Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Geir Tore Simonsen

#1
Sitat fra: derwaechter på torsdag 23. november 2023, klokken 11:13Levere bilen tilbake og bestille ny? Det er jo et poeng.

Lurer dog på hvor mye de trekker i pris for rundt 800 km kjørt i skittent vinterføre.
Det er vel en fast sats pr. km mener jeg å huske. Kanskje de tilbyr deg noe rabatt bare du truer med angrerett?

Sent fra min SM-F936B via Tapatalk

#2
Sitat fra: derwaechter på torsdag 23. november 2023, klokken 09:42
Sitat fra: Kires på torsdag 23. november 2023, klokken 06:42Inventory bilene er nå satt ned med rundt 40k, var 20k forrige uke. Blir nok endel rabatter frem mot jul grunnet kvartals push.
Damn, da var det dårlig timing. Fikk utlevert inventory bilen for en uke siden. Kunne ha spart 20 000 ved å vente litt...
Du kan vel vurdere å bruke angreretten?

Sent fra min SM-F936B via Tapatalk

#3
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Muttertrekker og momentstav
fredag 06. oktober 2023, klokken 09:42
Jeg bruker som regel muttertrekker med momentstav på lav hastighet til å skru bolter/muttere inn, men tar alltid den siste strammingen med momentnøkkel.

Sent fra min SM-F936B via Tapatalk

#4
Bestilling og levering / Sv: Utlevering i Oslo
fredag 29. september 2023, klokken 14:39
Du får sannsynligvis utlevering i Drammen. Tidligere har de hatt enkelte store utleveringer i Lillestrøm, men da var vel markedet mye hissigere enn nå. Noen får til og med bilen levert på døra, så aldri godt å si.

Sent fra min SM-F936B via Tapatalk

#5
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Geminikapsler og riper
onsdag 13. september 2023, klokken 09:10
Nei, det er vel en grunn til at de lå løst i bilen og ikke var montert ved utlevering. Jeg venter med å montere til jeg har fått lagt beskyttelsesfilm under.

Sent fra min SM-F936B via Tapatalk

#6
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Geminikapsler og riper
onsdag 13. september 2023, klokken 08:58
Jeg har ikke satt de på enda, men sett mange poster om det i alle Teslaforum jeg er innom.

Sent fra min SM-F936B via Tapatalk

#7
Model Y / Sv: Har ny Model y P og får ein klirrelyd ved sving
søndag 25. desember 2022, klokken 11:14
Jeg merker at antispinn på Y jobber mye mer enn på mine andre biler med firehjulsdrift. Det skyldes antakelig delvis at forhjulene i utgangspunktet bare kobler inn ved behov, og delvis at understellet er mye stivere så det skal lite ujevnheter til før to av hjulene får lite marktrykk. I motsetning til f.eks min Discovery 2 som lett flekser akslingene og holder trykk på alle hjulene på ujevnt underlag.

Du kan prøve å kjøre disse svingene med TA på og se om det blir forskjell.

Sent fra min SM-F936B via Tapatalk

#8
Model Y / Sv: MYP 2022 vs 2023
lørdag 24. desember 2022, klokken 16:02
Sitat fra: ronnynilsen på fredag 23. desember 2022, klokken 09:06
Enig at det er dårlig at nyttelast er gått ned, men 2021 som er så "dårlig" var vel mere midt på treet, var vel flere av konkurrentene som var vesentlig dårligere enn det det så ut som på papiret da de ikke oppga riktig vekt på bilen i vognkortet...


https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-sa-lav-nyttelast-at-calle-kan-bare-ha-barn-som-passasjerer/224283

"Hyundai Ioniq 5: har 160 kilo tilgjengelig til fire passasjerer og bagasje." Og dette var vel en modell som NAF og andre skrøt av fordi den hadde så høy "nyttelast" og utkonkurrerte model Y.

Selv har jeg hatt flaks og har en YLR med maks nyttelast.

2021 Y var ikke midt på treet, den var i likhet med flere andre så dårlig på nyttelast at det ikke skulle vært lov å selge bilen som 5-seter. Men situasjonen er enda verre for Ioniq 5, for der kunne man basert på vognkort og salgsmateriale tro at man kjøpte en bil med relativt OK nyttelast og så viser det seg at det bare er løgn og fanteri. Men 160 kg til passasjerer er overdrevent, da ligger det mange kilo i ekstra tung sjåfør og sikkert diverse løsøre som alltid er i bilen, for Ioniq 5 og 2021 Y har nesten identisk faktisk nyttelast.

2023 Y har fremdeles bedre nyttelast enn de fleste konkurrentene, men det sier mer om konkurrentene enn om Y. 2023 Y ligger ned mot hva jeg vil kalle et minimum av akseptabel nyttelast, mange andre biler ligger så lavt at det er helt uaktuelt å betale penger for de.

2022 Y har nok nyttelast til at man i praksis aldri trenger å tenke på det. Den har på papiret nesten like mye nyttelast som min 2006 E320 CDI 4matic, i praksis muligens litt mer ettersom jeg ikke har kontrollveid E-klassen.
#9
Model Y / Sv: MYP 2022 vs 2023
torsdag 22. desember 2022, klokken 09:53
Jeg skulle hatt utlevering av en YP mandag denne uken, men droppet det og kjøpte en 22 YP registrert i juni i stedet. Mulig de får kamerabasert parkering til å fungere bra, kanskje blir det en halvveis løsning. Kanskje har 23 modellen noen fordeler jeg ikke vet om. Men jeg vet at 22 modellen har det jeg vil ha, og den høye nyttelasten kommer i hvert fall ikke tilbake før det evt. kommer ny typegodkjenning og endring i produksjon. Den hadde nok stort sett vært god nok på 23 modellen, men da jeg bestilte veide det tungt at nyttelasten var så høy at jeg aldri skulle behøve å tenke på det, selv med masse grus innenfor plastdeksler og bilen nedtynget av snø og is. Jeg er forbannet på Tesla for at jeg etter mange måneders venting måtte på bruktmarkedet for å få den bilen jeg bestilte. Forøvrig veldig fornøyd med selve bilen så langt.

Sent fra min SM-F936B via Tapatalk

#10
Denne gikk fort, men det kan ikke ha vært noe fortjeneste å snakke om:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=283152227
#11
Model Y / Sv: TMYP 2022 vs 2023
tirsdag 29. november 2022, klokken 20:33
Sitat fra: PDO på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:12
"structural changes to center of underbody car"

Noen som vet hva dette egentlig innebærer? Har det noe med det nye megacastingen å gjøre?

Det virker litt rart å gjøre en utvikling i bilens livssyklus som gjør at nyttelasten går ned, og ikke opp..

Jeg har ikke sett noe mer konkret om hva de strukturelle endringene er, men blir veldig overrasket om det ikke først og fremst dreier seg om å gjøre produksjonen enklere og billigere. Tviler på det har noen fordeler for oss som kjøper bilene så lenge det ikke resulterer i prisnedgang.

Nå var det vel ingen grunn til å øke nyttelasten på Y ytterligere, den var allerede over hva de fleste vil få bruk for. Den reduserte nyttelasten er for så vidt også god sammenlignet med alternativene, men den kan nok bli snau om man skal ta med 3-4 kompiser på påskeferie og fyller skiboksen med alpinski.
#12
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
tirsdag 29. november 2022, klokken 12:32
Sitat fra: geear på tirsdag 29. november 2022, klokken 10:18
3. Hvis du syns det er sketchy å kjenne at bakenden lever, så vil du kanskje ønske deg tilbake til Audien, men liker du å kjenne at du kan styre bilen med gassen, så er Y fantastisk.

Tenkte mest på fremkommelighet. Mine første ti år som sjåfør var med bakhjulsdrift uten verken ABS eller ESP, så det skal nok gå greit.

To elmotorer kan nok i teorien gjøre en enda bedre jobb enn torsendiff, men allroaden kan i tillegg heves til veldig god bakkeklaring.
#13
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
tirsdag 29. november 2022, klokken 09:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. november 2022, klokken 08:28

På de veiene jeg bruker Fantastisk Terrengassistent så har ikke jeg sett nytte i AutoPilot...jeg snakker da om veier med fare for snø og is på veien, gjerne på smale, svingete, kuperte veier, og da ligger jeg ikke å cruiser med AP. Ikke noe jeg bruker på E18/39 vanligvis.

PS: Tesla har og gjort noen software-endringer siden jeg fikk Model Y, sånn at den skal være mindre skummel uten Terrengassistenten på. Men beste er med den på for slike veier, siden du da har Audi Quattro på steroider...flåsete sagt fra en som ikke har kjørt en sånn Audi...

Jeg har ikke fått min første Tesla enda, men jeg har kjørt ca. 140 000 i en allroad 2,7T som jeg fortsatt eier men ikke har vært EU-godkjent på 3-4 år. Har vanskelig for å forestille meg at noe kan være bedre på vinterføre, men vi får se.
#14
Model Y / Sv: TMYP 2022 vs 2023
tirsdag 29. november 2022, klokken 09:35
Sitat fra: Jonny85 på tirsdag 29. november 2022, klokken 09:09
Sitat fra: Kim- på mandag 28. november 2022, klokken 23:35
Skal hente long range på fredag og den har oppgitt 450kg i nyttelast, og er uten sensorer.

Stemmer da har det blitt det samme med long range som med performance. Vil det lønne seg å ta ut long range for å prøve å selge med fortjeneste eller er prisene så lave at det ikke er verdt bryet ?

Tviler på at det er butikk i å gjøre det nå. Antall tilgjengelige Y på Finn går stadig oppover og de fleste bilene ser ut til å bli liggende en stund. Noen har senket prisen i et par omganger men er enda ikke solgt. Jeg skal på mandag ta ut en 2023 LR produsert i september, med sensorer men 464+75 kg nyttelast. Bestilt i mars rett før prisen økte med 15k. Jeg har også VIN på en 2023 P bestilt i juni til dagens pris, men vurderer å kjøpe en 2022 LR eller P på Finn i stedet for å få høyere nyttelast. Men det betinger at prisene synker litt mer, jeg dropper ikke en helt ny bil for å betale ekstra for en brukt. Er ganske forbannet på Tesla nå for at de ikke leverer de bilene jeg bestilte, men jeg kan ikke se at noen andre har noe bedre å tilby til noenlunde samme pris.
#15
Model Y / Sv: TMYP 2022 vs 2023
mandag 28. november 2022, klokken 18:57
Sitat fra: Thalgar på søndag 27. november 2022, klokken 09:43
Sitat fra: Grenadier på søndag 27. november 2022, klokken 06:05
Har ikke fått med meg at det er redusert nyttelast på 2023 YP. Noen som har tallene på 2022/2023-modell på dette?

555 på 2022, 451 på 2023.
Vel og merke i tillegg til 75 kg for sjåfør, så den reduserte nyttelasten er fremdeles noe av det bedre man kan få på 5 seters elbil. Men det er veldig surt å ha mistet ca. hundre kilo et halvt år etter bestilling.

Sent fra min SM-F936B via Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA