Takk for mange og konstruktive tilbakemeldinger. Da har jeg fått tenkt meg om, og den første frustrasjonen har lagt seg.
Kort oppsummert ser alle ut til å mene at en ny batteripakke til 78' er en god deal, at bilen da er verdt opp mot 130', og at batteripakken da bør kunne forflytte bilen 100'+ km. Stemmer dette høres det ut som en relativt attraktiv investering å bruke 78' på ny batteripakke.
Sjekket litt på Finn, og finner en 2002 Saxo, 40.000 km, der minimum seks batterier må skiftes og der alle er nokså gamle, slik jeg forsto det, til kr. 65.000 (FINN-kode: 15367281). Er denne prisen i nærheten av realistisk markedspris virker kr. 18.000 for min bil, med syv nesten helt nye batterier, å være lav.
Finner også en 106, 2002-mod., 52.000 km til kr 95.000 (FINN-kode: 15297629). Er denne prisen i nærheten av realistisk markedspris virker kr. 130.000 for min bil med 20 helt nye batterier å være et rimelig estimat.
Når det gjelder Enviro var det meget sympatisk at de ikke tok betalt for full batterisjekk uavhengig av hvorvidt jeg kjøpte nye batterier nå. Det er også sympatisk at de erstatter de syv relativt nye batteriene vederlagsfritt, som påpekt av Arne Magnus Berge fra Enviro. Jeg ser også at business-modellen med "halv pris" til Enviro-kunder gir mening, selv om garantien nok burde fulgt bilen, og ikke bare omfattet første eier. Mine ankepunkter mot Enviro er primært knyttet til tre forhold:
1. Proaktiv kommunikasjon. Tydeligere og proaktiv kommunikasjon (en "inkompetent" kunde som meg vet ikke hva han skal spørre om) om maksimale serviceintervaller på batteriene, kjøremønster, at bilen oppfører seg litt annerledes etter batteriservice mv. hadde spart meg for mye plunder og penger.
2. Prisen på kr. 18.000 for bilen som den står, med syv nesten nye batterier, virket noe lav - dette tilsvarer kostnaden for de tre nye batterier som ble installert tre uker tidligere. Ref. også bilen på FINN over. Thomas Parsli mener imidlertid at dette er omtrent markedspris.
3. Når samtlige 13 eldre batterier defineres som ferdige tre uker etter at jeg investerer i tre nye batterier er det vel forståelig at jeg reagerer på at jeg ikke ble advart om status på de 13 gjenværende eldre batteriene før investeringsbeslutningen skulle tas? Men hva vet jeg - kanskje det er slik at man overhodet ikke har innsikt i status for disse på tross av at man gjør en feilsøking for å finne batteriene som er ødelagte?
Det jeg vet er at anbefalingene heller i retning av å kjøpe ny batteripakke. Så da får jeg snakke fint med banken og høre med Enviro om avtalen står ved lag...
Kort oppsummert ser alle ut til å mene at en ny batteripakke til 78' er en god deal, at bilen da er verdt opp mot 130', og at batteripakken da bør kunne forflytte bilen 100'+ km. Stemmer dette høres det ut som en relativt attraktiv investering å bruke 78' på ny batteripakke.
Sjekket litt på Finn, og finner en 2002 Saxo, 40.000 km, der minimum seks batterier må skiftes og der alle er nokså gamle, slik jeg forsto det, til kr. 65.000 (FINN-kode: 15367281). Er denne prisen i nærheten av realistisk markedspris virker kr. 18.000 for min bil, med syv nesten helt nye batterier, å være lav.
Finner også en 106, 2002-mod., 52.000 km til kr 95.000 (FINN-kode: 15297629). Er denne prisen i nærheten av realistisk markedspris virker kr. 130.000 for min bil med 20 helt nye batterier å være et rimelig estimat.
Når det gjelder Enviro var det meget sympatisk at de ikke tok betalt for full batterisjekk uavhengig av hvorvidt jeg kjøpte nye batterier nå. Det er også sympatisk at de erstatter de syv relativt nye batteriene vederlagsfritt, som påpekt av Arne Magnus Berge fra Enviro. Jeg ser også at business-modellen med "halv pris" til Enviro-kunder gir mening, selv om garantien nok burde fulgt bilen, og ikke bare omfattet første eier. Mine ankepunkter mot Enviro er primært knyttet til tre forhold:
1. Proaktiv kommunikasjon. Tydeligere og proaktiv kommunikasjon (en "inkompetent" kunde som meg vet ikke hva han skal spørre om) om maksimale serviceintervaller på batteriene, kjøremønster, at bilen oppfører seg litt annerledes etter batteriservice mv. hadde spart meg for mye plunder og penger.
2. Prisen på kr. 18.000 for bilen som den står, med syv nesten nye batterier, virket noe lav - dette tilsvarer kostnaden for de tre nye batterier som ble installert tre uker tidligere. Ref. også bilen på FINN over. Thomas Parsli mener imidlertid at dette er omtrent markedspris.
3. Når samtlige 13 eldre batterier defineres som ferdige tre uker etter at jeg investerer i tre nye batterier er det vel forståelig at jeg reagerer på at jeg ikke ble advart om status på de 13 gjenværende eldre batteriene før investeringsbeslutningen skulle tas? Men hva vet jeg - kanskje det er slik at man overhodet ikke har innsikt i status for disse på tross av at man gjør en feilsøking for å finne batteriene som er ødelagte?
Det jeg vet er at anbefalingene heller i retning av å kjøpe ny batteripakke. Så da får jeg snakke fint med banken og høre med Enviro om avtalen står ved lag...