Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hansemann

#1
Takk for mange og konstruktive tilbakemeldinger. Da har jeg fått tenkt meg om, og den første frustrasjonen har lagt seg.  >:(

Kort oppsummert ser alle ut til å mene at en ny batteripakke til 78' er en god deal, at bilen da er verdt opp mot 130', og at batteripakken da bør kunne forflytte bilen 100'+ km. Stemmer dette høres det ut som en relativt attraktiv investering å bruke 78' på ny batteripakke.

Sjekket litt på Finn, og finner en 2002 Saxo, 40.000 km, der minimum seks batterier må skiftes og der alle er nokså gamle, slik jeg forsto det, til kr. 65.000 (FINN-kode: 15367281). Er denne prisen i nærheten av realistisk markedspris virker kr. 18.000 for min bil, med syv nesten helt nye batterier, å være lav.   

Finner også en 106, 2002-mod., 52.000 km til kr 95.000 (FINN-kode: 15297629). Er denne prisen i nærheten av realistisk markedspris virker kr. 130.000 for min bil med 20 helt nye batterier å være et rimelig estimat.   

Når det gjelder Enviro var det meget sympatisk at de ikke tok betalt for full batterisjekk uavhengig av hvorvidt jeg kjøpte nye batterier nå. Det er også sympatisk at de erstatter de syv relativt nye batteriene vederlagsfritt, som påpekt av Arne Magnus Berge fra Enviro.  Jeg ser også at business-modellen med "halv pris" til Enviro-kunder gir mening, selv om garantien nok burde fulgt bilen, og ikke bare omfattet første eier. Mine ankepunkter mot Enviro er primært knyttet til tre forhold:
1. Proaktiv kommunikasjon. Tydeligere og proaktiv kommunikasjon (en "inkompetent" kunde som meg vet ikke hva han skal spørre om) om maksimale serviceintervaller på batteriene, kjøremønster, at bilen oppfører seg litt annerledes etter batteriservice mv. hadde spart meg for mye plunder og penger.
2. Prisen på kr. 18.000 for bilen som den står, med syv nesten nye batterier, virket noe lav - dette tilsvarer kostnaden for de tre nye batterier som ble installert tre uker tidligere. Ref. også bilen på FINN over. Thomas Parsli mener imidlertid at dette er omtrent markedspris.
3. Når samtlige 13 eldre batterier defineres som ferdige tre uker etter at jeg investerer i tre nye batterier er det vel forståelig at jeg reagerer på at jeg ikke ble advart om status på de 13 gjenværende eldre batteriene før investeringsbeslutningen skulle tas? Men hva vet jeg - kanskje det er slik at man overhodet ikke har innsikt i status for disse på tross av at man gjør en feilsøking for å finne batteriene som er ødelagte?

Det jeg vet er at anbefalingene heller i retning av å kjøpe ny batteripakke. Så da får jeg snakke fint med banken og høre med Enviro om avtalen står ved lag...
#2
Beklager - slettet tydeligvis sitatkodingen - er ny her...

Moderatoredit: fikset quotes i forrige post.
#3
Sitat
5000 er ikke så kritisk. Hvis bilen var kjørt under 50.000 og batteriene var nogenlunde ok, går du ikke tom fordi du overskrider intervallet med 5%. Hvor fyllte du vann før dette skjedde -og hvor mye vann ble det fullt?
Aner ikke! Bilen hadde vært på en batteriservice hos Enviro tidligere. Kan hende jeg overskred intervallet, jeg vet ikke...

Hvorfor har ikke Enviro et par A4-ark med Quick guide til nye el-bilister i steden for at man må lete på dette forumet?!?

Sitat
Hvis det faktisk sa "pang" hadde du vel en batterieksplosjon? Det tyder på andre problemer enn 5% overskredet vannpåfyllingsintervall.
Det sa ikke pang - overført betydning...

Sitat
At ladelampe kommer tidligere og kjørelengden mellom ladelampe og reduksjonslampe (tomt batteri) blir kortere etter en batteriservice tyder på oppgradert programvare (firmware) på BMS.
Min bil (P106 -99) oppførte seg på akkurat samme måte, men den går fortsatt over 70km 8-9 måneder i året.
Det gjør ikke min...
Erfaringen min var at bilen oppførte seg annerledes etter batteriservice, for så at den "normaliserte" seg etter hvert.

Sitat
Testet Enviro alle batteriene når du byttet de fire batteriene høsten 07?
Det vet jeg ikke.

Sitat
Det høres ut som om bilen har hatt problemer, kanskje allerede når du kjøpte den.
Mulig, men den virket da fint den gang.

Sitat
Jeg skjønne du er frustrert, men hvor store tror du marginene er hos Enviro i forhold til marginene hos vanlige verksteder?
Sikkert ikke noe høyere - men jeg vil ikke at de marginene skal komme fra MEG  ;)

Sitat
Hvor mye ga du for bilen forresten?
120 (kjøp)+80 (nye batterier nå)+40 (nye batterier tidligere)+10 (andre rep, batteriservice)=250

Sitat
Jeg tror både Boogie og Elektrolux kan hjelpe.
Har du flaks redder de bilen din for en pris du kan leve med.
Jeg krysser fingrene for at de kan hjelpe! :)

Sitat
Jeg ville avventet en test hos Boogie (hvis han har tid), med litt flaks får du bilen på veien til en kostnad du kan leve med.
Kjøper nå en vanlig bil for at famililogistikken ikke skal bryte helt sammen. Det gjør at jeg heller ikke har dårlig tid for å få fikset el-bilen.
#4
Takk for gode tilbakemeldinger. Ja, det var vår-08. Bilen ga jeg 120 for, som var en OK deal for en 5-dørs 2001-mod som var gått ca 32.000. Vannspørsmål osv. har jeg ingen greie på. Angående vifte var greia muligens at den ikke ladet pga det - uansett; den måtte på sykehus.

El-bil er irriterende binært. Man kan ha el-bil i fire år med batterier som virker (fra 30.000 km til 70.000 km, som var min plan), og bilen er nokså billig å ha, selv tatt i betraktning verdifall, men når batteripakken går til he... så blir det dyrt!
#5
Jeg har hatt P106 - 2001-mod med 5 dører fom feb -07 - kjøpt brukt privat fra Bergen.  Jeg bor i Asker, og har forholdt meg til Enviro, og snakket en del med Sigmund for å få info om bilhold, kjøremønster mv. Har begrenset kunnskapsnivå om bil generelt, så har vært nødt til å forholde meg til tilbakemeldinger fra han.

Bilen er genial nr. 2-bil når man har små barn - dersom den går - og det har den ikke gjort. Her er historikken:
- Vår -07: To ganger på verksted for vifte som ikke fungerer - og dermed ikke bilen.
- Høst -07: Fire batterier måtte skiftes pga. overskredet batteriservicetid. Sigmund fortalte meg aldri at de anbefalte 5000 km var kritiske. Jeg flyttet servicen 10 dager - uproblematisk med vanlig bil - og pang sa det.
- Vår -07: Etter en batteriservice begynte bilen å oppføre seg helt annerledes: Plutselig kom ladelampe på på 35% istedet for de vante 5-15%, og jeg kunne kjøre mye kortere med ladelampe. Konsekvens: Gikk tom midt i tunnelen opp til Ryen med Viking som eneste utvei.
Høst -08 (fire uker siden): Tre batteri måtte skiftes. Tre uker etter begynte ladelampen å lyse på 35%, 45%, 60%, 75% og til slutt 93(!)%.

Bilen har den siste uka stått på Enviro. Diagnose: Alle de 13 gamle batteriene må skiftes. Jeg er tilbudt 20 nye batterier for 78.000 kr (6.000 pr. stk.)- da tar de de 7 nye batteriene ut og bruker som reservebatterier. Når jeg konfronterer Sigmund med praksisen med halv pris til Enviro-kunder får jeg beskjed om at de avsetter 1/3 av margin pr. solgte bil til senere batteriskifter og at batteripris fra Frankrike (fob) er 4.900 kr. for Enviro. De er også villige til å kjøpe bilen til 18.000 kr av meg.

Bilen har bare gått 46.000 km og er ferdig - iflg. Sigmund skal de typisk gå 100.000 km, noen opp mot 140.000 km. Dette avgjøres av bl.a. kjøremønster (må unngå varme batterier, dvs. lang periode rødt og oransje) og tilfeldige variasjoner ("mye vi ikke forstår", "vanskelig å få nye batterier til å spille med gamle") sier de på Enviro. Jeg har hatt uflaks, konkluderer de.

Da står jeg her uten el-bil, og med potensielt (altfor) høye kostnader. Alternativene er:
1. Selge til Enviro. Aldri om de skal få melke meg og ta ut masse marginer på min ulykke! Jeg har derfor bedt om å få hente bilen, og få med utskrift av grafiske målinger pr. batteri. Hentes denne uka.
2. Betale 78.000 for ny batteripakke. Da kommer el-bil-kostnaden de siste 20 mnd på 250.000 - dette er for mye!
3. Se om noen andre kan fikse bilen for meg ad omveier. Har på forumet forstått at Boogie kan være en slik "velgjører", som kan sakene sine.
4. Selge bilen "as-is" på Finn - kanskje jeg kan få mer enn 18 lapper for den der?

Kjedelig situasjon - har noen tips eller råd eller hjelp å bidra setter jeg stor pris på det!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA