litt større på etron. At ix ikke har frunk for ladekabler er et savn.
e-tron har høyere max bakkeklaring og luftfjæring
Begge bilene har tilstrekkelig bakkeklaring etter mitt skjønn. Ut i fra hva jeg kan se har ix mer enn etron, men etron har kanskje mulighet for å justere høgere pga luft ved behov? Uansett begge bilene tar deg frem til 99% av alle hytter. Angående luft så kan ix 40 ha luft, men du kan nok ikke bestille det nå da bmw har begrenset noen av tilvalgene pga delemangel.

Informasjonen jeg viser til her har støtte i data fra bjørn nyland. Du kan se mer her. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678

Hvis du ser på reviews så slår de begge veier. Det kommer ned til om du ønsker det tradisjonelle eller det moderne. Bilene er såpass like at det kommer ned til personlig preferanse.

Når det kommer til pris har bmw vært billigere men jeg ser audi kommer ganske bra ut i disse dager da jeg antar de kjører på med kampanjer for å selge ut før oppdateringen kommer. Men, det er jo selvfølgelig usikkert hvordan oppdateringen vil slå ut på bruktbilprisen. Samtidig er det rabatt å hente på bmw dersom du er kan benytte deg av storkunderabatt på 4% som feks medlem i akademikerne osv.

Det kommer alt i alt ned til hvilken bil du liker. Du vil garantert bli fornøyd med begge. Og ikke minst. Hvilken kan du få før nyttår så du ikke må betale moms :)
#8
Elbiler i media / Sv: NAF rekkeviddetest Sommer 2022
onsdag 01. juni 2022, klokken 20:38
Sitat fra: Carboy på onsdag 01. juni 2022, klokken 20:18
Sitat fra: Hax på onsdag 01. juni 2022, klokken 19:55
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. juni 2022, klokken 19:18
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 01. juni 2022, klokken 18:59
BMW iX xDrive50    568,5 km/ukjent
Polestar 2 LR Single Motor   446,6 km/17,1

Ganske skuffende av iX50 egentlig. Hadde det vært nyeste Model Y hadde den gått lengre.

Nå gikk IX og Model y tom i stigningen mellom Ringebu å Hjerkinn. Så de 23,5km teller litt ekstra når det er stigning det er snakk om. Når det er sagt synes jeg ikke det er overaskende at model y leverer godt på rekkevidde i testen. Det er jo som forventet. Samtidig har nok model y en fordel mot flere av konkurrentene når ruten går mye opp å ned. Det koster naturligvis mye å drasse 2,6 ton opp slike stigninger, men det er en pris mange er villige til å betale for lydisolering og komfort. :)


Jeg tror du har rett i dette.
I tillegg hadde begge BMW iX 22 tommere, mot begge EQS sine 21 tommere og dekkbredden på iX er nesten som Taycan sine dekk. Mens Model Y har vel bare 19 tommere.
De med bredere dekk får større motstand i regnvær enn de med smalere dekk. Og temperaturen ble jo nede i varmt vått vintervær etter 300km, så de som da klarer wltp-tallene sine er imponerende.
Må også si jeg synes forskjellen på EQS450 RWd og 580 4Wd var mindre enn verdt å bry seg om.

Den mest skuffende var for meg EQE.

Enig, EOE skuffer stort. Men at BMW ix 40 leverer så godt med 22 tommer under slike forhold er gledelig. Med 20 tommer skal den kunne komme ca 20km lenger. Da ville på det lette strekken sørover fra Folldal sikkert kunne nå  frem til neste stigning og matche ID4 som den også matcher på forbruk til tross for størrelsen og 22 tommer felger.
#9
Elbiler i media / Sv: NAF rekkeviddetest Sommer 2022
onsdag 01. juni 2022, klokken 19:55
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. juni 2022, klokken 19:18
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 01. juni 2022, klokken 18:59
BMW iX xDrive50    568,5 km/ukjent
Polestar 2 LR Single Motor   446,6 km/17,1

Ganske skuffende av iX50 egentlig. Hadde det vært nyeste Model Y hadde den gått lengre.

Nå gikk IX og Model y tom i stigningen mellom Ringebu å Hjerkinn. Så de 23,5km teller litt ekstra når det er stigning det er snakk om. Når det er sagt synes jeg ikke det er overaskende at model y leverer godt på rekkevidde i testen. Det er jo som forventet. Samtidig har nok model y en fordel mot flere av konkurrentene når ruten går mye opp å ned. Det koster naturligvis mye å drasse 2,6 ton opp slike stigninger, men det er en pris mange er villige til å betale for lydisolering og komfort. :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA