Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GeirHM

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil er best totalt sett under 500k?
lørdag 08. mars 2025, klokken 17:40
Takk for tips. :-) Jeg er i ferd med å bli medlem av alt med xpeng på Face, men det er liksom noe eget med dette forumet!
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil er best totalt sett under 500k?
lørdag 08. mars 2025, klokken 17:10
Hei, jeg har ikke vært på elbilforum på en god stund. I går la jeg igjen et spørsmål om erfaring på siden for Xpeng G6. Det førte ikke til noe. Ikke så langt, i alle fall. Er det ingen her, som har bilen? Ingen? Rart!

Jeg skrållet litt bakover i tråden her, men bortsett fra at jeg fikk hyggelige gjensyn med brukeralias'er jeg husker fra gamledager, så det ikke ut til at G6 får så mye oppmerksomhet? Stemmer det? 

Jeg har fått et tilbud på en utgave av G6 til så vidt over 500k inkludert absolutt alt den modellen kan tilby - inkludert både premium vinterhjul og elektrisk hengerfeste i tillegg til markedets aller beste (lengste) garantiordning. Ja, de er sågar villig til å beholde min skammens bil til en innbyttepris jeg kan leve med. Jeg har lovet å fjerne gaffateip over bilmerket. For jeg har fulgt opp Tufte Johansen der.

Og det morsomme var at selger beklaget og sa at ikke all software var oppe og gikk ennå. Jeg så på ham og forsto at jeg ikke kunne fortelle ham at etter ti år og tre biler har jeg alltid hatt vindusviskere i "beta-mode". Han skal tross alt overta min siste nå. Jeg nøyde meg med å forklare at jeg foretrekker biler i konstant programvareutvikling fremfor biler hvor selger på tyskt vis forsikrer om at alt er på plass og at alt vil forbli på samme vis i hele bilens levetid. Slike utsagn er jo gjerne bevis på at du har å gjøre med museumsvoktere.

Men, altså, hadde vært topp med noen ekte bruker-erfaringer! Det skal jo ha vært solgt 245 Xpeng G6 i januar og februar. 

#3
G6 / Sv: Erfaringer
fredag 07. mars 2025, klokken 21:30
Du verden, her var det ikke mye aktivitet. Men så har ikke G6 akkurat vært noen kiosk velter, så langt. Eller, om den har vært det, så har de liksom vært en av mange slike? Altså, en av mange alternativer til Model Y som nettopp har dukket opp. BYD, NIO, Hyundai, ja selv Volvo og Audi har vel meldt seg på i denne klassen?

Men for oss som kommer fra en årrekke med Tesla må jo nikke gjenkjennende til det denne tilbyr? Er det ikke også slik at det var en ansatt som stjal med seg autopilot konseptet fra sin tidligere arbeidsgiver, altså Tesla?

Uansett, jeg har prøvekjørt og gjenkjenner DNAet. Ikke minst på hvor uferdig det er, enda det på teslaistisk vis er i en bil ment for forbruker. Det er så sjarmerende uferdig at jeg seriøst vurderer denne, nå som Musk har gjort det vanskelig å bytte min slitne X i en ny Y og samtidig se mine barn i øynene og si at jeg fortsatt står på de godes side.

Er det virkelig ikke en annen forhenværende Tesla eier der ute som har kommet meg i forkjøpet og kjøpt denne? Jeg vil veldig gjerne høre din erfaring!

Slik jeg opplever det er G9 en stasjet opp lastebil mens G6 er en ulv i fåreklær. Hva sier du?
#4
Det ble til slutt vanskelig å komme langt nok unna. :-) 
#5
Ja, alle tre har blitt vasket på samme sted. Vi får vannet fra Glitrevann i Finnemarka (Drammen). Jeg tror ikke det er veldig hardt eller kalkholdig. Snarere tvert i mot. De som har behandlet bilen min får alle sine produkter fra Autoglym og de har konsultert med produsenten som avviser at det kan ha noen sammenheng med deres nybilbehandlng og kjemikaliene de bruker. Men jeg vet de har en annen Tesla kunde med de samme problemene som jeg har.

Jeg kommer framover til å være mer varsom når jeg skyller vekk snø og salt og sørge for at jeg bare får vann nederst på bilen. Og at det aldri igjen blir vask uten ordentlig tørking. Så får jeg se om jeg da unngår disse flekkene. For det så ikke  bra ut.
#6
Humhum, da jeg dro fram svigerfars løvblåser (arvegods) trodde jentene mine at de måtte få meg tvangsinnlagt. 🤭😂😂

Mer seriøst, innser jeg at skal jeg vaske på ordentlig, kan det ikke bli kontaktløst.
#7
Ja, jeg har nok meg selv å takke. Jeg har bilen i varm garasje, så derfor skyller jeg bilen ofte. Jeg har høytrykkspyler lett tillgjengelig, så jeg spyler unna på to minutter. Omtrent hver dag. Men jeg tørker ikke. Jeg må lære meg begrensningens edle kunst: aldri vann over ripa (midt på døren, spottene sitter alltid på partiene over denne magiske grensa).

Men samtidig, jeg har lest at keramisk nybilbehandling gjør det lettere å få slike flekker. Og dermed enda viktigere å tørke. Men, vil du tørke en bil som bare har vært kontaktfritt vasket? Og om du gjør det, hva gjør du for å unngå riper? Min ekspertrådgiver sier at jeg skal bruke vanlig hageslange på siste skylling fast. Det er nok et godt råd.

Til slutt, vi har også en Zoe i Midnight Silver. Jeg vasker den på samme vis, dog ikke like ofte, og den får aldri water spots. Den har ikke noen jålete keramisk nybilbehandlng.

Uansett, water spots fjernern fra disse kjemiske gutta er reine magien. Jeg har prøvd drittdyre greier fra CarPro som ikke hjalp i det hele tatt. Derfor, til alle andre duster der ute: Denne dusten har funnet sin løsning. Bare husk å bruke gummi! På henda, altså.
#8
Jeg har hatt tre Tesla'er, alle i midnight silver, og jeg har alltid slitt med water spots. Det er et sant helvete å bli kvitt. Men nå har jeg funnet en løsning som ikke krever full maskinpolering. Jeg brukte Chemical Guys Water Spots fjerner, en geleaktig masse jeg smørte utover med en mikrofiber svamp i rette bevegelser i rektangulære områder og lot stå litt før jeg påførte en detailer spray og tørket av. Til slutt skyllet jeg bilen og tørket den grundig. Resultatet var helt magisk! Øverste bildet viser taket av bilen før jeg startet og den nederste viser den slik den er nå.

Jeg vet ikke sikkert hvorfor jeg får så mye av disse flekkene. Men det er et faktum at alle har blitt behandlet med en keramisk nybilbehandling (men ikke den samme!). Jeg er også mer enn gjennomsnittlig flink til å vaske/skylle bilen om vinteren, uten at jeg er like flink til å tørke den. Det straffes jeg nok for. Jeg er blitt anbefalt å begrense skylling til under list, og når jeg vasker bruke vanlig vannslange og ikke høytrykkspyler i siste skylling. Og tørke. Også ved kontaktfri vask.

Her er link til et av mange steder som selger den water spots fjernern jeg brukte (jeg bruker prisjakt før jeg kjøper): https://www.garasjetid.no/chemical-guys/spi10816/chemical-guys-water-spot-remover-fjerner-vann-og-kalkflekker-473ml

NB. Viktig med bruk av engangshansker el. lign.
#9
Ikke mange. Jeg foretrekker å gå barbeint. :-)
#10
Livet går videre. Her er en sammenligning mellom forbruket til finansminsteren (bilen, ikke sjefen) og evighetsmaskinen som kan være av interesse. Bildet fra Finansminsteren øverst. Jeg har tatt for meg det bilen selv oppgir (altså ikke inkludert varme og slikt som TeslaFi vil inkludere) ved dekkskifte fra vinter til sommer på min TMX100 fra april 2018 og min TMX Long Range Plus fra oktober 2020. (Måned angir når på året bilene ble produsert).

Sammenligningen viser at forbruket er redusert med omlag 10 % og antakelig er forskjellen enda litt større.

Grunnen til at forskjellen nok kan være noe større har å gjøre med at vår nye bil kom på veien 30 november og fikk på vinterhjula først da. Normalt skifter jeg til vinterhjul i første uka av oktober. I denne perioden (to måneder og ca 3000 km) er forbruket mye lavere enn det er midtvinters). Finansministeren brukte da også i snitt 240 wt/km i denne perioden, mens altså totalforbruket for forrige vinter med samme bil var 258 wt/km.

Det som er like sikkert som amen i kjerka er at når bilen (evighetsmaskinen, finansministeren og vår Model S før det, Blade Runner) alle sammen sløser vekk omlag 2 kWt i døgnet når de står på fjellet ikke tilkoblet strøm og fryser fordi det er inn i granskauen kaldt. Sånn er det og sånn blir det sikkert til all tid. Når bilen derimot står i varm garasje halveres sløseriet. Minst.

Vi planlegger nå et off-grid system på hytta med et monster av et diesel strømaggregat (vannkjølt som bruker 3,5 liter i timen på å forsyne bilen med 9 kW i timen). Aggregatet skal samtidig være kjernen i el-forsyningen til hytta som selvfølgelig skal være basert på solcellepanel og et batteri basert på gamle elbilbatterier. Jeg må bare finne ut av hvorfor engelskmenn betaler 60k for aggregatet mens vi er på berget må ut med 90k. Her vil nok jeg gjerne være engelsk. Akkurat der er finansministeren (sjefen, ikke bilen) helt enig.
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
søndag 17. januar 2021, klokken 22:31
Det er de som gjerne ser at svinebestanden reduseres. Det er nok at det er svinekoteletter i butikken.

Den situasjonen jeg har rota meg inn i kan sees som et særtilfelle av en slik tankelogikk. Det moralske flertallet ER opptatt av lys og slikt i hytta. Det sees også at det er lite av dette midtvinters. For lite, til og med. Men jeg har pådratt meg et tillitsunderskudd. Om jeg er for direkte og åpen i min iver etter å anskaffe et slikt aggregat så erstattes mine koblingsforsøk (det gir mer strøm til hytta) av historikken: "Hvorfor skal jeg tro på deg denne gangen?" Til dette kommer det faktum at det moralske flertallet liker stearin. Det er jo så romantisk. Mitt håp ligger også her. Får jeg til nok stearinøyeblikk styrkes min transaksjonskapital og reduserer tillitsunderskuddet.

Så alt koker ned til stearin og tid.
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
søndag 17. januar 2021, klokken 19:57
😄 Er det ikke dette som ER politikk? Forsiktig transaksjon av varme øyeblikk i forståelse for heeelt nøvendige realia?

Men det gjenstår fortsatt mye stearin.
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
søndag 17. januar 2021, klokken 18:30
Det jeg leser om Honda bensin og Hyundai diesel lover godt. De kalles strømaggregat. Og det fremheves at de leverer strøm tilpasset kravene til elektroniske apparater. Hyundai har ett til 34k som tilogmed leverer 3fas som jo er spesielt bra for X og S modellene. Dette lover godt.

Jeg er ikke heelt klar for å fremme saken i statsråd. Foreløpig nøyer jeg meg med forsiktige antydninger ved uformelle stearinlysøyeblikk. En slag forarbeider for å si det slik.
#15
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
lørdag 16. januar 2021, klokken 17:45
Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 16. januar 2021, klokken 17:09
Sitat fra: GeirHM på lørdag 16. januar 2021, klokken 14:35

Det hadde i tillegg vært spennende å høre hva en må forvente av forbruk av diesel/bensin per kWt inn på batteriet? Dieselaggregater er i regelen dyrere enn bensin, men er forbruket pr kWt produsert lavere? Det er jo slik at det er lovlig med oppbevaring av mer diesel enn bensin på egen eiendom.



Dette svarte jeg på tidligere, med Honda som leverer 2200 watt på maks.
3,6 liters tank gir 3,2 timer driftstid. Tenker man da at man faktisk får 2000 watt inn på bilen pr. time, så gir det deg 6,4 kWh inn på batteriet på en tank. Og 3,6 liter bensin koster 54 kr med 15 kr literen.

Det gir det jo da en pris på 8,43 kr/kWh

Nå er det jo langt fra sikkert at du faktisk får så mye som 2000 effektive watt inn på bilen, men det gir da en pekepinn

https://hondastromaggregat.no/

Dieselaggregat gir nok mer kW/liter, men er jo sannsynligvis dyrere i innkjøp

Beklager overseelsen! 🙃 Men jeg har forstått det slik at de fleste aggregat alltid presenteres med effekt basert på maks ytelse. Det er imidlertid ikke så informativt tror jeg, fordi jeg har forstått det slik at de er bygget for å gå på omlag halv ytelse over tid. Men jeg kan absolutt ta feil her! Slike små aggregat er derfor nødløsninger for korte ladeøkt. Eksempler på demonstrasjon av slike finnes på YouTube. Men altså av kortere sesjoner. Hytta vår har et slikt bensinaggregat av tvilsom kvalitet. Jeg har aldri turt å bruke det mot bilen.

Når jeg ser på opplysningene til det dieselaggregat fra Hyundai de selger på hyttetorget så står det at noe sånt som at det på halv fart bruker den innebygde tanken på 12 liter i løpet av ti timer. Kan det bety at jeg får 3 kWt x 10 timer = 30 kWt? Og det til ca 10 kr literen?? Altså 120 kr! 4 kr pr kWt er vel noe i nærheten av Fortums priser? Anleggsdiesel hos Circle-k koster litt under tiern.

Om det er slik er kanskje ikke investeringen i et slikt aggregat halvgæli? Særlig om det kan inngå i et offgrid system.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA