Slitasjen på 12V batteriet på el-biler ser ut til å være relativt stort. Batteriet i min IQ5 ble byttet på garanti før det var 3 år gammelt. Godt fornøyd med det, men det var mye trøbbel før batteri-bytte.
Når 12V batteriet blir utladet er bilen fullstendig "død". Nå ligger det et litium starthjelp-batteri i "frunken" til neste gang.
Selv om det er mer enn nok energi på hovedbatteriet har jeg en følelse av at laderutinen av 12V batteriet ikke er optimal når 12V batteriet er "slitt", eller ved lave temperaturer.
Derfor: Har noen forsøkt å bytte til et 12V litium batteri som er kompatibelt med bly/syre batteri?
Jeg ser at det finnes alternativer med garantert levetid på minimum 8 år.
Når 12V batteriet blir utladet er bilen fullstendig "død". Nå ligger det et litium starthjelp-batteri i "frunken" til neste gang.
Selv om det er mer enn nok energi på hovedbatteriet har jeg en følelse av at laderutinen av 12V batteriet ikke er optimal når 12V batteriet er "slitt", eller ved lave temperaturer.
Derfor: Har noen forsøkt å bytte til et 12V litium batteri som er kompatibelt med bly/syre batteri?
Jeg ser at det finnes alternativer med garantert levetid på minimum 8 år.