Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jeanet

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Piper tre ganger igjen og igjen
torsdag 09. januar 2025, klokken 09:44
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 14. desember 2024, klokken 09:38
Sitat fra: Jeanet på onsdag 11. desember 2024, klokken 09:00Litt treg, er ikke så ofte inne her... Men det var tannhjulet som var problemet! Kostet 6500 kr. fra Nissan. Sikkert mye billigere og like bra fra Ebay, men hadde ikke tid til å vente. Jobben vet jeg ikke helt hva kommer på, men blir nok fort 10.000 kr. for alt.
6500,- ! det er kjeltringpriser. Fyyy Nissan :-1:

Ganske rått for et lite plastikkhjul, ja  ::)
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Piper tre ganger igjen og igjen
onsdag 11. desember 2024, klokken 09:00
Litt treg, er ikke så ofte inne her... Men det var tannhjulet som var problemet! Kostet 6500 kr. fra Nissan. Sikkert mye billigere og like bra fra Ebay, men hadde ikke tid til å vente. Jobben vet jeg ikke helt hva kommer på, men blir nok fort 10.000 kr. for alt.
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Piper tre ganger igjen og igjen
mandag 11. november 2024, klokken 18:55
Sitat fra: FroBe på torsdag 07. november 2024, klokken 21:22Når ladepluggen plugges inn i kontakten er det en motorisert låsepinne som skal låse pluggen fast.
Denne mekanismen har tannhjul av plast som sprekker når det har gått noen år, slik at den går i vranglås.

Når bilen merker at ladekabelen er tilkoblet venter den på signal fra låsemekanismen om at pluggen er låst fast. Uten låse-signalet nekter den å akseptere lading, og piper høylytt for å varsle dette.

Låsemekanismen har et eksternt ratt man kan rotere med fingrene, om man klarer å lirke inn hånden i rett posisjon bak kontakten. Det lille rattet er designet for å kunne frigjøre pluggen om 12V batteriet er tomt for strøm, og fungerer ofte ikke optimalt om det ene tannhjulet er sprukket.

Nye 3D-printede tannhjul selges på eBay, men man må brekke opp den forseglede mekanismen først. Jeg vet ikke hvor holdbare disse 3D-printede tannhjulene er.

Låsemekanismen er dårlig designet, billig å produsere, og svindyr å kjøpe fra Nissan.

https://www.speakev.com/threads/leaf-2019-charge-flap-actuator-grinding-sound.174072/

Denne feilen hindrer ikke hurtiglading, kun saktelading med type 2 kontakten.

Takk! Oversendte til mekanikeren og han trodde kanskje det kunne stemme 😅 Får se hva Nissan skal ha kontra EBay 😅
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Piper tre ganger igjen og igjen
onsdag 06. november 2024, klokken 18:48
Litt krise her! Ladet bilen på jobb i dag uten problemer. Skulle sette den i lader når jeg kom hjem og nå bare piper den tre ganger kontinuerlig når jeg setter i laderen. Noen som har aning om hva det kan være?
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hvordan starte forvarming uten app
torsdag 18. januar 2024, klokken 09:29
Sitat fra: TB på fredag 05. januar 2024, klokken 23:30Slik jeg har forstått kan ikke bruker styre batterivarmen i Leaf selv?
Den kobler inn automatisk om det er for kaldt. Hva som er "for kaldt" er jeg usikker på - har lest flere ulike temperaturer.

Kupevarme kan styres på tre måter:
- Via app
- Forhåndsprogrammering
- Ved å starte bilen manuelt - og la den være på.

Men om man starter bilen manuelt blir vel ikke batteriet varmet om det er så kaldt? Får lære faren min hvordan han forhåndsprogrammerer. Jeg endrer morgenvarmingen til han, men verre når han skal reise fra jobb feks.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hvordan starte forvarming uten app
torsdag 18. januar 2024, klokken 09:27
Sitat fra: Bil2 på lørdag 06. januar 2024, klokken 10:49Forvarming av batteriet skjer automatisk, ja. I dag tidlig var første gang bilen har rapportert at batteriet ble varmet opp. - 24 grader ute. Har hatt bilen siden 2018.

Hvor får du beskjed om det? Aldri sett... Trodde det var automatisk når det var kaldt ute  :)
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Hvordan starte forvarming uten app
fredag 05. januar 2024, klokken 12:23
Hei!

Finnes det en knapp i bilen eller annen måte man kan forvarme batteriet og bilen på uten å måtte bruke appen eller forhåndsinnstilling? Skal byttelåne bil med faren min til uka, og hadde vært greit om han kunne startet den selv :)
#8
Jeg har lagt en sånn baderomsmatte over, funker faktisk bra ;D

En ting er at bilen selvfølgelig tåler det, men blir jo så mye snø og etterhvert is der at jeg syns det er greit å ha noe over.
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Stå i lader eller ikke?
tirsdag 03. mai 2022, klokken 17:33
Takk for svar alle! Skjønner at jeg kan lade mer enn jeg gjør nå hvertfall 😊 Er jo så mye forskjellige svar som kommer når man googler at er til å bli gal av!
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Stå i lader eller ikke?
fredag 08. april 2022, klokken 08:38
Sitat fra: kaiat på torsdag 07. april 2022, klokken 15:12
Det korte svaret er "ja", for da kan du forvarme bilen før avreise. Varmeapparatet blir drevet av fremdriftsbatteriet, så på vinteren går forbruket i taket om du da ikke forvarmer.

Jeg går ut ifra at du har mye småkjøring siden du ikke lader hver natt? Hvordan er ladesituasjonen din forresten? Bruker du stikkontaktladeren som fulgte med bilen, eller har du fått montert en skikkelig hjemmelader?

Det med is på sensoren stemmer forsåvidt og er ikke uvanlig. Dette gjelder flere bilmerker. Noen bilmodeller har varme i sensoren for å unngå det.

Jeg forvarmer bilen hver dag uansett, men det er vel ikke batterivarmer etter hva jeg har skjønt... Vet ikke helt om det kvalifiserer til småkjøring, kjører minst 9 mil hver dag så lader jo ca. annenhver dag. Det vil si jeg kjører til og fra jobb ene dagen, til jobb andre dagen og lader noen timer der med vanlig stikk også lader jeg den fullt opp samme natt.

Kikket på batteritemperatur etter den har stått i lader i hele natt og det var ikke optimalt allikevel. Jeg er helt blåst på elbil enda, men regeneringen hadde bare 3-4 streker når jeg startet bilen etter lading. Om det er normalt eller ikke vet jeg ingenting om.

Lader i utendørs stikkontakt. Skal kjøpe hus, så å bruke 15.000 kr. på lader hos faren min er uaktuelt med mindre han kjøper elbil selv ;) Kommer etterhvert lader på jobben som jeg får bruke.
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Stå i lader eller ikke?
torsdag 07. april 2022, klokken 08:04
Burde Leaf'n være tilkoblet strøm når den står ute i minusgrader? På natta hjemme for eksempel? Har prøvd å google, men finner 10 forskjellige svar... Har hvertfall merket meg at den bruker mye mer strøm til jobb når den ikke har blitt ladet på natta.

Og er det flere som sliter med at lane assist, nødbrems og auto fulltlys ikke virker når det er kaldt? Ringte de jeg kjøpte bilen av og de sa det var pga. is på sensoren, men det høres jo veldig rart ut at dette kun skal virke når det er kaldt......
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Subber i 2018 Leaf Launch Edition
fredag 18. mars 2022, klokken 11:11
Syns lyden er forferdelig dårlig i Leaf'n min, men utgaven med Bose var helt uaktuelt fordi jeg skal ha hund baki. Har funnet en liten 8" sub med forsterker som kan plasseres under setet. Er det vanskelig å få til i elbil? Og vil det trekke mye ekstra strøm?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA