Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GeirHM

#1
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:18
Jeg vedlegger data-arket min datter laget mens vi kjørte nedover. Det ble altså nesten 3400 km og kjøretiden var det ikke mye å si på siden jeg var alene om sjåførjobben. Den ble på 29 timer. Men det ble 14 timer på de  19 forskjellige ladeplassene.

Som det framkommer av oversikten er det ganske stor avstand mellom det bilen meldte om anslått batteristatus ved ankomst og det vi faktisk ankom med. Rekorden er vel distansen mellom Aldea og Valencia. Der mente Elon jeg ville ankomme med 52% mens jeg etter litt aktiv wattpedal kom fram med 9%! Vi var praktisk talt alene på veien og sola skinte.

Se ellers notatene for mer info om de ulike distansene. Det er for eksempel et godt mattilbud på SC Aldea!

Vi stoppet og sov to ganger underveis. Det i Tyskland (tror jeg...) nær grensa til Luxembourg vil vi alle helst glemme. Våre planer falt i fisk. Klokka ble for mye og alle rimelige overnattingstilbud vi kunne se var stengt for natta. Det var tåke og kaldt og vi sov i hvert vårt sete. Sort of. Vi våkna til mer tåke og turen til Metz via et veiarbeid i et motorveikaos ut av Luxembourg er også fortrengt. Det ble ikke bedre av at laderen i Metz ikke kunne tilby annet en en tom asfaltflate med 2 grader og tett tåke. Det er et grusomt kjøpesenter i andre enden av asfalten men det hjelper fint lite kl 08 søndag morgen.

https://www.dropbox.com/s/bg3mt7gq7r9g5b2/reise%20fra%20R%C3%B8yken%20til%20Albir.pdf?dl=0

#2
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 11:57
Vhagar, jeg glemte ditt spørsmål om hvilke adaptere jeg fant nyttig. I Spania har jeg - til nå - kun hatt glede av typ2 kabelen jeg kjøpte med bilen, chademo-adapter som jeg først lånte av Bjørn Nyland og seinere kjøpte selv, i tillegg til SCene. Ja, jeg har brukt den vanlige UMCen også ved en anledning med vanlig schuko. Det er en historie eieren av boligen her i Alfaz/Albir hvor jeg fikk strøm helst vil glemme. Jeg tok alt han hadde og hver gang hans varmtvannskoble slo inn, røyk sikringen. Enda jeg hadde skrudd ned til 8a inne i bilen. Jeg forlot deretter åstedet uten å kjenne til problemet med varmtvannet. Det gjorde ikke huseieren. Det ble natt og i stedet for å koble fra bilen, eller ringt meg for å få det gjort, så satte han sin ære i å forsyne min grådige bil med alt den forlangte. Og da gikk det som det måtte. Varmtvannet slo inn og sikringen røyk. Igjen og igjen. Og hver gang måtte huseier finne fram lommelykt og tusle ut på tunet og finne fram til stedet hvor sikringsskapet sto. Heldigvis (?) hadde han automatsikringer. Det ble mange turer. Og bilen fikk sitt. Vi ble seinere enige om ikke å repetere oppdraget.

Men altså, du skaffer deg ikke adapterne for de kjente situasjonene, du gjør det for å være bedre forberedt ovenfor det uforutsette. Og slike kommer. Om du altså tar bilen utenfor elbilland. Så fyll opp ekstrarommet i bagasjerommet bak. Med alt.
#3
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 11:02
Ja, jeg ser jeg uttrykker meg slik at det kan se ut som om jeg drar 130 km for å lade! Det gjør jeg ikke. Men i forbindelse med en henting på flyplassen i Alicante tok jeg turen om SCen i Murcia. Og innså at det var et drøyt stykke ekstra kjøring. Det var før jeg hadde oppdaget destinasjonsladeren i Alicante. Destinasjonsladeren derimot var et funn! Hotellet ligger godt gjemt i smågatene ned mot havna. Det har to ladere som begge gir oss med dobbeltlader ombord 22 kwt. Det koster 26 euro. Men dersom du velger å spise lunsj der slipper du unna med både gratis lading og gratis parkering. Og de hadde et overraskende godt kjøkken. Så det var ingen dårlig deal. Anbefales! (Detaljene om turen ned kommer snart.)
#4
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
mandag 09. oktober 2017, klokken 00:24
Jeg er i Spania nå. Jeg skal legge ut en ganske detaljert oversikt over turen ned. Min datter førte alt ned på et excel ark. Morsomt egentlig fordi vi også har med anslått sikkerhetsbuffer og den faktiske vi fikk inn til hver lader. Det er overraskende store avvik. Dette kommer. Når jeg bare får arket fra henne.

Jeg ladet omlag like mange ganger ned nå som sist jeg kjørte ned hit for to år siden. Jeg trodde jeg ville ha flere. Men jeg kjørte konskevent med lavere sikkerhetsbuffer. Skal gi mindre tid brukt på lading. Vi får se. Jeg blir ellers helt sprø av de rare plasseringene av laderne. Når du er trøtt og det er mørkt og bufferen er liten betyr dette stress og irritasjon.

Jeg har ikke redusert ladehastighet på SCene. Men jeg har reflektert over det. På slike turen bruker jeg lite annet. Men til daglig går det måneder mellom hver gang og da er det klattlading.

Jeg er i Benidormområdet og jeg har ikke lademuligheten på bostedsadressen. Jeg har en type 2 med 22 kwt på et semilokalt supermarked. Ellers bruker jeg en destinasjonslader i Alicante og SCen i Murcia. Litt kjøring, men, men. Jeg har og med all verdens overganger og adaptere. De ville jeg ikke være foruten. Sikkerhet i et usikkert område. Jeg har også en chademoadapter. Og jeg vet det er et par tre nissanverksteder innenfor rekkevidde. Men i følge electromaps er de forbeholdt Nissans biler. Jeg har ikke testet om det er sannheten. Og jeg er god til å ligge i rompa på trailere. Sånn blir det når lading er et knapt gode.

Sånn helt til slutt bruker jeg min UMC til daglig på mitt 400 volts anlegg hjemme. Det fungerer fint.
#5
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:58
Hei Tordensky, gled deg til opplevelsen! Det er ingen ting som den aller første tiden i egen Tesla! Særlig for de av oss som har Tesla som sin første erfaring med elektrisk bil. Jeg har inntrykk av at mange bytter til ny Tesla for å gjennoppleve den første tiden en gang til! Jeg mistenker at det ikke er mulig.

Akkurat nå sitter jeg i Albir (nær Benidorm) etter langtur hjemmefra. Det er andre gangen min 85D er her. Bilen runder 100 000 før jeg setter snuten hjemover igjen. To og et halvt år gammel. Forrige gang så jeg siste superlader når jeg passerte Tarragona. Nå har jeg to SCer innenfor rekkevidde (Murcia og Valencia). Og forrige gang traff jeg bare andre nordmenn om jeg så noen på laderne nedover i Europa. Denne gangen treffer jeg Teslaer fra hele Europa, mange av dem lokale. Selv her i Spania går det nå flere på spanske skilter.

Var jeg deg ville jeg kjøpt adaptersettet til Jens Kirkebø i tillegg til et chademo-adapter. Du må også ha en type 2 kabel. Dette er viktig. Det merker du først den gangen du trenger dem. Den kommer. Når du minst aner det.

Ellers skal du være klar over at Teslas Superladere rundt om i Europa befinner seg på de særeste steder. Utenfor Girona i Spania opplevde jeg at alle laderne sto gjemt bort på et strengt bevoktet kakseanlegg for golfentusiaster med bom og en uniformert som skrev ned bilnummer før han spurte meg hva slags bilmerke jeg kjørte. Altså etter at han hadde forklart meg hvor jeg skulle kjøre for å finne fram til tesla laderne. Må også nevne den underlige ladeplassen sør for København på Nørre Akslev hvor laderne er forvist til en forblåst plass hvor alle trailerne står og hvor det kun er servering på en urtrist kafe som aldri er åpen. I det hele tatt, laderne våre er så godt gjemt bort at en kan lure på Om det ikke er oljeselskapene som gjør hva de kan for å vanskeliggjøre bruken av Tesla. Det er det nok ikke. Men rart er det.

Lykke til med din første langtur. Blir ikke bedre!
#6
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
søndag 24. september 2017, klokken 14:58
Jeg hater å legge (unødig) demper på høyrefoten! Skal bli en øvelse dette med langtursoptimalisert buffer. Nyttig ditt tips det om å ha energy-appen oppe Muffinmann. Når jeg kjørte fra Alfaz til Hirtshals hadde jeg 13 timer på ladestasjon. Noen stopp ble forlenget rett og slett fordi jeg sovna.. EVtripplanner sier at jeg vil trenge 9 timer og 30 minutter - og den legger inn buffer på 15%. Skal bli morsomt å se hva vi får til.

Noe helt annet: Ser at AutoPass heter Bizz på Bron og på Puttgarden-ferja. Så det gjelder å følge signaler om dette for å få overfarten begge steder belastet på bombrikken. Tror jeg har bomma på dette på tidligere tur til Køben med bilen.
#7
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
søndag 24. september 2017, klokken 00:15
Smokey, om du ser på posten jeg startet denne tråden med, så hadde jeg i 2015 to kollossale etapper på 20 timer hver fra Alfaz til Hirtshals. Det skal jeg nok ha denne gangen også. Om formen tillater det og om været ikke er for ille. Betyr nok litt hvor mye trafikk det er også.

Denne erfaringsutvekslingen dere har gitt meg nå minner meg på noe jeg hadde glemt fra den turen: Jeg kjørte med alt for mye reserver på batteriet. Det gjør jeg fortsatt på mine jobbpendlinger. Så det er blitt en vane. Og til daglig er det en god vane tror jeg. For batteriet. Men det en vane som stjeler tid på slike turer. Så denne gangen skal jeg tvinge meg selv til å dra reserven ned i underkant av ti prosent. Det vil kreve litt øvelse faktisk. For jeg har aldri stolt på bilens egne estimater på hvor mye jeg trenger. Det må jeg gjøre for å slippe å tilbringe for mye tid på SCene.

Men jeg har et tips tilbake til dere vedrørende bilens ruteplanlegger og trafikkvarsling. Jeg bruker google waze som et tillegg på min androidtelefon satt opp ved siden av den store skjermen. Den har en enda bedre trafikkvarslingstjeneste enn den i bilen. Til sammen gir de meg veldig nyttig vei-informasjon.

Når det gjelder rutevalg (Luxembourg eller Molhouse) så får jeg ta det underveis avhengig av hva ruteplanlegger og waze sammen anbefaler. EV planner foreslår Luxembourg. Den viser at turen er på 3308 km, at den innebærer nær innpå 33 timer i rein kjøretid og at jeg må beregne 9 og en halv time til lading underveis.

Turen ned vil jeg ha med to passasjerer som vil fungere som kartlesere og altmuligassistenter. (Det har de lovet, humhum.) Hjemturen må jeg gjøre alene. De blir derfor ikke sammenlignbare. Vil gå mye raskere ned.

Jeg har kjøpt meg en hvilepute og sovebrille. Det har jeg ikke prøvd før. Kanskje det hjelper litt. Assistentene (jeg liker allerede merkelappen) har lovet å gjøre alt annet enn selve kjøringen. De vet ikke hvilke omfattende arbeid med logging av bil, avstand, strøm og destinasjoner det medfører. Alt for noen dager med strandliv før skolepliktene kaller dem hjem igjen. Blir moro.
#8
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
lørdag 23. september 2017, klokken 19:39
En test via google maps akkurat nå viste at østre rute er 13 minutter raskere enn nordlig (eller vestlig) rute om du starter i Hamburg og sikter mot Narbonne. Takk for innspill Smokey! Jeg har planlagt å gjøre mesteparten av turen lørdag og søndag. Mandag morgen bør jeg være et eller annet sted i Catalonia, nord i Spania. Håper det er smart i forhold til trafikken. Lyon bør jeg treffe formiddag søndag. Det strekket mot Orange husker jeg som sammenhengende kø. Håper det ikke skjer med dette valget. Har med meg passasjerer som ser fram til en kort høstferie i strandkanten på Costa Blanca. Så det gjelder å gjøre kjøreturen effektiv og kortest mulig. Håper vi når Barcelona før vi må finne overnatting. Køyet i Narbonne sist. Enig med deg, ikke noe å skrive hjem om. Men rimelig var det. 
#9
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
fredag 22. september 2017, klokken 21:42
Enig i at det er mange ladere sydover som har merkelig plassering. Men slik er det da også i Tyskland! Den i Hamburg sentrum er jo skikkelig kronglete plassert. Hadde også moro av en i nord retning Berlin som var plassert ved en innendørs alpinbakke på et paddeflatt sted! Og den i Poznan i Polen var godt gjemt innenfor en bom og høye murer. Men bevares intet er som Chademo'en i sentrum av Krakow. Det var litt av en labyrint vi måtte igjennom for å komme dit med veier som var enveiskjørte og sperret med veiarbeid. Selv om akkurat der kan ikke Tesla klandres.
#10
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
fredag 22. september 2017, klokken 21:23
Jejl, den gamle SCen i Girona er også et skikkelig godt gjemt sted. Men takk for tips om vanskelighetene med å finne det nye.
#11
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
fredag 22. september 2017, klokken 21:20
Nyttblad, den restauranten ved SC Tarragona må bare oppleves. Spiste en herlig lunsj der sist jeg dro ned. Men det er ikke noen billig opplevelse. Men prøv en club sandwich på hotellet ved SC Luxemburg, da blakker du deg på mat som selv jafs og maxburger kan prestere på en dårlig dag. Jeg tror min dårlige erfaring med SC Nimes henger sammen med ekstremt stillestående rusjtrafikk og en fransk tesla-drosje som knabba den provisoriske laderen rett foran nesa på meg. Men Nyttblad, det er ikke noe å spare på bompengefronten ved å kjøre Freiburg heller enn Luxemburg. Bompengebetalinga opphører samme sted uavhengig av om du velger nordlig eller mer østlig rute. Ville bare vite om det var noe tid å spare på den østlige. Mulig det ikke er det pga veiarbeider? Ellers leter jeg etter billige pensjonater/hoteller. Regner med at jeg må køye et sted rundt Metz. Jeg fant en kjede som heter Hotel F1 med veldig rimelige rom hvor du kan sove flere. Tror det koster kun 300 kr pr natt. Hadde vært nyttig med kunnskap om flere slike rimelige steder. Mulig jeg må køye igjen et kort stykke inn i Spania også.
#12
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
fredag 22. september 2017, klokken 06:12
Takk for nyttige innspill Jejl! Skal ta med meg disse vurderingene av SC-valg. Men jeg la in Orange fremfor Nimes fordi jeg husker det var noe styr med å finne laderen i Nimes? Kanskje jeg husker feil. Eller så har de kanskje endret plasseringen? Denne gangen har jeg med meg to kartlesere (men dessverre ikke en ekstra sjåfør). Forøvrig kjørte jeg ruta i bilens reiseplanlegger og den ville ha meg til å kjøre lengre øst igjennom Tyskland slik at jeg kom inn i Frankrike ved Freiburg/Mulhouse. Noen kommentar til det alternativet? Da ville vi jo slippe strekningene med dårligere vei over Luxembourg?
#13
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
torsdag 21. september 2017, klokken 22:02
Jeg bruker ruteplanleggeren litt som som jeg bruker autopiloten. Som et hjelpemiddel. Når det gjelder planleggeren så har jeg waze gående på telefonen samtidig. Fungerte veldig bra i Polen i sommer.
#14
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
torsdag 21. september 2017, klokken 19:56
Det står hos AutoPass at ferga også går på deres system. Tror jeg bruker mindre tid med den enn via Storebeltbrua. Ellers er jeg ikke nazi på det med 20% muffinmann. Men jeg vil prøve å lade relativt ofte. Forrige gang måtte jeg kjøre lengre strekk fordi det var lengre mellom SCene. Da må farten ned og landinga tok mer tid. Nå ser det ut til at jeg kan nøye meg med 30 min på hver plass. Det må føre til tidsbesparelser!
#15
Lading av Tesla / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
torsdag 21. september 2017, klokken 18:25
Jeg planlegger ny tur til Costa Blanca med start lørdag 30 september. Det ser ut til at det nå går fint å kjøre på SC'er hele veien og med nesten alle kjøreintervallene på under 200km. Det skal gjøre turen enklere å gjennomføre enn noen gang. Håper å holde SOC mellom 80 og 20 % hele turen igjennom. Denne gangen planlegger jeg å kjøre over "bron" og Puttgarden-ferga. Regner med at bombrikka fra AutoPASS skal gjøre det mulig å gjøre det uten forhåndskjøp av bom eller ferge. Om noen har noen innspill eller kommentarer er jeg veldig glad for slike!

Her er utdrag fra ruta laget via supercharge.info.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA