Om det blir kollaps eller ikke kommer nok litt an på definisjonen av kollaps. Jeg vil nok heller kalle det en normalisering der brukbiler er mindre verdt en ny bil. De som har vendt seg til oppblåste bruktbilpriser vil nok kanskje oppleve dette som en kollaps, men hvis en har vært litt observant og sett at leveringstiden på nybil går ned og at renten presses opp så er det ingen overraskelse. Nå kan du få en nesten ny 2022 model y til ca 500k, 30k ned fra nybilpris. Dette er helt i trå med normal prising av bruktbiler. Men, de fleste er priser seg høyere enn dette og mange langt høyere. Dette gjør at markedet er tregt da selgere ikke evner å ta inn over seg at de må akseptere et tap når det ikke lenger er en stor backlog. Antallet biler på Finn vokser svært raskt om dagen og dersom markedet ikke justerer seg inn snart er det mulig at vi vil få en midlertidig "kollaps" da markedet blir så mettet og låst at det blir panikkselging når renten fortsetter å virker inn i folks økonomi. Noen markedsaktører ser nok denne risikoen allerede og jobber hardt for å selge ned inventaret sitt for ned mot 500k. Når vi ser denne typen atferd fra profesjonelle aktører sliter jeg med å forstå hvordan privatpersoner velger å legge ut bilen sin midt i smørja til nybilpris eller over. Det kan ikke være annet en bortkastede penger på markedsføring som bare bidrar til å presse markedet ytterligere.
For å bidra til videre diskusjon kan jeg komme med en prediksjon om at en nesten ny model y LR som i dag ligger på ca 500 vil bevege seg ned mot 450 de neste månedene. Dette kommer som følge av at renten fortsatt er på vei opp og vi ikke enda kjenner den fulle effekten av renteøkningene samt at tilbudssiden er mye sterkere enn etterspørselen. En av få ting som kan gjøre at bunnen ikke faller ut er dersom tesla plutselig skrur opp prisen mye, men jeg tror nok effekten av dette ville være begrenset på bruktmarkedet da alle som ønsket ny tesla allerede hadde kjøpt til lavere pris slik at det vil ta lang tid før etterspørselen i bruktmarkedet tar seg opp tilstrekkelig til å absorbere det enorme tilbudet som nå ligger ute.
Ser også ut som om en del andre merker allerede kjenner på presset og de vil påvirkes av bevegelsene i markedet. Id 4 gtx er også nede til under 500 selv om den holdt ganske godt tidligere. De andre produsentene vil nok påvirkes mindre enn tesla, men de er alle en del av et større marked.
For å bidra til videre diskusjon kan jeg komme med en prediksjon om at en nesten ny model y LR som i dag ligger på ca 500 vil bevege seg ned mot 450 de neste månedene. Dette kommer som følge av at renten fortsatt er på vei opp og vi ikke enda kjenner den fulle effekten av renteøkningene samt at tilbudssiden er mye sterkere enn etterspørselen. En av få ting som kan gjøre at bunnen ikke faller ut er dersom tesla plutselig skrur opp prisen mye, men jeg tror nok effekten av dette ville være begrenset på bruktmarkedet da alle som ønsket ny tesla allerede hadde kjøpt til lavere pris slik at det vil ta lang tid før etterspørselen i bruktmarkedet tar seg opp tilstrekkelig til å absorbere det enorme tilbudet som nå ligger ute.
Ser også ut som om en del andre merker allerede kjenner på presset og de vil påvirkes av bevegelsene i markedet. Id 4 gtx er også nede til under 500 selv om den holdt ganske godt tidligere. De andre produsentene vil nok påvirkes mindre enn tesla, men de er alle en del av et større marked.